...و بالاخره یک اتفاق خوب

آفتاب یزد – گروه جامعه: بعضی از بیماری‌ها به گونه‌ای است که بیمار حتی پس از درمان نیز باید تا آخر عمر دارو بخورد. بیماری‌های کلیوی به ویژه بیمارانی که عمل پیوند کلیه انجام داده‌اند از این دست بیمارن هستند. زندگی این بیماران به شدت به دارو وابسته است. حتی ممکن است با استفاده نکردن از دارو یا به موقع استفاده نکردن آن، بیماری آن‌ها بدتر شود یا به حالت قبل از درمان بازگردد. یکی از مشکلاتی که بیماران کلیوی همیشه با آن درگیر بودند، گرانی داروهایشان بود. در روزهای اخیر که وضعیت ارز بسیار نوسان داشت و هر روز گران‌تر از دیروز می‌شد، برخی از داروها یا گران شد یا کمتر در بازار یافت شد.

چند برابر شدن قیمت
در این بازار بی‌رحم دارو، داروهای بیماران کلیوی نیز دچار چنین سرنوشتی شد. همین چند روز پیش بود که خبرگزاری برنا در این باره نوشت: «انجمن حمایت از بیماران کلیوی برای شفاف‌سازی و افزایش اطلاعات مردم، مسئولان و به خصوص این نماینده مجلس اعلام می‌کند که داروی راپامیون تولید داخلی ندارد. بر اساس فاکتورهای موجود این دارو در اسفند 96 به قیمت 11 هزار تومان به فروش می‌رسید که سهم بیماران پیوندی از این رقم تنها 1000 تومان بود. با توجه به این که هر بیمار پیوندی باید روزانه دو عدد قرص مصرف کند بنابراین بیماران ماهیانه مبلغ 60 هزار تومان برای این دارو هزینه می‌کردند. اما متاسفانه پس از تعطیلات نوروز امسال، قیمت این دارو چند برابر شد و به دلیل اینکه شرکت‌های بیمه حاضر به افزایش تعرفه فرانشیز خود نشدند سهم بیماران به صورت ماهیانه به 324 هزار تومان افزایش یافت که نشان‌دهنده رشد دست‌کم 300درصدی هزینه دارو است. در بیانیه انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران همچنین آمده است؛ این انجمن با قدمت 40 ساله، دارا بودن حدود 200 شعبه در سراسر کشور که 100 هزار بیمار کلیوی را تحت پوشش خود داشته و سالانه 2500 عمل پیوند کلیه را انجام می‌دهد وظیفه خود می‌داند که ضمن رسیدگی به تمامی امور بیماران، در شرایط سخت، صدای فریاد و مظلومیت این بیماران را به گوش مسئولان برساند. حتی اگر برخی افراد، در اظهاراتی غیر منطقی این انجمن را فاقد جایگاه حقوقی بدانند.»



توزیع رایگان داروی راپامیون
با وجود این که این موسسه قیمت داروها‌ی کلیوی و به طور ویژه داروی راپامیون را افزایش‌یافته اعلام کردند، اما دیروز خبر دیگری از سازمان غذا و دارو رسید. داریوش آرمان رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در گفت‌وگو با ایلنا از رایگان شدن داروی بیماران پیوند کلیه که در ماه‌های اخیر با رشد دو برابری قیمت روبرو شده بود، خبر داد و گفت: «داروی راپامیون در داروخانه‌های سراسر کشور به صورت رایگان توزیع شده و بیماران پیوند کلیه با مراجعه به داروخانه‌ها می‌توانند این دارو را به صورت رایگان تهیه کنند. نسبت به مشکلات جدی بیماران پیوند کلیه برای تهیه این داروی گران قیمت که در ماه‌های اخیر با رشد دو برابری روبرو شده بود، هشدار داده شد و در نهایت با پیگیری‌های انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران و دستور فوری مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه پرمصرف‌ترین داروی بیماران پیوندی کلیه که در ماه‌های اخیر با رشد دو برابری قیمت روبرو شده بود، در داروخانه‌های سراسر کشور به صورت رایگان توزیع شد. انتظار می‌ورد وزرای بهداشت و رفاه تدابیری اتخاذ کنند تا سایر داروهای پرمصرف این بیماران نیز با قطع فرانشیز به صورت رایگان در اختیارشان قرار گیرد تا گوشه‌ای از مشکلات مالی این افراد کاهش یابد.»

