گزارشگرهای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ چه نمره‌ای از مردم می‌گیرند؟ از پاس گل فردوسی پور تا آفساید یوسفی

گروه فرهنگ و هنر - بالاخره بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ به پایان رسید. حالا باید عملکرد گزارشگران فوتبال را در تلویزیون، رادیو و شبکه‌های مجازی نقد کنیم. امسال برای اولین بار شاهد برنامه‌های مختلفی در شبکه‌های مجازی در رابطه با گزارش مستقیم فوتبال جام جهانی بودیم اما گزارشگرهای فوتبالی شبکه سوم و شبکه ورزش صدا و سیما بیشترین نظرات را به خود جلب کردند و با انتقادها، تعریف‌ها و تمجیدهای فراوانی روبه‌رو شدند.
به گزارش «ابتکار»، به جز تلویزیون که بیشترین بیننده را داشت شبکه رادیویی ورزش هم توانست بازی‌های فوتبال را به خوبی پوشش بدهد و خیلی از علاقه‌مندان هم از این رسانه رقابت‌ها را دنبال کردند. نباید از نظر دور داشت که برنامه‌های اینترنتی اپلیکیشن‌های گوناگون هم به صدر اخبار رسیدند. آنها بینندگان خودشان را داشتند و حتی گاهی مانند آزاده صمدی و علی انصاریان در برنامه «زابیواکا» پر حاشیه شدند. بعضی وقت‌ها هم لبخند و عصبانیت را به مردم هدیه دادند. امسال ماجرای گزارش فوتبال و پخش این مسابقات پر بیننده داستان پر طول و درازی داشت. قشر فرهیخته جامعه از نوع پخش مسابقات به شدت ناراحت شدند و آن را بیشتر گلچینی از تبلیغات دانستند و بسیاری از مردم هم با شوق و علاقه در پیش‌بینی‌ها شرکت کردند. عدال فردوسی‌پور که برنامه «۲۰۱۸» شبکه سوم را تهیه و گزارش می‌کرد توانست خودش را کمی از این حاشیه‌ها دور نگه دارد و محمدرضا احمدی را پیش قراول اعلام تبلیغات کلامی کند. ما هم متوجه نشدیم وقتی که صدا و سیما به صورت صوتی و تصویری تبلیغ می‌کند دیگر چه نیازی به تبلیغ کلامی است؟! به هر حال، روابط عمومی صدا و سیما در تاریخ ۱۹ خرداد ماه اعلام کرده بود که: « پیمان یوسفی به عنوان گزارشگر جام‌جهانی انتخاب شده است و از ۲۴ خرداد کار گزارش زنده بازی‌های جام جهانی را برای مخاطبان تلویزیون آغاز می‌کند. همچنین قرار است محمدحسین میثاقی نیز به عنوان گزارشگر میدانی در روسیه گزارش‌هایی را از حواشی بازی‌های جام جهانی به ویژه بازی‌های تیم کشورمان تهیه و در برنامه «بیست هجده» که از شبکه سه سیما پخش می‌شود، پخش کند.» این اتفاق شکل نگرفت و در نهایت میثاقی با یک تلفن همراه به تماشای بازی‌های جام جهانی نشست وپ با پایین‌ترین کیفیت گزارش‌های بی مزه و عجیب و غریبی را روانه آنتن زنده تلویزیون کرد. احمدی هم که مامور تبلیغات برنامه بود هر بار که میثاقی را در نمای درشت تلویزیون استودیو می‌دید به شکل گل درشتی از او تعریف و تمجید می‌کرد. مهرزاد عطاران هم یکی از گزارشگران بازی تیم ملی ایران در مقابل اسپانیا چهارشنبه،۳۰ خرداد، برگزار شد و آن را در رادیو ورزش گزارش کرد و مورد توجه شنوندگان هم قرار گرفت. در ادامه نظر مردم را درباره گزارش‌های فوتبال جام جهانی جویا شده‌ایم.
