سخنگوی قوه قضائیه خبر داد: اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های ارز و سکه

بخش خبری: سخنگوی قوه قضائیه در صد و بیست‌ و هشتمین نشست خبری خود گفت: با دستور رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده‌های ارز، سکه، واردات تلفن همراه و خودرو‌های لوکس شعب ویژه‌ای اختصاص داده شده است.
غلامحسین محسنی اژه‌ای با عذرخواهی از وقفه طولانی مدت در برگزاری جلسات، به خاطر کسالت و مریضی اظهار داشت: مردم به حق انتظار دارند در این شرایط با متخلفان و مفسدان اقتصادی با شدت برخورد شود و به صورت روشن و شفاف هم مردم در جریان قرار بگیرند، بنابراین مسائل را با مردم در میان می‌گذاریم و قوه قضاییه سریعتر برخورد خواهد کرد.
وی ادامه داد: از جمله موضوعات مهم بحث تخلفات ارزی و سکه و واردات برخی کالاها از جمله تلفن همراه و ورود برخی از خودروها به صورت متخلفانه و غیرقانونی است.
محسنی اژه‌ای گفت: دادسرای تهران به موضوع تخلفات اقتصادی ورود کرده و برای هر موضوعی بازپرس ویژه تعیین شده است. قرار شد دادستان کل کشور نیز نظارت بیشتر داشته باشد و کمک کند.


دستگیری فردی با 2 تن سکه
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در سال 91 فردی دستگیر شد که در سال 96 دوباره دستگیر شد،‌ این فرد همان کسی است که می‌گویند دو تن طلا خریداری کرده است. این فرد همان حمید مظلومی است که با همکاری فرزندش محمدرضا مظلومی خرید و فروش عمده ارز و سکه داشته است.
غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره واردات غیرقانونی خودروهای لوکس گفت: برخی وزارتخانه‌ها در آن زمان مدعی شدند که این فرد با آنان همکاری داشته است و گفتند که با نظر آنان این اقدام را انجام دادند و حتی این موضوع را مکتوب کردند.
به گفته اژه ای، موضوع ازسوی پلیس به گونه‌ای مطرح شد که این فرد دو تن سکه همراه داشته است درحالی که از ایشان در بازداشت فعلی هیچ سکه‌ای گرفته نشده است.
وی افزود: برخی مسئولان منکر تخلفات در حوزه واردات خودروهای لوکس بودند اما بعد از تحقیقات و ورود رئیس‌جمهور مشخص شد و خود دولت اذعان دارد که از ناحیه برخی مسئولان دولتی و غیردولتی در زمینه وارد کردن غیرقانونی خودروهای لوکس، تخلف صورت گرفته است. در این حوزه اولین نهادی که وارد شد سازمان بازرسی کل کشور بود و در گزارش دوم، گزارش تخلفات را تکمیل کرد.
وی گفت: البته تا این لحظه در این مورد از ناحیه وزارت صنعت یا نهاد ریاست جمهوری هنوز چیزی به طور رسمی به قوه قضاییه منعکس نشده است.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: درباره تلفن‌های همراه نیز اقداماتی انجام شد و افرادی احضار شدند و افرادی بازداشت هستند؛ برخی شرکت‌ها پلمب هستند و اسناد و مدارک به دست آمده نشانگر چند تخلف بزرگ است.
دو برادری که سابقه واردات نداشتند، 20 میلیون دلار ارز گرفتند
سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر نظارت و بررسی برخی نهادها در زمینه ثبت سفارش، گفت: باید بررسی می‌شد شرکتی که قصد واردات کالا داشته است آیا اصلا سابقه‌ای برای واردات یک کالا داشته یا نه. دو برادر بیست و چند میلیون ارز برای واردات کاغذ گرفتند اما اصلا سابقه‌ای در خصوص واردات کاغذ نداشته‌اند.
معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: موضوع دیگر روی داده شده در این روزها که در سال 91 هم شاهد رخ دادنش بودیم، این است که افرادی در بازار که نه صراف هستند و نه کارشان این است در خرید و فروش ارز با مبالغ زیاد فعالیت داشته‌اند.
