فشار مالياتي بر توليدکنندگان کاهش می‌یابد


گروه صنعت، معدن و تجارت: آخرين روز هفته گذشته بود که محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت براي بازديد و بررسي وضعيت واحدهاي صنعتي به منطقه فيروزکوه استان تهران سفر کرد. وزير صنعت، معدن و تجارت از بازنگري در کارت‌هاي بازرگاني صادر شده خبر داد و گفت: کارت‌هاي موجود براي تمديد بايد شرايط جديد را دارا باشند. محمد شريعتمداري در جمع خبرنگاران درخصوص کارت‌هاي بازرگاني بيان داشت: در اين عرصه دچار مشکلاتي بوده‌ايم چراکه نظارت سازمان‌هاي استاني صنعت، معدن و تجارت بر صدور کارت کامل نبود که به تازگي با تصويب دولت براي نخستين بار اين اختيار تفويض شد تا بتوانيم نسبت به تعليق و يا ابطال کارت‌هاي بازرگاني اقدام کنيم.
اين عضو هيات دولت دوازدهم با اشاره به شرايط صدور اين کارت‌ها ياد آور شد: سخت‌گيري در اين عرصه افزايش يافته؛ کساني که براي بار نخست کارت دريافت مي‌کنند تا سقف 500 هزار دلار، در سال دوم حداکثر دو ميليون دلار مجاز به واردات هستند و در سال سوم به بعد به شرط تشخيص کميسيون مرکب از نمايندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادي و دارايي، بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران و اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران، بازرگاناني که به حسن شهرت مشهور هستند مي‌توانند بدون محدوديت تجارت کنند. وي درخصوص حمايت از 84 هزار واحد توليدي کشور، در سال حمايت از توليد ملي اظهار داشت: دولت در سال جاري با اهتمام بيشتري براي فراهم‌سازي شرايط توليد حوزه‌هاي صنعتي، معدني و کشاورزي تلاش مي‌کند و براي تحقق اين هدف، منابعي را پيش‌بيني کرده‌ايم تا توليدکنندگان از تسهيلات با نرخ سود کمتري بهره‌مند شوند.
شريعتمداري گفت: نزديک به 1339 کالا که در داخل به ميزان کافي توليد مي‌شود يا واردات آن ضروري نبوده، ممنوع شده است؛ 9600 واحد توليدي در حوزه صنايع غذايي در سراسر کشور و برخي از آنها با ظرفيت کمتر از 70 درصد، فعاليت دارند که به زودي از تمام اين ظرفيت‌ها استفاده مي‌شود و اين محصولات جايگزين کالاهاي خارجي خواهد شد. وي ادامه داد: با تاسيس بازار ثانويه در سيستم رايانه‌اي نيما و سنا بانک مرکزي، واردکنندگان و صادرکنندگان خرد کشور به جز صادرکنندگان محصولات پتروشيمي، فولاد و فلزات رنگي مي‌توانند با هم معامله کنند و از طريق نظام طراحي شده، ارز حاصل از صادرتشان را در اختيار واردکنندگاني که واردات گروه سه يعني محصولات ساخته شده مورد نياز مردم، قرار دهند؛ به اين ترتيب صادرات روند تقويتي و رو به رشد خواهد داشت.
وزير صنعت، معدن و تجارت به رشد 22 درصدي صادرات غيرنفتي در سه ماهه اول امسال اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 14 ميليارد دلار کالا و خدمات از استان تهران به خارج از مرزهاي کشور صادر شده که اميد است با تمهيداتي که دولت انديشيده است اين رقم افزايش پيدا کند. وي همچنين خاطرنشان کرد: 1300 ميليارد تومان منابع در قانون بودجه سال 97 تخصيص داده شده که يک هزار ميليارد آن 100 درصد تخصيص يافته است تا بتوانيم از راه‌هاي مختلف مشوق‌هاي صادراتي در اختيار صادرکنندگان ايراني قرار دهيم و با تقويت صادرات، خريد کالاي ايران را در بازارهاي جهاني فراهم کنيم. شريعتمداري افزود: قانون ماليات و ارزش افزوده نيازمند اصلاحاتي است که با تلاش نمايندگان، مراحل آخر را براي طرح در صحن مجلس طي مي‌کند؛ با اصلاح اين قانون و کاهش فشار مالياتي بر توليدکنندگان شرايط حمايتي بيشتري از توليد کالاي داخلي فراهم شود. وي درخصوص افزايش بي‌دليل قيمت‌ها در برخي از واحدهاي توليدي تاکيد کرد: تمام کارخانه‌ها و واحدهاي فروش مکلف به اعلام نرخ هستند، لذا همه گشت‌هاي مشترک تعزيرات حکومتي و سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان در تمام شهرهاي سراسر کشور مکلف به برقراري شفافيت در اعلام قيمت