چرخش روسيِ آمريكا!

دیروز همه نگاه ها به فنلاند ، کشوری در حوزه اسکاندیناوی دوخته شده بود؛ جایی که رهبران دو قدرت رقیب در سطح جهانی برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن رییس جمهور آمریکا به‌طور رسمی با هم گفت‌وگو کردند. این در حالی است که هنوز هم شائبه ها درباره دستکاری و اثرگذاری انتخابات سال 2016 ایالات متحده توسط روسیه وجود داشته و تحقیقات زیر نظر بازرس مولر، ادامه دارد.
دوشنبه صبح در هلسینکی فنلاند و یک شب از پایان جام جهانی 2018 در روسیه، ولادمیر پوتین و دونالد ترامپ، با هم درباره بسیاری از مسائل صحبت کردند. بیشتر شبکه های تلویزیونی بین المللی به‌صورت ویژه این دیدار مهم را پوشش دادند و میلیون ها بیننده حواشی و متن گفت‌وگوهای پوتین و ترامپ را دنبال کردند.
در ایران نیز بسیاری از کارشناسان ، فعالان بازار و حتی مردم عادی پیگیر دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه بودند تا متوجه شوند چه نتایجی از دل این ملاقات تزاری بیرون می آید؟!
جالب اینجاست که رویکرد دو طرف در آغاز این نشست مثبت به نظر می رسد. بررسی زبان بدن ترامپ و پوتین حاکی از آن بود که احساس منفی و سوء ظن نسبت به طرف مقابل در کمترین سطح ممکن است. شاید تمام این نمایش دلپذیر برای ماجراهایی است که در پشت پرده اتفاق افتاده اما دوشنبه مطبوع فنلاندی با لبخندها و تبسم های دو رهبر تاثیرگذار جهانی همراه بود. دو طرف در حضور خبرنگاران صحبتی از دشوارترین اختلافات روسیه و ایالات متحده آمریکا از جمله مساله الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، حمایت روسیه از بشار اسد در سوریه و اتهامات اروپایی‌ها در ارتباط با مسموم کردن جاسوس سابق روسیه در بریتانیا نکردند و این ها درست همان خط قرمزهایی بود که هزگر نباید مطرح می شد! به هر حال بعید است خارج از دیداری که امروز صورت گرفت، دو طرف پیش از رسیدن به هلسینکی، سنگ های خود را وا نکنده باشند.


نکته حاشیه در دیدار دیروز ترامپ و پوتین این بود که بر خلاف پروتکل ها که همیشه یک رییس جمهور همراه بانوی اول یا همسرش در دیدار رسمی حضور پیدا می کند، با وجود حضور ملانیا ترامپ، خبری از همسر پوتین نبود؛ او چند سالی هست که مجرد است!
آغاز خوب!
دیروز دوشنبه، خبرگزاری رویترز پس از پایان دیدار دو جانبه رهبران روسیه و آمریکا به نقل از ترامپ نوشت که وی دیدار رو در رو با پوتین را اقدام آغازین خوبی توصیف کرده است. دو رهبر به مدت دو ساعت پشت درهای بسته گفت‌وگو کردند.
به نظر می رسد علاوه بر کریمه ، یکی از مهم‌ترین موضوعات، ایران، سوریه و به‌طور کلی خاورمیانه بوده باشد.
ناهار کاری!
بعد از دو ساعت مذاکره دو رییس جمهور و همراهان‌شان در جریان یک ناهار کاری به صحبت ادامه دادند.
اما خبرنگاران هم دقایق زیادی منتظر نشست خبری این دو رهبر بودند که چندباری به تعویق افتاد.رییس جمهور آمریکا در ابتدای دیدار گفته بود که دو کشور تا کنون با هم خوب کنار نیامده‌اند و این طور حرف هایش را ادامه داد: «همکاری با روسیه چیز خوبی است، چیز بدی نیست».
او همچنین ابراز امیدواری کرد که دو طرف درباره زرادخانه‌های هسته‌ای خود کاری انجام دهند.
دوباره ترامپ، دوباره توییت
رییس جمهور آمریکا حتی در سفر کاری فنلاند هم دست از توییت بازی برنداشت. او در توییتی از «حماقت» دولت‌های قبلی و تحقیقی که در آمریکا در ارتباط با اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده است، به شدت انتقاد کرد.
نکته مهم اینجاست که این دیدار در حالی برگزار شد که سه روز پیش وزارت دادگستری آمریکا ۱۲افسر اطلاعاتی ارتش روسیه را متهم کرد که با هک کردن کامپیوترهای حزب دموکرات در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ تلاش کردند با تخریب هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، بر نتایج انتخابات آمریکا تاثیر بگذارند!