وی افزود: برخی از این افراد براساس تحقیقات رخ داده مشخص شد که اصلا صرافی ندارند اما مبالغ سنگینی خرید و فروش ارز داشته‌اند و در ورود و خروج ارز دخیل هستند؛ برخی از آنان دستگیر شدند و ادعا می‌کنند که با هماهنگی بانک مرکزی فعالیت داشتند.
معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: این افراد مدعی هستند بانک مرکزی سیاستی داشته و ما با هماهنگی بانک مرکزی این کار را کرده ایم؛ اما هنوز معلوم نیست این ادعا درست است یا نه و اصلا مشخص نیست به همان ضابطه‌ای که قرار بوده کار انجام شده است.
اژه‌ای درباره حکم دیوان عدالت اداری درباره تعرفه خودروهای خارجی اظهار داشت: قبلا تعرفه تا 45 درصد بود و بعد تا 90 درصد اضافه شد. برخی افراد شکایت کردند که دیوان عدالت، برای توقف اجرای مصوبه دستور موقت داد.
وی افزود: هنوز هیات عمومی نظر نداده است و یک دلیل که عجله نکردند به خاطر این است که ورود خودرو عملا منتفی شده است.
سخنگوی قوه قضاییه درباره اعطای 2500 تابعیت به مقامات ایرانی و اینکه آیا قوه قضاییه وارد شده است یا نه گفت: از موضوع بی‌اطلاع هستم اما درباره دوتابعیتی‌ها چند بار توضیح دادم. از نظر قانون ما، کسانی که کارمند دولت هستند حق داشتن تابعیت مضاعف ندارند.
اژه‌ای ادامه داد: وزارت اطلاعات گفته که قبلا نیروی دوتابعیتی داشته است که تذکر دادند و از کار برکنارشان کردند و درحال حاضر دو تابعیتی ندارند.
بازداشت خریدار ارز 250 میلیون دلاری
اژه‌ای در مورد پرونده یکی از خریداران ارز گفت: فردی بازداشت شده که به ادعای خود 36 مورد خرید ارز داشته و هر بار بین چهار تا هفت میلیون دلار خریداری کرده است. این فرد 250 میلیون دلار ارز خریده است.
واکنش اژه‌ای نسبت به بازداشت مائده هژبری
وی درباره پخش یک کلیپ از تلویزیون درباره دختر رقصنده گفت: چرا افرادی که مقید به ارزش‌های اسلامی نیستند و به عقاید این نظام اعتقادی ندارند، خودشان هم غیرت ندارند و خودشان را برهنه کرده و حرکات موزون از خودشان نشان می‌دهند؟ چرا کسی به این افراد خرده نگرفته‌اند که چرا خلاف شرع کرده اید؟ چرا خلاف قانون عمل کرده اید؟
معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: ممکن است فردی در صفحه خصوصی و با دسترسی شخصی عکسی از خود منتشر کند و بگوید فضای شخصی است اما وقتی عمومی است آیا قانون و شرع قبول می‌کند که چنین رفتاری صورت گیرد؟ حتما اینها خلاف قانون و شرع است و هر دستگاهی هم در این خصوص کوتاهی کرده است برای برخورد باید از مردم و امت شهیدپرور عذرخواهی کند.
وی افزود: عده‌ای به دروغ گفتند این فرد بازداشت و شکنجه شده است درحالی که وی حتی یک شب هم بازداشت نبوده است هرچند من به این بازداشت نبودنش هم اعتراض دارم. نکته دیگر این است که اسم این خانم برده نشده و چهره‌اش هم واضح نبوده است هرچند برخی که با این فرد آشنایی داشتند، توانسته‌اند او را بشناسند.
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: صدا و سیما برای انذار و تبشیر، یک آسیب شناسی و‌ برای جلوگیری از آسیب‌های آینده کلیپی پخش کرده است، اینهایی که اعتراض می‌کنند به چه چیزی اعتراض دارند؟ چرا به فحاشی که این دختر و دیگران کرده اند، اعتراضی نمی‌کنند؟
خروج سکه از کشور
سخنگوی قوه قضاییه درباره اظهار نظر کریمی قدوسی در خصوص ورود چند تبعه سعودی برای اخلال در نظام اقتصادی کشور گفت: در خصوص اینکه سعودی‌ها تلاش دارند تا اقدامات خاصی علیه ما انجام دهند، بحثی نیست اما درباره ورود آن 13 نفر چیزی نمی‌دانم.
