پيشگيري قبل از ضربه

ضعف در حفظ يا بي‌توجهي عمدي همسايه شرقي ايران نسبت به امنيت مرزها و همچنين تبديل شدن بخشي ازپاكستان به پايگاه نيروهاي تندرو سبب شده است تا ايران توجه بيشتري به اين كشور در همسايگي خود داشته باشد
روز يك‌شنبه سرلشکر محمد باقری، ريیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان در صدر هیات عالیرتبه نظامی وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد. این نخستین سفر ريیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در چهار دهه گذشته به شمار می‌رود. گفتني است جمعی از مقام‌های عالیرتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران، سردار سرلشکر محمد باقری ريیس ستاد کل نیرو‌های مسلح را در این سفر همراهی می‌کنند. اين سفر به دعوت ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان به اسلام‌آباد انجام شده است. در همان آغاز حضور باقري در پاكستان ،ريیس ستاد کل نیروهای مسلح در بدو ورود به فرودگاه نظامی «نورخان» در شهر راولپندی مورد استقبال مقامات ارتش پاکستان قرار گرفت. ريیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در سفر سه‌روزه خود به پاکستان با مقامات بلندپایه نظامی و سیاسی این کشور دیدار و گفت‌و‌گو مي‌كند.
محورهاي يك ديدار خاص
به گزارش رسانه‌هاي مختلف این چهارمین سفر خارجی سرلشکر باقری پس از انتصاب در سمت ريیس ستاد کل نیرو‌های مسلح است. او پیش از این نیز برای دیدار و گفت‌و‌گو با همتا‌های خود به کشور‌های روسیه، سوریه و ترکیه سفر کرده بود. توسعه همکاری‌ها و مناسبات دفاعی تهران و اسلام آباد، همکاری‌های مشترک مرزی، مبارزه با تروریسم و تحولات منطقه‌ای و جهان اسلام از محور‌های گفت‌وگوی ريیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با مقامات پاکستان خواهد بود. ارزیابی توافق‌های دفاعی ایران و پاکستان در سفر سال گذشته فرمانده ارتش پاکستان به تهران از دیگر محور‌های گفت‌وگوی سرلشکر باقری با ژنرال قمر باجوا عنوان شده است. کارشناسان سیاسی و نظامی با توجه به تحولات امنیتی منطقه و جهان اسلام سفر هیات عالیرتبه نظامی ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران به پاکستان را بسیار مهم ارزیابی می‌کنند. تسنيم نيز در گزارشي با عنوان« تروريسم درد مشترك ايران و پاكستان» نوشته بود كه پیوندهای مشترک دینی، فرهنگی و تاریخی دو کشور اسلامی ایران و پاکستان در کنار مبادلات تجاری و اقتصادی چشم‌انداز روشنی از گذشته، حال و آینده این دو کشور ترسیم کرده است؛، بنابراين از آنجا که برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سیاست خود را بر تنش، اختلاف و درگیری میان ملت‌ها به ويژه ملل اسلامی منطقه غرب آسیا متمرکز کرده‌اند، بدیهی است که دو کشور ایران و پاکستان نیز همواره در کانون توجهات این بازیگران بوده و کوشیده‌اند به اشکال مختلف در روابط این دو کشور همسایه تاثیر بگذارند. یکی از این تلاش‌ها، گسترش ناامنی و اقدامات تروریستی به درون مرزهای این دو کشور است که البته با ناکامی همراه بوده است. در چنین شرایطی سفر سرلشکر باقری به پاکستان می‌تواند حامل پیام مهمی به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد که تلاش می‌کنند با حمایت‌های مالی، آموزشی، لجستیکی و اطلاعاتی تروریسم را در منطقه گسترش دهند و تقویت کنند. جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به عنوان دو کشور موثر در منطقه در کنار اشتراکات فرهنگی و تاریخی که دارند، اکنون با یک پدیده شوم روبه‌‌رو هستند که عبارت است از «تروریسم»؛ بنابراین دیدار و گفت‌وگوی عالی‌ترین مقام نظامی جمهوری اسلامی ایران با مقامات ارشد دولتی و نظامی جمهوری اسلامی پاکستان نویدبخش روابطی نوین در مبارزه با این پدیده است. از این‌رو انتظار می‌رود با تقویت همکاری‌های دفاعی و امنیتی دو کشور، شاهد شکل‌گیری جبهه قدرتمندی علیه تروریسم در منطقه باشیم. جمهوری اسلامی ایران نشان داده که امنیت و آرامش دو کشور برای او خط قرمز است و هر عاملی که بخواهد بی‌ثباتی و ناامنی را به درون مرزهای کشور تزریق کند، با پاسخ پشیمان‌کننده نیروهای مقتدر دفاعی مواجه خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران و پاکستان معتقدند، امنیت تنها توسط کشورهای منطقه و در قالب پیمان‌های دفاعی دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای حاصل می‌شود و هر تلاشی به بهانه مبارزه با تروریسم خارج از این چارچوب‌ها نه‌تنها دروغین که در جهت تقویت تروریسم ارزیابی می‌شود.


