میهمان نامحبوب لندن

فرحناز دهقی
خبرنگار
پس‌ از مدت‌ها انتظار بی‌صبرانه مردم و نهادهای حقوق بشری و مخالف جنگ بریتانیا علیه سفر رئیس جمهوری امریکا به لندن برای اعتراض به سیاست های جنگ طلبانه و افراطی او، دونالد ترامپ وارد پایتخت بریتانیا شد تا شاید بتواند با سیاستمداران دوست و متحد دیرینه خود، انگلیس، به گفت‌و‌گو بنشیند و شکاف عمیق میان دوکشور را ترمیم کند. این نوع خوشامدگویی برای ترامپ تازه و غیرقابل پیش‌بینی نیست؛ او خوب می‌داند با سیاست‌هایی که طی دو سال اخیر در پیش گرفته نزد مردم جهان روز به روز نامحبوب‌تر می‌شود اما شاید تماشای این حجم اعتراض برای ملانیا ترامپ بانوی اول امریکا که کمتر در سفرها همسرش را همراهی می‌کند تازگی داشته باشد.
به گزارش «ایران» به‌نقل از خبرگزاری الجزیره، سفر چهار روزه ترامپ به انگلیس با اعتراض و هیاهوهایی روبه‌رو شد که از هفته‌ها قبل با برنامه‌ریزی راهش را آغاز کرده بود. دامنه اعتراض‌های مردمی به اندازه‌ای شدید بود که نیروهای امنیتی لندن نگران از وقوع حادثه‌ای علیه رئیس‌جمهوری امریکا تمام تدابیر خود را به کار گرفتند تا پس از رسیدن او به فرودگاه و انتقالش به اقامتگاه حادثه‌ای روی ندهد به همین خاطر او به جای انتقال با خودرو، با هلی‌کوپتری مجهز به سکونتگاه خود رسید. به گزارش «ایران» به نقل از سی‌ان‌ان، آنچه در میان اعتراض‌های مردم لندن بیش از همه توجه را جلب می‌کند، بالون «ترامپ بچه» است که بر فراز مجلس عوام انگلیس در آسمان نقش بسته است. سفر ترامپ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که کمترین رویارویی را با سیل معترضان داشته باشد به همین خاطر او بیشتر زمان سفر چهار روزه‌اش را در خارج از لندن خواهد گذراند. با این حال ظاهراً خبر بالون ترامپ بچه هم به گوش او رسیده است. روز سه‌شنبه خبرنگاری در بروکسل از او پرسید فکر می‌کند سفرش به لندن چگونه خواهد بود که در پاسخ شنید: «فکر می‌کنم مردم انگلیس مرا دوست دارند.» او بعدتر با علم به اینکه این جمله تا چه اندازه باعث شگفتی خبرنگاران شده، مسیر صحبت‌های خود را اینگونه تغییر داد: «مردم بریتانیا هم نگران مسائل مهاجرت هستند. به همین خاطر به برگزیت رأی دادند.»


