افزایش خودروهای شخصی، دلیل اصلی سوانح ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بین‌شهری

گروه حمل‌و‌نقل- چهارشنبه گذشته یک دستگاه تانکر حمل سوخت با اتوبوس مسافربری در کمربندی سنندج برخورد کرد که در این حادثه 11 نفر از مسافران اتوبوس جان خود را از دست دادند و هفت نفر دیگر نیز مصدوم شدند. عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی پس از این حادثه در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و معاون حمل‌و‌نقل وزارت راه‌و‌شهرسازی بر تهیه گزارش تفصیلی سانحه سنندج برای شناسایی قصور مقصران احتمالی و همچنین طرح این موضوع در کمیسیون امنیت راه‌ها تاکید کرد. کاستی‌ها و نواقص حمل‌و‌نقل جاده‌ای و ترجیح مردم برای استفاده از خودروی شخصی تمایل به استفاده از ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری را کاهش داده است؛ چالشی که حالا با اخبار تلخ سانحه سنندج موضوع امنیت را هم به میان آورده است. یک مقام مسوول در سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش تعداد تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای در سال گذشته افزایش تعداد خودروهای شخصی است،‌گفت: تعداد متوفیان تصادفات اتوبوس در سال گذشته از تعداد بیش از 16 هزار کشته سوانح جاده‌ای 146 نفر بوده است.
جواد هدایتی با اشاره به افزایش نزدیک به 3 درصد تعداد کشته‌های سوانح جاده‌ای در سال گذشته،‌ اظهار داشت: در شش سال گذشته شاهد کاهش تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای بودیم اما طبق آمار پزشکی‌قانونی در سال 96 تعداد کشته‌های سوانح جاده‌ای 5/2 تا 3 درصد افزایش پیدا کرد و روند کاهشی شش سال گذشته متوقف شد.
وی با اشاره به دلایل افزایش میزان تلفات کشته‌های جاده‌ای در سال گذشته، گفت: کشته‌های ناشی از سوانح جاده‌ای دسته‌بندی می‌شوند که عابران،‌ موتور‌سواران و سرنشینان خودروهای شخصی و مسافران ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی از جمله این دسته‌بندی‌ها هستند. در این دسته‌بندی‌ها شاهد آن هستیم که تعداد سرنشینان خودروهای شخصی و سواری افزایش یافته است.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سابق سازمان راهداری و مدیرکل فعلی دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌و‌نقل با بیان اینکه افزایش تعداد کشته‌های این گروه آمار تلفات سوانح جاده‌ای در سال 96 را افزایش داد، ادامه داد: براساس آمار رسمی سال گذشته یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو پلاک‌گذاری شده است و همین افزایش تعداد خودروهای شخصی باعث افزایش تعداد تصادفات و سوانح جاده‌ای شده است. هدایتی افزود: از آنجا که قیمت سوخت در ایران ارزان است رغبت مردم برای خرید خودرو و انجام سفر با خودروی شخصی بسیار زیاد است به طوری که دوربین‌های تردد‌شمار نشان می‌دهد میزان تردد خودروها در سال 96 نسبت سال 95 چیزی حدود 13 درصد رشد داشته است.


وی گفت: بنابراین با وجود اینکه در تمام گروه‌ها از جمله عابران،‌ موتور‌سواران،‌ وانت بار و حمل‌و‌نقل عمومی شاهد کاهش میزان تلفات سوانح جاده‌ای بودیم اما افزایش متوفیان خودروهای شخصی آمار کاهشی شش سال پی در پی را در حوزه کشته‌های جاده‌ای متوقف کرد. هدایتی اظهار داشت: واژگونی، مهم‌ترین دلیل افزایش تلفات در تصادفات جاده‌ای است که بخشی از افزایش تعداد تلفات به میزان ایمنی خودروهای تولید داخل برمی‌گردد.
هدایتی با اشاره به عوامل موثر در بروز تصادفات جاده‌ای گفت: در بروز و وقوع تصادفات و میزان تلفات ناشی از این سوانح علت تک‌بعدی وجود ندارد بلکه مجموعه‌ای از عوامل ایمنی خودرو، جاده،‌ خطای انسانی،‌ آموزش، مسایل حقوقی،‌ امداد و نجات و ... دخیل هستند. مدیر‌کل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌و‌نقل با بیان اینکه در سال 96 در تصادفات اتوبوسی 146 نفر فوت کرده‌اند،‌ گفت: بررسی 10 تصادف مهم اخیر حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای (تصادفات اتوبوس) نشان داده که عامل جدی در بروز این سوانح به خطای انسانی برمی‌گردد.
وی با تاکید بر اینکه حمل‌و‌نقل عمومی ایمن است، گفت: واقعیت این است که آمار نشان داده ایمن‌ترین روش برای انجام سفرهای جاده‌ای، استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی است. همان‌طور که اشاره شد در سال گذشته از بین بیش از 16 هزار کشته سوانح جاده‌ای، سهم متوفیان تصادفات اتوبوسی حدود یک درصد است.