ظرافت‌هاي يك همسايگي
گفتني است اواخر سال گذشته محمدجوادظريف به پاكستان سفر كرده بود و در مراسم هفتادمین سالگرد برقراری روابط ایران و پاکستان در جمع دیپلمات ها و اندیشمندان و نخبگان اين كشور گفته بود روابط دو كشور تنها رابطه دیپلماتیک نبوده بلکه رابطه عاطفی است که ریشه در مشترکات زیاد ما دارد. ظریف تاكيد كرده بود اختلافات سیاسی هرگز به روابط ما لطمه وارد نکرده است. وزير خارجه کشورمان معتقد بود كه تکمیل خط انتقال گاز، برداشته شدن موانع بانکی و اجرایی شدن تجارت آزاد موجب تقویت روابط برادرانه دو کشور خواهد شد.ایران و پاکستان فرصت ها و ظرفیت های زیادی دارند که می‌توانند از آن‌ها به‌خوبی استفاده کنند. امروز برخی کشورها فکر می‌کنند با خرید اسلحه می توانند امنیت خود را تامین کنند اما هرگز این‌گونه نیست. ظریف گفته بود: امروز ضرورت ریشه یابی افراط گرایی و ترور برای از بین بردن آن احساس می شود. اختلافات جزیی نباید موجب جدایی ما از یکدیگر شود. امروز دشمنان ما تلاش می کنند با ایجاد اختلاف منابع ما را به تاراج ببرند. وزير امور خارجه کشورمان، داعش را تهدیدی برای جهان دانست و تاكيد كرده بود: امروز منطقه از افراط گرایی و ترور رنج می برد. باید با کنار گذاشتن اختلافات و ایجاد روابط دوستانه بین کشورهای همسایه با تشکیل امت واحد توطئه های دشمنان را شکست داد.
تقويت راهبردي
كشور پاكستان از لحاظ قدرت منطقه‌اي جايگاه ويژه‌اي دارد و اين وضعيت را نيز مديون موشك‌هاي هسته‌اي خودش است. اين كشور ولي از لحاظ سياسي و همچنين اقتدار با مشكلاتي روبه‌روست كه وضعيتش مي‌تواند بر كشور ما نيز تاثيربگذارد. در همين راستا به دليل آن‌كه مرزهاي طولاني با اين كشور داريم و همچنين مشكلاتي كه وجود دارد نياز است تا براي بهبود وضعيت مناطق جنوب‌شرقي كشورمان مراوداتي با دولت و ارتش اين كشور داشته باشيم تا در آينده با وجود تهديداتي كه در منطقه وجود دارد ضربه‌اي از دشمن نخوريم؛ ضرباتي كه مي‌تواند برگرفته از ناتواني مسئولان اين كشور در حفظ مرزها و وادادگي به نيروهاي افراطي به ويژه داعش و طالبان باشد. از طرفي ديگر پاكستان از آنجايي كه رابطه خوبي با عربستان دارد اگر به حال خود رها شود مي‌تواند در آغوش رژيم آل‌سعود جا خوش كند و اين رويه و اتفاق تنها به ضرر ما تمام مي‌شود، بنابراين بايد با مراودات مختلف مراقب اين كشور در منطقه بود.