چرخش‌180 درجه‌ای ترامپ

منابع نظامی سوری از حملات هوایی موشکی آمریکا به پایگاهی هوایی در حمص سوریه خبر دادند‌. منابع نظامی سوری تاکید کردند که این حمله هوایی موشکی بامداد دیروز در شرق حمص رخ داد و خسارت‌هایی را به دنبال داشت‌. در همین حال ائتلاف مخالفان سوری از حملات آمریکا استقبال کرده و خواهان ادامه این حملات شده است‌.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس‌جمهور آمریکا که برای دیدار با شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین به فلوریدا سفر کرده است، خبر اقدام نظامی را به مردم آمریکا اعلام کرد‌.
آمریکا می‌گوید در واکنش به حمله شیمیایی اخیر در سوریه این پایگاه هوایی ارتش سوریه را بمباران کرده است‌. در این حمله از موشک‌های کروز توماهاک استفاده شده است‌. پنتاگون می‌گوید دو ناو آمریکایی از شرق دریای مدیترانه یک پایگاه هوایی در غرب سوریه را هدف ۵۹ فروند موشک کروز قرار داده است‌. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده پایگاه شعیرات، واقع در استان حمص را بمباران کرده که آمریکا می‌گوید حمله شیمیایی در استان ادلب از آن پایگاه انجام شده بود‌.
این اولین‌بار است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، دستور اقدام مستقیم نظامی علیه نیروهای وفادار به بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه را صادر می‌کند‌. ترامپ، بشار اسد را دیکتاتور خواند و او را متهم کرد که در واقعه اخیر با گاز اعصاب مردم بی‌گناه از جمله کودکان را بی‌رحمانه به قتل رسانده است‌. دونالد ترامپ گفت: بر سر اینکه سوریه از تسلیحات شیمیایی ممنوعه استفاده کرده است هیچ بحثی نیست‌.


دولت سوریه دست زدن به آن حمله شیمیایی را اتهامی بی‌اساس می‌داند‌. تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده آمریکا اهدافی نظامی‌ را در سوریه هدف قرار داده است‌.
پنتاگون تایید کرده است که پیش از حمله، روسیه را از عملیات قریب‌الوقوع مطلع کرده بود تا به هواپیماها یا پرسنل روس در سوریه آسیبی وارد نشود‌. ناظران می‌گویند فرماندهی مرکزی آمریکا که در منطقه خاورمیانه حضور نظامی دارد از سال‌ها قبل طرح‌هایی را برای حمله به دولت سوریه آماده کرده بود تا در صورت تصمیم کاخ سفید امکان اجرای فوری آن وجود داشته باشد‌. سناتورهای جمهوریخواه جان مک‌کین و لیندسی گراهام که معمولا از ترامپ انتقاد می‌کنند با صدور بیانیه‌ای از این اقدام وی حمایت کرده‌اند‌.
آنها گفتند برخلاف دولت قبلی (اوباما)، ترامپ با یک لحظه سرنوشت‌ساز در مورد سوریه که مواجه شد دست به اقدام زد‌. او شایستگی آن را دارد که برای این کار مورد حمایت مردم آمریکا قرار گیرد‌. به گزارش BBC، در پی اظهارات شدیداللحن دونالد ترامپ درباره حمله شیمیایی اخیر در سوریه، گمانه‌زنی‌ها درباره اقدام نظامی احتمالی علیه حکومت بشار اسد بالا گرفته بود‌.
ترامپ پنجشنبه گذشته حمله شیمیایی در شهر خان‌شیخون استان ادلب را که به مرگ ۸۶ نفر از جمله کودکان منجر شد، هولناک خواند و آن را مایه رسوایی بشریت توصیف کرد‌. او سپس گفت: باید اتفاقی بیفتد‌.
مخالفان دولت سوریه و کشورهای غربی، بشار اسد را مسوول حمله شیمیایی می‌دانند اما دولت سوریه نقش خود در این حمله را رد می‌کند‌. روسیه می‌گوید به دنبال حمله هوایی نیروهای سوریه انبار تسلیحات شیمیایی شورشیان آسیب دیده و گازهای شیمیایی متصاعد شده‌اند‌. به دنبال حمله شیمیایی دونالد ترامپ گفت نظرش نسبت به بحران سوریه و بشار اسد عوض شده است‌. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته در یک کنفرانس خبری خواهان آغاز یک روند سیاسی شد که به کناره‌گیری بشار اسد منجر شود‌.