سم پاشی های ادامه دار نتانیاهو
از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد که در آستانه سفر دونالد ترامپ به هلسینکی و دیدارش با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، با او در مورد سوریه و ایران گفت‌وگو کرده است.
«بی بی» افزود: «در موضوعات امنیتی و سیاسی ناشی از تحولات منطقه و البته در مورد سوریه و ایران»گفت‌وگو کرده است.
توییت ظریف
هم زمان با دیدار پوتین و ترامپ
محمد جواد ظریف روز دوشنبه و هم زمان با دیدار مهم روسای جمهور روسیه و ایالات متحده در توییتر خود نوشت: «امروز ایران شکایت خود از ایالات متحده برای برقراری مجدد و غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه را تسلیم دیوان بین‌المللی دادگستری کرد».
وزیر امور خارجه تصریح کرد: «ایران در برابر ضدیت آمریکا با دیپلماسی و تعهدات حقوقی، بر حاکمیت قانون تاکید دارد. ضروری است که با این عادت آمریکا به نقض حقوق بین‌الملل برخورد شود».
حواشی دیدار ترامپ و پوتین
دیروز داستان وجود تنها یک مترجم در دیدار رهبران روسیه و امریکا خبرساز شد.مایکل هیدن،رییس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)به دنبال ورود رییس جمهوری روسیه به هلسینکی برای دیدار با رییس جمهوری آمریکا گفت: «در ملاقات یک به یک مقامات چنانچه تنها یک مترجم و مترجم هم از طرف روس ها باشد، این موضوع بسیار هشدار دهنده و نگران کننده است.»
هیدن به شبکه آمریکایی سی ان ان اضافه کرد: انجام دیدار دو رییس جمهوری در پشت درهای بسته و با حضور یک مترجم امری نگران کننده است،دراین حالت باید حداقل دو مترجم حضور داشته باشند.
روسای جمهوری آمریکا و روسیه از سوی رییس‌جمهوری فنلاند در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال قرار گرفته و پس از امضای دفتر یادبود به سالن اصلی مذاکرات رفتند.
هلسینکی ؛
پایتخت دیدارهای آمریکایی روسی
هلسینکی پیشتر نیز در سال 1975میزبان نشست های روسای جمهوری و مقامات و رهبران روسیه سابق از جمله «جرالد فورد» رییس جمهور سابق آمریکا و «لئونید ایلیچ برژنف»سیاستمدار و رهبر شوروی سابق، «جورج بوش» رییس جمهوری آمریکا و «میخائیل گورباچف» رییس پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1990 و آخرین بار در سال 1997 بین «بیل کلینتون» و «بوریس یلتسین»نخستین رییس جمهور منتخب روسیه بوده است.
حرف های ترامپ به رسانه ها
دونالد ترامپ در دیدار با ولادیمیر پوتین در هلسینکی فنلاند گفت: آمریکا وروسیه دو قدرت بزرگ جهانی هستند و حدود 90 درصد سلاح های اتمی جهان در اختیار آن‌ها است و این چیز خوبی نیست. باید در این رابطه کاری انجام دهیم و گفت‌وگو کنیم.وی افزود: در این ملاقات با پوتین در مورد مسائل مختلفی از تجاری تا نظامی به گفت و‌گو خواهیم پرداخت.
ترامپ برگزاری مسابقات جام جهانی 2018 و بازی های خوب تیم ملی روسیه را به همتای روس خود تبریک گفت و اضافه کرد : در باره بسیاری دیگر از مسائل از جمله هسته ای تا موشکی و اندکی نیز درباره چین به بحث و گفت وگو می پردازیم.
ترامپ به این موضوع اشاره کرد که روابط دو کشور سال‌هاست خوب نبوده و ابراز امیدواری کرد که روابط فوق العاده ای بین روسیه و آمریکا برقرار شود .
پاسخ موگرینی از قلب اروپا به ترامپ
دیروز اما مسئول سیاست خارجی اروپا نیز، ترامپ را به شدت مورد سرزنش قرار داد. در واکنش به سخنان رییس جمهوری آمریکا که اتحادیه اروپا را به همراه روسیه و چین، دشمن کشورش دانسته بود، گفت که ما دوستان بسیار دیگری نیز داریم. موگرینی افزود: ما بارها گفته ایم که تغییر در دولت آمریکا، در دوستی میان کشورها و مردمان مان، تغییری ایجاد نمی کند و مطمئنا ما همیشه ایالات متحده را دوست و شریک نزدیک خود به شمار می‌آوریم، هر چند دوستان بسیار زیاد دیگری نیز مانند کانادا، کره جنوبی و ژاپن در جهان داریم.