جام روی تاج خروس ها

کرواسی و فرانسه در حالی از ساعت 19:30 روز گذشته در ورزشگاه لوژنیکی مسکو برای تعیین قهرمان جام جهانی 2018 روسیه برابر هم به میدان رفتند که قبل از شروع بازی فیلیپ لام، کاپیتان آلمان در دوره قبل جام جهانی، کاپ این دوره را به مسئولان برگزاری دیدار نهایی داد تا در پایان دیدار به تیم برنده اهدا شود.
کرواسی در شرایطی این مسابقه را آغاز کرد که دالیچ سرمربی این تیم دانیل سوباسیچ، سیمه ورسالیکو، ایوان استرینیچ، ایوان پریشیچ، دژان لاورن، ایوان راکیتیچ، مارسلو بروزوویچ، لوکا مودریچ، آنته ربیچ، ماریو مانژوکیچ و دوماگوی ویدا را به زمین فرستاده بود.
در آن سوی میدان هم، دیدیه دشان سرمربی فرانسه، هوگو لوریس، بنجامین پاوارد، رافائل واران، ساموئل اومتیتی، انگولو کانته، پل پوگبا، اولیویه ژیرو، آنتوان گریزمان، کیلیان ام‌باپه، بلیز ماتئودی و لوماس هرناندس را در ترکیب اصلی خروس‌ها قرار داده بود. نکته جالب این ترکیب این بود که امباپه با 19 سال سن، سومین بازیکن جوان جام جهانی لقب گرفت که در فینال جام جهانی به میدان رفت.
بازی در حالی با سوت نستور پیتانا، داور آرژانتینی شروع شد که کروات‌ها بازی را بهتر از حریف خود آغاز کردند و در دقیقه ۴ ارسال توپ برای مانژوکیچ نزدیک بود خطرساز شود. در دقیقه ۱۰ هم ارسال بلند برای پریشیچ موقعیت خوبی را برای کروات‌ها ایجاد کرد که این فرصت هم از دست رفت. فرانسه در این دقایق مانند بازی با بلژیک عقب‌نشینی کرده بود اما برخلاف جریان بازی و در دقیقه ۱۹ ضربه ایستگاهی گریزمان با ضربه سر رو به عقب مانژوکیچ وارد دروازه شد تا این مهاجم کرواسی دروازه خودی را باز کرده باشد و فرانسه یک بر صفر پیش بیفتد. مهاجم تیم ملی فوتبال کرواسی نخستین گل به خودی تاریخ فینال‌های جام جهانی را به ثمر رساند و از سویی دوازدهمین گل به خودی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود که این جام از این نظر رکورددار شد. با این حال، کرواسی عقب ننشست و در دقیقه ۲۳، ایوان راکیتیچ می‌توانست با شوتی سنگین دروازه فرانسه را باز کند که این ضربه با اختلاف زیاد به بالای دروازه رفت اما در دقیقه ۲۸، ایوان پریشیچ توانست با شوتی زیبا دروازه فرانسه را باز کند و بازی را به تساوی کشاند. این شوت با اصابت به واران وارد دروازه خروس‌ها شد. اتفاقات این بازی در نیمه اول به این صورت ادامه داشت که در دقیقه ۳۳، کرنر ارسالی فرانسوی‌ها به دست پریشیچ برخورد کرد و داور با کمک VAR پنالتی اعلام کرد که گریزمان این پنالتی را به گل تبدیل کرد. در دقیقه ۴۲، دژان لاورن می‌توانست گل دوم را برای تیمش به ثمر برساند و بازی را به تساوی بکشاند که موفق نبود و در نهایت نیمه نخست این دیدار با برتری ۲ بر یک فرانسه به پایان رسید.


نیمه دوم این دیدار در شرایطی آغاز شد که کرواسی به دنبال جبران گل خورده و به تساوی کشاندن بازی بود اما اتفاقات دیگری رقم خورد. در دقیقه ۴۶ شوت گریزمان در مرکز دروازه را سوباسیچ مهار کرد. یک دقیقه بعد شوت ربیچ را لوریس با واکنشی خوب به کرنر فرستاد. در دقیقه ۵۲ امباپه با دروازه‌بان حریف تک به تک شد که این موقعیت را نیز سوباسیچ برگشت داد. اما در دقیقه ۵۹، پل پوگبا به سمت دروازه کرواسی شوت کرد که مدافع کروات‌ها آن را برگشت داد اما باز هم پوگبا با شوتی دیگر دروازه کرواسی را باز کرد تا گل سوم خروس‌ها را به ثمر برساند و به اولین بازیکن تاریخ منچستریونایتد تبدیل شود که در فینال جام جهانی گل زده است. فرانسوی‌ها در حالی که کروات‌ها جلو کشیده بودند باز هم به این تیم ضد حمله زدند و در دقیقه ۶۵ امباپه با یک شوت زمینی زیبا گل چهارم تیمش را هم به ثمر رساند تا بعد از گلزنی پله در فینال جام جهانی 1958، به دومین بازیکن جوانی تبدیل شود که در فینال گل می‌زند. اما این پایان کار نبود چرا که در دقیقه ۶۹، اشتباه عجیب هوگو لوریس، دروازه‌بان فرانسه در شش قدم باعث شد تا مانژوکیچ گل دوم کرواسی را به ثمر برساند و گل به خودی‌اش را تا حدودی جبران کند. در دقیقه ۷۷ بعد از چند دقیقه طوفانی، بازی آرام شد تا اینکه راکیتیچ می‌توانست در این دقیقه دروازه حریف را باز کند، البته این اتفاق نیفتاد و در ادامه هم کرواسی که بازیکنانش خسته به نظر می‌رسیدند، نتوانستند موقعیت خاصی را روی دروازه فرانسه ایجاد کند تا این بازی پرگل و زیبا در نهایت با همان نتیجه 4 بر 2 به سود شاگردان دیدیه دشان به پایان برسد و این تیم برای دومین بار پس از جام جهانی 1998 فرانسه و پس از 20 سال به قهرمانی جام جهانی برسد. این مسابقه نهصدمین دیدار تاریخ جام‌های جهانی بود. ضمن اینکه دشان پس از ماریو زاگالوی برزیلی و فرانتس بکن‌باوئر آلمانی به سومین نفری تبدیل شد که هم به عنوان بازیکن و هم مربی جام جهانی را فتح کرده است.
در پایان این بازی، گریزمان به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.