ایران حضورش در سوریه را با مسکو هماهنگ می‌کند

گروه سیاسی- علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که برای رساندن پیغام مقامات کشورمان به مسکو سفر کرده بود با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه دیدار و پیام مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور ایران را به وی ابلاغ کرد. این سفر در حالی انجام شد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل نیز همزمان در مسکو حضور داشت و با پوتین ملاقات کرد. حضور او منجر به گمانه‌زنی‌ها از سوی برخی از رسانه‌ها شد که ولایتی در بدو ورود به مسکو به سرعت به آن پاسخ داد و اعلام کرد اقدامات نتانیاهو تاثیری بر روابط تهران - مسکو ندارد. این در حالی است که پیش از این نیز نتانیاهو در سفری به مسکو توانسته بود موضع‌گیری روس‌ها را در قبال حضور ایران در سوریه تغییر دهد، هرچند این موضع‌گیری پس از مدتی تغییر یافت و روس‌ها اعلام کردند خروج ایران از سوریه ساده‌انگارانه است. از سوی دیگر دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا تا چند روز آینده به مسکو سفر می‌کند و احتمالا یکی از موضوعات گفت‌وگوی آنها، ایران خواهد بود. بنابراین سفر فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران به این کشور علاوه بر آنکه تلاشی برای حفظ و ادامه برجام است تلاشی برای خنثی‌سازی سیاست‌های اسراییل و آمریکا علیه ایران نیز به شمار می‌آید. سخنان ولایتی پس از دیدار با پوتین نشان می‌دهد باوجود کارشکنی‌های مختلفی که روسیه در روابط خود با ایران داشته و دارد اما آماده افزایش روابط و همکاری‌های خود در زمینه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران است. مذاکرات پوتین و ولایتی پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه‌ها انجام شد و کاخ کرملین تنها دریافت دو نامه از جانب مقامات ایرانی را تایید و از بیان جزییات خودداری کرده است. در حالی که ولایتی جزییات بیشتری از ملاقات خود با روس‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است و با وجود آنکه در سخنان خود اعلام کرده بود روسیه آمادگی دارد در حوزه‌های نفتی و گازی ایران تا سقف ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند، دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به اظهارات وی، گفت: نمی‌توانم این مساله را تایید کنم و نمی‌توانم به جزییات بیشتری در این رابطه بپردازم. مشخص نیست چرا روس‌ها سخنان ولایتی را تایید نکردند‌ اما روسیه پایان سفر ولایتی نیست. او قرار است عازم پکن پایتخت چین شود تا با مقامات این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کند.
نگاه رهبری به روابط ایران و روسیه، رابطه‌ای راهبردی و استراتژیک است
علی‌اکبر ولایتی روز پنجشنبه پس از دیدار با ولادیمیر پوتین گفت: در ملاقات با رییس‌جمهور روسیه پیام رهبری و رییس‌جمهور تسلیم وی شد و این ملاقات که حدود دو ساعت به درازا کشید، بسیار سازنده،‌ روشن و صمیمانه بود. وی افزود: در مورد موضوعات مورد علاقه دو کشور هم صحبت‌هایی شد. همچنین در رابطه با مسایل دوجانبه آقای پوتین نسبت به پیشرفت روابط دو کشور اظهار رضایت داشت، ضمن اینکه طی ماه‌ها و سال‌های اخیر که آقای روحانی با پوتین دیدارهایی داشته و قرارهایی گذاشته شده، رییس‌جمهور روسیه از عملیاتی شدن این قرارها اظهار رضایت کرده و بنده اطلاع دارم که آقای روحانی از این موضوع مطلع هستند و قدردانی می‌کنند. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین بیان کرد: از همه مهم‌تر اینکه رهبری به روابط ایران و روسیه به عنوان رابطه راهبردی و استراتژیک از دیرباز نگاه می‌کنند و همچنان این سیاست‌ جمهوری اسلامی ایران تحت اشراف و رهنمودهای رهبری دنبال می‌شود. آقای پوتین هم به همین اعتقاد دارد، مشترکات زیادی دو کشور را به هم پیوند می‌دهد و هر چه زمان گذشته، این روابط بسیار مستحکم شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: در مورد روابط دوجانبه آقای پوتین آماری را ارائه کردند. در چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میزان تبادلات تجاری بین دو کشور ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است. وی همچنین بیان کرد: در این دیدار در مورد مسایل نفتی، همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، ارتباطات،‌ راه‌آهن،‌ خطوط ارتباطی شمال- جنوب یعنی کریدور پترزبورگ- چابهار بحث و گفت‌و‌گو شد. مشاور رهبری در امور بین‌الملل در ادامه اظهارکرد: در حوزه نفت نیز یکی از شرکت‌های مهم نفتی روسیه با وزارت نفت ایران قراردادی را به مبلغ ۴ میلیارد دلار منعقد کرده که به زودی عملیاتی می‌شود. همچنین با دو شرکت نفتی مهم روسیه یعنی روس‌نفت و گازپروم نفت نیز صحبت‌هایی شده و قراردادهایی تا ۱۰ میلیارد دلار می‌توانند انجام دهند.وی ادامه داد: آماری که پوتین در این جلسه بیان کرد حاکی از این بود که وی تاکید داشت روابط نفتی ایران و روسیه تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ادامه پیدا کند‌ یعنی روسیه آمادگی دارد در حوزه‌های نفتی و گازی ایران تا سقف ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و این رقم بالایی است و این می‌تواند جایگزین شرکت‌های غربی شود که ایران را ترک کرده‌اند. ولایتی بیان کرد: در حوزه هسته‌ای یک رآکتور هزار مگاواتی با کمک روس‌ها تاسیس کردیم که بتوانیم مشکلاتی که در برق داریم را برطرف کنیم. دو رآکتور دیگر نیز در حال ساخت است که آقای پوتین از جزییات مراحل مختلف عملیاتی آن‌ اطلاع داشت. وی تصریح کرد: مطلبی را که قبلا با هماهنگی با آقای صالحی انجام داده بودم، مطرح کردم، این بود که در تاسیس رآکتورهای ۱۰۰ و ۳۵ مگاواتی برای کرانه‌های جنوبی به خصوص منطقه مکران که هم نیاز به برق داریم هم آب‌شیرین‌کن با انتقال تکنولوژی‌ای که توقع داریم از طریق روس‌ها انجام ‌شود، در آینده نه چندان دور سازمان انرژی اتمی ما بتواند راکتورهایی را در سراسر سواحل جنوب برای جبران کمبود آب تاسیس کند یعنی رآکتورها خاصیت‌شان این است که برق تولید می‌کنند و می‌توانیم آب شیرین هم برای سواحل جنوب داشته باشیم.


مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین اظهارکرد: صحبت‌هایی درباره همکاری‌های مربوط به توسعه راه‌آهن هم شد و طی ۱۰ روز گذشته نیز مقدمات عملیاتی راه‌آهن اینچه‌برون- گرمسار و برقی کردن آن در شهر ساری آغاز شده و پوتین اعلام آمادگی کرد تا سرمایه‌گذاری در بقیه قسمت‌ها انجام شود. همچنین بر کریدور شمال- جنوب تاکید داشتند و اینکه برای حمل کالا از آسیای جنوب شرقی و از طریق ایران ۴۰ درصد صرفه‌جویی در هزینه و ۴۰ درصد صرفه‌جویی در وقت خواهد بود.
