مردم انگلیس چگونه ترامپ را از لندن به هلسینکی بدرقه کردند؟

سفرچهار روزه «دونالد ترامپ»به انگلیس موجب برگزاری تظاهرات گسترده و بی‌سابقه‌ای در لندن شد؛ اعتراضاتی که هزاران شهروند انگلیسی که قاعدتا انتظار می‌رفت از حامیان سنتی کاخ سفید باشند،سیاست‌های استعماری آمریکا در خاورمیانه و سیاست‌های نظم ستیزانه و ضد اروپایی او را به باد انتقاد گرفتند.
رئیس‌جمهوری آمریکا که پس از نشست ناتو، سفری چهار روزه به لندن داشت در دیدارهای متفاوت با ترزامی، نخست‌وزیر انگلیس و همچنین ملکه انگلیس به بررسی موضوعات مختلف همچون حضور لندن در برگزیت، مسائل خاورمیانه و اتحادیه اروپا پرداخت. از نکات مورد توجه سفر ترامپ به انگلیس انتشار برخی تصاویر است که خشم مردم اروپا و به خصوص لندن نسبت به سیاست‌های مغرضانه و نفرت‌انگیز وی را نسبت به مردم این کشور می‌رساند.
رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی وارد انگلیس شد. وی بدون گفت‌وگو با رسانه‌ها که در چنین سفرهایی مرسوم است، بلافاصله با بالگرد متعلق به نیروی هوایی آمریکا، راهی اقامتگاه سفیر این کشور در انگلیس شد. نخست‌وزیر انگلیس از ترس معترضان عصر همان روز در کاخ بلنهایم در آکسفوردشایر میزبان ترامپ بود.
ترامپ پس از شرکت در نشست مشترک خبری با «ترزامی» برای دیدار با ملکه الیزابت راهی کاخ ویندزور شد. او از ترس رویارویی با معترضان انگلیسی ترددهای خود را با بالگرد انجام داد. نکته جالب اینجاست که ابتدا قرار بود سفر ترامپ در ژانویه گذشته (دی ماه 1396) انجام شود اما شدت اعتراض‌های سراسری در انگلسیس موجب به تعویق افتادن آن شد. ترتیب دهندگان این دیدار اعتقاد داشتند گذشت زمان از شدت نفرت عمومی از ترامپ می‌کاهد رئیس جمهوری روزهای آرامی را سپری خواهد کرد. البته این حربه کارآمد نبود زیرا حداقل یکصد هزار و حداکثر 250 هزار نفر از شهروندان لندن در یکی از بزرگترین اعتراضات خود به خیابان‌ها آمدند و ضمن مخالفت با حضور رئیس جمهوری ایالات متحده در این کشور، نارضایتی خود از سیاست‌های وی در کاخ سفید را به صورت علنی ابراز داشتند. این بزرگترین اعتراض مردمی در لندن پس از سال 2003 بود. در آن زمان حدود یک میلیون نفر در لندن در اعتراض به حمله آمریکا به عراق به خیابان‌ها آمدند و علیه جورج بوش و سیاست‌های کاخ سفید شعار دادند.


بسیاری از فعالان اجتماعی و از جمله چهره‌های هنری و گروه‌های ضدجنگ و ضد نژادپرستی، روز جمعه در جنبش اعتراضی با عنوان «همه با هم در برابر ترامپ» به خیابان‌ها آمدند.اعتراضات مردم بریتانیا به حضور رئیس‌جمهوری آمریکا تا دیروز نیز ادامه یافت وعلاوه بر خیابان‌های شهرهای مختلف انگلیس و اسکاتلند، فعالان محیط‌زیست هم با روش‌های دیگری به سیاست‌های دونالد ترامپ اعتراض کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به پرواز پاراگلایدرها اشاره کرد. به نوشته یورونیوز بسیاری از شرکت کنندگان در این اجتماعات شعار و پلاکاردهایی را با مضمون «نه به ترامپ، نه به جنگ»، «ترامپ را رها کن، با قلدری مبارزه کن» و «نه به ترامپ، نه به نژادپرستی» حتی از فرودگاه به استقبال از رئیس جمهوری آمریکا پرداختند. شدت نفرت از ترامپ در سراسر انگلیس به اندازه‌ای بود که سفارت این کشور در لندن به شهروندان آمریکایی هشدار داد کمتر از گذشته در محل‌های عمومی حاضر شوند.
