خروس‌های خوش شانس

آرمان: آخرین دیدار جام جهانی 2018 روز گذشته بین تیم‌های فرانسه و کرواسی برگزار شد که در پایان تیم خروس‌های اروپا با به راه اندازی جشنواره گل مقابل تیم کرواسی، آواز قهرمانی سر دادند.
نیمه اول
جام جهانی 2018 جامی متفاوت نسبت به دوره‌های قبلی است. در فینال این دوره از رقابت‌ها خبری از تیم‌های آرژانتین، آلمان، برزیل و اسپانیا که مدعیان همیشگی قهرمانی هستند نبود. ایتالیا و هلند هم که اصلا مجوز حضور در روسیه را هم پیدا نکرده بودند. در عین ناباوری تیمی چون کرواسی به فینال رسید تا حریف فرانسوی‌هایی شود که پیش از این طعم حضور در فینال و قهرمانی جام جهانی را چشیده‌اند. دقیقه 5 ارسال خطرناک ورسالیکو از جناح راست زمین را اومتیتی قبل از رسیدن توپ به مانژوکیچ با ضربه سر دفع کرد. دقیقه 10 ارسال بلند برای پریشیچ نزدیک بود خطرساز شود که این موقعیت هم از دست رفت. دقیقه 17 ام باپه با سر توپ و تغییر مسیر در سمت راست محوطه جریمه کرواسی حرکت خطرناکی انجام داد که پاس بیدقت او را مدافعان حریف دور کردند. دقیقه 19 ارسال گریزمان به دهانه دروازه باعث شد تا ماریو مانژوکیچ به اشتباه دروازه خودی را باز کند. دقیقه 28 ارسال مودریچ از روی ضربه ایستگاهی میانه زمین به سمت راست محوطه جریمه را ورسالیکو با ضربه سر زد که توپ روی سر مانژوکیچ خورد و در ادامه به ویدا رسید که او با پاس به عقب موقعیت خوبی برای پریشیچ فراهم کرد تا او با آوردن توپ روی پای چپ و شوت محکم دروازه فرانسه را باز کند. دقیقه 34 ارسال گریزمان از روی کرنر سمت راست زمین با عبور از روی سر ماتوئیدی در مقابل تیرک اول به دست چپ پریشیچ برخورد کرد و به کرنر رفت که پیتانا، داور آرژانتینی در این صحنه اعتقادی به پنالتی نداشت ولی بعد از مشورت با کمک داور ویدئویی و بازبینی صحنه، تصمیم خود را تغییر داد و اعلام پنالتی کرد. با این حال به اعتقاد کارشناسان این پنالتی مشکوک بود. دقیقه 37 پنالتی اعلام شده به کمک سیستم VAR برای فرانسه را گریزمان خلاف جهت سوباسیچ که به سمت چپ شیرجه زده بود، تبدیل به گل کرد تا خروس‌ها مجددا با یک گل پیش بیافتند. دقیقه 40 سانتر پریشیچ از جناح چپ با شوت کم قدرت ربیچ همراه شد که ضربه او بعد از برخورد به واران و سردرگمی مانژوکیچ در زدن ضربه نهایی در اختیار لوریس قرار گرفت. دقیقه 43 ارسال مودریچ از میانه زمین را پریشیچ و در ادامه پاوارد با ضربه سر زد که شوت ربیچ به پوگبا برخورد کرد و راهی کرنر شد. دقیقه 44 سانتر راکیتیچ از روی کرنر و ضربه پشت سر ربیچ را اومتیتی سراسیمه به کرنر زد. دقیقه 1+45 ضربه سر ویدا روی توپ ارسالی راکیتیچ به شکل خطرناکی از کنار دروزاه فرانسه به بیرون رفت.
