اجتماعی


فروش اقساطي قبر در بهشت زهرا
گروه اجتماعي: هفته گذشته و در هفتادو پنجمين جلسه شوراي شهر تهران بود که اعضاي اين شوراي پس از بحث و بررسي موضوع بهاي خدمات سازمان بهشت زهرا (س) نهايتا تصميم گرفته شد تا در بخش‌هاي مختلف بهاي خدمات اين سازمان افزايش پيدا کرد. حالا مديرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: تصويب لايحه قيمت قبر در شوراي اسلامي‌شهر تهران خط بطلاني بر شايعات قبر نجومي‌بود. سعيد خال در گفتگو با مهر در تشريح تصويب لوايحي در خصوص قيمت قبر در صحن علني شوراي شهر گفت: امروز دولايحه تحت عنوان دستورالعمل نحوه اعمال تخفيف و تقسيط هزينه‌هاي خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س) و اصلاحيه مصوبه تعيين بهاي خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س) در صحن علني شوراي اسلامي‌شهر تهران مطرح شد و با رأي مثبت اکثريت اعضا به تصويب رسيد. وي افزود: از چند منظر اين لوايح قابل توجه و بررسي هست؛ اول تقدير از اعضاي محترم شوراي شهر و کميسيون‌ها که ساعت‌ها وقت گذاشته و اين لايحه را در راستاي شفاف‌سازي و همچنين رفاه حال خانواده‌هاي داغدار و بويژه کم بضاعت تهيه و تدارک ديده‌اند. واقعيت اين است که اين لوايح چند سالي بود که روند اجرائي آن متوقف شده بود.
مديرعامل سازمان بهشت زهرا اضافه کرد: با تصويب اين لوايح شرايطي فراهم شد تا مراجعين داغدار بتوانند از خدماتي که در جهت رفاه حال آنها در نظر گرفته شده استفاده کنند؛ به موجب اين لايحه کماکان يک طبقه قبر در سازمان بهشت زهرا(س) به صورت رايگان اختصاص مي‌يابد و هر شهروند که به سازمان بهشت زهرا(س) مراجعه کند از سه طبقه قبر يک طبقه را بصورت رايگان دريافت مي‌کند و دو طبقه باقي مانده خالي را به صورت يارانه‌اي با قيمت يک ميليون تومان دريافت خواهد کرد. خال افزود: حتي اگر کسي توان پرداخت همين مبلغ و يا مبلغ اندک خدمات شستشو، تکفين و تدفين را هم نداشته باشد به موجب اين لايحه سازمان بهشت زهرا(س) مي‌تواند تا ۱۲ قسط آن را تقسيط نمايد. بايد عنوان کنم که در سال ۱۳۹۶ سازمان بهشت زهرا(س) حدود ۲۲۵۰۰ قبر رايگان به شهروندان عزيزمان اهدا کرده است.
مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) ادامه داد: نکته مهم بعدي اينکه تصويب اين لوايح در شوراي اسلامي‌شهر تهران خط بطلاني بر شايعه‌هاي قبر نجومي‌و قبر ميلياردي و ... بوده است. به موجب اين لوايح حداقل قيمت قبر در بهشت زهرا(س) به صورت رايگان و حداکثر قيمت قبر در قطعات قديمي‌سازمان که بيش از ۴۵ سال از عمر آن گذشته حداکثر ۱۶ ميليون تعيين گرديده است و بنابراين هيچ گونه افزايش قيمتي در زمينه قيمت قبور نداشته و صرفا شرايط و تسهيلات براي افراد کم بضاعت تسهيل شده است. وي گفت: تصويب اين لوايح يکي از اقدامات مهم و شايسته و قابل توجه شوراي اسلامي‌شهر تهران بود که براي چند سال روند آن در شوراي قبلي متوقف شده بود. در حوزه خدمات سازمان بهشت زهرا(س) براي اولين بار به صورت شفاف قيمت خدمات به تصويب رسيده است که در اين خصوص قيمت‌هاي ساير شهرستان‌هاي کشور در نظر گرفته شده است و در قياس با حتي شهرستان‌هاي کشور قيمت‌هاي تهران بسيار مناسب مي‌باشد تا افراد نيازمند در مراجعه به اين سازمان دچار مشکل نشوند.