دهها هزار تن از مخالفان رئیس‌جمهوری آمریکا پس از طی کردن خیابان‌های مرکزی لندن و تجمع در میدان مشهور ترافالگار در شعارهای خود،دونالد ترامپ را مایه ننگ و فلاکت در جهان خواندند.معترضان در شعارهای خود تاکید داشتند که خواهان رابطه ویژه با آمریکا نیستند و فریاد می‌زدند «ترزا می‌دست ترامپ را رها کن»، «انگلیس را تحقیر نکن». در این تجمع اعتراضی که شمار زیادی از فعالان حقوق بشری، ضد جنگ، رهبران صنفی و اتحادیه‌های کارگری حضور داشتند، سیاست‌های کاخ سفید عامل ترویج خشونت و درگیری و ترامپ نماد تنفر، فقر و ورشکستی خوانده شد.
شرکت‌کنندگان همچنین شعارنوشته و پارچه‌نوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آن عبارت‌هایی همچون «اینجا کاروان مقاومت » و «از ترامپ در انگلیس و هیچ کجای دیگر استقبال نمی‌شود»، «ترامپ یک خبر دروغ است» و «ترامپ یک کابوس است» نوشته بودند.
شماری از افراد حاضر در این تجمع، پرچم فلسطین را در اعتراض به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به شهر قدس در فلسطین اشغالی، به اهتزاز درآوردند.
این تجمع اعتراضی در میان تدابیر شدید امنیتی و حضور بالگردهای پلیس که به‌طور مستمر بر فراز میدان ترافالگار چرخ می‌زد برگزار شد. معترضین که در میدان پارلمان انگلیس تجمع کرده و بالون تمسخرآمیز ترامپ را که به شکل نوزادی خشمگین از چهره وی طراحی‌شده بود بر فراز ساختمان مجلس به پرواز درآوردند. هم‌زمان هزاران تن از زنان مخالف ترامپ در خیابان‌های مرکزی لندن تظاهرات کرده و علیه اهانت‌های او شعارهایی را سردادند.
تحلیلگران، اعتراض گسترده مردم انگلیس به حضور «دونالد ترامپ» در لندن را نشانه‌ای آشکار از نفرت جهانی نسبت به سیاست‌های رئیس جمهوری ایالات متحده ارزیابی می‌کنند.
خوشامدگویی آتشین به ترامپ
براساس نظرسنجی‌های مختلف، ترامپ به شدت در انگلستان منفوراست و میزان افرادی که دیدگاه مثبتی به وی دارند تنها حدود 11 درصد اعلام شده است. پیشتر هم حدود 2 میلیون شهروند بریتانیایی درخواستی را امضا کردند تا دولت انگلستان دعوت رسمی خود از ترامپ را پس بگیرد. تارنمای نشریه «New York Magazine» معترضان به ترامپ را پرشمار توصیف کرد و نوشت: پس از حدود 18 ماه از شروع دوره ریاست جمهوری، سرانجام ترامپ از لندن دیدن کرد تا معترضانی که یک سال منتظر وی بودند خشم خود را علیه ترامپ نشان دهند.
بسیاری از مخالفان حضور ترامپ در انگلیس، رئیس جمهوری آمریکا و سیاست‌های وی را حاوی رویکردهای ضد زن، نژاد پرستانه و ویران‌کننده جامعه و خانواده توصیف کردند. تارنمای روزنامه ایندیپندنت هم اعتراض‌ها را نوعی ناخوشامدگویی مردم به ترامپ تحلیل کرد و نوشت علاوه بر لندن انتظار می‌رود در اسکاتلند، ولز و دیگر مناطق هم اعتراض‌های مشابه تکرار شود.
