نامه نفتی به ترامپ

گروه اقتصادی - نماینده ایران در اوپک با اشاره ناتوانی روسیه و متحدان عرب امریکا برای جبران تحریم نفتی ایران خطاب به ترامپ گفت: «افزایش تولید اوپک و غیراوپکی‌ها در ماه ژوئن تنها ۱۷۰هزار بشکه بوده است. آیا این رقم شما را غافلگیر می‌کند آقای رئیس جمهوری؟» به‌ گزارش رویترز، یک مقام ارشد ایرانی گفت، افزایش قیمت نفت به‌دلیل سیاست‌های تحریمی دولت امریکا، درست مثل سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ، به رشد اقتصادی چین، اروپا و دیگر مصرف‌کنندگان لطمه خواهد زد. نماینده ایران در اوپک گفت، افزایش تولید نفت اوپک و متحدانش در ماه ژوئن، پس از فشار ترامپ، تنها 170 هزار بشکه در روز بوده و تولید نفت در سال 2019 نیز رشد زیادی نخواهد داشت و این مسأله به رشد اقتصادی کشورهای مختلف آسیب خواهد زد. در حالی که ترامپ، اوپک را به بالا بردن قیمت جهانی نفت متهم کرده، سومین تولید‌کننده بزرگ عضو این سازمان می‌گوید: امریکا با وضع تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا، موجب این افزایش قیمت شده است. حسین کاظم‌پور اردبیلی گفت: «افزایش قیمت‌های نفت در نتیجه اقدامات ترامپ منجر به افزایش هزینه‌های انرژی اتحادیه اروپا، ژاپن، چین و هند شده و درست مثل تعرفه‌های وضع شده علیه این کشورها در حال تأثیرگذاری بر رشد اقتصادی آنها شده و عربستان و امارات را وادار ساخته تا هزینه‌های خریدهای نظامی‌شان را به امریکا بپردازند.» کاظم‌پور گفت، ترامپ احتمالاً تا به اینجا از میزان افزایش تولید نفت ناامید شده و شک دارد که عربستان و روسیه بتوانند در سال 2019 به میزان کافی تولید خود را افزایش دهند.
وی گفت: «این روزها عربستان دارد تولید خود را از محل ذخایر نفتی‌اش تأمین می‌کند نه از محل افزایش تولید... روسیه هم حتی قادر به افزایش بیش از 200 هزار بشکه‌ای تولید خود نیست. همه اینها نشان می‌دهد که سال آینده تولید نفت چندان افزایش نخواهد یافت و اقتصاد جهان کوچک خواهد شد و همه شاخص‌ها روندی نزولی به خود خواهد گرفت... » کاظم‌پور افزود: اگر ایران بتواند صنعت ال ان جی خود را با تمام ظرفیت توسعه دهد، تهران ممکن است به کاهش وابستگی بازار به گاز روسیه کمک کند و این امری است که برای امریکا مطلوب است.
«ترامپ نگران وابستگی اتحادیه اروپا و آلمان به گاز روسیه است. چرا ترامپ و شرکت‌های امریکایی به همراه شرکت‌های اروپایی در بخش ال ان جی ایران برای تأمین نیاز اروپا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟ ایران بزرگترین ذخایر گازی را داراست.»
انتقادات داخلی از دولت هند به‌دلیل کاهش خرید نفت از ایران


حزب کنگره هند با انتقاد از دولت نارندرا مودی، به‌ دلیل کاهش خرید نفت از ایران در ماه ژوئن گفت، این اقدام نشان می‌دهد نخست‌وزیر هند یک «ببر کاغذی» است که تسلیم فشارهای امریکا شده است.
هند: در زمینه خرید نفت از ایران هر اقدامی لازم باشد انجام خواهیم داد
درهمین حال سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد که کشورش با توجه به تهدید امریکا در زمینه خرید نفت از ایران، هر اقدامی که لازم و در جهت منافع دهلی نو باشد را انجام خواهد داد. به گزارش فارس، هند با توجه به تهدید‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا در زمینه خرید نفت دیگر کشورها از ایران، اعلام کرد که هر چه در توان دارد انجام می‌دهد تا از منافع ملی خود در زمینه واردات نفت از ایران حمایت کند.
مسکو قرارداد نفت در برابر کالا با ایران را بررسی می‌کند
وزیر انرژی روسیه گفت: مسکو در حال بررسی تمامی موضوعات قانونی مرتبط با قرارداد با ایران برای تأمین کالا در عوض دریافت نفت است. به‌گزارش رویترز، الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه گفت قرارداد تأمین کالا برای ایران از سوی روسیه در عوض دریافت نفت هنوز امکان پذیر است.
خریداران نفت ایران زیر بار تحریم‌های امریکا نمی‌روند
یک شبکه خبری شرق آسیا گزارش کرد «خریداران نفت ایران به‌دلیل نیاز مبرمی که به انرژی و نفت این کشور دارند تسلیم تحریم‌های امریکا نخواهند شد.»