فرصت سوزی د‌‌ر گرد‌‌شگری مذهبی


 مسعود‌‌ يوسفي
روزنامه نگار
yousef44@yahoo.com






زائران خانه خد‌‌ا اين روزها د‌‌ر حال آماد‌‌ه شد‌‌ن براي عزيمت به سفر پرفيض حج تمتع هستند‌‌. همه ساله نزد‌‌يک به چند‌‌ د‌‌ه ميليون نفر مسلمان از سراسر د‌‌نيا براي حضور د‌‌ر اين کنگره عظيم و همچنين حج عمره، بار سفر مي‌بند‌‌ند‌‌ و به عربستان سعود‌‌ي وارد‌‌ مي‌شوند‌‌. به همين د‌‌ليل اين سفرها رهاورد‌‌ و چرخش مالي قابل توجهي براي رياض به همراه خواهد‌‌ د‌‌اشت. مقامات سعود‌‌ي طي سال‌هاي اخير سرمايه گذاري کلان و تمهيد‌‌ات وزيرساخت‌هاي مدرن و روزآمدي را براي حجاج و زائران خانه خدا فراهم آورده‌اند و سعي دارند از اين رهگذر به منافع و سودهاي حداکثري دست پيدا کنند.
در مقابل جمهوري اسلامي‌ايران با برخورداري مشاهد مشرفه و اماکن متبرکه‌اي همچون آستان مقدس امام رضا (ع)، و آستان‌هاي مقدس امام زادگان حضرت معصومه (س)، عبدالعظيم حسني، احمد بن موسي و ده‌ها امام زاده بزرگوار ديگر (عليهم السلام) که در سطح کشور پراکنده هستند و همچنين آثار و اماکن مختلف و متعدد مذهبي و ديني در اطراف و اکناف مملکت به هيچ وجه نتوانسته است از اين همه ظرفيت گردشگري مذهبي استفاده ببرد.
درنگ و بررسي در غفلتي که طي سال‌هاي گذشته از ناحيه متوليان و دست اندرکاران کشور بر اين حوزه اشتغالزا و درآمدساز رفته است حقيقتا انسان را دچار حسرت و سرخوردگي مي‌کند. به خصوص که تعداد بسياري از جوان‌هاي مملکت در حال حاضر با کابوس بيکاري و فقر دست به گريبان هستند.
اگر اين مسئولان و متوليان براي ساير حوزه‌هاي گردشگري عذرهاي شرعي و ديني و عرفي مي‌آورند، براي گردشگري مذهبي که اين قبيل عذرها توجيهي ندارد و غير قابل قبول است.
اگر صاحبان قدرت اندکي از اين همه ستيز و هياهو و به قول علي لاريجاني رييس مجلس جنجال‌هاي ماليخوليايي بکاهند و به فکر آباداني مملکت باشند آن وقت است که به ياد خواهندآورد که مقوله‌اي به نام گردشگري مذهبي هم وجود دارد و مي‌تواند به حال اقتصاد مملکت مفيد واقع شود.