موشک جواب موشک

زیبا اکبرزاده: رژیم صهیونیستی دست به شدیدترین حملات خود به مواضع و اهدافی در باریکه غزه، از زمان پایان جنگ در سال ۲۰۱۴ به این سو زده ‌است. در حالی ‌که مقام‌های فلسطینی از توافق برای آتش‌بس خبر داده‌اند، نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داده اگر لازم باشد شدت حملات افزایش می‌یابد. همزمان، رژیم صهیونیستی از آغاز رزمایش بزرگ در فلسطین اشغالی خبر داد که به نظر می‌رسد اشغال نوار غزه در دستور کار قرار دارد. طبق گزارش رسانه‌های منطقه‌ای، نوار غزه از صبح شنبه شاهد موج سلسله حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی که منجر به شهادت 2 کودک و زخمی شدن ۳۰ تن شده، است: در همین روز ارتش رژیم صهیونیستی دیروز چندین‌بار با توپخانه بویژه با جنگنده  به مناطق مختلفی در غزه حمله کرد. بعد از این حملات بود که گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه معادله «موشک پاسخ موشک» را به رژیم صهیونیستی تحمیل و آن را در رویارویی با حملات صهیونیست‌ها به غزه تثبیت کرده‌اند. این معادله پیام‌های متعددی دارد از جمله اینکه دست مقاومت فلسطینی روی ماشه است و برای پاسخ فوری و کاملا آزادانه به حملات صهیونیست‌ها در چارچوب راهبرد به چالش کشیدن و پایداری و بازدارندگی آمادگی دارد. گروه‌های مقاومت فلسطینی با تأکید بر اینکه هرگونه تجاوز به نوار غزه بدون پاسخ نخواهد ماند، مواضع نظامی صهیونیست‌ها را در شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه با موشک و خمپاره در هم کوبیدند. طبق اعلام ارتش رژیم صهیونیستی در بامداد یکشنبه، طی درگیری‌های روز شنبه با گروه‌های مقاومت در نوار غزه، دست‌کم ۱۷۰ فروند راکت، خمپاره و موشک به سمت شهرک‌های نزدیک این منطقه شلیک شده است. بر اساس بیانیه رژیم صهیونیستی، سامانه گنبد آهنین که تحقیق و توسعه‌اش فقط در دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» 4/1 میلیارد دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه دربر داشت، فقط ۳۰ فروند از این راکت‌ها را هدف قرار داده است. به ادعای تل‌آویو ۱۰۰ فروند از این راکت‌ها در محیط باز فرود آمده و بقیه آنها به شهرک‌های صهیونیست‌نشین برخورد کرده‌اند.  گفتنی‌ است صهیونیست‌ها با سانسور خبرهای مربوط به تلفات عملیات نیروهای مقاومت فلسطینی تنها اعلام کردند در پی برخورد راکت‌های فلسطینیان به شهرک «سدیروت»، 4 نیروی آنان مجروح شدند. شنبه‌شب در تلاش برای آرام کردن اوضاع،‌ آتش‌بسی با میانجی‌گری مصر بین اسرائیل و مقاومت فلسطین در غزه اعلام شد ولی ساعاتی پس از این توافق، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مقر مقاومت فلسطین در شرق غزه را بمباران کردند. ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد، 2 خمپاره به شهرک‌های غلاف غزه اصابت کرد که منبع آن از نوار غزه بود و در واکنش به این حمله سکوهای پرتاب موشک مقاومت را هدف گرفته است. نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین روز جمعه به سمت تظاهرات‌کنندگان فلسطینی در مرز غزه که در ادامه «راهپیمایی‌های بازگشت» به طور مسالمت‌آمیز برگزار شده بود، آتش گشودند و 2 نوجوان فسطینی 15 و 18 ساله را به شهادت رساندند. بدین ترتیب شمار شهدای این راهپیمایی‌ها به 139 نفر رسید. راهپیمایی‌ ده‌ها هزار نفری مسالمت‌آمیز «حق بازگشت» از 30 مارس 2018 (10 فروردین 1397) به مناسبت «روز زمین» و همچنین مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به قدس و طرح موسوم به معامله قرن، در کرانه باختری و غزه آغاز شد و هر هفته برگزار می‌شود که با سرکوب رژیم صهیونیستی تاکنون بیش از 100 شهید و 2800 زخمی داده است.
تأکید نتانیاهو بر تشدید حملات
دقایقی پس از شهید شدن 2 کودک غزه‌ای با موشک‌های اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها هشدار داد که باید پیام حمله امروز را بفهمند و الا حمله گسترده‌ای در پیش خواهد بود. نتانیاهو گفت: تا جایی که لازم باشد، حملات گسترده و گسترده‌تر می‌شود. اگر حماس پیام امروز را دریافت نکند، فردا به هرحال (پیام حملات ما را) خواهد فهمید. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، تهدید کرد اگر حماس شلیک موشک را از غزه متوقف نکند حملات به منطقه غزه تشدید خواهد شد. عوفر جندلمن، سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد، نتانیاهو با آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک و فرماندهان امنیتی دیدار کرد و آنها تصمیم گرفته‌اند عملیات قوی را علیه حملات حماس صورت دهند. وی گفت: تل‌آویو تصمیم گرفته تدابیر قوی در واکنش به حملات از غزه اتخاذ کند و اسرائیل اقداماتش را حسب نیاز گسترش خواهد داد.
رزمایش بزرگ در فلسطین اشغالی
ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه اعلام کرد از روز یکشنبه به مدت یک هفته، رزمایش بزرگ نظامی چندمنظوره‌ای را در مناطق مختلف فلسطین اشغالی برگزار می‌کند. در حالی‌ که تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت در مرزهای شمالی و جنوبی فلسطین اشغالی افزایش یافته، ارتش این رژیم معتقد است این رزمایش نظامی بزرگ تاثیر بسزایی در آمادگی آنها برای شرکت در جنگ جدید دارد. ارتش رژیم صهیونیستی پیش‌تر اعلام کرده بود یگان‌های بزرگ زرهی و پیاده‌نظام را در مرز غزه مستقر کرده تا مانع تنش‌زایی بیشتر از سوی حماس شود اما اکنون به ساکنان شهرهای مختلف درباره احتمال حضور خارج از عرف نظامیان در خیابان‌ها هشدار داده است. از طرفی بخش بزرگی از ارتش رژیم صهیونیستی نیز در مرزهای شمالی و بلندی‌های جولان اشغالی جهت درگیری احتمالی با نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله مستقر بود که اکنون باید این جبهه را رها کرده و در رزمایش شرکت کند. کابینه رژیم صهیونیستی اکنون با چالش بزرگی روبه‌رو است که به دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه مرتبط است. اگر موضوع مخالفت رژیم صهیونیستی با حضور ایران در سوریه، در این نشست بدون تصمیم‌گیری باقی بماند، تل‌آویو بیش از پیش نگران حضور نیروهای مقاومت در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی خواهد شد. وبگاه «عروتص شوع» نیز گزارش داد جوخه ۱۶۲ ارتش رژیم صهیونیستی، در راستای این رزمایش، عملیات تصرف و اشغال نوار غزه را تمرین خواهد کرد.