توسط توليدکنندگان و توزيع کنندگان بوده و تمام کالاهايي که جزو گروه يک و محصولات مورد نياز مردم به شمار مي‌آيند داراي قيمت تثبيتي خواهند بود که توسط شوراي اقتصاد، ستاد تنظيم بازار يا در ستادهاي تنظيم بازارهاي استاني، استانداران مسئوليت تصميم اعلام قيمت تثبيتي در منطقه خود را برعهده دارند. وي گفت: متخلفان قيمت‌هاي اعلام شده با جريمه‌هاي سنگيني مواجه خواهند شد و براي جلوگيري از اجحاف و گران‌فروشي در مقابل کساني که مي‌خواهند از شرايط موجود سوءاستفاده کنند کنار مردم هستيم. محمد شريعتمداري همچنين بيان داشت: حدود 1400 کالا ممنوعيت واردات گرفته‌اند؛ يکي از اهم آنها صنايع غذايي است که واردات ندارد که اين فرصتي بزرگ براي تاسيس واحدهاي توليدي و افزايش توليدات داخلي است. وي افزود: اعمال فشار به توليدکنندگان از جمله ماليات‌ها در اين شرايط بايد به حداقل برسد تا توليد متوقف نشود. وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با خروج آمريکا از توافقنامه برجام و بازگشت تحريم‌ها، مسلما فشارهاي اقتصادي پيش خواهد آمد، اما اين عامل قابل دفاع است؛ مساله‌اي که مي‌تواند آسيب باشد، نا اميدي و تصورات منفي حاکم در اذهان عمومي‌است؛ مايوس کردن ملت، ترفند دشمن است. شريعتمداري با اشاره به کمبود برق ابراز کرد: موضوع برق تا 15 مرداد برطرف خواهد شد، واحدهاي صنعتي با اميد به فعاليت خود ادامه دهند.


بذر ياس در جامعه نکاريم
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد شکل‌گيري انتظارات عقلايي مثبت به صورت غيرمستقيم به اقتصاد کشور وارد شد. محمد شريعتمداري با بيان اين مطلب، افزود: کشور ما مسيري را طي مي‌کرد که ابرقدرت‌ها مقابلش ايستادند و خيلي ملت‌ها را تابع خود کردند و يک جريان نهفته در حوزه اقتصاد عليه ملت ايران ترتيب داده شد. وي با بيان اينکه دولت تدبير و اميد با روي کار آمدنش وارد مذاکره جدي با اين ابرقدرت‌ها شد، يادآوري کرد: اين مذاکرات به يک سند بين المللي (برجام) منجر شد و با اسناد و مدارک در سازمان ملل مشخص شد که ايران هيچ وقت منادي جنگ نبوده و تمام فعاليت‌هايش در راستاي صلح بوده است. شريعتمداري از عدم قطعيت وارد شده بر اقتصاد کشور در آن برهه زماني نام برد و گفت: پمپاژ عدم قطعيت و انتظارات منفي باعث شد همه کساني که در فعاليت‌هاي اقتصادي بودند رفتارشان بر پايه انتظارات منفي که نتيجه‌اش بي‌ثباتي و رخت بر بستن اميد بود، شکل بگيرد. وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اينکه با روي کار آمدن دولت يازدهم در همان شرايط ابتدايي حساس آرامش برقرار شد، تصريح کرد: با شروع به کار دولت تدبير و اميد آرامشي که در نتيجه پمپاژ قطعيت بود شکل گرفت و بذر اميد کاشته شد. شريعتمداري در ادامه با تشريح شرايط کنوني کشور، اضافه کرد: با روي کار آمدن ترامپ، آمريکا يک جانبه از برجام خارج و خواستار بازگشت تحريم‌ها شد و مقابل کشورهاي ديگر امضا کننده نيز ايستاد که نگراني اين کشورها را از اين رفتار نيز به دنبال داشت. وي با اعلام اينکه تک آمريکا قابل پاتک است، تصريح کرد: اما آن چيزي که به ما ضربه خواهد زد شکل گيري مجدد آن عدم قطعيت ياد شده در اذهان عمومي‌مردم و پمپاژ بذر ياس در جامعه است. وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اينکه از اين مشکل به وجود آمده عبور خواهيم کرد، گفت: در يک مسير رو به جلو در حال حرکت هستيم، ممکن است روند کند شود اما اين مسير را بايد ادامه دهيم. شريعتمداري با بيان اينکه نبايد بذر ياس را در جامعه بکاريم، تصريح کرد: کاشتن بذر ياس بدترين لطمه است و تا جان داريم براي حفظ آنچه که در اين مملکت داريم، بايد تلاش کنيم. وي همچنين با مقايسه وضعيت کنوني با زمان جنگ تحميلي يادآور شد: در آن دوران نيز دنيا مقابل کشور ما ايستاد و وقتي که عراق حمله مي‌کرد کلکسيوني از بهترين جنگ افزارهاي دنيا را در اختيار داشت. اما از آن دوران سخت با افتخار عبور کرديم.