احمدی و مزدک خیلی خوب هستند
مسعود که روزنامه‌نگار ورزشی است درباره گزارش‌های فوتبال به «ابتکار» می‌گوید: «گزارشگرهای فوتبال همه یک شکل شده‌اند. همه می‌خواهند یک کاری را انجام بدهند. فردوسی‌پور در چند سال گذشته خیلی ضعیف شده است. در بازی ایران و مراکش خیلی بد عمل کرد. در دقایق اول بازی گفت بازی زودتر تمام بشود بهتر است. حس خوب همه مردم را گرفت. خارج از بحث احساسی‌بودن حرف‌های نابجا می‌گوید. الآن همه گزارشگرها رفته‌اند سمت حواشی زرد بازیکن‌های فوتبال. به زندگی خصوصی آنها کار دارند. این اطلاعات به علاقه‌مندان فوتبال هیچ کمکی نمی‌کند. به نظرم باید درباره سابقه فوتبالی و باشگاه‌هایشان بگویند. به نظرم مزدک میرزایی و محمد رضا احمدی از همه بهتر است. خیلی سنگین و رنگین گزارش می‌کند. پیمان یوسفی را اصلا پیمان سوتی می‌دانم! خیلی بد است. دو سه تا گزارشگر جوان هم به تیم گزارشگران فوتبال مانند سیانکی اضافه شده‌اند که بد نیستند. به نظرم محمدرضا احمدی خیلی خوب است. باسواد و گزارش‌های بهتری دارد. فردوسی‌پور در اجرای برنامه هم در حاشیه رفته است. مدام دنبال این است که از مهمان‌های برنامه صوتی بگیرد. مثلا مرتضی پور علی گنجی را به برنامه آورده بود و می‌خواست از او سوتی بگیرد. در زمینه فضای مجازی هم اپلیکیشن «روبیکا» را نصب کردم و بد نبود ولی برنامه‌های دیگر مانند «زابیواکا» در اپلیکیشن «آیو» دیگر برنامه‌ها فاجعه بودند. به نظرم خیلی افتضاح هستند. در رادیو هم آقای اکبر ارمنده گزارشگر خوبی است. مهرزاد عطاران هم گزارشگر بدی نیست. در کل رادیو را خیلی دوست دارم. به نظرم گزارشگران رادیویی همچنان سبک آقای عطاءالله بهمنش را به خوبی دنبال می‌کنند. گزارش‌های او بر اساس تصویرسازی است.


فردوسی‌پور نمره یک است
محمد که طراح گرافیک است درباره گزارش‌های فوتبال به «ابتکار» می‌گوید: « فردوسی‌پور همیشه نمره یک است. باقی گزارشگرها برایم اعصاب خرد کن هستند. هر کلمه جدیدی را که می‌گویند برایش کلی توضیح و تفسیر هم بیان می‌کنند. البته باید بگویم که فردوسی‌پور خیلی زرنگ است و تبلیغات اعصاب خردکن برنامه‌اش را گردن محمدرضااحمدی انداخته است. فردوسی‌پور جمله‌های خوبی هم بعد از بازی فینال گفت. مسئولان ممیزی داشتند سانسور می‌کردند و او هم خوب کنایه می‌زد». بدترین گزارشگر هم مزدک میرزایی است. او در بازی افتتاحیه جام جهانی گفت: «عربستان تا همین یک ماه پیش گروه‌های تکفیری را برای جنگ با روسیه می‌فرستاد و حالا آنها دارند با هم بازی می‌کنند».
فردوسی پور با اختلاف در صدر است
علیرضا که کارشناس مسائل سیاسی است درباره گزارش‌های فوتبال به «ابتکار» می‌گوید: « فردوسی پور با اختلاف در صدر است؛ به خاطر اینکه بقیه گزارشگرها مشکلات مختلفی دارند. شاید خیابانی کمی مشکل اعصاب داشته باشد. او هیچوقت گزارشگر جدی برایم نبوده است. همیشه از او انتظار دارم هر حرف عجیب و غریبی را بزند. باقی گزارشگرها هم به جای گزارش فوتبال به نوعی فخر فروشی می‌کنند. مدام اطلاعات خودشان را به رخ مخاطب می‌کشانند. در صورتی که اطلاعات باید در خدمت مخاطب باشد. این مدل کار کردن رسانه‌ای اصلا خوب نیست. آنها فوتبال را رها می‌کنند و یک جوری اطلاعات را ارائه می‌دهند که انگار فقط خودشان آن را می‌دانند. از طرف دیگر، پیمان یوسفی با اختلاف بدترین گزارشگر فوتبال است. چند تا دلیل دارد.
اول اینکه او هیجان فوتبال را می‌گیرد. بهترین بازی فوتبال را تبدیل به فوتبال محلات روستایی می‌کند و ضرب‌آهنگش را می‌گیرد. یوسفی به طرز عجیبی در گزارش‌هایش از خیابانی پیروی می‌کند و او هم حرف‌های عجیب می‌زند. البته این مدل گزارش کردن به چهره خیابانی می‌نشیند ولی به یوسفی نمی‌خورد. بگذارید بگویم که یوسفی خیلی چرک گزارش می‌کند».
نمی‌شود گزارشگران را قضاوت کرد
پویان که سرباز است درباره گزارش‌های فوتبال به «ابتکار» می‌گوید: «قضاوتی نمی‌کنم. فوتبال‌ها را به خوبی ندیده‌ام. بیشتر مشغول کارهایم بودم. البته یک نکته‌ای را باید بگویم، اینکه می‌گویند گزارشگران فوتبال خیلی از حاشیه‌ها را بیان می‌کنند و این موضوع بسیار بد است به نظرم اصلا درست نیست؛ فضای گزارش‌های فوتبال در شبکه های معتبر جهانی را هم ببینید از همین اطلاعات به مخاطب‌های خود می‌دهند.
