بازي با مهره طالبان

روزنامه نیویورک‌ تایمز در گزارشي نوشت كه مدت‌هاست طالبان می‌گوید که مساله صلح را ابتدا تنها با آمریکایی‌ها به مذاکره می‌گذارد اما واشنگتن تاکید دارد که دولت افغانستان نیز باید در این مساله حضور داشته باشد. راهبرد جدید آمریکا که مورد تایید بسیاری از مقامات ارشد آمریکایی و افغان قرار گرفته، هدف نزدیک‌تر کردن این دو موضع و دستیابی به مذاکرات رسمی و گسترده‌تر برای پایان دادن به این جنگ طولانی را دنبال می‌کند. در حالی که هنوز تاریخی برای انجام این مذاکرات تعیین نشده و همچنان ممکن است تلاش‌ها برای برگزاری آن ناکام بماند، تمایل آمریکا برای مذاکره مستقیم با طالبان نشانگر احساس ضرورت این دولت برای پایان دادن به این بن‌بست در افغانستان است. با اینکه ترامپ چندهزار سرباز دیگر را به افغانستان فرستاد و شمار نیروهای آمریکایی در این کشور را به ۱۵ هزار تن رساند، طالبان به تهدید مناطق مختلف افغانستان با حملاتی کمه تلفات سنگینی را بر جای گذاشته، ادامه داد. طی هفته‌های گذشته مقامات ارشد آمریکایی به افغانستان وپاکستان رفته‌اند تا زمینه مذاکره مستقیم میان آمریکا و طالبان را مهیا کنند. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته از کابل دیدار کرد و آلیس جی ولز، دیپلمات ارشد در امور این منطقه هم چندین روز مشغول مذاکرات با مقامات ارشد پاکستان و افغانستان بود. این اقدامات برای آن صورت می‌گیرد که رهبری افغانستان متقاعد شود که این مذاکرات جایگزین مذاکره با دولت ائتلافی افغانستان نیست و تنها برای شکستن یخ روابط و هموار کردن مسیر روند دستیابی به صلح صورت می‌گیرد. نكته قابل توجه اينجا بود كه روسيه نيز نسبت به اين مراودات آمريكا با طالبان واكنش نشان داد و وزارت خارجه اين كشور با استناد به مدارکی اعلام کرد پنتاگون از طالبان در افغانستان حمایت مالی می‌کند.
آمريكاي چموش
اين خبر و گزارش‌هاي رسانه‌اي به دليل اخبار ديگري كه در سطح جهان به گوش مي رسيد، چندان مورد توجه قرار نگرفت ولي بي شك براي منطقه خاورميانه از اهميت بالايي برخوردار است تا جايي كه در ايران نيز واكنش‌هايي به اين تصميم نشان داده شده‌است. در همين راستا عزت ا... یوسفیان ملا، عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دلایل دستور کاخ سفید برای مذاکره مستقیم با طالبان افغانستان را تشریح کرد: ایالات متحده با طرح مذاکره مستقیم با طالبان می‌خواهد ابتکار عمل در افغانستان را در دست بگیرد. یوسفیان‌ملا، در خصوص دستور کاخ سفید برای مذاکره مستقیم با طالبان افغانستان، گفت: باید اذعان کرد که طالبان از طریق حمایت‌های مالی و اطلاعاتی همپیمانان ایالات متحده توانسته تاکنون فعالیت کند و روز به روز در خاک افغانستان رشد یابد. نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از اهداف آمریکا برای صلح با طالبان کاهش هزینه های نظامی است زیرا این کشور امروزه با مشکلات اقتصادی مواجه است، تصریح کرد: بر این اساس شاهد هستیم سیاست مذکور را برای ناتو هم در پیش گرفته است. وی با بیان اینکه ایالات متحده به‌دنبال فیصله دادن مشکلاتش در افغانستان است، ادامه داد: ایالات متحده با طرح مذاکره مستقیم با طالبان می‌خواهد ابتکار عمل در افغانستان را در دست بگیرد. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه مشکلات چهار دهه افغانستان با جنگ به اتمام نخواهد رسید و امروزه هر دو طرف به این نتیجه دست یافته اند که نیاز به راهکار سیاسی و گفت‌وگو است، اظهار کرد: البته مسئولان افغانستان توجه داشته باشند که آمریکا برای ثابت کردن حسن نیت، باید نقش میانجی را بازی کند نه اینکه خودش طرف مذاکرات قرار بگیرد. عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس باید منتظر ماند تا رویکرد آمریکایی ها نسبت به این موضوع شفاف تر شود زیرا در گذشته نیز بحث مذاکره با طالبان مطرح شد اما به نتیجه نرسید و هم اکنون هم زمانی برای این رخداد تعیین نشده است.
