بازار میوه‌وتره‌بار از رونق افتاد؛

گروه بازرگانی- گرانی میوه صدای مردم را در آورده‌. درحالی که یک ماه از تابستان می‌گذرد، قیمت انواع میوه به قدری بالاست که برخی از مردم قید میوه را زده‌اند‌. این شرایط در حالی است که از ورود نوبرانه‌ها به بازار بیشتر از یک ماه می‌گذرد‌. اگرچه این روزها مردم با گرانی‌های عجیب و غریبی دست و پنجه نرم می‌کنند اما سوءاستفاده گرانفروشان به این اوضاع بیشتر دامن می‌زند‌. این که مغازه‌داران، گرانی میوه را به سودجویان، دلالان، دلار و برجام ربط می‌دهند، وضعیتی است که مردم و مصرف‌کننده را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است‌. در حال حاضر قیمت گیلاس در برخی مناطق به کیلویی 30 هزار تومان رسیده در حالی که سال گذشته و دقیقا در همین زمان قیمت گیلاس حداکثر هفت هزار تومان به فروش می‌رسید‌. در حال حاضر برخی از فعالان بازار‌، علت افزایش قیمت میوه را صادرات و برخی دیگر دلار و برجام را مقصر گرانی می‌دانند! تا یک ماه پیش رییس اتحادیه «صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران» علت گرانی میوه را سیاه بهار و ورود نوبرانه‌ها می‌دانست اما در حال حاضر او معتقد است که نباید منتظر ارزانی در بازار میوه باشیم. به گفته اسداله کارگر‌، از یک سو سرمازدگی باعث افزایش قیمت برخی از میوه‌ها در بازار شده و از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز، قیمت میوه‌های خارجی همچون موز، انبه، آناناس، پاپایا و آوو کادو را افزایش داده است‌.»
گرانی هندوانه و خربزه
اسدالله کارگر در مورد آشفتگی‌های قابل توجه بازار میوه که طی هفته‌های اخیر رخ داده است، به «جهان‌صنعت» گفت: به دلیل سرمازدگی، قیمت بسیاری از میوه‌های تابستانه با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است‌. این در حالی که این روزها شاهد افزایش قیمت میوه‌هایی مثل هندوانه، طالبی و خربزه نیز در بازار هستیم چراکه مردم توان خرید گیلاس 30 هزار تومانی را ندارند و از این‌رو سراغ خرید میوه‌های ارزان‌تر می‌روند‌. بر همین اساس و با توجه به افزایش تقاضا برای میوه‌هایی همچون هندوانه، قیمت این گروه از میوه‌ها نیز با افزایش مواجه شده است‌.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت وفور انواع میوه در بازار چیست، گفت: قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته به‌طوری‌که دیگر قادر به خرید میوه نیستند‌. سفره مردم این روزها بسیار کوچک شده و این مساله رکود در بازار میوه را به دنبال داشته است‌. وی همچنین درباره صادرات غیرقانونی میوه توسط برخی باغداران اشاره کرد و گفت: شواهد حاکی از آن است که به دلیل افزایش قیمت دلار و نوسانات نرخ ارز، برخی باغداران مایل به صادرات میوه برای ارزآوری بیشتر هستند‌. البته بنده از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم که آیا صادرات برخی از میوه‌ها به صورت قانونی یا غیرقانونی انجام می‌شود اما معتقدم که اگر مازاد تولید میوه وجود داشته باشد، باید آن را صادر کرد‌.


کارگر با بیان اینکه به نظر می‌رسد نباید منتظر کاهش قیمت میوه در بازار باشیم، اظهار کرد: علاوه بر اینکه قیمت میوه‌های داخلی به دلیل سرمازدگی افزایش یافته قیمت میوه‌های وارداتی هم با افزایش قیمت قابل توجهی روبه‌رو شده‌. این در حالی است که برخی از این میوه‌ها خواص درمانی دارند و برخی بیماران ناچار به خرید آن هستند‌.
وی در این خصوص پیشنهاد داد که واردات 6 قلم میوه خارجی قانونی، به صورت انبوه انجام شود تا قیمت آنها کاهش پیدا کند‌. به گفته وی، به دلیل اینکه میوه‌هایی مثل موز، آناناس و‌.‌.‌. به صورت اندک وارد می‌شود، نمی‌توان منتظر کاهش قیمت آنها بود‌.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران همچنین از کاهش قاچاق میوه به دلیل نوسانات نرخ ارز خبر داد و گفت: تقریبا می‌توان گفت که قاچاق میوه دست‌کم در میادین میوه و تره‌بار به صفر رسیده چراکه با توجه به افزایش قیمت دلار، دیگر قاچاق هم برای قاچاقچیان صرف نمی‌کند‌.
