باحضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت،معدن و تجارت و استاندار اصفهان طرح توسعه سبا در گروه فولادمبارکه اصفهان رسما افتتاح شد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در آیین افتتاح طرح توسعه مجتمع سبا در گروه فولاد مبارکه ، از اصفهان بعنوان و کانون اصلی پیشرفت کشور در ادوار مختلف نام برد و گفت: هم اکنون استان اصفهان با استقرار صنایع بزرگ فولادی، معدنی. فلزی.، پتروشیمی، پالایشگاه. صنایع کوچک و بزرگ مهمترین استان صنعتی کشور است.
اسحاق جهانگیری افزود: اصفهان استان ویژه‌ای است و چه در حوزه سیاسی و چه صنعتی پیشتاز است و اتفاقات سیاسی نبوده است مگر این که اصفهان در آن نقش داشته است.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مقطع حساس کنونی کشور و این‌که رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت تحریم‌های یک دوره 3 ماهه اعلام میکند گفت: امروز برداشت ما این است که اروپایی‌ها نیز به گونه‌ای عمل کنند که نظرات ایران، تامین شود اما این که در عمل چه اتفاقی می‌افتد باید منتظر ماند.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مدیران فولاد در شرایط مختلف، شایستگی‌هایی از خود نشان داده‌اند و این شایستگی در شرایط فعلی این است که تولید و صادرات فولاد را در سال جاری افزایش دهند.


وی با بیان این‌‌که دشمن اعلام کرده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا به اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران تبدیل شده است، هدف دشمن را زمین زدن اقتصاد ایران و افزایش فشار به مردم ایران برای گسترش دامنه اعتراضات و نارضایتی مردم ایران دانست و تصریح کرد: با برنامه‌ریزی دقیق باید برنامه‌های طرف مقابل را به شکست بکشانیم و زندگی مردم از آسیب، مصون نگاه داشته شود.
جهانگیری به این‌ مساله که تصور شود با جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اشتباه است اشاره و یادآوری کرد: آمریکا با چین و حتی کشورهای هم‌پیمان خود جنگ اقتصادی راه افتاده است، آمریکا می‌خواهد صادرات نفت ایران به عنوا‌ن مهم‌ترین مرکز درآمدی را به صفر برسانند و این یک حرف بی‌حساب است.
وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی ما درست در نقطه مقابل سیاست آمریکاست و می‌خواهیم صادرات نفت خود را به بالاترین میزانی که نیاز داریم، بفروشیم، عنوان کرد: دشمن می‌خواهد جلوی صادرات کالاهای مهم صادراتی ایران را بگیرند که در حوزه پتروشیمی، فولاد و مس است.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که مدیران فولاد در شرایط مختلف، شایستگی‌هایی از خود نشان داده‌اند و این شایستگی در شرایط فعلی این است که تولید و صادرات فولاد را در سال جاری افزایش دهیم.
جهانگیری با تاکید بر ضرورت نگاه جدی به ظرفیت‌های داخلی کشور افزود: بسیاری از کالاهایی که از دیگر کشورها دنیا وارد می‌کنیم را می‌توان با قیمت و کیفیت خوب در داخل کشور تولید کرد؛ باید واردات کالاهایی که نیازی به واردات آن نیست و یا نمونه داخلی دارند، ممنوع شود.
وی با بیان این‌که در شرایطی که مردم ایران در برابر تحریم‌ها مقاوم ایستاده‌اند؛ عده‌ای به فکر خالی کردن جیب مردم هستند، خاطرنشان کرد: باید از همه امکانات و ظرفیت‌ها برای پیشرفت کشور استفاده کرد؛ محدودیت منابع آبی استان اصفهان جدی است که اگر در همه بخش‌ها فقط 10 درصد صرفه‌جویی شود، دیگر محدودیت آبی برای هیچ‌کجا نخواهیم داشت.
شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت:
دست یابی به رشد 22 درصدی تولید فولاد کشورعلیرغم رشد 6 درصدی تولید جهانی در 2017
وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : در سال 2017 که جهان بیشتر از 6 درصد در تولید فولاد رشد نداشت موفق شدیم تولید فولاد را به رشد 22 درصدی برسانیم.
محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا در فولاد مبارکه اصفهان افزود : در همین سه ماه اول سال کل شرکت های فولادی کشور یک میلیون و907 هزارتن محصولات خودشان را صادر کردند که 10 درصد رشد داشت.
شریعتمداری اضافه کرد : در همین مدت عملکرد تولید در شمش فولاد به 4.9 میلون تن رسید که رشد 17 درصدی دارد همچنین تولید محصولات فولادی 11 درصد رشد داشت که نشان از پویایی این صنعت و ایجاد اشتغال دارد.
وی تصریح کرد نکته مهم در صنعت فولاد کشور تامین نیازهای زیر ساختی این بخش است و حتما نیازمند 6.5 میلیارد یورو سرمایه گذاری ریلی و 4 میلیارد یورو سرمایه گذاری در زیر بناهایی مثل برق هستیم وباید قدمها را تند تر برداریم.
شریعتمداری عنوان کرد: از نمونه های مهم اقتصاد مقاومتی صنعت فولاد است چرا که در مجموعه فولاد از سال 92 تا 96 اگر در برخی اقلام تولید مازاد داشتیم رشدشان را کنترل کردیم و در تولید گندله 119 درصد تولید افزایش یافت و در تیرماه 97 به 46 میلیون تن از 21 میلیون تن سال 92 رسیدیم.
وی اضافه کرد : مجموعه فولاد مبارکه سهم یک درصدی تولید ناخالص داخلی ایران و 5 درصدی از سهم ارزش افزوده صنعتی ایران را در اختیار دارد همچنین در حل مشکلات منطقه هم این شرکت سهم بسزایی دارد و این مجموعه تلاش دارد در حوزه آب منطقه کمک جدی کند.
شریعتمداری افزود : از اقدامات دیگر فولاد مبارکه این است که رقم قابل ملاحظه ای در حدود 3800 میلیارد تومان منابع ازمجموعه فولاد مبارکه مانند وام 12 درصدی دراختیار واحدهای تولیدی طرف همکاری با این مجموعه قرارمی گیرد.
فولاد مبارکه اصفهان، بزرگترین هلدینگ کشور
با حصور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، شریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو، استاندار اصفهان ، نمایندگان لنجان و مبارکه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استان. طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا و راه‌اندازی پروژه‌های جنبی شامل نیروگاه 25 مگاواتی فولاد سبا، کارخانه آهک کلسینه فولاد سنگ مبارکه، تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه و ایستگاه تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد.به گزارش ابتکار، بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در آیین افتتاح این طرح‌ها، گفت: فولاد مبارکه مولود انقلاب بزرگ‌ترین واحد صنعتی است که بعد از انقلاب شروع و در دهه 60 و 70 به بهره‌برداری رسید. بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم 22 درصدی در منطقه است که تولیدات آن در سال 96 از مرز 100 میلیون تن گذشت.
وی افزود: ظرفیت گروه در حال حاضر شامل 3 مجموعه فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان، از 10 میلیون و 300 هزار تن عبور کرده است. سبحانی گفت: محصولات فولاد مبارکه، امروز به یکی از بزرگ‌ترین هولدینگ های عملیاتی کشور تبدیل شده، فولاد سبا، فولاد هرمزگان، فولاد امیرکبیر کاشان، صنایع معدنی فولاد سنگان، فولاد سپیددشت چهارمحال و وین الکترود اردکان، سه هولدینگ زیرمجموعه شرکت، واحدهای عملیاتی در شرق و جنوب و شمال کشور گسترده، 30 درصد سهام عدالت، 17 درصد ایمیدرو، حدود 15 درصد شستا و حدود 19 درصد سایر سهامداران حقیقی و حقوقی هستند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: این شرکت در رتبه بندی 100 شرکت برتر در شاخص فلزات اساسی رتبه اول را کسب کرده و فولاد هرمزگان رتبه دوم. این شرکت از نادر واحدهایی است که از سنگ تا رنگ از سنگ آهن تا محصول را دارد و ارزش افزوده به دلیل این است که در هیچ کدام از مراحل تولید وابستگی نداریم.
