لزوم کاهش 10درصدی مصرف برق

وزير نيرو گفت: در روزهاي اخيرو با افزايش دماي هوا مصرف برق در کشور به ۵۸ هزار مگاوات رسيده است.
وزير نيرو گفت: در روزهاي اخيرو با افزايش دماي هوا مصرف برق در کشور به ۵۸ هزار مگاوات رسيده است.
به گزارش ايسنا، رضا اردکانيان در مراسم بهره‌برداري از پست ۲۳۰ کيلوولت نصيرلوي گرمي‌اظهار کرد: امسال يکي از خشک‌ترين سال‌هاي نيم قرن اخير را تجربه مي‌کنيم به طوري که در تمام دنيا اين وضعيت خشکسالي و کم‌آبي وضعيت متفاوتي را رقم زده است و در اکثر کشورها بحران آبي اتفاقات عجيبي را رقم زده به طوري که در کشوري نظير کانادا در روزهاي گذشته بيش از ۵۴ نفر بر اثر گرمازدگي تلف شدند.
وي با بيان اينکه بايد خودمان را سازگار با شرايط اقليمي‌کم آبي و محدوديت منابع زيست محيطي کنيم، خاطرنشان کرد: براي غلبه بر اين شرايط بايد اصلاح الگوي مصرف انجام شده و زمينه‌اي فراهم آيد تا همه به مصرف کم نه تنها در تابستان بلکه در ساير فصول عادت کنيم.


وزير نيرو بيان کرد: شيوه مصرف ما در آب بايد در کشور اصلاح شود به طوري که ما نه تنها در مصرف آب بلکه در بخش انرژي نيز با نارسائي‌هايي روبرو هستيم به طوري که مصرف انرژي نيز در کشورمان در بهترين حالت بايد به کمتر از ۵۲ هزار مگاوات برسد که در اين ايام اين رقم به ۵۸ هزار مگاوات رسيده است.
اردکانيان ظرفيت توليد برق را در کشور ۵۲ هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: ما چهار تا ۶ هزار مگاوت بيشتر از توليدمان مصرف برق داريم و اين امر سبب شده تا خاموشي‌هايي در کشور اعمال شود که ضرورت دارد همه مردم به ويژه در بخش خانگي و تجاري مصرف خود را تا ۱۰ درصد کاهش دهند تا تابستان گرم را سپري کنيم.
وي ادامه داد: به رغم همه اين شرايط فشار در سيستم برق کشور ما با کمترين اختلال و آسيب‌ها در شبکه‌هاي انتقال و توزيع روبرو هستيم در حالي که در همين کشور همسايه آذربايجان با افزايش دماي هوا کل شبکه به دليل استفاده مردم از سيستم‌هاي سرمايشي فروپاشيده و همکاران ما در بخش صنعت آب و برق مشغول رفع مشکلات هستند.
وزير نيرو تصريح کرد: ما راه چاره‌اي جز صرفه‌جوئي در مصرف آب و برق و همچنين توجه به توسعه پايدار در اين زمينه نداريم و ما با کنترل مصرف در ادارات که اين کار را با تغيير ساعات ادارات آغاز کرديم تلاشي جدي انجام مي‌دهيم تا برخي بي‌توجهي‌ها و غفلت‌ها در مصرف برق در ادارات کاهش يافته و اصلاح الگوي مصرف در ادارات با بسته‌هاي ارائه شده در کنار صنايع و بخش کشاورزي مورد توجه قرار گيرد.
اردکانيان ادامه داد: ما در بخش آب نيز با کم بارشي شديد در کشور روبرو هستيم به طوري که در برخي از استان‌هاي کشور بارش تا ۸۰ درصد کاهش پيدا کرده و به طور متوسط ۲۶ درصد کم بارشي در کشور اتفاق افتاده است. عضو کابينه دوازدهم اضافه کرد: البته در اين بين استان‌هاي شمالغرب کشور نظير استان اردبيل وضعيت به مراتب بهتري در نزولات آسماني دارند ولي به هر حال بايد در افزايش بهره‌وري آب و مصرف کم کمک کنيم تا الگوي مناسبي را در تامين نيازهاي کشور ارائه کنيم. وزير نيرو گفت: توليد برق خورشيدي در مناطق مرکزي ايران در اولويت برنامه‌هاي اين وزارتخانه است و سرمايه گذاران داخلي و خارجي مي‌تواند با توليد انرژي برق علاوه بر تامين نياز کشور در زمينه صادرات نيز فعال باشند. وي اضافه کرد: با وجود اجراي طرح‌هاي مختلف هم اکنون در کشور حدود 5000 مگاوات کمبود برق وجود دارد که بايد با صرفه جويي بيشتر از اين دوره پرمصرف که عمدتا ناشي از گرماي هواست، عبور کنيم. او اظهار داشت: امسال به علت گرماي هوا، مشکل کمبود برق نه تنها در ايران بلکه در کشورهاي همسايه نيز وجود دارد بطوريکه در روزهاي اخير در کشور جمهوري آذربايجان کل شبکه برق براي مدتي قطع و از مدار خارج شد.
