شيطنت شيخ‌نشين‌ها

پنجم تير قرعه کشی مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی جاکارتا اندونزی برگزار شد و شاگردان کرانچار با عربستان، کره شمالی و میانمار در یک گروه قرار گرفتند تا مصافی حیثیتی با سعودی‌ها در بازی نخست داشته باشند. در فاصله حدود یک ماهه تا شروع این رقابت‌ها، رسانه‌هاي اماراتی مدعی شدند که AFC در برگزاری قرعه‌کشی اشتباه کرده و نام این تیم و فلسطین در قرعه‌کشی قرار نگرفته است. مدیر ورزشی کمیته ملی المپیک امارات مدعی شده که AFC این اشتباه را پذیرفته و قرار است جلسه‌اي برگزار شود تا راه حلی برای این مشکل ارائه شود. یعنی یا این دو تیم (امارات و فلسطین) به گروه‌ها اضافه شوند یا قرعه کشی دوباره انجام شود. در صورت برگزاری مجدد قرعه‌کشی این رقابت‌ها به احتمال زیاد گروه ایران دچار تغییر و تحول می شود و شاگردان کرانچار شاید با عربستان دیدار نکنند. احمد الطیب، مدیر ورزشی کمیته ملی المپیک امارات درباره این اتفاق گفت: «حضور تیم ملی المپیک امارات در این مسابقات صددرصد خواهد بود. وقتی دیدیم امارات در این قرعه کشی حضور نداشت، غافلگیر شدیم. البته همین امر برای تیم ملی فلسطین نیز اتفاق افتاده بود. شواری المپیک آسیا و کمیته اجرایی مسابقات آسیا همکاری خودشان را با امارات برای این اشتباه اداری اعلام کردند. قرار است بین سه طرف جسله‌ای برگزار شود تا راه حلی برای این مشکل ارائه دهند؛ یعنی یا این دو تیم(امارات و فلسطین) به گروه ها اضافه شوند یا قرعه کشی دوباره انجام شود». وی افزود: «راه حل در دستان شواری المپیک آسیا و کنفدراسیون فوتبال آسیاست. آن‌ها می توانند قرعه‌كشی قبلی را لغو کرده و آن را تكرار کنند یا تیم ملی امارات و فلسطین را در گروه‌های کنونی قرار دهند. در چند روز آینده تصمیم نهایی اعلام خواهد شد».
مگر مي‌شود؟
با این وجود حمید استیلی، مدیر تیم‌ملی فوتبال امید با بیان اینکه قرعه‌کشی مجدد امکان‌پذیر نیست، گفت: «مگر می‌شود چنین اتفاقی صورت بگیرد؟ اگر AFC نيز اشتباه کرده باشد، در نهايت نام این دو تیم را به گروه‌های6 گانه اضافه می‌کنند.  قبل از مسابقات گفته شد که چند تیم انصراف دادند و به جای ۳۲ تیم، مسابقات با ۲۴تیم برگزار می‌شود». او ادامه داد: «حتی در سفر به عمان، مسئولان این تیم گفتند که قصد شرکت در بازی‌های آسیایی را ندارند». همچنین بهزاد آزاد، سرپرست تیم ملی امید نیز در درباره این موضوع اظهار کرد: «در دستورالعمل مسابقات، هشت گروه چهار تیمی وجود داشت اما قرعه‌کشی با6 گروه چهار تیمی انجام شد که این موضوع موجب تعجب ما هم شده بود. با خودمان فکر کردیم هشت تیم انصراف دادند». او درباره اینکه تاکنون گزارشی درباره قرعه‌کشی مجدد مسابقات یا اضافه شدن دو تیم امارات و فلسطین به گروه‌ها ارائه نشده،گفت: «ما نيز به اندازه شما اطلاعات داریم. در حال حاضر چیزی را ابلاغ نکردند. تنها دغدغه ما درباره قرعه‌کشی این است که ما برنامه ریزی خودمان را برای بازی‌های دوستانه انجام دادیم و برای شبیه سازی عربستان با عراق و برای شبیه سازی کره شمالی با چین دیدار می‌کنیم».
