آزمون دیپلماسی به وقت هلسینکی

دیدار مهم روسای‌جمهور آمریکا و روسیه در پایتخت فنلاند سرانجام با تاخیر حوالی ساعت ۱۵:۴۰ به وقت تهران آغاز شد‌. پیش از این قرار بود این دیدار ساعت ۱۳ به وقت محلی (۱۴:۳۰ به وقت تهران) برگزار شود اما به دلیل دیر آمدن پوتین، دیدار دوجانبه با تاخیر برگزار شد‌.
دونالد ترامپ در ابتدای این دیدار به ولادیمیر پوتین بابت برگزاری موفق جام جهانی تبریک گفت‌. ترامپ همچنین درباره دیدارش با پوتین افزود: مسایل زیادی وجود دارد که باید در این دیدار درباره آنها گفت‌وگو کنیم؛ بحث تجارت، نیروهای نظامی، بحث تسلیحات هسته‌ای و ده‌ها مورد دیگر که باید دو طرف آنها را بررسی کنیم‌. فرصت خوبی است که به عنوان دو کشور بزرگ چالش‌هایی را که بوده پشت سر بگذاریم‌. ما روابط بدی را تجربه کرده‌ایم‌.
وی ادامه داد: جهان اکنون به ما نگاه می‌کند‌. باید اقدام مثبتی انجام دهیم، از جمله در مورد سلاح‌های هسته‌ای‌. ما با هم تقریبا ۹۰ درصد سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار داریم‌. مذاکرات در پرونده‌های مختلف بعد از دیدار دو رییس‌جمهور توسط تیم‌های کارشناسی ادامه یافت‌.
به گزارش اسکای‌نیوز عربی، پوتین نیز در ابتدای این دیدار گفت: اکنون زمان گفت‌وگو میان واشنگتن و مسکو است‌. رییس‌جمهور روسیه همچنین پیشنهاد داد که باید با ترامپ درباره مشکلات جهانی بحث شود و عنوان کرد که از این قبیل مسایل که نیاز به مذاکره و توجه دارند، بسیار است‌.


رییس‌جمهور آمریکا و همتای روس وی در حالی این دیدار را در هلسینکی آغاز کردند که صبح دیروز ترامپ دیدار دوجانبه‌ای با ساولی نینیستو، رییس‌جمهور فنلاند داشت‌.
ولادیمیر پوتین که روز گذشته ناظر بر برگزاری بازی فینال رقابت‌های جام جهانی فوتبال در کشورش بود، ساعت ۱۳ به وقت محلی وارد فنلاند شد و چند ساعت پیش از وی نیز دونالد ترامپ به همراه همسرش و وزیر خارجه آمریکا وارد این کشور شدند‌.
این نشست در حالی برگزار می‌شود که ترامپ در سخنانی که قبل از این دیدار مطرح کرده گفته توقع خروج نتایج چشمگیر از این نشست را ندارد‌. ترامپ در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس گفته بود با توقعات بالا به دیدار پوتین نمی‌رود اما برگزاری این دیدار را سودمند می‌داند‌. در عین حال کرملین نیز اعلام کرده رییس‌جمهور روسیه در این دیدار در درجه اول منافع کشورش را مدنظر دارد‌.
رهبران آمریکا و روسیه بعد از این دیدار یک ناهار کاری با یکدیگر داشتند‌. وزیر خارجه آمریکا و همتای روسی وی نیز پیش از این ناهار کاری با یکدیگر دیدار کردند و در نهایت ترامپ و پوتین پس از اتمام ناهار کاری خود یک کنفرانس خبری مشترک داشتند‌.
رییس‌جمهور فنلاند و پوتین نیز بعد از این کنفرانس خبری دیدار دوجانبه داشته و وزرای خارجه دو کشور نیز ملاقات جداگانه داشتند و بعد از آن نیز کنفرانس خبری رییس‌جمهور فنلاند در کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد‌.
این در حالی است که از نخستین ساعات دیروز معترضان فنلاندی همزمان با ورود رییس‌جمهور آمریکا به این کشور تظاهرات گسترده‌ای را به راه انداختند و به برگزاری این دیدار در کشورشان اعتراض کردند‌. این معترضان مخالف وارد کردن کشورشان به بازی دو ابرقدرت جهان هستند‌.
