خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه تبعاتی برای جهان داشت؟ شکست سیاست در برابر تغییرات اقلیم

زهرا داستانی
مشاور رسمی تغییرات اقلیم در انگلستان می‌گوید که سیاستمداران و سیاست‌گذاران در مقابل چالش سیاره‌ای که به سرعت در حال گرم شدن است شکست خورده‌اند. عملکرد سیاستمداران و تصمیم‌گریندگان در جهان به شدت مورد قضاوت نسل‌های آینده قرار می‌گیرد مگر اینکه همین حالا برای مقابله با گرمای زمین کاری کنند.
۳۰ سال از زمانی که جیمز هانسن، دانشمند آمریکایی به کنگره ایالات متحده درباره تغییرات اقلیمی هشدار داد می‌گذرد. اتفاقی که بلافاصله در همان سال داگلاس برنیکلی، دانشمند برجسته ناسا نیز از آغاز تغییرات اقلیمی در جهان خبر داد. اکنون ۳۰ سال پس از این پیش بینی‌ها تغییرات اقلیمی بطور گسترده‌ای به وقوع پیوسته به طوری که زمین به شکل قابل توجهی گرم‌تر، آب و هوا طوفانی‌تر و شدیدتر و میلیاردها تُن از یخ‌های قطبی ذوب شده و همچنین سطح آب دریاها تا تریلیون‌ها گالن آب بالا آمده و میزان آتش‌سوزی‌های جنگلی به طور گسترده‌ای افزایش یافته است. طبق اعلام اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده طی این ۳۰ سال در حالی که دانشمندان در تلاش بوده‌اند تا تغییرات اقلیمی را به حداقل برسانند، متوسط‌های هوای جهان سالیانه حدود ۰.۵ درجه سانتیگراد افزایش یافته است. به گفته دانشمندان گرمایش هوا فقط جهانی نیست و همه تغییرات در سطح منطقه‌ای نیز محسوس است. به طوری که طی این ۳۰ سال این تغییرات در شهرها و ایالات مختلف آمریکا بررسی شده و مشخص شده شهرهای آتلانتیک سیتی و نیوجرسی به طور میانگین سالیانه حدود ۱.۵ درجه سانتیگراد، یاکیما و واشنگتن کمی بیشتر از این مقدار و دموین و آیووا حدود ۱.۸ درجه افزایش دما داشته‌اند. همچنین در ارتباط با آتش سوزی‌های جنگلی آتش نشانان اعتقاد دارند وسعت زمین‌های دچار آتش‌سوزی هر سال افزایش می‌یابد. در حقیقت وسعت آتش سوزی‌های ایالات متحده در حال حاضر بیش از دو برابر این میزان در ۳۰ سال گذشته شده است.
یخ‌های قطبی، ذوب ورقه یخی گرینلند، عقب رفت یخچال‌های طبیعی و گرم شدن لایه منجمد دائمی اعماق زمین همه نشان از گرمایش قطب شمال با سرعت دو برابر بیشتر از دیگر نقاط جهان دارد. به طوری که برخی مناطق آلاسکا سالیانه بیش از ۳.۵ درجه و در زمستان‌ها بیش از ۴.۸ درجه گرمتر شده‌اند و مقدار یخ دریای شمال نزدیک به یک سوم کاهش داشته است. ماهواره‌های ناسا نشان می‌دهند یخچال‌های طبیعی زمین بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ میزان ۲۷۹ میلیارد تُن یخ، حدود ۶۷ تریلیون گالن آب از دست داده‌اند. و تنها در ۲۵ سال گذشته سطح دریاها به میزان ۷۵ میلی متر افزایش داشته‌اند.


تغییرات دمایی در سراسر جهان سرسام آور است. آمریکای شمالی و اروپا بیش از یک درجه گرمتر شده‌اند که نسبت به قاره‌های دیگر افزایش دمای بیشتری داشته‌اند. به طور کلی افزایش دمای زمین بیش از اقیانوس‌ها و افزایش دمای نیمکره شمالی بیش از نیمکره جنوبی زمین بوده است. افزایش دما در شب‌های تابستان و پاییز نیز در ایالات متحده کاملا مشهود است. هر چند بیشتر این تغییرات ناشی از عملکرد بشری است اما عوامل طبیعی نیز خود در این تغییرات نقش دارند. مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد از گرمایش زمین در دوره پساصنعتی شدن زمین ناشی از گازهای گلخانه‌ای به ویژه کربن دی اکسید است. به طوری که عوامل طبیعی برای ایجاد این میزان از تغییرات به صدها تا هزاران سال زمان نیاز دارند. اگرچه دیگر عوامل نسبت به گازهای گلخانه‌ای نقش کمتری در ایجاد تغییرات اقلیمی دارند اما به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.