فردوسی‌پور اول و خیابانی دوم است
فاطمه که دانشجوی هنر است درباره گزارش‌های فوتبال به «ابتکار» می‌گوید: «به نظرم عادل فردوسی‌پور در بین گزارشگران اول و خیابانی هم دوم است. باقی آنها فاجعه هستند. نمی‌دانم چرا دومین گزینه همیشه خیابانی می‌شود. اما این را بگویم که ترجیح می‌دهم پیمان یوسفی را از گزارشگری بیرون کنند. اصلا خوب نیست. واقعا روی اعصاب می‌رود».
همه گزارشگرها بد بودند!
رضا که کارشناس رسانه است درباره گزارش‌های فوتبال به «ابتکار» می‌گوید: «یکی از این گزارشگرهای جدید که اسمش را نمی‌دانم خیلی خوب بود. او حاشیه ندارد و خیلی ساده هم گزارش می‌کند. از طرف دیگر، برنامه‌های جام جهانی را اصلا نپسندیدم. مزدک هم اصلا کارش خوب نبود. در بازی افتتاحیه یک دیالوگ سیاسی گفت که واقعا بد بود. مگر مجبور هستند که از این دیالوگ‌ها در وسط فوتبال بگویند؟! از فردوسی پور هم حرف های نا امیدانه اوایل بازی با مراکش را نپسندیدم . خیابانی و یوسفی هم که تکلیف شان معلوم است. گزارش احمدی هم تحت تاثیر اجرا های پر از تبلیغاتش قرار گرفت».
خیابانی بهترین گزارشگر است
سرو که معلم مدرسه است درباره گزارش‌های فوتبال به «ابتکار» می‌گوید: «جواد خیابانی را دوست دارم. به نظرم او بهترین گزارشگر ایران است. بعد از او فردوسی‌پور و نفر سوم هم محمد رضا احمدی که همه آنها بهتر از مزدک میرزایی هستند. جالب است که تمام این گزارشگران از پیمان یوسفی یک سر و گردن بالاتر هستند! بدترین گزارشگر حال حاضر ما یوسفی است. اصلا دوستش ندارم. خیلی سرد و بی روح است. درباره برنامه‌های جام جهانی هم بگویم که آنها خیلی بد بودند. بیشتر تبلیغ بودند تا اینکه برنامه باشند. آنها از بس تبلیغ به خورد ما دادند که حال‌مان را بد کردند! البته یک آیتمی داشتند که معرفی کشورهای حاضر در جام جهانی بود؛ به نظرم این بخش برنامه‌شان خیلی تر و تمیز بود».
فردوسی‌پور برترین گزارشگر است
محمدرضا که معلم و روزنامه‌نگار است درباره گزارش‌های فوتبال می‌گوید: «فردوسی‌پور برترین گزارشگر ایران است. او خیلی جذاب صحبت می‌کند و یک شمه یا بوی خوش خاصی به فوتبال می‌دهد. مزدک میرزایی هم در بین گزارشگران دیگر خوب است. به نظرم پیمان یوسفی هم کارش را درست انجام داد. برایم سخت است که بدترین گزارشگر را انتخاب کنم».
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران حج 97: «معامله قرن» هرگز محقق نخواهد شد «ابتکار» از واکنش مجلس نشینان به یک مذاکره بحث برانگیز گزارش می‌دهد نفت دربرابر غذای روسی! گزارشگرهای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ چه نمره‌ای از مردم می‌گیرند؟ از پاس گل فردوسی پور تا آفساید یوسفی جلال خوشچهره گمانه‌ها درباره دیدار هلسینکی حضور فعال سیاست و دیپلماسی در کنار فوتبال و جام جهانی بررسی شد سوت ، توپ، سیاست‌ نقش بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و طلا بررسی شد به نام حمایت، به کام اخلال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه تبعاتی برای جهان داشت؟ شکست سیاست در برابر تغییرات اقلیم «ابتکار» از ممنوعیت مصرف دخانیات در دانشگاه‌ تهران و محیط های دانشگاهی گزارش می دهد رضا بنفشه‌خواه در گفت‌وگو با «ابتکار»: برخی برای نقش پول می‌دهند و ما را بیکار کرده‌اند! ولادمیر پوتین و دونالد ترامپ در هلسینکی فنلاند دیدار کردند چهار ساعت سرنوشت ساز میان تزار و کابوی رئیس قوه قضائیه خبر داد ممنوع‌الخروجی و بازجویی از برخی مسئولان وزارت صنعت و معدن