رییس‌جمهور آمریکا پنجشنبه گذشته پس از انتشار خبر حمله موشکی این کشور به یک پایگاه هوایی در نزدیکی استان حمص سوریه در جمع خبرنگاران گفت: امشب از همه ملت‌های متمدن می‌خواهم برای پایان این کشتار و خونریزی و ریشه‌کن کردن تروریسم به هر شکل و نوعی که باشد، به ما بپیوندند‌.
استاندار حمص در مصاحبه با المیادین گفت: در حمله آمریکا به فرودگاه نظامی الشعیرات در مرکز سوریه چندین تن کشته و زخمی شدند‌. طلال برازی همچنین اعلام کرد که آمار اولیه حمله آمریکا به حمص، شش کشته و هفت زخمی است که در میان آنها غیرنظامیان نیز هستند‌. این در حالی است که شبکه اسکای‌نیوز به نقل از منابع خود گزارش داد آمار تلفات در این حمله آمریکا افزایش یافته و به ۱۰ نفر رسیده است‌.
بیانیه پنتاگون
پنتاگون اعلام کرد 59 موشک از نوع توماهاک از سوی دو ناوشکن وابسته به نیروی دریایی آمریکا به فرودگاه نظامی الشعیرات (طیاس) در جنوب شرق شهر حمص در مرکز سوریه شلیک شد‌.
سخنگوی پنتاگون گفت از جمله اهدافی که توسط موشک‌ها هدف گرفته شدند هواپیماها و سامانه‌های پدافند هوایی بودند‌. وی گفت این موشک‌ها در حملات خود جنگنده‌ها و انبارهای مهمات و سامانه‌های پدافند هوایی و دستگاه‌های رادار را هدف قرار دادند‌.
سخنگوی پنتاگون تصریح کرد ارتش آمریکا از قبل به نیروهای روسی نسبت به حملات به پایگاه هوایی سوری خبر داده بود و ارتش آمریکا بخش‌هایی از این پایگاه را هدف قرار نداد که گمان می‌رود روس‌ها در آن حضور داشته باشند‌. وی گفت که ارتش آمریکا چندین گفت‌وگو با نیروهای روسی روز پنجشنبه گذشته داشت تا مانع از وقوع درگیری به صورت اشتباه در سوریه شود‌. ارتش آمریکا اعلام کرد این حمله خسارت‌های سنگینی را به فرودگاه وارد کرد و جنگنده‌های سوری و زیرساخت‌های پشتیبانی و تجهیزات در پایگاه نظامی الشعیرات را منهدم کرد‌.
هشدار مسکو
کرملین در واکنش به حمله موشکی ناوهای آمریکایی به پایگاه هوایی الشعیرات در حمص سوریه این حملات آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی دانست و تاکید کرد این حملات به روابط دوجانبه مسکو و واشنگتن ضربه می‌زند‌. کرملین در ادامه با اشاره به اینکه حملات ناوهای آمریکایی به بهانه‌ای واهی انجام شد، تاکید کرد ارتش سوریه هیچ‌گونه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد‌.
کرملین در ادامه تاکید کرد نابودی تمام ذخایر سلاح‌های شیمیایی سوریه انجام شده و این مساله از سوی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی هم تایید شد‌. دیمیتری پسکوف اعلام کرد که ولادیمیر پوتین حملات آمریکا علیه سوریه را اقدامی خصمانه علیه یک کشور دارای حاکمیت و نقض قوانین بین‌المللی به بهانه‌هایی واهی دانست‌. سخنگوی کرملین در ادامه گفت: پوتین بر این باور است که غفلت کامل از مساله استفاده تروریست‌ها از سلاح‌های شیمیایی شرایط را به شدت پیچیده می‌کند‌.
کرملین به نقل از پوتین اعلام کرد که حمله هوایی آمریکا به سوریه در راستای نزدیک شدن به هدف نهایی در مسیر مبارزه با تروریسم بین‌المللی نبوده بلکه به شکلی گسترده روند تشکیل ائتلافی برای مبارزه با تروریسم را مختل می‌کند‌. کاخ کرملین افزود پوتین همچنین حمله آمریکا به سوریه را به زیان روابط این کشور با روسیه می‌داند‌.
روسیه نسبت به پیامدهای منفی حمله نظامی آمریکا به سوریه هشدار داده است‌. سفیر این کشور در سازمان ملل گفت: تمام مسوولیت یک عملیات نظامی بر دوش کسانی است که این اقدام پرسش‌برانگیز و تراژیک را آغاز کردند‌.