دنیا اما در حالی که در این 30 سال تنها در نگرانی آینده به سر می‌برده، تغییرات اقلیم بدون لحظه‌ای درنگ در حال افزایش بوده است. تنها اقدامی که دنیا برای جلوگیری از گسترش تغییرات اقلیم انجام داده تصویب توافقی است که حالا هر از گاهی امکان خروج یک کشور از آن به گوش می‌رسد. پس از اینکه آمریکا از توافق پاریس خارج شد، کشور بریتانیا با خروجش از اتحادیه اروپا تهدید بزرگی برای آینده جهان و توقف حل تغییر اقلیم به حساب می‌آید. در میانه سالی که گفته می‌شود گرمترین سال تاریخ است، گویا انگلیسی‌ها انتخاب کرده‌اند تا جهان را در مسیر چیزی که شاید متحد ترین پیمان در در رابطه با تغییر اقلیم باشد تنها بگذارند. رفراندومی در رابطه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا 52 درصد را آورد و این کشور از اتحادیه اروپا خارج شد. تحلیل‌های کمی نیاز بود تا پیش‌بینی شود پس از آن چه اتفاقی می‌افتاد؛ ارزش پوند کاهش پیدا کرد، بازار های جهانی وحشت زده شدند و …اما در این زمان اتفاق دیگری هم رخ داد به سرعت قیمت کرین کاهش پیدا کرد و این یعنی مصرف سوخت فسیلی بیشتر. بسیاری از متخصصان باور دارند که این رای‌ها برای برنامه انرژی و اقلیم بین لندن و بروکسل خطرناک است. بریتانیا ارتباط‌های زیادی در زمینه‌های برق و گاز با اروپا دارد و از طرح‌های قاره اروپا برای کمتر مصرف کردن کربن دی اکسید پیروی می‌کرد. در طول رفراندوم بدون شک بازار کربن، انرژی‌های تجدید‌پذیر و توافق پاریس مسئله معیار مهمی برای رای دهندگان نبود. اما به نظر می رسد این موضوع ها به اولویت بریتانیا و اتحادیه اروپا برای ادامه این دهه باشند، مدرک این موضوع هم نگرانی فعالان محیط زیست تنها ساعاتی پس از اعلام نتیجه رفراندوم بود. با این وجود گرچه ماه‌ها از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نگرانی فعالان محیط زیست درباره تبعات آن می‌گذرد اما مشاور رسمی تغییرات اقلیم در انگلستان به روزنامه گاردین گفته است که سیاستمداران و سیاست‌گذاران در مقابل چالش سیاره‌ای که به سرعت در حال گرم شدن است شکست خورده‌اند.
لرد دبن، رئیس کمیته تغییرات اقلیمی بریتانیا می‌گوید: «هر کسی که اخبار را بخواند می‌تواند شاهد تقویت روند هشدار دهنده، از ذوب یخ قطبی تا ثبت موج‌های گرما و افزایش سطح دریا باشد. او از سیاستمداران خواسته تا «ارتباطاتی» میان این حوادث برقرار کنند و با فوریت بیشتری عمل کنند.»
او تغییرات آب و هوایی را با مرگ سیاه (طاعون) مقایسه می‌کند و می‌افزاید: «با مرگ سیاه یک سوم انسان‌ها در اروپا از بین رفتند، در آن زمان ما نمی‌دانستیم که چگونه این اتفاق افتاد، چگونه بیماری گسترش یافت، بنابراین ما مسئول آن نبودیم اما از تغییرات آب و هوایی باخبریم، بنابراین ما مسئول هستیم و اگر این مسئولیت را نپذیریم مسئولیت را به دوش فرزندانمان انداخته‌ایم. مسئولیتی که در آن زمان فشاری صد چندانی بر دوش آنها متحمل خواهد شد.»
کلر پری، وزیر تغییرات آب و هوایی انگلستان نیز نسبت به این موضوع هشدار داده و گفته است: «هر کسی که روزنامه می‌خواند، می داند که مسئله جدی در مورد ذوب شدن یخ‌های قطب شمال و قطب جنوب وجود دارد. دوره گرم فعلی که ما در انگلستان تجربه می‌کنیم به ما یادآوری می‌کند که ما داغ‌‌ترین سال‌های را در 10 تا 15 سال گذشته تجربه می‌کنیم. اگر افزایش سطح دریا و آنچه که در لایه‌های یخ در اعماق دریاها رخ می‌دهد اضافه کنید، همه آنچه که در تغییرات اقلیم برای زمین رخ می‌دهد نخواهد بود.»
گزارش سالانه کمیته تغییرات اقلیم انگلستان که ماه گذشته منتشر شده، نشان می‌دهد که بریتانیا بودجه قانونی کربن خود را تا سال 2025 و 2030 از دست می‌دهد. دانشمندان هواشناسی هشدار داده‌اند که آتش‌سوزی‌های بیشتر در سراسر اروپای شمال به دلیل تغییرات آب و هوایی رخ می دهد و تمام این آمارها و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که اگر سیاستمداران و تصمیم‌گیران فکری به حال تغییرات اقلیم نکنند وضعیت به مراتب بدتر از گذشته خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران حج 97: «معامله قرن» هرگز محقق نخواهد شد «ابتکار» از واکنش مجلس نشینان به یک مذاکره بحث برانگیز گزارش می‌دهد نفت دربرابر غذای روسی! گزارشگرهای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ چه نمره‌ای از مردم می‌گیرند؟ از پاس گل فردوسی پور تا آفساید یوسفی جلال خوشچهره گمانه‌ها درباره دیدار هلسینکی حضور فعال سیاست و دیپلماسی در کنار فوتبال و جام جهانی بررسی شد سوت ، توپ، سیاست‌ نقش بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و طلا بررسی شد به نام حمایت، به کام اخلال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه تبعاتی برای جهان داشت؟ شکست سیاست در برابر تغییرات اقلیم «ابتکار» از ممنوعیت مصرف دخانیات در دانشگاه‌ تهران و محیط های دانشگاهی گزارش می دهد رضا بنفشه‌خواه در گفت‌وگو با «ابتکار»: برخی برای نقش پول می‌دهند و ما را بیکار کرده‌اند! ولادمیر پوتین و دونالد ترامپ در هلسینکی فنلاند دیدار کردند چهار ساعت سرنوشت ساز میان تزار و کابوی رئیس قوه قضائیه خبر داد ممنوع‌الخروجی و بازجویی از برخی مسئولان وزارت صنعت و معدن