بازار تلفن همراه در نوروز 96 زیر ذره بین «جهان صنعت»؛

«جهان صنعت»- برخلاف سال‌های گذشته نوروز امسال تاثیر چندانی در رونق بازار موبایل نداشت و در اولین روزهای سال96، رفت‌ و آمدها در پاساژ‌های موبایل و کامپیوتر، نوید کسب‌و‌کاری پررونق را نمی‌داد. گویا در شرایط فعلی اقتصادی برخی مشتری‌ها تامین نیازهای IT را به زمان دیگری موکول کرده‌اند اما بازار تخفیف‌های نوروزی همچنان داغ است.
اگرچه فعالان بازار پیش‌بینی کرده بودند که از نیمه اسفند سال قبل بازار موبایل با رونق همراه شود و مشتریان برای خرید روانه بازار شوند اما در بازار شب عید و نیز در ایام نوروز نیز شاهد کاهش خرید در بازار موبایل بودیم و گویا این پیش‌بینی تحقق نیافت.
در طول یکی دو هفته گذشته قیمت تلفن‌های همراه از یک سو به دلیل نوسان نرخ ارز و از سوی دیگر کسادی بازار با کاهش همراه شده است. برای مثال گوشی آیفون7 اپل با کاهش قیمت 200 تا 250 هزار تومانی مواجه شده است اما این کاهش قیمت هم باعث رونق بازار نشده است.
این در حالی است که رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی‌های موبایل و تجهیزات جانبی می‌گوید: فراگیر شدن استفاده از دسترسی موبایل و به دنبال آن نیاز مردم به گوشی‌های هوشمند و بالاتر بودن قیمت این گوشی‌ها در قیاس با گوشی‌های قبلی از مهم‌ترین دلایل رکود این بازار به شمار می‌رود.


از سویی دیگر فروشندگان بر این باورند که بازار ایران به گونه‌ای است که کاهش قیمت معمولا باعث جذب مشتریان نمی‌شود بلکه افزایش قیمت‌هاست که مشتریان را به بازار می‌کشاند. از طرفی برخی فعالان بازار موبایل و کامپیوتر سه عامل «اولویت ‌بندی نیازها»، «کمبود نقدینگی در اختیار مردم» و «نامشخص بودن شرایط سیاسی» را بر بازار IT موثر می‌داند.
افشار فروتن به ارائه توضیحاتی درباره‌ وضعیت خرید و فروش گوشی‌های تلفن همراه در ایام منتهی به عید پرداخت و گفت: در قیاس با رونقی که در سال‌های قبل هنگام عید ایجاد می‌شد، امسال و حتی سال گذشته بازار، رونق چندانی نداشت.
رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی‌های موبایل و تجهیزات جانبی همچنین عنوان کرد: البته با توجه به افزایش نقدینگی شهروندان در این ایام حجم تقاضا در بازار موبایل با افزایش روبه‌رو شد اما رونقی که در سال‌های قبل وجود داشت امسال در این بازار به چشم نمی‌خورد. وی ادامه داد: اگر بخواهیم این مساله را ریشه‌یابی کنیم شاید دلایل متعددی برای آن پیدا شود اما یکی از مهم‌ترین دلایل، قیمت گوشی‌ها محسوب می‌شود.
فروتن گفت: در حال حاضر گوشی‌های موجود در بازار به سه دسته نسبتا ارزان، متوسط و گرانقیمت تقسیم می‌شوند که دسته ارزان‌ها به نسبت رونق بیشتری را تجربه کرد اما در بخش گوشی‌های گرانقیمت فروش کمتری وجود داشت و گوشی‌های متوسط نیز فروشی متوسط را به همراه داشتند.
رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی‌های موبایل و تجهیزات جانبی به ایسنا یادآور شد: البته سال گذشته هم فروش پیش از عید مانند سال‌های قبل نبود که همان طور که اشاره شد، فراگیر شدن استفاده از دسترسی موبایل و به دنبال آن نیاز مردم به گوشی‌های هوشمند و بالاتر بودن قیمت این گوشی‌ها در قیاس با گوشی‌های قبلی از مهم‌ترین دلایل رکود این بازار به شمار می‌رود.
قانون نانوشته بازار ایران
اگرچه فروشندگان تلفن همراه افت قیمت‌ها را متاثر از کاهش قیمت جهانی موبایل می‌دانند و می‌گویند در بازار ایران یک قانون نانوشته و منحصر به فرد وجود دارد که این بار نیز خود را به اثبات رسانده است که کاهش قیمت معمولا باعث جذب مشتریان نمی‌شود، بلکه افزایش قیمت‌هاست که مشتریان را به بازار می‌کشاند.
این در حالی است که با وجود کسادی بازار، یک فعال صنفی در بازار تلفن‌های همراه در پاساژ علاءالدین به خبرنگار ما می‌گوید: گوشی‌های گران‌قیمت این روزها فروش بیشتری نسبت به گوشی‌های میان‌رده دارند و مردم به خرید گوشی‌های پیشرفته هر برندی بیشتر تمایل دارند. بر این اساس گوشی‌های گلکسیS7 و S6 سامسونگ، نسخه‌های مختلف آیفون اپل و سری‌های Xو XZ سونی از فروش بیشتری نسبت به سایر گوشی‌ها برخوردارند.