نیمه دوم


دقیقه 47 پاس ژیرو و شوت کم قدرت گریزمان از پشت محوطه جریمه به راحتی در اختیار سوباسیچ قرار گرفت. دقیقه 48 شوت ناگهانی پای چپ ربیچ روی پاس در عمق راکیتیچ را لوریس با واکنشی تماشایی از زیر طاق دروازه راهی کرنر کرد. دقیقه 49 لوریس با خروج به موقع از محوطه جریمه و مهار توپ با سینه اجازه نداد مانژوکیچ در موقعیت تک به تک قرار بگیرد. دقیقه 52 کیلیان ام باپه با دروازه بان حریف رو‌به‌رو شد، که این موقعیت را نیز سوباسیچ برگشت داد. دقیقه 59 ام باپه با فرار سریع از سمت راست زمین موقعیت خطرناکی ترتیب داد و با پاس به عقب گریزمان را به توپ رساند که او هم با پاس به پشت محوطه پوگبا را در فرصت شوتزنی قرار داد ولی ضربه محکم او در میانه راه به لوورن برخورد کرد، اما در برگشت مجددا پوگبا صاحب توپ شد تا با شوت فنی پای چپ دیدنی دروازه کرواسی را برای سومین بار باز کند. 6 دقیقه بعد لوکاس هرناندز با حرکت از سمت چپ زمین و جای گذاشتن مانژوکیچ و فریب ورسالیکو با پاس در عرض توپ را به امباپه رساند و ستاره جوان فرانسه در حالی که ویدا را مقابل خود داشت، با شوت روی پای فوقالعاده که سوباسیچ را هم فریب داد، موفق به گلزنی شد. کرواسی اما در ادامه اختلاف را کاهش داد. دقیقه 69 پاس به عقب اومتیتی را لوریس به شکل عجیب که یادآور اشتباه کاریوس، دروازه‌بان لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا بود با پای مانژوکیچ زد تا توپ به تور دروازه بچسبد و امیدهای کرواسی برای بازگشت به بازی زنده شود. در ادامه توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد تا مسابقه فینال با نتیجه 4 بر 2 به سود فرانسه به پایان برسد و خروس‌های اروپا آواز قهرمانی سردهند. در این بازی دروازه‌بان کرواسی نمایش ضعیفی از خود نشان داد.
تشکر فردوسی‌پور از تلویزیون
مراسم اهدای جام بدون ممیزی روی آنتن رفت. ابتدای دیدار فینال جام جهانی و لحظه‌ای که جام قهرمانی وارد زمین شد، تقریبا به طور کامل با ممیزی رسانه ملی حذف شدند. اتفاقی که باعث شد عادل فردوسی‌پور از مدیران تلویزیون که مهمان پشت صحنه آخرین قسمت برنامه اش بودند درخواست کند که اجازه پخش این تصاویر را بدهند. اجازه‌ای که به نظر می‌رسد بالاخره در پایان دیدار و در مراسم اهدای جام قهرمانی به مسئولان پخش شبکه سه رسید. وقتی کیتاروویچ رئیس جمهور کرواسی تقریبا تمام بازیکنان دو تیم و حتی رئیس جمهور فرانسه را بغل گرفت و به بازیکنان کرواسی دلداری داد و به بازیکنان فرانسه تبریک گفت. اتفاقی که باعث شد تا رسانه ملی بعد از یکی دو بار که صحنه را ممیزی کرد، دیگر از خیر سانسور گذاشت و بقیه تصاویر را بدون ممیزی روی آنتن فرستاد. عادل فردوسی پور هم در پایان برنامه اش در تشکر جانانه‌ای گفت: از دوستان پخش ممنونم برای اینکه مراسم اهدای جام را کامل پخش کردند. رئیس جمهور کرواسی در مراسم اهدای جام نه تنها با همه دست داد، بلکه همه را بغل کرد. دوستان پخش یکی دو صحنه سعی کردند این تصاویر را حذف کنند ولی دیدند همه تصاویر از بین می‌رود و از خیرش گذشتند.