بهرام سبحانی گفت: از نظر اشتغال در مجتمع فولاد 11 هزار و 800 نفر نیروی مستقیم و به طور کلی جمع نیروهای 350 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم است. فولاد مبارکه همیشه در مسیر توسعه است و لحظه‌ای از توسعه ظرفیت غافل نیست. از سال 1391، شش میلیون و 600 هزار تن ظرفیت تولید امروز به 9 میلیون و 450 هزار تن رسیده است.
وی گفت: یکی از سیاست‌هایی که در فولاد دنبال می‌کنیم این است که چه محصولی در کشور تولید نمی‌شود و وارد می‌شود. نمونه ورق رویه خودرو که وارداتی بود در داخل برنامه‌ریزی و تولید می‌شود و اخیراً هم چند محصول جدید ارائه و به بازار در قطع وابستگی، اقتصاد در تولید و کار و تلاش است.
بهرام سبحانی افزود: بیش از 6 هزار میلیارد تومان در جای جای کشور برای توسعه فولاد سرمایه‌گذاری هوشمند کرده‌ایم به این معنی که گلوگاه‌ها را شناسایی کرده و سرمایه‌گذاری می‌کنیم. دو پروژه بزرگ هم در دست اقدام داریم. نورد گرم شماره 2 و توسعه فولاد هرمزگان است که برای نورد گرم با آلمان قرارداد منعقد شده و درحال فاینانس هستیم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: برای توسعه فولاد هرمزگان هم از یک و نیم میلیون تن به 3 میلیون تن قرارداد منعقد کرده‌ایم که در صورت تایید وزارتخانه قرارداد فاینانس منعقد می‌شود. بزرگ‌ترین معضل صنعت فولاد آب است و در این راستا اقدامات موثری انجام داده‌ایم. تصفیه و بازچرخانی پساب‌های صنعتی 75 درصد کاهش مصرف آب داشته‌ایم، امروز با بیش از 6 و نیم میلیون تن 23 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنیم.
وی گفت: اجرای شبکه‌های فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های بهداشتی شهرهای هم‌جوار افتخارات زیادی داشته است. فولاد مبارکه رتبه دهم تولیدکنندگان فولاد جهان و بین کشورهای آسیایی رتبه یازدهم در 8 معیار را کسب کرده‌ایم و بسیاری از افتخارات دیگر، در مسئولیت‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده است.
سبحانی ادامه داد: امروز پنج طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا، احداث نیروگاه 25 مگاواتی فولاد سبا و پروژه ایستگاه تقلیل فشار گاز، احداث تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه و کارخانه آهک کلسینه فولاد سنگ مبارکه با اعتبار 1500 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.
سایر اخبار این روزنامه
علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با ولادمیر پوتین: هیچ تمایلی به مذاکره با آمریکا نداریم «ابتکار» از دلایل وقوع حوادث غیر مترقبه در بناهای تاریخی گزارش می‌دهد آتش به جان تاریخ قضاوت دیدار رده‌بندی جام‌جهانی 8102 روسیه به تیم داوری ایران رسید سوت تاریـــــخ‌ساز فغانی محمدعلی وکیلی گرفتار بی‌تصمیمی شده‌ایم چگونه شاخ‌های مجازی پس از دستگیری از مرز خارج می‌شوند؟ حُکم، فرار! «ابتکار» چرایی عدم کنش اجتماعی وسیع در مناسبت‌های تقویمی را بررسی می‌کند تقویم صوری یا هویت‌های فرهنگی «ابتکار» ازمهمترین اقدامات فراکسیون زنان مجلس طی 2 سال گذشته گزارش می‌دهد؛ اما و اگرهای فراکسیون زنانه مجلس  باحضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت،معدن و تجارت و استاندار اصفهان طرح توسعه سبا در گروه فولادمبارکه اصفهان رسما افتتاح شد «ابتکار» نقش صنایع کوچک و متوسط در بهبود شرایط اقتصادی دوران تحریم را مورد بررسی قرار داد «ابتکار» از جنجال رئیس‌جمهوری آمریکا در بروکسل و لندن تا اشتیاق او برای رسیدن به هلسینکی گزارش می‌دهد رئیس فراکسیون زنان: طرح ازدواج دختران بدون اذن پدر حساسیت‌های زیادی را برانگیخت ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران: رئیس‌‌‌جمهوری برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند