محروميت ارزي در انتظار شرکت‌هاي دارويي متخلف


گروه اجتماعي: هنوز اسامي‌شرکت‌هايي که توانسته‌اند با استفاده از ارز دولتي تک نرخي شده اقدام به واردات دارو و تجهيزات پزشکي کنند در رسانه‌ها منتشر نشده است. هرچند هفته گذشته سخنگوي وزارت بهداشت اعلام کرد که اسامي‌اين واردکنندگان در اختيار بانک مرکزي است و اين وزارتخانه مخالفتي با انتشار آن ندارد، اما هنوز چنين اتفاقي عملي نشده است. با اين حال بررسي اخبار حوزه سلامت طي هفته‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که نگراني‌هايي از گراني دارو و تجهيزات پزشکي با وجود آنکه واردکنندگان توانسته‌اند از ارز دولتي استفاده کنند همچنان وجود دارد. پس از انتشار اسامي‌واردکنندگان کالا با ارز دولتي از سوي بانک مرکزي طي روزهاي گذشته موضوع مقابله با گران‌فروشي و سودجويي سوءاستفاده کنندگان تبديل به يکي از مهمترين موضوعات مورد توجه مسئولان، رسانه‌ها و مردم شده است. حالا سخنگوي وزارت بهداشت اعلام کرده که مردم مي‌توانند گزارش‌هاي خود درباره گران‌فروشي‌ها را گزارش کنند و البته اين وزارتخانه براي برخورد با متخلفان برنامه‌هايي در دستور کار دارد.
سخنگوي وزارت بهداشت نحوه برخورد با شرکت‌هاي دارويي و تجهيزاتي که ارز دولتي مي‌گيرند؛ اما اقلامشان را با قيمتي بالاتر از نرخ مصوب مي‌فروشند، تشريح کرد. دکتر ايرج حريرچي در گفتگو با ايسنا، در پاسخ به اينکه مردم چگونه مي‌توانند کمبودهاي تجهيزات پزشکي و دارو را پيگيري کنند، گفت: مردم با شماره 190 که ستاد رسيدگي به شکايات وزارت بهداشت است مي‌توانند اين موارد را پيگيري کنند که 28 اپراتور تمام وقت به صورت 24 ساعته مشغول به کار هستند و روزانه حدود 3000 تماس در اين سامانه داريم که به همه آنها يک به يک رسيدگي شده و راهنمايي‌هاي لازم انجام مي‌شود. اين سامانه در زمينه دارو، تجهيزات پزشکي، بهداشت محيط و ... به مردم پاسخگو خواهد بود. وي افزود: دو سامانه نيز براي پيگيري وضعيت دارو اعلام کرده‌ايم که مردم با جستجوي آن مي‌توانند قيمت داروها را ببينند. همچنين مي‌توانند نرم افزار موبايلي آن را دانلود کرده و اصالت داروها را بررسي کنند. از طرفي در اداره کل تجهيزات پزشکي سازمان غذا و دارو، سازمان تعزيرات حکومتي مستقر شده و به شکايات مردم رسيدگي و احکام لازم را صادر مي‌کند.
حريرچي درباره تاثير نوسانات قيمت ارز بر روي قيمت دارو و تجهيزات پزشکي گفت: از نظر ما و طبق سياستگذاري دولت نوسانات قيمت ارز هيچ تاثيري در حوزه دارو ندارد، غير از همان افزايش قيمت سالانه که کمتر از تورم و 9 درصد بوده است. وي گفت: در حال حاضر هيچ شرکت دارويي نيست که بگويد ارز دولتي مي‌خواهم و ارز 4200 توماني به او تخصيص داده نشود. از طرفي ما قيمت‌ها را رسما اعلام کرده‌ايم، منتهي متاسفانه برخي افراد و شرکت‌هاي وارداتي به صورت استثناء از اين ارز 4200 توماني استفاده مي‌کنند اما اقلامشان را با قيمتي بالاتر از نرخ مصوب مي‌فروشند که اين اقدام تخلف است.
سخنگوي وزارت بهداشت درباره عدم تامين تجهيزات و ملزومات پزشکي لازم براي بيماران بستري در بيمارستان‌ها گفت: اين اقدام تخلفي آشکار است. بايد توجه کرد که تجهيزات و ملزومات پزشکي مورد نياز بيماران بستري در کليه بيمارستان‌ها اعم از دولتي، خصوصي، خيريه و ... بايد توسط بيمارستان براي بيمار تامين شود. فاکتور صادر شود و هر گونه دريافتي به غير از صورتحساب رسمي‌بيمارستان و صندوق بيمارستان تخلف است و مردم مي‌توانند اين تخلفات را هم با سامانه 190 در ميان بگذارند. وي تاکيد کرد: علاوه بر اين روزانه سه گروه از ماموران ما در مراکز به عنوان بيمار حاضر مي‌شوند و وضعيت را بررسي مي‌کنند و در صورت مشاهده تخلف با آن برخورد مي‌کنند. حريرچي با بيان اينکه در گذشته دو سوم تجهيزات پزشکي با ارز آزاد تامين مي‌شد گفت: اين در حاليست که اکنون براي کليه تجهيزات پزشکي ارز دولتي مي‌دهيم. دولت اعلام کرده است که ما جزء گروه اول هستيم و از 18.5 ميليارد دلار هزينه‌هاي ضروري کشور، 3.5 ميليارد دلار به اين حوزه اختصاص داده شده و به تدريج پرداخت مي‌شود. بنابراين مردم نبايد در اين زمينه مشکلي داشته باشند. حال کساني که مي‌خواهند با ارز 4200 توماني جنسي بخرند و آن را با قيمتي بالاتر از نرخ مصوب بفروشند برخوردهاي لازم را با آنها انجام مي‌دهيم. اين برخوردها شامل چند قسمت است. اول محروميت از ارز، دوم لغو مجوز واردات و سوم انجام واردات توسط شرکت‌هاي ديگر. از طرفي سازمان تعزيرات حکومتي هم احکام لازم را براي متخلفين صادر خواهد کرد.