توصيه‌هاي مقام معظم رهبري براي عبور از مشكلات اقتصادي

در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي هيئت دولت بيان شد توصيه‌هاي مقام معظم رهبري براي عبور از مشكلات اقتصادي پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مقام معظم رهبري، روز گذشته در نشستي که با دعوت ايشان از رئيس‌جمهور و اعضاي هيئت دولت برگزار شد، با تأکيد بر توانايي کشور براي عبور از مشکلات اقتصادي با برخورداري از روحيه انقلابي و مجاهدت، کار و تلاش شبانه‌روزي مسئولان و همکاري و همراهي آحاد مردم، شرايط و الزامات استمرار پيشرفت و حرکت پرشتاب به سمت اهداف را بيان کردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين جلسه شرط اصلي موفقيت در همه عرصه‌ها را برخورداري از «روحيه قوي، انگيزه، شجاعت و عزم راسخ» دانستند و افزودند: همه مديران دولتي بايد در مقابل مشکلات با تحرک بيشتر و با احساس مسئوليت مضاعف عمل کنند.
مقام معظم رهبري، تيم اقتصادي دولت را ميان‌دار و محور اصلي کار و تحرک در کشور خواندند و همه دستگاه‌ها را به هماهنگي با آن فراخواندند. ايشان شرط ديگر غلبه بر تنگناها را ارسال تصويري مقتدر از دولت برشمردند و افزودند: تصوير دولت در چشم مردم بايد تصويري توانا، کارآمد و تلاشگر باشد؛ زيرا نفس تلاشگري براي مردم جذاب و اميدوارکننده است. مقام معظم رهبري همچنين صداوسيما و دستگاه‌هاي تبليغاتي را به انتقال تصوير درست از اقدامات دولت توصيه کردند و افزودند: البته بيان انتقادهاي منطقي اشکالي ندارد؛ ضمن اينکه بخش عمده‌اي از تصويرسازي درست از دولت، وابسته به عملکرد مسئولان است؛ يعني مسئولان بايد به ميان مردم، کارگران و صنايع بروند و از نزديک با آنها ارتباط برقرار کنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با مقتدرانه توصيف‌کردن مواضع رئيس‌جمهور کشورمان در اروپا افزودند: نشان‌دادن اقتدار در مقابل بيگانگان به‌ويژه آمريكايي‌ها امري لازم است و اين کار بايد بهنگام، صريح و قاطع انجام شود. «دنبال‌کردن جدي کارها با استفاده از امکانات و توانايي‌هاي کشور» سفارش ديگر مقام معظم رهبري به مسئولان بود. ايشان افزودند: البته طرف‌هاي اروپايي موظف‌اند تضمين‌هاي لازم را درباره برجام بدهند، اما نبايد اقتصاد کشور به اين موضوع گره زده و معطل آن شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر «لزوم گسترش روزافزون ديپلماسي و ارتباطات خارجي»، افزودند: به‌جز موارد معدودي همچون آمريكا، روابط کشور با شرق و غرب بايد هرچه بيشتر تقويت شود و تحرک عملياتي و هدفمند ديپلماسي افزايش يابد.
مقام معظم رهبري در ادامه به بيان چند توصيه و راهکار براي حل مشکلات اقتصادي پرداختند. ايشان تهيه «نقشه راه اقتصاد باثبات» را لازم دانستند و افزودند: اگر نقشه راه اقتصاد تهيه شود، مردم و فعالان اقتصادي تکليف خود را خواهند دانست و با احساس ثبات و آرامش به کمک دولت خواهند شتافت. «تقويت بخش خصوصي» و «ضرورت برخورد قاطع با متخلفان»، دو توصيه ديگر حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بود.


ايشان در همين زمينه به نمونه‌هايي از تخلفات برخي دستگاه‌ها و افراد در مسائل اخير سکه و ارز اشاره و تأکيد کردند: بايد با متخلفان در هر سطحي که هستند، برخورد شود. مقام معظم رهبري دستور رئيس‌جمهور براي برخورد با تخلفات در واردات خودرو را خوب خواندند و افزودند: البته اين دستورها بايد پيگيري شود تا به نتيجه مطلوب برسد. ايشان «اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالي براي جلوگيري از عمليات مخرب نظير قاچاق و پول‌شويي» را ضروري دانستند و با اشاره به برخي تخلفات انجام‌شده در استفاده از ارز دولتي گفتند: بايد با سامانه‌هاي مربوط يا مقررات قانوني جلوي چنين تخلفات آشکاري گرفته شود. «جدي‌گرفتن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي»، «اقدام بهنگام و علاج واقعه قبل از وقوع» و «مبارزه واقعي با فساد» محورهاي بعدي تأکيدشده از سوی رهبر انقلاب اسلامي در اين نشست بود.