هيچ‌كس نمي‌داند!


حدود سه هفته از قرعه‌كشي رقابت‌هاي فوتبال بازي‌هاي آسيايي جاكارتا گذشته و مشخص نيست اگر اشتباهي در قرعه‌كشي وجود داشت چرا بلافاصله پس از مراسم يا در حين مراسم درباره آن صحبتي نشده است. مگر ممكن است AFC چنين گاف بزرگي داده باشد و با وجود گذشت سه هفته از اين اتفاق، هيچ‌كس متوجه آن نشده باشد. شنيده‌هاي «قانون» حاكي از آن است كه امارات تلاش‌هاي عجيبي براي تغيير در سيستم قرعه‌كشي و جلوگيري رويارويي اميدهاي عربستان و ايران را در دستور كار خود قرار داده است. هنوز اطلاعات زيادي از اين موضوع منتشر نشده و با توجه به سكوت كنفدراسيون فوتبال آسيا، هيچ‌كس نمي‌داند چه سرنوشتي در انتظار تيم‌ملي فوتبال اميد است. همه اين اتفاقات در كنار عدم در اختيار گذاشتن امكانات از سوي فدراسيون فوتبال در اختيار زلاتكو كرانچار و به وجود آمدن مشكلات متعدد در راستاي حضور بازيكنان در اردو، سرمربي كروات تيم‌ملي اميد را خشمگين كرده و او به زودي اعتراض‌هاي گسترده‌اي را در اين باره ارائه خواهد داد. شنيده‌ايم كرانچار در روزهاي آينده گفت‌وگوي مفصلي را در اين باره انجام مي‌دهد. پيگيري‌هاي‌مان از فدراسيون فوتبال نيز در نهايت به امير مهدي علوي، مدير روابط عمومي ختم شد او در اين باره به «قانون» گفت: «در حال حاضر هيچ اطلاعات بيشتري درباره موضوعات مطرح شده نداريم و از كميته ملي المپيك پيگير مسائل مطرح شده هستيم. مطمئن باشيد اجازه نمي‌دهيم حقي از تيم‌ملي فوتبال ايران ضايع شود».
سكوت AFC در كنار مصاحبه‌هاي متعدد مسئولان اماراتي در اين باره و تلاش‌ها براي برگزاري مجدد قرعه‌كشي مسابقات فوتبال در رقابت‌هاي آسيايي جاكارتا، گمانه‌زني‌هايي را درباره شائبه تلاش براي دخالت امارات در قرعه‌كشي به وجود آورده است. تلاش‌هاي «قانون» براي گفت‌وگو با مسئولان كميته ملي المپيك بي‌نتيجه بود و حتي روابط عمومي نيز ترجيح داد در اين باره سكوت كند تا شائبه‌ها بيشتر شود. هرچند كه به نظر مي‌رسد بي‌اطلاعي كميته ملي المپيك و فدراسيون فوتبال از اين اتفاق، بيشتر به دليل عدم پيگيري‌هاست. زلاتكو كرانچار، ليست بازيكنان مدنظرش براي حضور در مسابقات آسيايي جاكارتا را اعلام كرده و حتي برنامه‌ريزي‌هايي براي شبيه‌سازي بازي‌هاي‌مان با تيم‌هاي حريف در گروه انجام شده است. با تجديد قرعه‌كشي، تمام برنامه‌هاي ايران به هم مي‌ريزد و مشخص نيست در صورت عدم‌ نتيجه‌گيري چه‌كسي پاسخگوي نسلي خواهد بود كه به سادگي مي‌سوزد و از دست مي‌رود. براي تهيه اين گزارش با وزارت ورزش نيز تماس گرفتيم اما به نظر مي‌رسد هيچ مسئولي اطلاعات كافي در اين باره ندارد و تمام جزييات خبر، همان چيزي است كه به سختي از منابع خارجي به دست مي‌آيد.