وی همچنین گفت: در این میان فروش لوازم جانبی موبایل بیشترین سود را برای فروشندگان به همراه دارد.
مثلا فروش قاب، برچسب‌های ضدخش و کیف موبایل بیشترین فروش را دارد و فروشندگان از این راه سود خوبی به جیب می‌زنند زیرا این لوازم که معمولا از بازار چین وارد بازار کشور می‌شود با قیمت بسیار کمی در اختیار فروشندگان قرار می‌گیرد و در نهایت با قیمتی چندین برابر بهای خرید به فروش می‌رسد.
بر این اساس قیمت گوشی‌های Xperia XZ سونی از دو میلیون و170 هزار تومان به دو میلیون و 40 هزار تومان کاهش پیدا کرده، X Xperia نیز با کاهش 60 هزار تومانی همراه شده و قیمت Z5 حدود 90 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
در میان گوشی‌های سامسونگ هم این کاهش قیمت برای گلکسی S7 سامسونگ بیش از 100 هزار تومان محاسبه می‌شود. این گوشی هم‌اکنون با قیمت یک میلیون و 470 تومان به فروش می‌رسد.
در برند هوآوی نیز کاهش قیمت مشاهده می‌شود به طوری که مدل‌های این برند با قیمتی بین 60 تا 130 هزار تومان کاهش نسبت به قیمت‌های سال قبل در بازار به فروش می‌رسند.
اگرچه کاهش قیمت‌ها به این سه برند محدود نمی‌شود و در برند‌های دیگر از جملهHTC ، LG ، NOKIA و HUAWEI نیز شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم.
مشوق‌های سنتی فروش شب عید هم کارساز نشدند
در ماراتن پایان سال مطابق رسم هر ساله رقابت در بازار برای کسب سهم بیشتر از فروش جدی‌تر شده بود؛ ارائه‌کنندگان محصول و برندهای مطرح بازار IT جشنواره‌های متعدد برای فروش کالا ترتیب داده بودند و مشتری‌ها را به خرید تشویق می‌کردند. اغلب این جشنواره‌ها نیز برای ارائه زمان کافی به مشتری‌ها تا اواسط یا پایان فروردین‌ماه زمان دارند.
در این میان همواره سوی دیگر رقابت تنگاتنگ کسبه در بازار،‌ افزایش قدرت انتخاب و چانه‌زنی مشتری و بهبود مشتری‌مداری است.
گشتی در پاساژهای فروش کامپیوتر، IT و موبایل از تاثیر جشنواره‌های نوروزی در ترغیب مشتریان به خرید حکایت دارد. برای مثال خریداران نوت‌بوک‌های دو برند پنج شمش طلا هدیه می‌گیرند.
شرکت دیگری نیز در جشنواره نوروزی خود به خریداران تبلت، نوت‌بوک، کامپیوتر بدون کیس و کامپیوتر رومیزی تا پایان فروردین 96 هر هفته 20 تبلت هدیه می‌دهد.
جشنواره‌های خرید اینترنتی
فروشگاه‌های اینترنتی نیز از قافله فروش عقب نمانده‌اند و پا به پای بازار سنتی در فروش و سهم بازار شریک می‌شوند. همچنان که رفته‌رفته افزایش معضلات شهری از جمله ترافیک، نبود جای پارک و آلودگی در ترویج فرهنگ خرید اینترنتی موثر بود و در نتیجه آنها به تدریج سهم خریدهای اینترنتی در خریدهای مردم افزایش یافته است در این میان از فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات IT و محصولات دیجیتال می‌توان از پیشگامان توسعه و ترویج خرید و فروش اینترنتی یاد کرد.
در این جشنواره کسب‌وکارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی کشور حضور دارند و کالاها با 30 تا 35 درصد تخفیف ارائه می‌شوند. اصناف و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نظارت بر کیفیت و قیمت در این طرح را بر‌عهده دارند.
سهم فروش موبایلی و اینستاگرامی
اما اخیرا بازار محصولات IT،‌ فعالان تازه‌ای نیز پیدا کرده است؛ کسب‌و‌کارهای کوچک شبکه‌های موبایلی که چندی است جای خود را بین شهروندان باز کرده‌اند، به تبعیت از بازار سنتی و الکترونیکی آماده فروش شده‌اند. در این میان شبکه موبایلی اینستاگرام به دلیل ماهیت تصویرمحوری، سهم ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.
در میان این فعالان نیز سهم تجهیزات و لوازم جانبی در فروش شبکه‌های اجتماعی بسیار پررنگ‌تر است.
با این حال گویا این تخفیفات و مشوق‌ها کمکی به بازگشت رونق به بازار دیجیتال نکرده است و این بازار همچنان در رکود است. اگرچه مسوولان نوید آینده‌ای بهتر در بازار‌های کشور در سال‌جاری می‌دهند اما هنوز گوشه‌هایی از این آینده روشن خودنمایی نکرده است و به سختی می‌توان این امید را باور کرد. پس آیا بهتر نیست تنها به جای امید دادن اندکی به فکر برنامه‌ریزی و اجرای طرح در راستای حل مشکلات رکود بازارهای کشور بود !