دولت نبايد حتي يک خانه بسازد


گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي گفت: بدون شک دولت نبايد تحت هيچ شرايطي در حوزه ساخت و ساز وارد شود، به عقيده من اگر قرار باشد عملکرد دولت با ساخت خانه اندازه‌گيري شود، دولت نبايد حتي يک واحد خانه بسازد. به گزارش وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي در نشست با اعضاي مجمع نمايندگان تهران در مجلس با تأکيد براينکه حمل و نقل حومه‌اي تهران يکي از وضعيت‌هاي بسيار چالشي در اين استان به شمار مي‌رود گفت: وزارت راه و شهرسازي به همين دليل اهميت بسيار زيادي براي بحث ساماندهي به حمل و نقل حومه‌اي قائل بوده و آن را پيگيري مي‌کند که هم‌اکنون با خشکسالي عجيب منابع نيز روبه رو است.
آخوندي با اشاره به اينکه مسئله حمل و نقل حومه‌اي در تهران از دهه ۴۰ مطرح و نياز آن براي اين کلانشهر روشن شده بود گفت: به تصور من اگر نمايندگان در دوره‌اي مشخص صرفا بر روي اين مسئله تمرکز کرده و پيشبرد اين پروژه را پيگيري کنند مي‌توانيم ساخت خطوط حومه‌اي از ورامين به سمت کرج و رودهن به سمت شهريار را به سرانجام برسانيم به گونه‌اي که اين خطوط ضمن يکپارچه شدن با خط متروي تهران، از زير شهر عبور کرده و به سمت مقاصد معين حرکت کنند.
وزير راه و شهرسازي گفت: هم‌اکنون هر جاده‌اي که در تهران ساخته مي‌شود به محض افتتاح و بهره‌برداري شاهد ترافيک بالا در ساعات گوناگون در آن هستيم که خود تصادف، آلودگي و مشکلات فراواني را به همراه دارد، بنابراين مشخص است که راه‌حل رفع ترافيک، ساخت جاده و آزادراه نبوده و بايد مورد پيگيري قرار گيرد. اين مقام مسئول درخصوص آخرين وضعيت بحث احداث شرکت حمل و نقل حومه‌اي در کشور بيان کرد: در حال حاضر اساسنامه پيشنهادي راه‌اندازي اين شرکت در کميسيون‌هاي دولت در حال بررسي بوده و به جد از سوي وزارت راه و شهرسازي پيگيري مي‌شود. وي در ادامه با تأکيد براينکه نبود يک سيستم يکپارچه حمل و نقلي، يکي از پيچيده‌ترين مسائل حمل و نقل در تهران است گفت: درحال حاضر در يکپارچه‌سازي سيستم حمل و نقل بخش درون‌شهري و برون شهري بايد با يکديگر هماهنگ شوند.
آخوندي با بيان اين مطلب که هم‌اکنون مهاجرت روستا به شهر مراحل نهايي خود را طي مي‌کند گفت: طبق آمارهاي ۵ سال گذشته روند رشد جمعيت روستا به شهر در حال کاهش بوده که قطعا از جهات بسياري مثبت ارزيابي مي‌شود چراکه در اين صورت جمعيت پيرامون تهران ديگر رشد چشمگيري نداشته و پديده خاصي در اين نواحي رخ نخواهد داد. به گفته وزير راه وشهرسازي پس از سال ۸۰ تا کنون، تقريبا برابر با جمعيت شهر تهران در خارج از شهر جمعيت ساکن شده است که به عبارتي نشان‌دهنده ۴۶.۷ درصد ساخت و ساز غيرقانوني در اين نواحي است.


آخوندي درخصوص آخرين وضعيت سايت‌هاي مسکن مهر استان نيز اعلام کرد: درحال حاضر هر واحد باقي‌مانده سايت مسکن مهر شهر جديد پرديس که مهمترين مشکل ما در اين بخش است براي تکميل زيرساخت‌ها به ۳۲ ميليون تومان پول نياز دارد که دولت نيز يک ريال اعتبار براي آن ندارد، در اين حوزه بايد بگوييم که فردي در سال ۹۱ اين واحدها را با هزينه متري ۳۴۰ هزار تومان به مردم ارائه کرد حال آنکه اين رقم در زمان فعلي با توجه به افزايش قيمت مصالح و ... به ۷۰۰ هزار تومان رسيده است که همراه با کمبود اعتبار ۳۲ ميليون توماني براي زيرساخت بايد بگوييم براي هرواحد بيش از ۶۰ ميليون تومان کسري اعتبار وجود دارد. وزير راه و شهرسازي با تأکيد براينکه بحث مسکن مهر پرديس ظرفيت تبديل به يک بحران براي پايتخت را دارد گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۲۰۰ ميليون تومان کسري اعتبار براي تکميل سايت مسکن مهر پرديس وجود دارد که اگر بخواهد به مردم سرشکن شود بايد هر فرد نزديک به ۶۰ ميليون تومان پرداخت کند، بحثي که امکان اجراي آن وجود ندارد، اين درحالي است که تا کنون نيز اعتبارات بسياري در راستاي تأمين خدمات روبنايي اين مناطق در سطح کشور نيز هزينه شده و دولت منابع لازم براي اجراي آن را ندارد.