کارگر در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر 95 درصد بازار میوه تحت کنترل است‌، افزود: در حال حاضر گران‌فروشی در بازار میوه وجود ندارد‌ بلکه به دلایلی که گفته شد، قیمت میوه به‌طور کلی در میدان بزرگ میوه و تره‌بار افزایش یافته و مغازه‌داران نیز میوه را با قیمت‌های بالا خریداری می‌کنند‌. از این‌رو ناچار هستند این محصولات را به قیمت‌های بالا هم به فروش برسانند‌.
تب گرانی گیلاس و موز
گشت و گذاری در بازار بزرگ میوه و تره‌بار نشان می‌دهد قیمت هر کیلو موز با افزایش حداقل 10 درصدی نسبت به هفته گذشته به 8 و گیلاس به 24 هزار تومان رسیده است‌. همچنین طبق مشاهدات از سطح بازار با وجود عبور از فصل نوبرانه همچنان قیمت گیلاس و زردآلو نسبت به سال‌های گذشته بالاست‌.
به گفته اسدالله کارگر‌، قیمت سایر اقلام میوه درجه یک نسبت به هفته‌های اخیر ناشی از تگرگ‌زدگی و سرمازدگی بهاره با نوسانات همراه است‌. کارگر قیمت میوه را در بازار پیش‌بینی کرد و گفت: سرمازدگی بهاره به مرور تاثیر خود را ناشی از کمبود عرضه در بازار خواهد گذاشت چراکه قیمت میوه تابع عرضه و تقاضاست و به همین دلیل نوسان روزهای نخست هفته در بازار میوه با پایان هفته متفاوت است‌.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران‌ همچنین در ادامه نرخ هر کیلو انبه را 8 تا 18 هزار تومان در بازار بزرگ میوه اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو انگور بی‌دانه زرد چهار تا 10 هزار، انگور عسگری 9 هزار، آلبالو رسمی چهار هزار و 500 تا هزار، آلبالو تخم خارجی پنج تا هشت هزار، آلو زرد دو تا شش هزار، آلو سیاه دو تا چهار هزار، توت‌فرنگی شش تا 16 هزار، خربزه هزار و 200 تا 4 هزار، طالبی 800 تا دو هزار و 500، طالبی شاه‌پسند هزار و 500 تا سه هزار و هندوانه هزار تا دو هزار و 200 تومان است‌. وی با اشاره به نرخ سایر میوه‌ها در بازار بیان کرد: هم‌اکنون هر کیلو زردآلو ارومیه با نرخ هفت تا 10 هزار، زردآلو بادامی سه تا 10 هزار، سیب گلاب پنج تا 18 هزار، شلیل شبرنگ سه تا 8 هزار،گیلاس هشت تا 21 هزار،گیلاس صورتی چهار تا 9 هزار، هلو هزار و 500 تا چهار هزار و هلو زعفرانی چهار تا هشت هزارتومان در میدان عرضه می‌شود‌.
تقاضای خرید میوه کاهش یافته
همچنین در ادامه رییس اتحادیه بارفروشان گفت: امسال میزان تولید میوه‌های سردرختی ما کم است به ویژه گیلاس که نسبت به تقاضای موجود در بازار بسیار کم عرضه می‌شود و اکنون قیمت هر کیلوگرم گیلاس درجه یک در میدان بارفروشان بین 20 تا 22 هزار تومان و گیلاس درجه دو بین 10 تا 12 هزار تومان متغیر است‌.
حسن صابری در مورد سایر میوه‌های فصل از جمله هلو و شلیل هم گفت: اگرچه این نوع میوه‌ها هم در اطراف تهران بر اثر سرمازدگی از بین رفته است اما اکنون از مناطقی مانند تبریز این میوه‌ها روانه بازار پایتخت می‌شود و نیاز بازار را تامین می‌کند‌. صابری این را هم گفت که آنقدر هزینه‌های اصلی خانوار افزایش یافته که امسال تقاضا برای خرید میوه از سوی مردم نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش یافته و همین کاهش تقاضا سبب شده کمبود عرضه چندان به چشم نیاید‌.
رییس اتحادیه بارفروشان در مورد وضعیت قاچاق میوه در میدان اصلی نیز گفت: آنقدر قیمت دلار بالا رفته که ورود میوه قاچاق هم مقرون به‌صرفه نیست و میوه‌های استوایی که یک مقدار همواره به صورت قاچاق دیده می‌شد، با توجه به این وضعیت و اینکه فصل آن هم تمام شده در بازار وجود ندارد و می‌توان گفت که دیگر هیچ میوه قاچاقی در بازار نیست‌.