رضا بنفشه‌خواه در گفت‌وگو با «ابتکار»: برخی برای نقش پول می‌دهند و ما را بیکار کرده‌اند!

بچه‌هایم همچنان اجاره‌نشین هستند؛ آیا مسئولان نباید فکری به حال مسکن کنند؟
سیدحسین رسولی
این روزها حضور بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون بسیار کمرنگ شده است. بازیگرهای جوان و تازه نقش از راه رسیده‌اند و بیشتر نقش‌ها را گرفته‌اند. در این میان بازیگرانی مانند رضا بنفشه‌خواه که در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ در تلویزیون و سینما نقش پررنگی داشتند دیگر کمرنگ شده اند. بنابراین به سراغ بنفشه‌خواه رفته‌ و علت این امر را جویا شده‌ایم.
رضا بنفشه‌خواه از پیشکسوتان بازیگری که پدر بیژن بنفشه‌خواه و برادر زنده‌یاد محمود بنفشه‌خواه است درباره اینکه چرا دیگر در تلویزیون و سینما بازی نمی‌کند به «ابتکار» می‌گوید: «من خودم را بازنشسته نکرده‌ام ولی کار نیست. فکر می‌کنم که امثال من را دیگر تحویل نمی‌گیرند! البته بعضی مواقع فیلمنامه‌هایشان جذاب نیست، متاسفانه گاهی هم تهیه‌کننده‌های بدی هم به ما می‌خورند. آنها خیلی اذیت می‌کنند و پول ما را نمی‌دهند. بنابراین باید چند ماه دنبال دریافت حقوقمان بدویم! پیش آمده است که پیش یک تهیه‌کننده رفته‌ و گفته‌ام که همین الآن پول من را بدهید و او هم گفته‌ است: «نداریم!» من هم همیشه در جواب می‌گویم: «اگر ندارید، این کار را نکنید!» البته ما همیشه امید داریم. ان شاالله وضعیت ما هم درست شود.» بازیگر «اجاره‌نشین‌ها» (۱۳۶۵) در پاسخ به اینکه چطور می‌شود وضعیت بازیگرهای قدیمی و پیشکسوت سینما و تلویزیون بهتر شود، می‌گوید: «حرفه بازیگری جذابیت کاذبی دارد. از قبل هم بیشتر شده است. متاسفانه همیشه عده‌ای هستند که پول می‌دهند و نقش را می‌خرند. مثلا من خودم برای قرارداد می‌روم و دستمزدم را می‌گویم و بعد می‌بینم که کسی آمده دو برابر پولی که قرار است به من بدهند را به آنها برای بازی پرداخت می‌کند! به نظرم مسئولان سینما و تلویزیون باید به این وضعیت رسیدگی و فکری برایش بکنند.» بازیگر «آخرین پرواز» (۱۳۶۸) درباره وضعیت سلامتی خود می‌گوید: «از نظر سلامتی خیلی خوب هستم. هر روز نرمش و پیاده‌روی می‌کنم.»او در ادامه درباره بزرگ‌ترین دغدغه خود می‌گوید: «پسرانم بیژن و پژمان در منزل اجاره‌ای هستند و هزینه سنگینی هم باید پرداخت کنند. آیا مسئولان نباید فکری به حال مسکن کنند؟ این وضعیت را کی حل می‌کنند؟»
رضا بنفشه‌خواه درباره مسابقات فوتبال هم به «ابتکار» می‌گوید: «خیلی دوست داشتم که تیم ایران از گروهش بالا بیاید. ولی نشد! در فینال جام جهانی ۲۰۱۸ هم طرفدار کرواسی بودم که باز هم برنده نشد». بازیگر فیلم «مدرسه پیرمردها» (۱۳۷۰) درباره گزارشگرهای فوتبال و برنامه‌های جام جهانی می‌گوید: «برنامه‌های فوتبالی را خیلی دوست داشتم. ولی ای کاش که شبکه سوم و شبکه ورزش پخش مستقیم بازی‌های فوتبال را از روی ماهواره قطع نمی‌کردند. ما متاسفانه گیرنده دیجیتال نداریم و شبکه‌های ایران را به صورت ماهواره‌ای می‌گیریم.» او درباره گزارشگران جام جهانی فوتبال هم می‌گوید: «پیمان یوسفی و عادل فردوسی‌پور خیلی خوب هستند. همه گزارشگران فوتبال خوب بودند. مزدک میرزایی و جواد خیابانی هم خوب بودند. به نظرم همه آنها به کارشان شناخت دارند. بازیکن‌ها، مربی‌ها و داورها را می‌شناسند. شاید این اطلاعاتی که آنها دارند، هر کسی نداشته باشد».
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران حج 97: «معامله قرن» هرگز محقق نخواهد شد «ابتکار» از واکنش مجلس نشینان به یک مذاکره بحث برانگیز گزارش می‌دهد نفت دربرابر غذای روسی! گزارشگرهای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ چه نمره‌ای از مردم می‌گیرند؟ از پاس گل فردوسی پور تا آفساید یوسفی جلال خوشچهره گمانه‌ها درباره دیدار هلسینکی حضور فعال سیاست و دیپلماسی در کنار فوتبال و جام جهانی بررسی شد سوت ، توپ، سیاست‌ نقش بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و طلا بررسی شد به نام حمایت، به کام اخلال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه تبعاتی برای جهان داشت؟ شکست سیاست در برابر تغییرات اقلیم «ابتکار» از ممنوعیت مصرف دخانیات در دانشگاه‌ تهران و محیط های دانشگاهی گزارش می دهد رضا بنفشه‌خواه در گفت‌وگو با «ابتکار»: برخی برای نقش پول می‌دهند و ما را بیکار کرده‌اند! ولادمیر پوتین و دونالد ترامپ در هلسینکی فنلاند دیدار کردند چهار ساعت سرنوشت ساز میان تزار و کابوی رئیس قوه قضائیه خبر داد ممنوع‌الخروجی و بازجویی از برخی مسئولان وزارت صنعت و معدن