بیشتر از 60 تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف انگلسیس برگزار شد که بزرگترین آن‌ها در لندن بود. روزنامه استاندارد همچون تارنمای شبکه تلویزیونی سی.ان.ان پیام اعتراض‌ها در لندن را برای ترامپ شفاف دانست و نوشت: هنگامی که دونالد ترامپ با نخست‌وزیر و ملکه انگلیس درحال گفت وگو بود ده‌ها هزار نفر از مردم در مرکز لندن علیه حضور وی فریاد می‌زدند. آن‌هایی هم که شعار خود را آماده نکرده بودند پلاکاردهایی را در دست داشتند که ترامپ را فردی همچون زباله یا نژادپرست‌ترین فرد عالم معرفی می‌کرد.نشریه تایم نیز ماهیت درونی اعتراضات لندن را اینگونه تفسیر کرد که "مردم شهر می‌گویند ایالات متحده را دوست دارند اما از ترامپ متنفر هستند."
ترامپ مسبب مشکلات کنونی جهان
به نوشته رسانه‌ها و تحلیلگران، ناخرسندی از سیاست‌های ترامپ به آسانی از رفتار مرد م انگلیس قابل درک بود. آن‌ها با شعار و فریاد یا با پوسترهایی در دست به رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کردند در لندن کسی پذیرای او نیست. بنیانگذار جنبش « Pink Protest» در توصیف این شرایط عنوان داشت: از آنجاکه ما فکر می‌کنیم ترامپ پایه گذار هر چیز اشتباهی است که اکنون رخ می‌دهد، بنابراین مردم در لندن از آمدن وی خوشحال نشدند و به وی خوشامد نمی‌گویند.
بالون نارنجی رنگ بزرگی شبیه شخصیت‌های کارتونی هم ساخته شده بود که کودکی پوشک شده به شکل ترامپ را نشان می‌داد. این عروسک 6 متری بیشتر از دیگر حوادث روز گذشته لندن توجه رسانه‌ها را جلب کرد به ویژه آنکه دادن مجوز برای به هوا فرستادن آن هم موجب انتقاد برخی گروه‌های نزدیک به آمریکا از شهردار لندن شد.
طراحان این بالون علت برگزیدن چنین شمایلی برای ترامپ را اینگونه توضیح دادند که رئیس جمهوری آمریکا منحصرا نسبت به توهین شخصی آسیب پذیر است و به همین دلیل تلاش شد تا در این سطح به وی حمله شود. آن‌ها تاکید دارند «در واقع لندنی‌ها با زبانی که ترامپ آن را درک می‌کند با وی سخن گفتند».
یک نماینده سابق مجلس انگلستان هم که در راهپیمایی شرکت داشت تظاهرات گسترده در لندن را پاسخ مردم به جمله ترامپ ارزیابی کرد که گفته بود«فکر می‌کنم در بریتانیا مردم خیلی مرا دوست دارند». تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی خطاب به ترامپ می‌گفتند‌: "چند کودک را امروز زندانی کرده‌ای؟" شرکت‌کنندگان همچنین سیاست‌های ترامپ در زمینه‌های مختلف از جمله سیاست مهاجرتی وی موسوم به «تحمل صفر» را غیرقانونی خوانده و محکوم کردند.
اظهارات عجیب ترامپ
اما تظاهرات گسترده در سراسر انگلیس تنها حاشیه سفر ترامپ به این کشور نبود. وی تنها چند ساعت پس از خوش و بش با «ترزا می‌» نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه با نشریه انگلیسی «سان» به شدت به وی ‌حمله کرد و از طرح نخست‌وزیر انگلیس درخصوص «بریگزیت» نیز انتقاد کرد و گفت این طرح وی خیانت به رای‌دهندگان انگلیسی بوده و در صورت اجرا، احتمالا به روابط تجاری مهم انگلیس با آمریکا پایان خواهد داد چون به معنای آن خواهد بود که آمریکا به جای انگلیس با اتحادیه اروپا سر و کار پیدا کند. ترامپ گفت، به نخست‌وزیر انگلیس گفته چطور از اتحادیه اروپا خارج بشود ولی می‌با او موافقت نکرد و به حرفش گوش نداد!
رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با «سان» حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و ابراز امیدواری کرد که بوریس جانسون وزیر خارجه مستعفی انگلیس جانشین «می» شود. او جانسون را که چند روز پیش در واکنش به طرح ترزا می‌برای برگزیت استعفا داد یک «نماینده عالی» برای انگلیس توصیف کرد و گفت: «بوریس جانسون می‌تواند یک نخست‌وزیر بزرگ برای انگلیس باشد.» بلافاصله بعد از این اظهارات تند و تیز علیه تراز می‌ترامپ درصدد دلجویی از نخست‌وزیر انگلیس درآمد و طی اظهاراتی گفت: «‌روابط آمریکا و انگلیس بسیار بسیار قوی است روابط من با ترزا می‌هیچوقت به این خوبی نبوده است.»!
به هر حال روزهای گذشته، قلب اروپا علیه ترامپ و سیاست‌های او خروشید و رئیس جمهور امریکا درحالی با سرافکندگی، لندن را به مقصد هلسینکی برای ملاقات با پوتین ترک کرد که واکنش مردم انگلیس به عنوان متحد سنتی امریکا نشان داد همانگونه که ترامپ علیه ایران می‌خروشد،جهان نیز علیه او درحال خروش است و از این جهت،همصدایی بی‌سابقه‌ای علیه رئیس جمهوری امریکا در جهان وجود دارد.
*رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی وارد انگلیس شد. وی بدون گفت‌وگو با رسانه‌ها که در چنین سفرهایی مرسوم است، بلافاصله با بالگرد متعلق به نیروی هوایی آمریکا، راهی اقامتگاه سفیر این کشور در انگلیس شد. نخست‌وزیر انگلیس از ترس معترضان عصر همان روز در کاخ بلنهایم در آکسفوردشایر میزبان ترامپ بود
*روزهای گذشته، قلب اروپا علیه ترامپ و سیاست‌های او خروشید و رئیس جمهور امریکا درحالی با سرافکندگی، لندن را به مقصد هلسینکی برای ملاقات با پوتین ترک کرد که واکنش مردم انگلیس به عنوان متحد سنتی امریکا نشان داد همانگونه که ترامپ علیه ایران می‌خروشد،جهان نیز علیه او درحال خروش است و از این جهت،همصدایی بیسابقه‌ای علیه رئیس جمهوری امریکا در جهان وجود دارد
سایر اخبار این روزنامه
داروی گران قیمت بیماران پیوند کلیه رایگان شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت: مواضع رئیس جمهور در اروپا مقتدرانه بود با مفاسد اقتصادی هم مقتدرانه برخورد کنید مردم انگلیس چگونه ترامپ را از لندن به هلسینکی بدرقه کردند؟ رایزنی مقامات 100 کشور جهان درباره خروج آمریکا از برجام؛ امروز در تهران حمایت مجلس از دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با متخلفان خودرو سخنگوی قوه قضائیه خبر داد: اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های ارز و سکه نگاهی به حیات علمی و اخلاقی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی به روایت حجت‌الاسلام دکتر محمد ذبیحی (شاگرد دیروز، رهرو امروز) عالم نهادساز دولت، قاطعانه عمل کند پناهندگی یک شاهزاده اماراتی به قطر توزیع ارز مسافرتی را متوقف کنید ترامپ: اتحادیه اروپا دشمن آمریکاست با پیام رئیس جمهوری المپیاد جهانی زیست شناسی در ایران آغاز شد شهادت دو فلسطینی بر اثر انفجار در غزه حملات ارتش سوریه به حومه قنیطره و نزدیک شدن به جولان اشغالی