هدر رفت آب از مشکلات کشور است
وزير نيرو با اشاره به اينکه هدررفت آب از بزرگترين مشکلات موجود در مديريت منابع آب کشور است، گفت: متاسفانه طبق گزارش‌هاي رسمي‌فقط در منطقه مغان بيش از 120 ميليون مترمکعب آب در شبکه‌هاي انتقال آب از بين مي‌رود.
اردکانيان ادامه داد: کم آبي واقعيتي کتمان ناپذير و جزيي از واقعيت اقليم ايران است، امسال نيز بارش‌ها به طور ميانگين 26 درصد کمتر از سال قبل بوده ، تامين آب مطمئن وظيفه دولت مي‌باشد اما مديريت مصرف وظيفه‌اي ميان بخشي بوده و بايد همه عوامل موثر در آن مشارکت کنند. وي تاکيد کرد که هيچ برنامه و طرحي براي صادرات يا فروش آب به هيچ کشوري وجود ندارد و در روزهاي اخير که مردم براي تامين آب و برق مورد نياز در زحمت هستند عده‌اي مغرضانه شايعه صادرات راه انداخته اند.
اردکانيان بيان کرد: با عنايت مقام معظم رهبري و دستور رييس جمهوري تقريبا تمام آب‌هاي مرزي کشور با رعايت ضوابط بين المللي مهار شده و بجز حقابه‌هاي متعارف کشورهاي همسايه آبي از کشورخارج نمي‌شود. به گفته وي، مهار آب‌هاي مرزي محدود به مرزهاي کشور بوده وما بايد در داخل کشور و بين استان‌ها به دنبال مديريت بهينه آب باشيم. او اضافه کرد: در عمل نمي‌توان آب‌هاي داخل يک استان را محصور کرد و اگر نتوانيم آب موجود را عادلانه تقسيم کنيم بسياري از جمعيت کشور بايد از سرزمين خود کوچ کنند.
طرح‌هاي آب و برق به ارزش 60 هزار ميليارد ريال در استان اردبيل در حال اجراست
وزير نيرو همچنين گفت: هم اکنون هفت طرح تامين آب ، سد سازي و شبکه آبياري و زهکشي در استان اردبيل با سرمايه گذاري حدود 60 هزار ميليارد ريال در حال اجرا بوده و در دولت دوازدهم به بهره برداري خواهد رسيد. اردکانيان افزود: با توجه به منابع آب موجود در استان با تکميل شبکه‌ها و مديريت و استفاده بهينه از منابع موجود؛ براي تامين آب مطمئن و پايدار مورد نياز بخش‌هاي مختلف شرب،کشاورزي و صنعت اين استان به جمع بندي‌هاي خوبي رسيده ايم. وي اضافه کرد :استان اردبيل در برخورداري از شبکه آب روستايي نسبت به ميانگين کشوري وضعيت بهتري دارد اما وضعيت موجود مطلوب نبوده و براي تامين آب و منابع مالي لازم جهت توسعه شبکه‌هاي روستايي اقدام خواهيم نمود.
به گفته او ، با انجام کار کارشناسي به طرح‌هاي در دست اجراي استان کمک خواهد شد و با فضاي خوب همکاري که در بين مديران وجود دارد نتايج خوب و تعيين کننده‌اي بدست خواهد آمد. بازديد هوايي از سد خدا آفرين و رود خانه ارس ، بهره برداري از پست ۲۳۰ کيلو ولت نصيرلو گرمي‌، بازديد از سد عمارت و احمد بيگلو ، بازديد از تصفيه خانه فاضلاب نير و سد گيوي و ديدار با امام جمعه از جمله برنامه‌هاي سفر ۲ روزه وزير نيرو به استان اردبيل است.