استفاده ابزاري از تروريسم


جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید مجلس نيز اعتقاد دارد هدف آمریکایی‌ها از طرح مذاکره مستقیم با طالبان سوء استفاده کردن از این گروه برای رسیدن به مقاصد از پیش تعیین شده است. میرزایی، در خصوص دستور کاخ سفید برای مذاکره مستقیم با طالبان افغانستان، گفت: آمریکایی‌ها باوجود حضور مستمر در افغانستان، نتوانستند امنیت پایدار در این کشور ایجاد کنند. نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گزارش مرکز وابسته به سازمان ملل در خصوص افغانستان نیز تایید می‌کند که حضور ایالات‌متحده نتوانسته موثر واقع شود، اظهار کرد: بر اساس این گزارش تعداد کشته شدگان در افغانستان به دلیل جنگ‌ها و نزاع های داخلی افزایش چشمگیری داشته است. وی با بیان اینکه دولت مرکزی افغانستان همکاری خوبی برای از بین بردن طالبان و القاعده نکرده است، ادامه داد: بنابراین آمریکایی‌ها از این فرصت سوء استفاده کرده و در واقع می‌خواهند با طرح مذاکره با طالبان، از این گروه برای رسیدن به مقاصد خود بهره ببرند.
این نماینده مردم در مجلس دهم در رابطه با سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به پاکستان، تصریح کرد: نباید از یاد برد طالبان برگرفته از حمایت های پاکستان و عربستان به‌وجود آمده است و این موضوع نشان می دهد که آمریکایی ها نیز بر اساس این امر، اقدام به رایزنی های مستمری با دهلی‌نو و عربستان کرده اند تا بتوانند نفوذ خود را بیشتر کنند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عملکرد آمریکایی‌ها نشان داده که این کشور به‌دنبال مذاکره با طالبان برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان است، افزود: بنابراین کارشناسان سیاسی و افکار عمومی دنیا نیز ابهام جدی نسبت به دستور کاخ سفید برای مذاکره مستقیم با طالبان افغانستان دارند. عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد آمریکایی ها برای نشان دادن حسن نیت‌شان باید جلوی تامین منابع مالی طالبان را که بر عهده عربستان و امارات است بگیرند؛ البته این امر هم به نظر نمی رسد محقق شود.
ستون‌پنجم‌هاي ناخواسته
برخي رسانه‌هاي خاص و جريان‌ها در ايران با نزديك نشان دادن روابط‌شان با اعضاي طالبان به دنبال برخي اهداف بودند كه به نظر با اين اقدام آمريكا تلاش‌شان نقش بر آب خواهد شد. بي‌شك اگر اقدامي هم قرار است با توجه به راهبردهاي جمهوري اسلامي ايران در منطقه انجام شود، نيازي به فضاسازي‌هاي ناكارآمد رسانه‌اي توسط برخي جريانات خاص نيست تا دشمنان نيز با استفاده از اطلاعات و داده‌هاي همين به اصطلاح دوستداران و در اصل حاميان نادان نقشه نچينند و برنامه ريزي نكنند. از طرفي برخي مدعي بودند كه مي‌شود با استفاده از طالبان در برابر داعش كه در افغانستان و پاكستان نفوذ دارد، ايستاد ولي بي‌شك اين تروريست‌ها نيز استحاله نخواهند شد و هر زماني كه بتوانند ضربه خود را به كشورمان خواهند زد؛ بنابراين برخي به جاي سياست‌هاي متروكه و استفاده ابزاري از گروهك‌هاي مختلف بايد برنامه‌اي كارآمد‌تر ارائه دهند.