اظهارات انجمن‌ها ضد و نقیض است
رایگان شدن چنین دارویی، خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای برای بیماران کلیوی و همچنین همه‌ی مردم ایران است. اما آیا این اتفاق ادامه‌دار خواهد بود، در مورد داروهای دیگر بیماران کلیوی و همچنین سایر بیماران نیز رخ خواهد داد یا نه؟ آفتاب یزد در این خصوص با مدیر کل روابط عمومی سازمان غذا و دارو به گفت‌وگو نشست. کیانوش جهانپور به آفتاب یزد می‌گوید: «قیمت‌ها به هیچ جه و هیچ گاه دو برابر نشده بود. اظهارنظرهای انجمن‌ها در مورد قیمت‌های داروها بسیار متناقض است. قیمت‌ها حتی یک‌ونیم برابر هم نشده است چه برسد به دو برابر! بحثی که انجمن‌ها مطرح کردند درباره پوشش بیمه‌ای بود. قیمت‌هایی که به طور موقت افزایش یافت به این علت بود که در بیمه‌ی جدید سهم بیمار اعلام نشده بود. بعد که اعمال شد، قیمت‌ها هم درست شد. سهم بیمار از قیمت دارو بستگی به درصد پوشش بیمه دارد.»

سازمان‌های بیمه‌گر تعیین‌کننده هستند
جهانپور ادامه می‌دهد: «بسیاری از اخبار ضد و نقیض است. دیروز گفته بودند قیمت‌ داروها 100 درصد تا 200 درصد افزایش یافته است، درحالی که قیمت دارو در سازمان غذا و دارو اعمال می‌شود. چطور است که سازمان غذا و دارو این را رد می‌کند؟ امروز هم گفتند که داروی راپامیون رایگان شد. چرا اظهارنظرها 180 درجه تفاوت دارد؟ قیمت‌ها افزایش نیافته که الان کاهش یابد. قیمت جدید از سوی سازمان‌های بیمه‌گر اعلام شده است. یعنی سازمان‌های بیمه‌گر ممکن است درصد پوشش بیمه‌ی دارو را تغییر دهند. همین رایگان شدن راپامیون هم، پای سازمان بیمه‌گر است که قیمت آن هم از محل بودجه‌ی سازمان‌های بیمه‌گر تامین می‌شود. سازمان غذا و دارو مبلغی بودجه را تحت عنوان یارانه‌ی بیماران خاص برای چنین اموری کنار می‌گذارد. این مبلغ برای حمایت از بیماران خاص و بیماران صعب‌العلاج اختصاص می‌یابد. این مبلغ کمی از طرف سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به شرکت‌های بیمه‌گر است.»

پوشش 100 درصدی بیمه
رئیس روابط عمومی سازمان غذا و دارو در خصوص سابقه‌ی رایگان شدن داروها به آفتاب یزد چنین می‌گوید: «این اتفاق رایگان شدن یک دارو، قبلا هم افتاده بود. همیشه پوشش بیمه‌ی 95 و 100 درصدی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج داشته‌ایم. پوشش بیمه‌ای به طور عادی 70 درصد است. اگر پوششی بیش از این صورت بگیرد، حالتی ویژه است؛ مانند بیماران ام‌اس، بیماران شیمی‌درمانی و بیماران خاص. این نوع پوشش در آینده هم بیشتر می‌شود.»

نوسانات ارزی موثر است
جهانپور ادامه ‌می‌دهد: «در ماه‌های اخیر، نوسانات اقتصادی یا تحولات ارزی کلا برای هر دارویی ممکن است یک بار تغییر قیمتی ایجاد کرده باشد. الان که بیشتر قیمت‌ها به‌روز شده است، یک افزایش 9 درصدی داشته‌ایم. هرگز 100 درصد و 200 درصد نداشته‌ایم. در مورد هیچ دارویی افزایش قیمت نامتعارف پیش نیامده است. اما باید بدانیم که نوسانات ارزی تاثیرگذار است؛ قبلا نرخ ارز 3800 تومان بود و الان به 4200 تومان رسمی دولتی تبدیل شده است. قطعا این 400 تومان، تفاوت‌هایی در تولید ایجاد کرده است. قیمت مواد اولیه که وارداتی است تغییر کرده است. در کمیسیون قیمت‌گذاری نرخ‌ها منطقی سازی و به روزرسانی می‌شود. این طور نیست که روزانه یا ماهانه قیمت‌ها تغییر یابد. عموما با یک فاصله منطقی در اثر تغییر شرایط اقتصادی، تغییر در قیمت دارو نیز اتفاق می‌افتد.» رایگان شدن یک دارو آن هم در چنین روزهایی که گرانی و قیمت بالای اجناس مردم را به ستوه آورده است، اتفاق بسیار باارزشی است. امید که این اتفاقات خوب ادامه یابد تا جامعه‌ای سالم‌تر داشته باشیم.