این در حالی است که رییس سابق سیا به دنبال ورود رییس‌جمهور روسیه به هلسینکی برای دیدار با رییس‌جمهور آمریکا گفت: در ملاقات یک به یک مقامات چنانچه تنها یک مترجم و مترجم هم از طرف روس‌ها باشد، این موضوع بسیار هشداردهنده و نگران‌کننده است‌. هیدن به شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان اضافه کرد: انجام دیدار دو رییس‌جمهور پشت درهای بسته و با حضور یک مترجم امری نگران‌کننده است، در این حالت باید حداقل دو مترجم حضور داشته باشند‌. وی افزود: اگرتنها یک مترجم حضور یابد و این مترجم از سوی روس‌ها باشد بسیار هشداردهنده است، طرف آمریکایی آنگاه از هیچ ثبت یادداشتی که از لحاظ امنیت اطلاعاتی حائز اهمیت است، برخوردار نخواهد بود‌. هیدن از سال 2006 تا 2009 مسوولیت سیا را برعهده داشت‌.
ترامپ: سال‌ها حماقت واشنگتن دلیل تیرگی رابطه با روسیه
در آستانه دیدار روسای‌جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی، دونالد ترامپ سال‌ها حماقت واشنگتن را از دلایل تیرگی مناسبات دو کشور دانست‌. ترامپ دیروز ساعاتی پیش از دیدار با همتای روس خود در توئیتی نوشت: به لطف سال‌ها حماقت و بلاهت واشنگتن و الان هم با لجن‌پراکنی فریبکارانه، روابط ما روسیه هرگز به این بدی نبوده است‌. توئیتر وزارت خارجه روسیه توئیت رییس‌جمهور آمریکا را لایک کرده است‌.
روابط روسیه و آمریکا از زمان اشغال کریمه توسط مسکو به تیرگی گذاشت‌. بعد از آن آمریکا چند تحریم علیه روسیه اعمال کرد اما از زمان نامزدی ترامپ از تمایل خود برای دیدار و گفت‌وگو با رییس‌جمهور روسیه گفته بود‌. این دو پیشتر در حاشیه یک نشست جهانی یکدیگر را دیده بودند‌.
بعد از انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری آمریکا، کنگره آمریکا تحقیق درباره نقش روسیه در انتخابات و ارتباط احتمالی کارزار ترامپ را آغاز کرد‌. ترامپ هرگونه ارتباط را رد کرده است‌. تاکنون شماری از نزدیکان ترامپ، در این مورد مورد بازجویی قرار گرفته‌اند‌.
این دیدار در حالی برگزار شد که چند روز پیش وزارت دادگستری آمریکا ۱۲ افسر اطلاعاتی ارتش روسیه را متهم کرد که با هک کردن کامپیوترهای حزب دموکرات در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ تلاش کردند با تخریب هیلاری کلینتون بر نتایج انتخابات آمریکا تاثیر بگذارند‌.
در پی اعلام این اتهامات بسیاری از سیاستمداران آمریکایی از جمله چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا به دلیل آنچه حمله به دموکراسی کشورشان خوانده‌اند، خواهان لغو این دیدار شده بودند‌. ترامپ گفته است که احتمالا این موضوع را در دیدار با پوتین مطرح خواهد کرد‌. روسیه این اتهامات را رده کرده و گفته که به گفت‌وگوی دو رییس‌جمهور به عنوان وسیله‌ای برای بهبود روابط دو کشور نگاه می‌کند‌. وزارت خارجه روسیه در واکنش به اعلام جرم علیه ۱۲ مامور امنیتی روسیه گفت که هیچ مدرکی نیست که نشان دهد ارتباطی ببن این افراد با هک وجود دارد‌.
جان بولتون گفته که باورش سخت است که پوتین از اتهام هک کردن کامپیوترهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اطلاع نداشته باشد‌. یکی از اهداف این گفت‌وگو همین است که ترامپ چشم در چشم پوتین درباره این موضوع از او سوال کند‌.
ترامپ پیش از سفرش به اروپا گفته بود که دیدار با پوتین راحت‌ترین قسمت سفرش خواهد بود‌. او قبل از ترک واشنگتن به مقصد بروکسل گفت: من ناتو را در پیش دارم، بریتانیا را در پیش دارم که دستخوش تلاطم است و من ملاقات با ولادیمیر پوتین را در پیش دارم‌. فکر می‌کنم پوتین از همه راحت‌تر است؛ چه کسی فکرش را می‌کرد؟