تلاش بغداد برای مهار شورش جنوب عراق

گروه بین‌الملل: اعتراضات به ضعف خدمات عمومی در جنوب عراق رنگ خشونت گرفته است. تظاهرکنندگان روز گذشته (یکشنبه) به ساختمان استانداری در بصره نیز حمله کردند. رسانه‌ها از کشته شدن سه نفر در تیراندازی‌ها در یک‌هفته گذشته خبر می‌دهند. پلیس عراق نیز اعلام کرده است که عده‌ای به وسیله گاز اشک آور و آب پر‌فشار که برای متفرق‌ کردن معترضان به کار گرفته شده بود، مجروح شده‌اند. اسکای نیوز عربی نیز گزارش داده است که پلیس این کشور برای متفرق کردن معترضان مجبور به شلیک هوایی شده است. از روز گذشته در استان بصره رفت و آمد شبانه نیز ممنوع شد. دستگاه امنیتی عراق تدابیر امنیتی شدیدی را در بغداد درنظر گرفته تا اعتراضات را در همان محدوده جنوب کشور نگه دارد.
پیشتر دولت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را نیز مسدود و وضعیت را اضطراری اعلام کرده بود. هفته گذشته پس از کشته شدن یکی از معترضان در بصره، اعتراضات در جنوب عراق شدت گرفت. 
دولت با اختصاص حدود سه میلیارد دلار بودجه به استان بصره، به دنبال برقراری آرامش در میان مردم است.  به گزارش اسکای نیوز عربی، «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق درخصوص درخواست تظاهرکنندگان هفت حکم صادر کرد و  قرار است بودجه‌ای به ارزش سه و نیم تریلیون دینار (حدود سه میلیارد دلار) هرچه سریعتر به استان بصره اختصاص داده شود. همچنین دولت عراق از برنامه‌ریزی برای آغاز پروژه‌های عمرانی گسترده در جنوب عراق برای مهار اعتراض‌ها و بازگرداندن امنیت به ویژه به استان بصره خبر داد.
العبادی در بیانیه‌ای خواستار گسترش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن،‌ ساخت مدارس، ارائه خدمات عمومی، ایجاد فرصت‌های شغلی و اختصاص بودجه به ارزش سه و نیم تریلیون دینار به استان بصره شد. او در این بیانیه تاکید کرد: برای نمک زدایی آب، رفع محدودیت‌های شبکه‌های برقی و ارائه خدمات بهداشتی لازم، بودجه‌ای اختصاص داده شده است.


به گزارش دویچه‌وله نخست‌وزیر عراق کمیته‌ای شش‌نفره از وزیران خود به سرپرستی «جبار اللعیبی»، وزیر نفت را مأمور ایجاد شغل برای ساکنان مناطق اطراف میادین نفت و پروژه‌هایی فوری کرده است. تظاهرکنندگان به عدم به‌کارگیری مردم بومی در شرکت‌های خارجی نفت در این مناطق اعتراض دارند. وی همچنین به دنبال یورش مردم به فرودگاه نجف دستور انحلال شورای اداره این فرودگاه را داد.
به دنبال یورش معترضان به فرودگاه نجف، خطوط هوایی اردن نیز اعلام کرد که پروازهای خود را از دیروز (یکشنبه) تا اطلاع ثانوی به استان نجف عراق به حالت تعلیق درآورده است. در بیانیه خطوط هوایی اردن آمده است که این تصمیم به دلیل تحولات امنیتی در فرودگاه نجف اتخاذ شده است. روند پروازها در فرودگاه نجف به خاطر حمله تظاهرکنندگان مختل شده است.
همچنین شرکت فلای دبی (پروازهای دبی) از لغو پروازهایش به نجف به مدت یک هفته خبر داد. لغو پروازهای این شرکت تا 22 ژوئیه کنونی ادامه دارد.
گسترش اعتراضات به سایر استان‌ها
اعتراضات به دیگر استان‌های جنوب عراق نیز کشیده شده است. در استان ذی‌قار در مجاورت بصره مردم با راه‌اندازی تظاهراتی خواستار بهبود سطح خدمات و اجرای اصلاحات جهت از بین بردن فساد گسترده در عراق شده‌اند. به گفته منابع آگاه هزاران تن در این استان از میدان الحبوبی شهر الناصریه به سمت دفتر دولت در این استان که قرار بود دیروز(یکشنبه) نشستی فوق‌العاده برای بررسی تحولات اخیر استان در این محل برگزار شود، حرکت کنند.
همچنین گفته می‌شود دولت عراق جهت آمادگی برای مقابله با هرگونه اتفاق فوق‌العاده‌ای در پی‌گسترش اعتراضات در استان بصره، تدابیر امنیتی و نظامی را در این استان افزایش داده است. از جمله نیروهایی که وارد بصره شده‌اند گروه ماموریت‌های ویژه وابسته به نیروهای واکنش سریع هستند. یکی از افسران نیروهای واکنش سریع عراق در گفت‌وگو با روسیا الیوم اظهار داشت: گروه ویژه‌ای از نیروهای واکنش سریع به استان بصره خواهند رسید و در صورت بروز هرگونه اتفاق فوق‌العاده‌ای وارد عمل خواهد شد.
«احمد سمیر»، از فعالان استان بصره گفت: استحکامات نظامی باید برای حمایت از تظاهرکنندگان و دفاع از آنها باشد نه برعکس و نیروهای امنیتی باید به مردم در گرفتن حقوق‌شان کمک کند.
در استان کربلا نیز معترضان به ساختمان استانداری یورش بردند.  نیروهای امنیتی در استان نجف نیز بار دیگر با موج تازه تظاهرات‌ها قانون منع آمد و شد را اعمال کردند. این درحالی است که «زهیر الجبوری»، عضو شورای استانداری نجف اعلام کرده بود، آرامش در مرکز شهر نجف برقرار شده و فعالیت‌ها در فرودگاه این شهر از سر گرفته شده‌اند.
برکناری رئیس پلیس نجف
در پی بالاگرفتن اعتراضات و درگیری‌ها وزیر کشور عراق نیز رئیس پلیس استان نجف را برکنار کرد. به گزارش سومریه نیوز، یک منبع عراقی آگاه اعلام کرد که «قاسم الاعرجی»، وزیر کشور عراق رئیس پلیس استان نجف را برکنار و «علاء غریب» را مسئول اداره امور پلیس این استان کرد.