ايشان با تأکيد بر اينکه در مبارزه با مفاسد ابتدا بايد با فساد و عنصر متخلف برخورد و سپس به‌طور شفاف اطلاع‌رساني شود، گفتند: البته مسئله برخورد با مفاسد در وهله اول بر عهده مسئولان دستگاه‌هاست و پس از آن بايد موضوع به قوه قضائيه واگذار شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «حرف‌زدن رودرروي مسئولان با مردم و بيان شرايط» را لازم دانستند و خاطرنشان کردند: مشکلات را با مردم در ميان بگذاريد و ضمن ارائه اقدامات خود، نقشه دشمن را براي آنها تبيين کنيد. ايشان در پايان گفتند: جدا معتقدم دولت به شرط انجام اقدامات لازم، خواهد توانست بر مشکلات فائق آيد و توطئه‌هاي آمريكا را ناکام بگذارد. در اين جلسه، آقاي روحاني، رئيس‌جمهور، خطاب به مقام معظم رهبري گفت: همه تلاش خود را به کار مي‌بنديم تا نکاتي را که بيان فرموديد، عملياتي و اجرائي کنيم.
رئيس‌جمهور با اشاره به تلاش دشمن براي نگران‌کردن مردم از آينده و ايجاد انتظارات تورمي، افزود: با وجود همه تلاش‌هاي رواني و اقتصادي دشمنان ايران، درآمدهاي ارزي و ريالي کشور در سه‌ماهه اول امسال بيش از سه‌ماهه اول سال قبل بوده و در بخش عمراني ۲۲ برابر سال قبل اعتبارات لازم تخصيص و تأمين شده است. آقاي روحاني با تأکيد بر اينکه برخي مسائل مانند اشکالات نظام بانکي و نقدينگي، ارتباطي با تحريم و فشارهاي خارجي ندارد و از گذشته وجود داشته است، به برنامه دولت براي حل اين مسائل اشاره کرد و گفت: حل اين مسائل جزء دستورکارهاي اساسي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي و ستاد اقتصادي دولت است. رئيس‌جمهور همچنين هماهنگي کامل قوا و دستگاه‌ها را براي خنثي‌کردن توطئه‌هاي آمريكايي‌ها ضروري دانست.
تشکر هيئت دولت از رهنمودهاي مقام معظم رهبري
پايگاه اطلاع‌رساني دولت: شب گذشته هيئت دولت با تشکر از بيانات صريح و اميدبخش مقام معظم رهبري در حمايت از دولت و ارزيابي دقيق ايشان از توانايي خدمتگزاران دولت در کنار مردم عزيز براي حل مشکلات اقتصادي کشور، بيانيه‌اي صادر کرد. در اين بيانيه آمده: تأکيد هوشمندانه جناب‌عالي بر توطئه دشمنان براي تضعيف اعتماد به دولت که آن را بزرگ‌ترين خطر براي کشور برشمرديد و دستور صريح به رسانه‌ها و به‌ويژه رسانه ملي که تصوير واقعي از کارآمدي و تلاشگري دولت را به جامعه ارائه نمايند، رهنمودي به‌موقع براي دلسوزان انقلاب و مايه هوشياري جامعه در برابر سياه‌نمايي و يأس‌آفريني است. کليه اعضاي دولت و همه خادمان ملت در خانواده بزرگ دستگاه اجرائي با عزم و جديت آمادگي دارند که تمام توان خود را براي حل مشکلات مردم و ادامه مسير رشد و آرامش اقتصادي کشور به کار گيرند و دشمنان ايران را در آسيب‌زدن به عزت و آرامش مردم شريف ايران، ناکام گذارند.  در مسير افتخارآميز خدمت به مردم، همچنان که حضرت‌عالي تصريح فرموديد لازمه توفيق دولت در ميانه ميدان، همکاري و هماهنگي ديگر نهادها و قواي کشور است که مورد خطاب روشنگرانه رهبري قرار دارند. يقين داريم که با اين هماهنگي، آينده روشني که ترسيم فرموديد، فرا راه کشور و نظام خواهد بود. دوام سلامتي و عزت حضرت مستطاب عالي و سربلندي ملت شريف ايران را از خداوند بزرگ خواستاريم.