پایان برجام برای ایران، پایان دنیا نیست

در حالی که جناب ظريف پس از نشست وین تقریبا راضی از مذاکرات خارج شد وخبر از دریافت و شروع اجرای اقدامات و تعهدات اروپایی‌ها می‌داد اما حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان یک روز قبل از نشست وزیران خارجه ضمن دریافت بسته و مطالعه آن از ناکافی و غیردقیق بودن برخی از اقدامات و تضمین‌ها شکایت کرد و اظهار امیدواری کرده بود تا گفت‌وگوهای جدی‌تری بر سر موارد مدنظر ایران در نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 انجام شود.درست است كه هنوز ايران نظر مشخصي در رابطه با بسته پيشنهادي اروپا نداده اما گويا مخالفتي هم با آن ندارد و خواستار جزييات اين بسته و تشريح چگونگي عمل به اين موارد است.
ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه روز دوشنبه پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون مشترک برجام گفت: ما در وین توانستیم شاهد ادامه برجام باشیم. همچنین خواست ما این است که اطمینان یابیم ایران کماکان می‌تواند نفت خود را بفروشد.
وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است دراين نشست درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، لیبی و کره شمالی بحث و رایزنی کنند.براي بررسي اينكه بسته پيشنهادي اروپا تا چه حد عملي وقابل اجرا است ،حشمت ا...فلاحت پيشه،
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با «قانون» گفت و گويي داشته كه در ادامه از نظر مي‌گذرد:


چه آینده ای برای برجام متصور هستید؟
هنوز مذاکرات اتحادیه اروپا و ایران ادامه دارد.اتحادیه اروپا بسته ای را برای ایران پیشنهاد داد که در آن موضوع حفظ برجام را در قالب دغدغه‌های ایران مطرح کرد ؛مانند موضوع مجوز بانک سرمایه‌گذاری اروپا ،صندوق سرمایه گذاری اروپا و موارد دیگر.دغدغه‌های ایران در دو موضوع مطرح می‌شود:یکی ضمانت عملی و یکی زمان‌بندی در این بسته باید وجود داشته باشد.ضمانت عملی منظور آن بخش از برجام که توسط آمریکایی‌ها تحریم شکل می‌گیرد ،این تحریم‌ها از طرف شرکت‌های اروپایی جایگزین داشته باشدو شرایطی را ایجاد کنند که ایرانی‌ها ضربات وارد شده به برجام از ناحیه آمریکا را جبران کنند. در بسته پیشنهادی از لحاظ عملی و عملیاتی این موضوع مورد تاكید قرار نگرفته است.مورد دیگر زمان‌بندی است؛ مشخص است که آمریکایی‌ها چه زمانی و چه تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کنند ولی از لحاظ زمان بندی هنوز مشخص نشده است که چه اقداماتی را در چه زمانی انجام دهند که باید در عمل ثابت شود. ما معتقدیم اروپایی ها بر سر ایران با آمریکا وارد جنگ تجاری و اقتصادی نمی شوند .
به نظر شما، در میان مدت شاهد چه رفتاری از اروپایی ها خواهیم بود؟
اروپايي‌ها به دنبال حفظ برجام هستند و امیدوارند برجام در آینده ادامه پیدا کند. به نظر بنده در اروپا این انتظار کماکان وجود دارد که ایران و آمریکا مشکلات و مسائل را بین خود حل کنند.همین انتظاری که در اروپا وجود داشته مبنی بر اینکه موضوع برجام یک امر دوجانبه بین آمریکا و ایران است ،باعث شد اروپایی‌ها کماکان هزینه لازم را در این زمینه نكنند. برجام برای ایران یک رژیم بین‌المللی است و فقط بین ایران و آمریکا نیست. اين توافقنامه میان ایران و مجموعه ای از کشورها از جمله اتحادیه اروپاست.ایرانی‌ها همکاری‌های امنیتی زیادی کردند ،بسياري از کشورها اعم از آمریکا ،اروپا و غیره از سیاست امنیت ساز ایران بهره برده اند .در حوزه‌های مختلف از جمله مقابله با قاچاق ،قاچاق انسان ،مبارزه با تروریسم ایرانی‌ها همکاری های زیادی را صورت دادند. موضوع برجام یک موضوع امنیتی نیست؛ یک رژیم بین‌المللی است که در این رژیم بین المللی برخی کشورها خواهان همکاری با یکدیگر هستند.
پیامدهای خروج آمریکا از برجام چیست؟
عهد شکنی آمریکا در برجام باعث شده که هیچ رژیم امنیت سازی در دنیا شکل نگیرد. جمهوری اسلامی ایران همواره خود را به حفظ امنیت آن بخش از مناطق و شاهراه های دنیا اعم از شاخه های انرژی، شاخه های مبارزه با تروریسم و غیره پایبند دانسته و اقداماتی انجام می‌دهد. پایان برجام برای ما پایان دنیا نیست ولی انتظاری که وجود دارد این است که اروپایی ها عملی تر درحوزه برجام حضور پیدا کنند و فقط منتظر این نباشند که ایران و آمریکا مشكل خود را حل كنند.