شکایت ایران از آمریکا به‌خاطر بازگرداندن تحریم‌ها

محمدجواد ظریف خبر داده است ایران از آمریکا به‌خاطر بازگرداندن تحریم‌‌های ظالمانه علیه ایران، به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت خواهد کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، وزیر امور خارجه دیروز
در پستی به زبان انگلیسی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «امروز ایران شکایت خود از ایالات متحده برای برقراری مجدد و غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه را تسلیم دیوان بین‌المللی دادگستری کرد. ایران در برابر ضدیت آمریکا با دیپلماسی و تعهدات حقوقی، بر حاکمیت قانون تأکید دارد. ضروری است با این عادت آمریکا به نقض حقوق بین‌الملل برخورد شود».
بر اساس این نوشته ظریف، ایران به‌خاطر خروج آمریکا از برجام و تصمیم این کشور برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، از ایالات متحده آمریکا شکایت خواهد کرد. دولت آمریکا 18 اردیبهشت امسال به صورت رسمی از توافق هسته‌ای خارج شد. بر اساس دستور دونالد ترامپ، 13 مرداد ماه تحریم‌‌های فلزات گرانبها و 13 آبان‌ماه نیز تحریم‌‌های نفتی و بانکی علیه ایران مجددا اعمال خواهد شد. دولت روحانی البته پیش از این یک شکایت دیگر علیه آمریکا در دادگاه بین‌المللی لاهه مطرح کرده است. این شکایت خردادماه 95 در دادگاه لاهه مطرح شد. در دادخواست ایران قید شده دادگاه‌‌های آمریکایی تاکنون 56 میلیارد دلار حکم علیه ایران صادر کرده‌‌‌اند. طی یکی از این شکایت‌ها مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون دلار از دارایی‌‌های ایران در آمریکا بلوکه شد. مبنای شکایت ایران از آمریکا این احکام و نیز اجرای یکی از آنها بوده است. ایران این اقدام آمریکا را خلاف معاهده مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان ایران و آمریکا دانسته بود. اما در جریان رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا در لاهه که به پرونده 2 میلیارد دلاری معروف شد، از دفتر حقوقی ایران در لاهه که محل نگهداری اسناد حقوقی و دفاعیه ایران برای طرح در دادگاه بود، در یک اقدام مشکوک سرقت صورت گرفت. بر اساس این گزارش، چهارشنبه 18 اردیبهشت 97 به دفتر حقوقی ایران در لاهه دستبرد زده شد و اسناد مهمی از پرونده‌‌های مفتوح ایران در لاهه از جمله اسناد مربوط به شکایت ایران از آمریکا در موضوع مصادره 2 میلیاردی اموال ایران، به سرقت رفت. سرقتی که هنوز دولت و وزارت امور خارجه توضیح مشخصی درباره آن ارائه نکرده‌اند! برخی معتقدند این سرقت مشکوک که منجر به آشکار شدن استنادات حقوقی ایران برای طرف آمریکایی می‌شود، ممکن است در نتیجه رای دادگاه موثر باشد.