ضرورت هم افزائی مردم و مسئولان برای حل بحران آب

رئيس کميته محيط زيست شوراي اسلامي‌شهر تهران با اشاره به معضل کم آبي در کشور به ويژه شهر تهران به شرکت آب و فاضلاب استان تهران پيشنهاد کرد که دو شاخص مصرف روزانه آب شرب و تغييرات هفتگي مخازن سدهاي شهر تهران را به صورت برخط به شهروندان اطلاع رساني کند.
رئيس کميته محيط زيست شوراي اسلامي‌شهر تهران با اشاره به معضل کم آبي در کشور به ويژه شهر تهران به شرکت آب و فاضلاب استان تهران پيشنهاد کرد که دو شاخص مصرف روزانه آب شرب و تغييرات هفتگي مخازن سدهاي شهر تهران را به صورت برخط به شهروندان اطلاع رساني کند.
به گزارش ايسنا، آرش حسيني ميلاني در هفتاد و ششمين جلسه علني شوراي اسلامي‌شهر تهران در نطق پيش از دستور خود با اشاره به بحران کم آبي در جهان به شهر کيپ پان آفريقاي جنوبي به عنوان يک مثال اشاره کرد و گفت: حدود سه ماه پيش براي اولين بار براي شهري بين المللي و با جمعيت چهار ميليون نفر روز صفر در حال رخ دادن بود. روز صفر روزي است که همه براي زندگي آب بسيار کمي‌معادل 25 ليتر در روز خواهند داشت.
وي افزود: بارش‌هاي معجزه آسا در شهر ما از روز صفر رهايي داشت. تجربه شهر کيپ پان زنگ خطر اثرات تغيير اقليم در منابع آبي شهرهاي بزرگ را به صدا درآورد.


ميلاني با بيان اينکه سال‌هاست که شهر تهران با معضلات و بحران‌هاي نام آشنايي روبروست تاکيد کرد: همه شهروندان تهراني با بحران آلودگي هوا، تخريب باغات، ترافيک و ... آشنا هستند، اظهار کرد: در همه اين بحران‌ها هر چند در مقاطعي گام‌هايي براي کاهش آن آلام بر تن شهر رنجور شهر تهران برداشته شده اما به دليل مقطعي بودن اقدامات، به کارگيري روش‌هاي ناکارآمد و ديرهنگام بودن روش‌هاي پيشگيري، نتيجه اقدامات چندان چشمگير نبوده است.
اين عضو کميسيون سلامت شوراي اسلامي‌شهر تهران با بيان اينکه موضوع کمبود منابع آبي امروز به عنوان معضل ديگري پيش روي شهروندان تهراني است، افزود: اگر براي مديريت اين موضوع چاره انديشي نکنيم. احتمال ايجاد وضعيت بحران براي سال‌هاي آينده دور از انتظار نيست.
وي با اشاره به وضعيت معضل کم آبي تاکيد کرد: مسئله آب در تهران به گونه‌اي است که ما براي تامين منابع آب شرب شهروندان حفظ ميراث طبيعي شهر و صيانت و ماندگاري فضاي سبز شهري چاره‌اي جز جراحي‌هاي بزرگ نداريم تا بتوانيم ضمن کنترل وضعيت به تثبيت حداقل‌هاي موجود بپردازيم.
ميلاني با تشريح وضعيت کنوني آب در تهران ادامه داد: 87 سال پيش پايتخت شهري بود با 300 هزار نفر جمعيت که 48 رشته قنات، آب آن را به ميزان 31.5 ميليون متر مکعب تامين مي‌کرد اما در سال گذشته مصرف آب شرب شهر 8.5 ميليون نفري تهران، يک ميليارد مکعب فراتر رفته است. در سال‌هاي نرمال 70 درصد اين حجم از پنج سد واقع در شعاع 150 کيلومتري تامين مي‌شود. وسعت حوزه آبخيز اين سدها مجموعا بالغ بر 4847 کيلومتر مربع با بيش از 6 برابر وسعت شهر تهران است.