 







انتظار جامعه کاهش هزينه‌ها و افزايش کارآمدي است
رئيس شوراي شهر تهران، گفت: کاهش هزينه‌ها، افزايش کارآمدي و از بين بردن رانت‌ها از جمله انتظارات جامعه از ماست. محسن‌هاشمي‌روز گذشته و در ابتداي هفتادو ششمين جلسه شورا ضمن گرامي‌داشت روز ولادت حضرت معصومه و تبريک روز دختر، با اشاره به شرايط اقتصادي کشور اظهار داشت: مديريت شهري تهران نيز به عنوان بخشي از بدنه اجرايي کشور، بايد خود را با وضعيت فعلي جامعه تطبيق دهد، کاهش هزينه‌هاي غيرضروري و تشريفاتي، افزايش خدمت‌رساني وکارامدي و شفاف‌سازي و از بين بردن رانت‌ها و تبعيض‌ها اولويت‌هاي انتظار جامعه از ماست که انشاله در انجام آن موفق باشيم. وي و افزود: توانمندي که امروز در ميان دختران با استعداد و سخت کوش جامعه ما ديده مي‌شود، نسبت به گذشته و فرصتي که در اختيار نسل‌هاي پيشين دختران ايراني بوده است بهبود چشمگيري داشته است اما هنوز نمي‌توان گفت که تبعيض جنسيتي و دسترسي عادلانه و يکسان به فرصت‌ها براي دختران جامعه ما فراهم شده است، بنابراين در درجه اول اين دختران و بانوان جامعه هستند که براي کسب حقوق خود در جامعه بايد تلاش کنند و در مرتبه بعد، همه بايد فارغ از نگاه‌هاي جنسيتي از اين بخش مستعد و آينده دار جامعه در شکوفا کردن قابليت‌هاي خود حمايت کنيم. وي تاکيد کرد: مديريت شهري تهران نيز به‌عنوان بخشي از بدنه اجرايي کشور، بايد خود را با وضعيت فعلي جامعه تطبيق دهد، کاهش هزينه‌هاي غيرضروري و تشريفاتي، افزايش خدمت‌رساني و کارآمدي و شفاف‌سازي و از بين بردن رانت‌ها و تبعيض‌ها اولويت‌هاي انتظار جامعه از ماست که انشاله در انجام آن موفق باشيم.
 





لزوم تسريع به تشکيل ديوان محاسبات شهري
عضو شوراي شهر تهران گفت: تعداد افراد معرفي شده به عنوان قائم مقام ذي حساب ۳۰ نفر است در حالي که اکنون ۶۰ نفر ديگر به عنوان ذي حساب در شهرداري مشغول به کار هستند که تاييديه شوراي پنجم را ندارند. به گزارش ايلنا، افشين حبيب‌زاده در مخالفت با کليات لايحه معرفي ۳۰ نفر از کارکنان شهرداري به عنوان قايم مقام ذي‌حسابي در واحدهاي تابعه شهرداري گفت:‌ مخالفت من از اين باب است که تعداد افراد معرفي شده به عنوان قائم مقام ذي حساب ۳۰ نفر است در حالي که اکنون ۶۰ نفر ديگر به عنوان ذي حساب در شهرداري مشغول به کار هستند که تاييديه شوراي پنجم را ندارند. رييس کميته نظارت شوراي شهر تهران ادامه داد:‌ اين ۶۰ نفر در سازمان‌ها و مناطق شهرداري به مدت سه سال از شوراي دوره چهارم تاييديه گرفته‌اند و عليرغم آنکه هنوز زمان دارند اما اين از حقوق شوراي پنجم است که تمام ذي حسابان را تاييد کند. از اين رو درخواست مي‌کنم که اين لايحه بازگردد و پس از آنکه تمام ذي‌حساباني که مشغول به کار هستند اضافه شدند، يکجا معرفي و مورد بررسي قرار گيرند. وي بر لزوم تسريع در تشکيل ديوان محاسبات شهري تاکيد کرد و گفت: اين ذي‌حسابان استخدام رسمي‌شهرداري بوده و سال‌ها در شهرداري مشغول به کار بوده‌اند. اکنون هم اين افراد براي تطبيق عملکرد مالي شهرداري با قوانين و مقررات منصوب شده‌اند. در واقع افرادي از خود شهرداري بر خورد عمليات مالي شهرداري نظارت دارند در حالي که در ديوان محاسبات شهري اين افراد قرار است زير نظر شورا باشند تا نظارت شورا به صور ت کامل محقق شود.