رییس کمیسیون دفاعی و امنیتی مجلس روسیه، دوما نیز گفت که حمله آمریکا به پایگاه نظامی سوریه تلاش‌ برای مبارزه با تروریسم را تضعیف می‌کند‌. ویکتور اوزِروف ادامه داد: این حمله می‌تواند به عنوان یک عمل پرخاشگرانه آمریکا علیه سازمان ملل تلقی شود‌. این نماینده دوما خواهان نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شده است‌. پنتاگون اعلام کرد که روسیه پیش از حمله، از آن آگاه شده بود‌.
از طرفی وزیر خارجه روسیه تاکید کرد حمله موشکی دیروز ناوهای آمریکایی علیه پایگاه هوایی الشعیرات حمص اقدامی خصمانه براساس بهانه‌هایی واهی بود‌. سرگئی لاوروف با اشاره به این مساله که به نظر می‌رسد حمله موشکی دیروز آمریکا علیه پایگاه شعیرات در حمص سوریه با هدف دور کردن جبهه النصره از حملات صورت گرفته،‌ گفت: امیدوارم این حمله به قطع کامل همکاری‌های دو کشور در سوریه منجر نشود‌. وی با اشاره به اینکه آمریکا خود را برای ارائه مدرکی دال بر انجام حمله شیمیایی در ادلب به زحمت نمی‌اندازد، تاکید کرد: مسکو به زودی خواستار افشای واقعیات تصمیم آمریکا برای حمله به فرودگاه الشعیرات سوریه خواهد شد‌.
وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد: حملات آمریکا علیه سوریه تنها در راستای منافع کسانی است که به دنبال شکست مذاکرات ژنو و آستانه و تغییر ساختار حکومتی در سوریه با استفاده از قدرت هستند‌. وی افزود: اقدام آمریکا در سوریه به روابط میان مسکو-واشنگتن ضربه می‌زند و روسیه با توجه به این حمله در مورد روابط خود با آمریکا نتیجه‌گیری و در نهایت تصمیم‌گیری خواهد کرد‌.
تعلیق توافق هوایی روسیه با آمریکا در سوریه
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد توافقی که میان آمریکا و روسیه برای جلوگیری از برخورد هوایی جنگنده‌های دو کشور و هماهنگی‌ها درخصوص حملات هوایی در سوریه وجود داشت، به حالت تعلیق درآمده است‌. وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: اقدام نظامی آمریکا در سوریه با هدف منحرف کردن توجه‌ها از وضعیت در موصل عراق است‌.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: دمشق از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده است چراکه اصلا این سلاح‌ها در اختیار سوریه نیست و بارها کارشناسان بر این مساله‌ تاکید کرده‌اند‌. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: حضور نظامی آمریکا در اراضی سوریه غیرقانونی است‌.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: حملات آمریکا به سوریه یک اقدام خصمانه آشکار علیه حاکمیت دولت سوریه است‌. وی افزود: واشنگتن تصمیم حمله به سوریه را قبل از رخدادهای ادلب گرفته بود و از رخدادهای ادلب به عنوان دلیلی برای نشان دادن قدرت استفاده کرد‌.
تیلرسون: اسد نقشی در آینده سوریه ندارد
وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که حملات آمریکا به سوریه نشانگر این است که در صورت پشت سرگذاشته شدن خط قرمزها، رییس‌جمهور آمریکا اراده انجام هر کاری را دارد‌. رکس تیلرسون تصریح کرد: حملات آمریکا به سوریه نشانگر اراده رییس‌جمهور آمریکا برای پاسخ به اقدامات وحشیانه است، همچنین اراده ترامپ برای انجام دادن کاری در صورت زیر پا گذاشته شدن خط قرمزها را نشان می‌دهد و معتقدیم این حمله در حد خود مناسب بود‌.
وی تاکید کرد: واشنگتن درخواست هیچ موافقتی را از سوی مسکو برای حمله آمریکا به سوریه مطرح نکرده بود‌. تیلرسون افزود: بشار اسد هیچ نقشی در آینده سوریه ندارد اما برای کنار رفتن او باید اجماع نظر بین‌المللی وجود داشته باشد‌. آمریکا گام‌هایی را که با هدف برکناری اسد است، آغاز کرده است‌. در همین حال، شبکه اسکای نیوز گزارش داد وزیر خارجه آمریکا به همتای فرانسوی خود گفته است که در صورت ادامه حملات، واشنگتن با همپیمانان هماهنگ خواهد کرد‌.
حمله همزمان داعش به ارتش سوریه
یک فرمانده میدانی ارتش سوریه اعلام کرد: افراد مسلح داعش همزمان با حمله موشکی آمریکا به فرودگاه الشعیرات، حمله‌ای را به یکی از پست‌های ارتش سوریه که مسوولیت حفاظت از مسیر حمص – الفرقلس در تدمر را بر عهده دارد، ترتیب دادند‌.
