پوتین به تهران می‌آید

آرمان: سفر علی‌اکبر ولایتی به روسیه که به عنوان نماینده رئیس‌جمهور ایران و حامل پیام مقام معظم رهبری در صدر هیاتی عازم روسیه شد با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج کشور همراه بود. در شرایط فعلی انتخاب مشاور رهبر انقلاب اسلامی در قامت دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی به روسیه و شخصی که سا‌ل‌ها در دهه 60 تا اواخر دهه 70 سکان دستگاه دیپلماسی کشور را در اختیار داشته، حکایت از اهمیت ویژه این سفر دارد. علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه 20 تیرماه طی یک سفر رسمی عازم مسکو شد و روز پنجشنبه 21 تیرماه در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، پیام رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور را تسلیم وی کرد. علی اکبر ولایتی در اقامتگاه رئیس‌جمهوری روسیه در منطقه نووآگاریووا در شمال غربی مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. در این نشست سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه، علی اصغر فتحی رئیس دفتر شورای عالی رهبر انقلاب اسلامی و مهدی سنایی سفیر ایران در کشور روسیه حضور داشتند.
روابط استراتژیک
ولایتی در خصوص ملاقات خود با پوتین گفت: در ملاقات با رئیس‌جمهور روسیه پیام رهبری و رئیس‌جمهور تسلیم وی شد و این ملاقات که حدود دو ساعت به درازا کشید، بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود. وی افزود: در مورد موضوعات مورد علاقه دو کشور هم صحبت‌هایی شد. همچنین در رابطه با مسائل دوجانبه آقای پوتین نسبت به پیشرفت روابط دو کشور اظهار رضایت داشت، ضمن اینکه طی ماه و سال‌های اخیر که آقای روحانی با پوتین دیدارهایی داشته و قراردادهایی گذاشته شده، رئیس‌جمهور روسیه از عملیاتی شدن این قرارها اظهار رضایت کرده و بنده اطلاع دارم که آقای روحانی از این موضوع مطلع هستند و قدردانی می‌کنند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بیان کرد: از همه مهم‌تر اینکه رهبری به روابط ایران و روسیه به عنوان رابطه راهبردی و استراتژیک از دیرباز نگاه می‌کنند و همچنان این سیاست‌ جمهوری اسلامی ایران تحت اشراف و رهنمودهای رهبری دنبال می‌شود. آقای پوتین هم به همین اعتقاد دارد، مشترکات زیادی دو کشور را به هم پیوند می‌دهد و هرچه زمان گذشته، این روابط بسیار مستحکم شده است.
سرمایه‌گذاری در ایران


فرستاده ویژه کشورمان به روسیه همچنین اظهارکرد: در مورد روابط دوجانبه آقای پوتین آماری را ارائه کردند در چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میزان تبادلات تجاری بین دو کشور ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است. وی همچنین بیان کرد: در این دیدار در مورد مسائل نفتی، همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، ارتباطات، راه آهن، خطوط ارتباطی شمال-جنوب یعنی کریدور پترزبورگ-چابهار بحث و گفت‌وگو انجام شد. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهارکرد: در حوزه نفت نیز یکی از شرکت‌های مهم نفتی روسیه با وزارت نفت قراردادی را به مبلغ ۴ میلیارد دلار منعقد کرده که به زودی عملیاتی می‌شود. همچنین دو شرکت نفتی مهم روسیه یعنی روس‌نفت و گازپروم نفت نیز صحبت‌هایی آغاز شده و قراردادهایی تا ۱۰ میلیارد دلار می‌توانند انجام دهند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آماری که پوتین در این جلسه بیان کرد حاکی از این بود که وی تاکید داشت روابط نفتی ایران و روسیه تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ادامه پیدا کند؛ یعنی روسیه آمادگی دارد در حوزه‌های نفتی و گازی ایران تا سقف ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و این رقم بالایی است و این می‌تواند جایگزین شرکت‌های غربی شود که ایران را ترک کرده‌اند. ولایتی بیان کرد: در حوزه هسته‌ای یک رآکتور هزار مگاواتی با کمک روس‌ها تاسیس کردیم که بتوانیم مشکلاتی که در برق داریم را برطرف کنیم. دو رآکتور دیگر نیز در حال ساخت است که آقای پوتین از جزئیات مراحل مختلف عملیاتی آن‌ اطلاع داشت.