خدشه بر روابط تجاری امریکا و انگلیس
ترامپ ساعاتی پس از ورود به لندن در مصاحبه با روزنامه سان به ریاست رابرت مرداک درباره طرح نخست‌وزیر انگلیس درباره برگزیت گفت: «اجرای به اصطلاح طرح «برگزیت نرم» احتمالاً توافق تجارت آزاد را از بین خواهد برد و به احتمال زیاد روابط تجاری امریکا با انگلیس پایان می‌یابد. این طرح به معنای آن خواهد بود که امریکا به جای انگلیس با اتحادیه اروپا سر و کار پیدا کند. اگر من بودم یک کار دیگر می‌کردم. البته من به نخست‌وزیر انگلیس گفتم چه باید بکند، اما به حرفم گوش نکرد.» او با اشاره به استعفای بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور که از حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود، هم گفت که امیدوار است او بزودی به کابینه بازگردد و حتی او را شایسته مقام نخست‌وزیری انگلیس دانست. به‌گزارش ایرنا، در طرح دولت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا که متن آن بتازگی منتشر شده، ترزا می‌  پیشنهاد داده است که به تمام مقررات تجاری این اتحادیه درخصوص کالا پایبند بماند، تدابیر خاصی برای تسهیل عبور و مرور در نظر بگیرد و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه دهد. اما این طرح با مخالفت‌های بسیار بویژه در حزب حاکم محافظه کار مواجه شده است که خواستار جدایی کامل از سیاست‌ها و نهادهای جمعی اروپایی هستند. همزمان با مناقشه‌های انگلیس بر سر برگزیت، جنگ تجاری امریکا با اتحادیه اروپا هم بر پیچیدگی اوضاع افزوده است.
براساس برنامه‌ریزی‌ها، روز جمعه ترامپ و ترزا می‌  از مانور عملیاتی ضدتروریستی نیروهای ویژه امریکا و انگلیس در پادگانی دیدار کردند و پس از آن به صرف چای با ملکه الیزابت دعوت شد. ترزا می‌  پنجشنبه شب در کاخ بلنهایم در آکسفوردشایر میزبان ترامپ و همسرش در ضیافت شام رسمی بود. این کاخ محل تولد وینستون چرچیل نخست‌وزیر معروف انگلیس در قرن بیستم است.
ضد و نقیض نشست ناتو
اما سفر لندن و حواشی آن، تنها چالش سخت ترامپ در روزهای اخیر نبود. او پیش از آنکه به این شهر سفر کند، در بروکسل همراه با سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیدار کرد. دیداری که سرشار از مناقشه و خبرهای ضد و نقیض بود. به گزارش «ایران» به نقل از گاردین، رئیس‌جمهوری امریکا پس از نشستی چند ساعته با اعضای ناتو با چهره‌ای که تلاش می‌کرد قیم‌مآبانه و خردمند به‌نظر برسد، خطاب به خبرنگاران گفت که بالاخره تلاش‌هایش به ثمر نشست و اعضای این سازمان پذیرفتند در تأمین بودجه مالی و نظامی آن سهم بیشتری پرداخت کنند. او پیش از این گفته بود اگر اعضای ناتو تعهد مالی خود را افزایش ندهند، او از این ائتلاف خارج می‌شود. اما پس از نشست فوق‌العاده با اعضای آن گفت: «ائتلاف ناتو بودجه زیادی را در سال آینده تصویب خواهد کرد که به بیش از 700 میلیارد دلار می‌رسد... من قدرت این را دارم که کشورم را از ناتو خارج کنم اما فعلاً لازم نیست این کار را بکنم. آنها فهمیدند که من خیلی ناراضی هستم اما در نهایت همه چیز به بهترین شکل پایان یافت. در نهایت همه به توافق رسیدیم، برای مدتی همه چیز خیلی سخت و دشوار شد.» منابع آگاه اعلام کردند که در این نشست ترامپ برخلاف قواعد دیپلماتیک و در کمال تعجب حاضران، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را نیز با نام کوچک صدا زد و گفت: «آنگلا باید یک کاری بکنی.» به گزارش «ایران» به نقل از ایندیپندنت، شایان ذکر است که او در نشست گروه هفت در ماه پیش دو حبه قند به سمت مرکل پرتاب کرده بود.
اندکی پس از خروج ترامپ از بروکسل، امانوئل مکرون در نشستی خبری در بروکسل گفت که برخلاف ادعای ترامپ، اعضای این ائتلاف با این پیشنهاد که هدف‌گذاری تخصیص بودجه از هدف اولیه فراتر رود، موافقت نکرده‌اند و همچنین مخالفت خود را با پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای افزایش بودجه نظامی ناتو به چهار درصد تولید ناخالص کشور‌های عضو این سازمان، اعلام کرد. پس از آن نیز، جوزپه کنته نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد: «ایتالیا هیچ هزینه اضافی برای ناتو نخواهد کرد!» به گزارش ایرنا، مایکل مک‌فول سفیر پیشین امریکا در روسیه هم در توئیتر خود نوشت که رهبران اتحاد پیشین جماهیر شوروی و روسیه فعلی در طول 70 سال اخیر ضربات به مراتب کمتری از دونالد ترامپ به ناتو زده‌اند.


بــرش
«ترامپ بچه» در آسمان لندن

لئو موری یکی از برنامه‌ریزان اعتراض‌های مردمی لندن علیه ترامپ می‌گوید: «ما بالون ترامپ بچه را ساختیم تا با ترامپ با تنها زبانی که بلد است صحبت کنیم؛ یعنی زبان توهین شخصی. سازندگان این بالون می‌گویند که عروسک نارنجی رنگ 6 متری ترامپ با دست‌های کوچک و تلفن همراهی که در آن قرار گرفته و البته پوشک بزرگی که به پای او بسته شده، هر کدام نشانه‌ای از تحقیر رئیس‌جمهوری امریکا هستند.» موری می‌گوید: «شاید برخی از ایده تحقیر رئیس‌جمهوری امریکا خوششان نیاید، اما هنگامی که ترامپ با سیاست‌های خود فضایی را به وجود آورده که قواعد طبیعی دیپلماتیک تضعیف شده‌اند، راه‌حل چیست؟ وقتی او راه  گفت‌و‌گو و مذاکره را می‌بندد با چه زبانی با او باید صحبت کرد؟ او کودکان را از والدینشان جدا می‌کند و در داخل قفس می‌اندازد. من فکر نمی‌کنم در چنین شرایطی لازم باشد با این مرد متمدنانه رفتار کنیم.» از روزها قبل از انجام این سفر، مردم انگلیس بیش از 40 هزار دلار پول جمع کردند تا بالون ترامپ بچه را بسازند و پیامشان را به وضوح به گوش رئیس‌جمهوری امریکا برسانند. سازندگان آن امیدوارند که این بالون «به سفر دور دنیا برود و هرکجا که ترامپ خواست پا بگذارد، این بالون زودتر از او در آسمان آشکار شود.» صادق خان شهردار لندن نیز مجوز هوا کردن این بالون را از ماه پیش صادر کرده بود؛ البته پس از آنکه مردم لندن درخواستی 10 هزار امضایی را به او که خود نیز دل خوشی از ترامپ ندارد و بارها در توئیتر به او تاخته است، ارسال کردند. صادق خان و ترامپ بارها بر سر مسأله مهاجران با یکدیگر جدال توئیتری داشتند.