این فرمانده میدانی گفت: آیا همزمان شدن حمله داعش به یکی از ایست‌های حفاظتی از مسیر حمص-تدمر با حمله آمریکا به فرودگاه الشعیرات یک امر تصادفی است؟! وی گفت: حدود دو ساعت حملاتی به این ایست بازرسی صورت گرفت و افراد مسلح داعش به مدت یک ساعت این مرکز را تحت کنترل داشتند اما ارتش پس از آمدن تجهیزات توانست مجددا این مرکز را آزاد کند‌. این فرمانده میدانی ارتش عنوان کرد: ارتش سوریه در حال حاضر ضد حمله‌ای را علیه افراد مسلح در جنوب شرق تدمر به راه ‌انداخته است و توانسته پیشروی‌ داشته باشد‌.
حمایت انگلیس و اسراییل و عربستان
انگلیس حمایت خود را از حملات آمریکا در سوریه اعلام کرد‌. این در حالی است که یونان مخالفت خود را با هرگونه مداخله نظامی خارجی در سوریه اعلام کرده است‌.
انگلیس حمایت خود را از حملات آمریکا در سوریه اعلام و تاکید کرد که این حملات پاسخ مناسبی به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه است‌. از سوی دیگر منابع دیپلمات فرانسوی تاکید کردند که واشنگتن، پاریس را در جریان این حملات قرار داده بود اما درخواستی برای همکاری پاریس در این خصوص مطرح نکرد‌.
همزمان وزیر امور خارجه فرانسه گفت: آینده سوریه با بشار اسد نیست و آمریکایی‌ها کم کم موضع خود را نشان می‌دهند‌. از سوی دیگر یک منبع در وزارت دفاع یونان در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که یونان خواهان گفت‌وگو در سوریه است‌. وی تصریح کرد: یونان مخالف هرگونه مداخله نظامی خارجی در سوریه است‌.
در همین حال، توکیو خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت ملی برای بررسی حمله موشکی آمریکا به فرودگاه نظامی در حمص شد‌. وزیر خارجه ژاپن هم گفت: توکیو در مورد اطلاعاتی پیرامون حمله آمریکا به سوریه تحقیق و موضع خود را پس از دریافت اطلاعات کافی، مطرح خواهد کرد‌. از سوی دیگر، آلمان اعلام کرد که این اقدام آمریکا علیه سوریه قابل درک است‌.
از طرفی وزیر خارجه سابق آمریکا نابودی نیروی هوایی سوریه را خواستار شد و تاکید کرد: به این شکل می‌توان به درگیری‌ها در سوریه پایان داد‌. هیلاری کلینتون در سخنرانی‌ که همزمان با حمله موشکی ناوهای آمریکایی به فرودگاه نظامی شعیرات حمص، در نشست زنان جهان در نیویورک داشت، مدعی شد: همان گونه که در سال‌ها و روزهای گذشته دیدیم، اسد نیروی هوایی در اختیار دارد که عامل مرگ تعداد زیادی در این کشور است، جدا بر این باورم که نیاز است این نیروی هوایی جهت ممانعت از بمباران دوباره غیرنظامیان و پرتاب بمب‌های سارین بر سر آنها نابود شود‌.
نومان کورتولموس، معاون نخست‌وزیر ترکیه ضمن استقبال از حمله هوایی آمریکا به سوریه این اقدام را یک پیشرفت مهم و پرمعنا دانست و خواهان ادامه آن شده تا به گفته او بشار اسد دیگر نتواند به مردمش صدمه وارد کند‌. او همچنین گفت: این اقدام را مثبت ارزیابی می‌کنیم اما معتقدیم باید تکمیل شود‌. معاون نخست‌وزیر ترکیه همچنین خواهان مجازات رژیم اسد از سوی جامعه بین‌المللی شد‌.
عربستان سعودی هم تصمیم ترامپ برای حمله به سوریه را تصمیمی شجاعانه خواند. وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای گفت: حمله موشکی آمریکا پاسخی صحیح به جنایت‌های این رژیم علیه مردم خودش مقابل چشمان جامعه بین‌المللی و برای توقف این جنایت‌هاست‌.
دولت چین نیز نسبت به بدتر شدن اوضاع در سوریه هشدار داد و به کار بردن سلاح شیمیایی از سوی هریک از طرفین را محکوم کرد. وزارت خارجه چین همچنین در بیانیه خود تصریح کرد که وقایع اخیر نشان می‌دهد پیدا کردن یک راه‌حل سیاسی برای سوریه کاملا ضروری است‌.