جهانبخش محبی نیا گسل‌های تمدنی و قرائت‌های منجند از سبک زندگی

ساختارها و بنیان‌های سیاست در ایران در حال دگرگونی و تجربه ساحت و سویه دیگری است. عوامل و ریشه‌های اجتماعی تحولات و جا به جائی های ساختاری هر چند قابل شناسایی و تبیین است و عبور از آنها عقلانی نشان می دهد ، اما حاصل کار معلوم نیست مطلوب باشد و به همین دلیل ، معادله تحلیل شرایط، آرایش ریاضی بر نمی دارد.
در بیان رفتار سیاسی شهروند جامعه ایرانی ، همین بس وقتی آستانه تحمل به مرز هشدار رسید ، به جز طرد کامل طریقی دگر بر نمی گیرد ، پس تحلیل شرایط ضروری و توجه همه عوامل ذی مدخل به آن اساسی است.
شاید اولین عامل فعال شدن گسل های تمدنی در جامعه که بسیار هم جدی و پرخطر است ، قرائت سنتی، خشک و منجمد کنشگران قدیمی و بازیگران جدید و تعمیم بخشیدن نگرش های 50 سال اخیر سبک زندگی به حال و تسری آن به آینده باشد. به عبارتی دیگر ، پایبندی عوامل پیش برنده و تغییر ساز به اصول سنتی باعث توقف ایده‏ها و کشور در همین سطح است. در واقع ؛ ماشین جامعه شناسی سیاسی به علت تردد بسیار زیاد در لاین تکرار ، فرسوده شده و بی اعتنایی به تعویض قطعه و سوخت به سوی عوض کردن ماشین سوق داده می شود. نخبگان، نهادهای مسئول در حاکمیت ، دانشگاه ها و مشتریان قدرت هم قابلیت باروری اجتماع با بذر سیاست را از کف نهاده اند. وقتی سیاست از کوچه و خیابان‌ها، گروه ها و میادین جان گیرد، برمبنای تعامل و تفاهم اعمال می شود و نیازی به زور قاعده و انضباط معطوف به سرکوب ندارد.
هم اینک موقعیت مساعد و شرایط مناسبی برای فرآیند شکل گیری سیاست موجود نیست ، چرا که گروه های مرجع ، دچار نزاع درونی اند و عوامل سیاست عملی در داخل و خارج کودتای سلسله وار حزبی انجام می دهند تا با توسل به سرکوب و خفقان ، ماهیت فعالیت ، فرهنگ، رفتار و محصول سیاسی را به منطقه ، زبان ، ایدئولوژی، فرقه و ارتفاع محدودی از نیازهای اولیه جوامع ، ربط دهند.


عدم اقبال از ایده های نو و خلاقانه در سیاست ، اقتصاد و مدیریت ، همبستگی اجتماعی را سست کرده و به همان میزان ، پایداری سیاسی ، فرهنگی و اقتصاد جامعه به شدت شکننده شده و طبیعی است هنوز هم حبس و خشونت ، مناسبات بین حاکمیت و اپوزیسیون را شکل دهد.
اسلحه برای احقاق حق و رسیدن به تغییر و زندان برای تادیب ، آرامش و ایجاد ثبات دور باطلی است که سالیان سال ، جامعه ایرانی را درپولاریزاسیون متوقف کرده است.
روز به روز، عواطف کم رنگ خانواده ، میکانیکال و جامعه به بی تفاوتی مبتلا می شود ، باورها و اعتقاد طیفی از شهروندان با سوال های اهرمنی مورد تاخت و تاز قرار می گیرد و پرسش های فلسفی که گنده های علم و دانش از حل آن عاجز بودند ، همچون طوفان ، ذهن انسان های طالب کار و زندگی ، حیات و نشاط را به هم می ریزد و جوان های زیادی را سحر زده نشان می دهد. جامعه در بحران عمیق فلسفی فرو ریخته است . وقتی با غرور ، نخوت ، لجاجت و جهالت باروری فکر و زایش اندیشه بهر طریقی عقیم می گردد و لوله تخمدان های تولید علم انسداد می یابد و به جای پاسخ به شبهه‏ها از برچسب کفر، الحاد و شبهه آفرینی استفاده می شود ، باید شاهد کپ کردن جامعه باشیم.
این شرایط جامعه را به سمت نظم جدیدی از سیاست نظری و عملی کشانده است.
ادبیات نخبگان نسل قدیم و آشفتگی کنش گران جدید، جامعه را در برخی از وجوه فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصاد، به سمت اقبال از نگاه های خارجی می کشد.
مشکلات وحشتناک اقتصادی هم کاتالیزوریست که صورت بندی و نظم جدید سیاست را ضرورت می بخشد ، آن چه که در این اوضاع و احوال قابل پیش بینی است، بروز و ظهور طیفی از پراگماتیست های سخنور و اپورتونیست های جادویی است که جامعه ایران را به نام پیشرفت به دره های عمیق پسرفت ، هل دهند و بعد از سال ها کش و قوس ، وقتی جامعه با قواعد ، گفتمان ها و آداب فاقد روح ترقی و پیشرفت به معنای واقعی مواجه شد، دوره ای از آنارشیسم هرج و مرج و ناامنی های بنیان برانداز شروع می شود که انفجار ناشی از آن ، مثله کردن روح و جان ملتی باشد که هزاران سال سابقه حیات شرافتمندانه داشته است.
سایر اخبار این روزنامه
نماینده ولی فقیه در سپاه: ورود سپاه به جناح‌بندی‌های داخلی حرام است «ابتکار» از تحرکات جریان‌های سیاسی یک سال پیش از انتخابات مجلس گزارش می‌دهد صدای زودهنگام ساز انتخابات «ابتکار» از افزایش خشونت کلامی در میان ایرانیان گزارش می‌دهد طاقتِ طاقِ جامعه جهانبخش محبی نیا گسل‌های تمدنی و قرائت‌های منجند از سبک زندگی «ابتکار» وضعیت سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت در شرایط موجود را بررسی کرد از چه راهی برویم؟ «ابتکار» از ناآرامی‌های گسترده در استان‌های جنوبی عراق گزارش می‌دهد عراق و مسیر دشوار گذار از بی‌ثباتی «ابتکار» از نظر شورای نگهبان درباره مغایرت مصوبه مجلس با قانون اساسی گزارش می‌دهد ادبیات کودک و نوجوان چقدر نسبت به چند دهه گذشته پیشرفت کرده است؟ کودکان آینده، چشم به راه گذشته زهره محقق در گفت‌وگو با «ابتکار» از فیلم مستند «برسد به‎دست آقای بنان» می‌گوید شهرداری از آن بنرها به ما هم بدهد! رئیس‌جمهوری در پایان جلسه سران قوا: ارز لازم برای کالاهای اساسی و ضروری مردم تامین است کدخدایی: نظر مجمع تشخیص درباره عضویت اقلیت‌های مذهبی در شورای شهر صائب است محمدرضا باهنر: تمهیدات انتخاباتی باید محرمانه باشد سیدمحمد غروی: نمی‌توانند از تضعیف دولت سودی ببرند محمدعلی نمازی در جمع خبرنگاران: اصلاح‌طلبان کارایی‌شان را از دست نداده‌اند استاندار تهران: تجمع در مکان‌های تعیین شده برای اطلاع از جزئیات، نیاز به اخذ مجوز دارد