عضو کابينه دولت تدبير و اميد ادامه داد: مسئله‌ ديگري که در بافت فرسوده وجود دارد آن است که از طرفي ما نمي‌توانيم کل بافت را تخريب و از نو بسازيم که متأسفانه برخي اين تصور را دارند و از سويي ديگر نگاه ديگري که مي‌توانيم به اين بافت‌ها داشته باشيم تأمين خدمات روبنايي و زيربنايي براي ايجاد شرايط جهت بهسازي محيط از سوي خود ساکنين است که وزارت راه و شهرسازي همين هدف را دنبال مي‌کند. به گفته وي امکان نگاه بلدوزري به نواحي فرسوده نه تنها در ايران بلکه در هيچ کجاي دنيا وجود ندارد اين درحالي است که مردم نيز براي اين کار اعتماد لازم را ندارند، به طور مثال سايت مسکن مهر که براي دولت بود گرفتاري‌هاي بسياري براي کشور وجود آورد، حال شما تصور کنيد اين درگيري را به داخل شهر آورده شده و مشکلات را دو چندان کند.
اين مقام مسئول درباره بحث سامانه املاک و اقدامات وزارت راه و شهرسازي در اين راستا بيان کرد: در حال حاضر سامانه معاملات املاک در تهران رايج و قابل استفاده است که اطلاعات ملک و معامله را با تمام جزئيات در اختيار افراد قرار مي‌دهد، چندي پيش در اين بخش بحث راه‌اندازي سامانه ديگري براي شناسايي و ثبت خانه‌هاي خالي در استان توسط وزارت راه وشهرسازي مطرح شد که بنده طي نامه‌اي به دولت توضيحات لازم را ارائه کرده و گزارش دادم که امکان انجام اين عمليات تنها از طريق شهرداري‌ها امکان‌پذير است چراکه تنها آن‌ها اطلاعات جزئي تمامي‌واحدهاي مسکوني در حوزه تحت کنترل خود را دارا بوده و اين اقدام از عهده وزارت راه و شهرسازي خارج است. وي ادامه داد: به عقيده من خوب است دولت مرکزي و شهرداري طي اقدامي‌مشارکتي اين سامانه را راه‌اندازي و در روند اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي گام بردارند.
اين مقام مسئول با تأکيد براينکه ما در اين دوره قصد داريم تا در مرحله اول قدرت خريد مردم را اضافه کنيم گفت: آمارهاي ما هم‌اکنون از اخذ ۷۰ هزار تسهيلات خريد مسکن خبر مي‌دهد که چون مراسمي‌براي افتتاح و بهره برداري ندارد به صورت چشمگير مطرح نمي‌شود، در حقيقت عمده اقدامات ما در بخش مسکن در اين دوره تقويت بانک مسکن و راه‌اندازي صندوق پس‌انداز مسکن بود، به ياد دارم که در زمان آمدن من به وزارتخانه تنها ۲۰ ميليون تومان تسهيلات مسکن براي خريد خانه پرداخت مي‌شد در حالي که امروز ۱۶۰ ميليون تومان با نرخ ۸ درصد پرداخت مي‌شود.
به گفته آخوندي تصور ورود دولت و حذف قيمت زمين از ساختمان اقدامي‌غيرممکن بوده و در هيچ‌کجاي دنيا اجرا نشده است، آيا به تصور شما ما در بازاري که قيمت همه مواد اوليه بالا رفته است مي‌توانيم مسکن را از آن مستثني کنيم؟ قطعا اين مسئله بايد در اقتصاد کلان ديده شده و کنترل شود چراکه اين امر نيز تحت کنترل بازار است. عضو کابينه دولت تدبير و اميد در پايان درخصوص قراردادهاي هواپيما نيز با شرکت‌هاي خارجي بيان کرد: تمامي‌قراردادهاي ما هم‌اکنون از جهت حقوقي محفوظ بوده و باطل نشده، اما هم‌اکنون اجازه اجرا ندارد که در صورت تغيير سياست‌ها مي‌تواند مجددا عملياتي شود.