اين عضو شوراي اسلامي‌شهر تهران افزود: اگر به ظرفيت بناهاي قديمي‌تهران ظرفيت مجاز برداشت از آب‌هاي زيرزميني به ميزان 250 ميليون متر مکعب را بيافزاييم شهر تهران بر اساس پتانسيل طبيعي خود مي‌توانست حداکثر پذيراي سه ميليون نفر باشد.
وي با تاکيد بر اينکه ميانگين مصرف آب شرب هر تهراني 91 متر مکعب در سال يا معادل 250 ليتر در روز است و تقريبا دو برابر نرم جهاني است افزود: حدود 10 درصد شهروندان تهراني از آب شرب تسويه شده براي پر کردن استخرهاي خود استفاده مي‌کنند. همچنين همپاي توسعه پايتخت رشد سالانه تقاضاي آب شرب خانگي در دو دهه گذشته به طور ميانگين 3 درصد در سال بوده و در حال حاضر شتاب اين رشد به شهرهاي مجاور تهران تسري پيدا کرده است.
وي با تاکيد بر اينکه بر اساس برآوردهاي مقدماتي از مجموع 147 ميليون متر مکعب نياز آبي فضاي سبز تهران، حدود 33 درصد يعني معادل 49 ميليون متر مکعب به چمن اختصاص دارد، افزود: وسعت چمن کاري در تهران 10 درصد وسعت فضاي سبز درون شهري است و هنوز برنامه هدفمندي براي کاهش طرح چمن کاري در جايگزيني گياهان بومي‌به شوراي شهر تهران ارائه نشده است.
عضو شوراي شهر تهران ادامه داد: بايد بپذيريم که شهر تهران به شدت متکي به ذخاير برفي در ارتفاعات دوردست و آسيب پذير در برابر تغيير اقليم است. در پاسخ به معضلات اشاره شده به طور معمول بسته‌اي از سياست‌ها و راهکارهاي فني ارائه مي‌شود؛ اما الزامات اجتماعي، پذيرش و تحقق آن کمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.
وي با تاکيد بر اينکه تصور حل بحران آب بدون در نظر گرفتن الزامات اجتماعي و گفت‌وگو در اين باره امکان پذير نيست تاکيد کرد: بحران آب در جامعه‌اي که قادر به گفت‌وگو نيست و با تهديدهايي چون افول سرمايه اجتماعي، رشد فرد گرايي و زوال همبستگي و انسجام روبرو است صرفا به اتکاي راهکارهاي فني و مهندسي برطرف نمي‌شود.
وي ادامه داد: تجربه‌اي در شهر اصفهان وجود دارد که با همکاري شرکت آب و فاضلاب اين استان و بنا به درخواست شهروندان با هزينه‌اي معادل 60 هزار تومان وسايل کاهنده مصرف به صورت رايگان در منازل نصب و به اقساط 12 ماهه بر روي قبوض آب بازپرداخت مي‌شود که با استقبال شهروندان اصفهاني از اين طرح با شدت گرفتن معضل آب رو به افزايش است و در اين مسير صدا و سيما و آموزش و پرورش اصفهان نيز همراهي خوبي داشته‌اند. اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه متاسفانه در چارچوب مديريت کم آبي شاهديم همراهي و هم افزايي‌ها ميان ارگان‌ها مطلوب و کافي نيست، افزود: در مورد شهر تهران ضروري است که ارگان‌هاي مختلف اعم از آب منطقه‌اي، محيط زيست، آب و فاضلاب، شهرداري و صدا و سيما از يک سو و نخبگان و کارشناسان اين عرصه از سوي ديگر به گفت‌وگو با يکديگر نشسته و با رسيدن به طرح‌هاي مشترک راه را براي رسيدن به هم افزايي و موثرتر کردن الزامات هموار کنند.