وی افزود: در مورد خروج سکه به صورت غیرقانونی از کشور هم این اتفاق افتاده اما اینکه 3.5 میلیون قطعه بوده یا نه این را هم نمی‌شود به درستی گفت.
اژه‌ای درپاسخ به این پرسش که رئیس جمهوری در همایش قوه قضاییه خواستار باز شدن فضا با هدف شکست به امریکا شده است، گفت: این جمله خیلی کلی است و نمی‌دانم چه چیزی در ذهن آقای روحانی بوده است.
فرار متهم ثامن الحجج صحت ندارد
اژه‌ای با بیان برگزاری دادگاه موسسه مالی ثامن الحجج و وجود ابهاماتی در این پرونده مانند فرار یکی از متهمان این پرونده، گفت: موضوع فرار متهم صحت ندارد.
وی ادامه داد: زمانی پرونده تشکیل شده و به جریان افتاده است که اصلا متهم ردیف سوم در دسترس نبوده است و حتی کیفرخواست صادر شده هم غیابی بود و اینکه می‌گویند متهم با وثیقه فرار کرده است، اصلا صحت ندارد.
وصول شکایت از رئیس بانک مرکزی در قوه قضاییه
محسنی اژه‌ای در مورد شکایت از رئیس بانک مرکزی بر اثر تلاطم بازار ارز گفت: این شکایت واصل شده و درحال رسیدگی است اما به قرار منجر نشده است و اطلاعی از احضار این فرد ندارم، البته به صورت معمول این افراد احضار می‌شوند.
معاون اول قوه قضاییه سپس به موضوع شکایت بانک مرکزی و ادغام بانکها و موسسات اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر هر چند اقدامات کافی نبوده، اما کار سنگینی انجام و کار بزرگی شد. برای مثال در همین پرونده ثامن الحجج یک میلیون و 267 هزار سپرده‌گذاری شده که بسیاری از این‌ها تسویه حساب شده است و تنها پنج هزار مورد حساب مانده که تسویه نشده و به‌زودی هم قرار است حساب‌های تا سقف یک میلیارد تومان را تسویه کنند که خودش کار بزرگی است.
وی درباره اظهار نظر یکی از نمایندگان در پرونده بانک دی و ارسال این پرونده و عدم رسیدگی به آن در 20 ماه گذشته گفت: به درستی از این پرونده با خبر نیستم، اما آنچه می‌گویم این است که همیشه قرار نیست نتایج گزارشهای تحقیق و تفحص مجلس مورد قبول دادگاه باشد و گاهی هم نقض می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
داروی گران قیمت بیماران پیوند کلیه رایگان شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت: مواضع رئیس جمهور در اروپا مقتدرانه بود با مفاسد اقتصادی هم مقتدرانه برخورد کنید مردم انگلیس چگونه ترامپ را از لندن به هلسینکی بدرقه کردند؟ رایزنی مقامات 100 کشور جهان درباره خروج آمریکا از برجام؛ امروز در تهران حمایت مجلس از دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با متخلفان خودرو سخنگوی قوه قضائیه خبر داد: اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های ارز و سکه نگاهی به حیات علمی و اخلاقی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی به روایت حجت‌الاسلام دکتر محمد ذبیحی (شاگرد دیروز، رهرو امروز) عالم نهادساز دولت، قاطعانه عمل کند پناهندگی یک شاهزاده اماراتی به قطر توزیع ارز مسافرتی را متوقف کنید ترامپ: اتحادیه اروپا دشمن آمریکاست با پیام رئیس جمهوری المپیاد جهانی زیست شناسی در ایران آغاز شد شهادت دو فلسطینی بر اثر انفجار در غزه حملات ارتش سوریه به حومه قنیطره و نزدیک شدن به جولان اشغالی