پوتین در تهران
ولایتی در ادامه بیان کرد: در مورد همکاری‌های منطقه‌ای نیز بر خلاف بعضی شایعاتی که دشمنان مشترک ایران و روسیه دامن می‌زنند، آقای پوتین تاکید کرد که روسیه و ایران به همکاری‌های خود در سوریه و منطقه برای حمایت از حکومت‌های قانونی این کشورها و همچنین عراق ادامه می‌دهند و از تمامیت ارضی دفاع می‌کنند و موافق این است که همکاری‌ها در حوزه دفاعی و سیاسی ادامه پیدا کند. مشاور رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: در مورد مسائل بین‌المللی هم آقای پوتین تاکید کرد که تحریم‌هایی که آمریکا و دیگران علیه ایران به دنبال آن هستند قبول نداریم و تحریمی که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل را نداشته باشد، از نظر ما پذیرفته شده نیست و ما به آن پایبند نخواهیم بود. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در مورد همکاری‌ها در زمینه برجام هم گفته‌اند که ما در کنار ایران هستیم و در کنار ایران می‌مانیم، قرار بر این شد که این گفت‌وگوها بین دو طرف ادامه پیدا کند. وی اظهارکرد: به زودی اجلاس آستانه را که سران پنج کشور حوزه دریای خزر در آن هستند، داریم، آقای پوتین اعلام آمادگی کرد که به زودی در تهران اجلاس سران روسیه، ترکیه و ایران در رابطه با قضیه سوریه را داشته باشیم.
قاضی وابسته به موساد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که، یک قاضی آرژانتینی از طریق وزارت امورخارجه و سفارت روسیه درخواست کرد که این کشور شما را به اتهام دخالت در حملات تروریستی 1994 دستگیر نماید، به نظر شما چرا چنین درخواستی در حال حاضر از روسیه شده است، چرا که قبلا شما چندین بار از مسکو بازدید کرده‌اید و به نظر شما علت آن چیست، گفت: این آقای قاضی آرژانتینی از وابستگان موساد اسرائیل است و به خاطر حقوقی که از موساد می‌گیرد اظهاراتی می‌کند. وی افزود: این درخواست به این خاطر اکنون مطرح شده که رژیم صهیونیستی و آمریکا از همکاری روسیه و ایران راضی نیستند. همکاری روسیه و ایران دشمنان زیادی دارد.
در سوریه می‌مانیم
فرستاده ویژه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، روز(جمعه) در اندیشکده «والدای» گفت: حضور ایران در سوریه ادامه خواهد داشت. معتقدم اگر ما این کشور(سوریه) را ترک کنیم، روسیه هم بعد از ما ترک کند، همان تروریست‌های قبلی دوباره به منطقه باز می‌گردند. وی با بیان اینکه ائتلاف آمریکایی ضد داعش بدون مجوز دمشق در این کشور حضور دارد، تاکید کرد: ایران با تهدیدات آمریکا، سوریه را ترک نمی‌کند. فرستاده ویژه ایران ادامه داد: ما فقط در صورتی که مقامات سوری به ایران بگویند که دیگر به مشاوره نظامی ما نیاز ندارند، این کشور را ترک می‌کنیم. فرستاده ویژه ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران هیچ تمایلی به مذاکره با دولت آمریکا ندارد، تاکید کرد: آمریکا غیرقابل اعتماد است، پس چرا(دوباره) با آنها مذاکره کنیم، آرزوی آمریکا برای کاهش عرضه نفت ایران در بازار، باعث بالا رفتن قیمت آن و آسیب رسیدن به کشورهای مصرف‌کننده نفت می‌شود.
کرملین: تایید نمی‌کنم!
دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به اظهارات علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل مبنی بر آمادگی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران در زمینه انرژی گفت: نمی‌توانم این مساله را تایید کنم و نمی‌توانم به جزئیات بیشتری در این رابطه بپردازم. وی افزود: آماری که پوتین در این جلسه بیان کرد حاکی از این بود که وی تاکید داشت روابط نفتی ایران و روسیه تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ادامه پیدا کند؛ یعنی روسیه آمادگی دارد در حوزه‌های نفتی و گازی ایران تا سقف ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و این رقم بالایی است و می‌تواند جایگزین شرکت‌های غربی شوند که ایران را ترک کرده‌اند.