گفت‌وگویی معمولی و بی‌حاصل دستاورد ترامپ از سفر هلسینکی

سرویس خارجی-«ولادیمیر پوتین» و «دونالد ترامپ» که دیروز بیش از دو ساعت در پشت درهای بسته در پایتخت فنلاند با هم گفت‌و‌گو کرده‌اند، به میان خبرنگاران آمدند و طی کنفرانس خبری مشترک، در مورد مذاکرات میان خود مطالبی را به آنها گفتند. اظهارات دو رئیس‌جمهور هر چند کلی و مبهم بود، ولی دو چیز را برای کارشناسان خبره مشخص می‌کرد، اول اینکه آنها هر چه بین خود در خلوت گفته‌اند، شکل مقدماتی داشته و این گفت‌وگو به توافق مهمی نینجامیده است.
مورد دوم نیز این است که محتوای مذاکره بیشتر حالت گله‌گذاری از سیاست‌های یکدیگر در مناطق حساس جهان داشته است. لذا همین مقدار اطلاعات مشخص می‌کند که آنها برای رسیدن به یک تفاهم نسبی، به دیدارهای مکرر و گفت‌و‌گوهای ماراتنی نیاز دارند و دست پوتین نیز برای دادن امتیازاتی که ترامپ به خصوص در غرب آسیا می‌خواهد، چندان باز نیست.
ترامپ پس از گفت‌وگو با پوتین به خبرنگاران گفت، مذاکره مقدماتی مهمی بوده است.
 پوتین نیز گفت: ما نگرانی‌مان را درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، ابراز کردیم. ایران به لطف برجام، کنترل برنامه هسته‌ای خود را به آژانس واگذار کرد و این توافق، ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند.


ترامپ در این کنفرانس خبری همچنین گفت: رابطه ما با روسیه هیچ‌گاه تا این ‌اندازه بد نبوده است. وی البته طبق رسم مألوف خودش در ادامه مدعی شد: اما این وضعیت از چهار ساعت پیش تغییر کرده است!
ترامپ گفت: به علاوه، درباره اهمیت اعمال فشار بر ایران برای جلوگیری از بلند پروازی‌های هسته‌ای این کشور و متوقف کردن کارزار خشونت آن، صحبت کردم.
رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: درباره این هم صحبت کردم که آمریکا به ایران اجازه نخواهد داد از مزایای شکست داعش منتفع شود.
ترامپ در پاسخ به یک سؤال، مبنی بر اینکه آیا روسیه را بابت تنش‌ها در روابط مسکو-واشنگتن هم مقصر می‌داند گفت: همه ما مقصر هستیم.
ترامپ گفت که همه طرف‌ها مقصر هستند که اجازه نداده‌اند این دیدار بین سران دو کشور زودتر برگزار شود.
او با بیان اینکه دو کشور صاحب ۹۵ درصد از سلاح‌های هسته‌ای دنیا هستند گفت: اینکه روابط دو کشور با یکدیگر دچار مشکل باشد، «مضحک» است.
در این میان، ترامپ به برگزاری خوب جام جهانی فوتبال در روسیه هم ‌اشاره کرد.
پوتین هم، توپی را از یکی از حاضران گرفت و به ترامپ داد و به کنایه گفت: حالا که صحبت از فوتبال شد، توپ در زمین شما‌ست.