ولایتی در ادامه بیان کرد: در مورد همکاری‌های منطقه‌ای نیز بر‌خلاف بعضی شایعاتی که دشمنان مشترک ایران و روسیه دامن می‌زنند، آقای پوتین تاکید کرد که روسیه و ایران به همکاری‌های خود در سوریه و منطقه برای حمایت از حکومت‌های قانونی این کشورها و همچنین عراق ادامه می‌دهند و از تمامیت ارضی دفاع می‌کنند و موافق این است که همکاری‌ها در حوزه دفاعی و سیاسی ادامه پیدا کند. وی یادآور شد: مذاکرات آستانه که بین معاونین وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه انجام می‌شود، هم ایران و هم روسیه توافق دارند که ادامه پیدا کند. وی ادامه داد: در مورد مسایل بین‌المللی هم آقای پوتین تاکید کرد تحریم‌هایی را که آمریکا و دیگران علیه ایران به دنبال آن هستند قبول نداریم و تحریمی که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل را نداشته باشد،‌ از نظر ما پذیرفته‌شده نیست و ما به آن پایبند نخواهیم بود. ولایتی افزود: در مورد همکاری‌ها در زمینه برجام هم گفته‌اند که ما در کنار ایران هستیم و در کنار ایران می‌مانیم، قرار بر این شد که این گفت‌وگوها بین دو طرف ادامه پیدا کند. وی اظهارکرد: به زودی اجلاس آستانه که سران پنج کشور حوزه دریای خزر در آن هستند را داریم. آقای پوتین اعلام آمادگی کرد که به زودی در تهران اجلاس سران روسیه،‌ ترکیه و ایران در رابطه با قضیه سوریه را داشته باشیم.
ایران مانع تجزیه سوریه خواهد شد
سپس علی‌اکبر ولایتی در اندیشکده والدای روسیه حاضر شد و سخنرانی کرد. وی گفت: حضور ایران در سوریه ادامه خواهد داشت. معتقدم اگر ما این کشور (سوریه) را ترک کنیم، روسیه هم بعد از ما ترک کند، همان تروریست‌های قبلی دوباره به منطقه باز‌می‌گردند. ولایتی افزود: ایران با فشارهای آمریکا از سوریه خارج نخواهد شد. وی با بیان اینکه حضور روسیه در سوریه برای منطقه بسیار مهم است گفت: کسانی که می‌گویند روسیه خواستار خروج ایران از سوریه است خواستار ضربه زدن به اتحاد مسکو و تهران هستند. حضور ما در سوریه هیچ ارتباطی با رژیم صهیونیستی ندارد، حضور ما با هماهنگی روسیه است و هیچ ارتباطی به این رژیم و خواسته‌های آن ندارد و ایران لزومی نمی‌بیند که خواسته‌های اسراییل را برآورده کند.
مشاور مقام معظم رهبری گفت: حضور ما در سوریه و عراق مستشاری است و اگر این دو کشور بخواهند فورا خارج می‌شویم، سوریه و عراق به تنهایی قادر به مقابله با تروریست‌ها نیستند و از ما درخواست کمک کردند ما نیز به مدت چهار سال به آنان کمک کردیم. اگر کمک‌های ایران نبود دولت بشار اسد طی چند هفته سقوط می‌کرد و اگر ایران نبود عراق و سوریه تحت سیطره ابوبکر بغدادی بودند. ولایتی گفت: 80 درصد مناطق آزاد شده در سوریه از چنگ تروریست‌ها با کمک ایران بوده است. ایران مانع تجزیه سوریه، مانند مدل لیبی، خواهد شد. ما به سوریه کمک می‌کنیم تا با تجاوزات آمریکا مقابله کند.
وی درباره رویکرد و رفتارهای غیر‌دیپلماتیک و نامتعارف رییس‌جمهور آمریکا نیز گفت: غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ، به جامعه بین‌المللی آسیب زده است. فرستاده ویژه ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران هیچ تمایلی به مذاکره با دولت آمریکا ندارد، تاکید کرد: آمریکا غیرقابل اعتماد است، پس چرا (دوباره) با آنها مذاکره کنیم،آرزوی آمریکا برای کاهش عرضه نفت ایران در بازار، باعث بالا رفتن قیمت آن و آسیب رسیدن به کشورهای مصرف‌کننده نفت می‌شود. مشاور مقام معظم رهبری تاکید کرد: اگر ایران نتواند نفت خود را از خلیج فارس صادر کند، هیچ‌کسی دیگر هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد. وی تاکید کرد: ایران باید از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود در غیر این صورت دلیلی برای باقی ماندن در این توافق وجود ندارد. وی درباره تمایل ناتو و آمریکا برای استقرار نظامیان خود در مرز ترکیه- سوریه نیز افزود که چنین مساله‌ای را به رسمیت نمی‌شناسیم و با روسیه و دیگر کشورها مانع تحقق آن می‌شویم.