«ابتکار» ازمهمترین اقدامات فراکسیون زنان مجلس طی 2 سال گذشته گزارش می‌دهد؛ اما و اگرهای فراکسیون زنانه مجلس

معصومه معظمی
انتخابات سال سوم هیات رئیسه فراکسیون زنان هفته آینده پس از بازگشایی مجلس برگزار می‌شود. انتخاباتی که برای سال دوم با اگر و اماهای زیادی همراه شد و برخی به دلیل رقابت‌ ریزی که با پروانه سلحشوری، رئیس دوساله فراکسیون زنان داشتند، نسبت به این انتخاب مجدد معترض شدند. همین مسئله باعث شد که پروانه مافی همراه با چند تن دیگر از معترضان از فراکسیون زنان جدا شده و فراکسیون «زنان و خانواده» را تشکیل دهند. با این بهانه که فراکسیون زنان تنها مربوط به امور زنان مجلس است و در فراکسیون زنان و خانواده مردان مجلس هم می‌توانند به عضویت این فراکسیون دربیایند. بنابراین با وجودی که فراکسیون زنان مجلس دهم یکی از فعال‏ترین فراکسیون‌های زنان طی دوره‌های گذشته بوده است، ولی این اقدام باعث شد تا حدی فعالیت‌ها و جلسات منظم این فراکسیون را تحت ثاتیر قرار دهد.
البته پروانه سلحشوری، رئیس دوساله فراکسیون زنان مجلس دهم درباره انتخابات سال سوم مجلس به «ابتکار» گفت که قصد ندارد برای انتخابات سال سوم فراکسیون امید برای ریاست فراکسیون نامزد شود تا این فرصت در اختیار سایر اعضا قرار بگیرد. او درباره نقدهایی که برخی اعضای فراکسیون مبنی بر عدم چرخشی بودن ریاست فراکسیون مطرح می‌کنند، تصریح کرد: «قرار بر چرخشی بودن ریاست فراکسیون نبود، بلکه قرار بود هرسال انتخابات برگزار شود که این اتفاق هم افتاده است.» سلحشوری با تاکید بر اینکه «اگر قرار بود هرسال ریاست فراکسیون زنان چرخشی باشد من به دلیل مسائل اخلاقی و عدم اهمیت ریاست و این گونه موضوعات، قطعا نمی‌پذیرفتم»، اعلام کرد که اگر نیاز باشد متنی را که توسط اعضا مبنی بر برگزاری هرساله انتخابات پذیرفته شده منتشر می‌کنم. او ادامه داد: «تخصص من حوزه و مسائل زنان است و هفته آینده احتمالا از ریاست فراکسیون زنان انصراف خواهم داد تا در انتخابات بعدی، برای دیگر اعضای فراکسیون این فرصت فراهم شود تا در انتخابات شرکت کنند.» رئیس فراکسیون زنان مجلس همچنین درخصوص نامزدهای احتمالی ریاست فراکسیون زنان، خاطرنشان کرد: «فعلا از نامزدهای احتمالی خبری نداریم و روزهای نزدیک انتخابات مشخص می‌شوند و روز سه شنبه بعد از بازگشایی و تعطیلات مجلس؛ انتخابات هیات رئیسه فراکسیون زنان برگزار خواهد شد.»
طرح‌های مهم فراکسیون زنان طی 2سال گذشته


بنابراین با توجه به تلاش فراکسیون زنان طی دو سال گذشته؛ فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم در گفت‌وگو با «ابتکار» به طور تیتروار به تلاش‌های جدی این فراکسیون اشاره کرد و گفت که «فراکسیون زنان مجلس طی دوسال گذشته عملکرد خوب و قابل توجهی داشته است». این نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مهمترین پیگیری‌ها و طرح‌های در دست بررسی این فراکسیون گفت: «سال اول فعالیت فراکسیون زنان مصادف شد با بررسی برنامه ششم توسعه و سعی کردیم در فراکسیون درباره برنامه ششم جلسات متعدد و کارشناسی داشته باشیم و خوشبختانه 4 نفر از اعضای فراکسیون زنان از جمله خانم‌ها چنارانی، سلحشوری، الماسی و محمودی در کمیسیون تلفیق برنامه ششم حضور فعالی داشته داشتند و خروجی و مصوبات خوبی در این کمیسیون در حمایت از برنامه‌های زنان به تصویب رسید.»
ذوالقدر تشریح کرد: «در سال اول توانستیم مصوبات خوبی برای زنان سرپرست خانوار، بیمه زنان دارای بیش از 3 فرزند، ورزش بانوان، افزایش مدت مرخصی زایمان زنان از 6 تا 9 ماه برای کارمندان دولتی و پرداخت مابه تفاوت آن در بخش خصوصی، درنظر بگیریم.» نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس افزود: «همچنین جلسات خوبی برای ممنوعیت کودک همسری داشتیم و بیش از یک سال با دستگاه‌های مختلف از جمله مرکز پژوهش‌ها، مرکز تحقیقات قم، مرکز سلامت و فعالان حقوق حوزه زنان جلساتی برگزار کردیم. همچنین در این راستا با مراجع و علمای قم دیدار کردیم و حتی توانستیم از آیت الله مکارم شیرازی درباره حرام بودن ازدواج دختران زیر 13 سال فتوا بگیریم. طرح فوق درحال حاضر در انتظار نوبت رسیدگی است.»
لوایح «منع خشونت علیه زنان و کودکان» در نوبت رسیدگی صحن
او همچنین در ادامه به پیگیری «لایحه خشونت علیه زنان» و تشکیل جلسات مختلف با دولت اشاره کرد و افزود: «در سال اول با خانم مولاوردی و در حال حاضر با خانم ابتکار در این باره جلسات مختلف همفکری داشته ایم و لایحه فوق از قوه قضاییه بیرون آمده و به رئیس مجلس تقدیم شده است و پس از تایید و موافقت در نوبت رسیدگی صحن قرار می‌گیرد.» او در ادامه پیگیری‌های فراکسیون زنان با کمک و حمایت ریاست این فراکسیون؛ به «ابتکار» گفت: «همچنین لایحه منع خشونت علیه کودکان و نوجوانان هم در کمیسیون فرهنگی و کمیته زن و خانواده با فعالان حقوق کودک و مرکز پژوهش‏ها تشکیل و جلسات مختلفی برگزار کردیم. فراکسیون زنان در این باره پیگیری‌های فراوانی داشته است تا طرح مذکور زودتر از کمیسیون قضایی بیرون بیاید و البته روی آن فوریت گذاشتیم و به امضای 120 نماینده رساندیم و خواستاراولویت رسیدگی آن در صحن علنی شدیم.»
ذوالقدر در ادامه به طرح «تشدید خشونت علیه اسیدپاشی» اشاره کرد و گفت که این طرح هم در انتظار رسیدگی است و البته طرح «اذن دادگاه برای اشتغال زنان بعد از ازدواج» را هم در نوبت ارائه به صحن عنوان کرد. این نماینده مردم تهران در مجلس یکی دیگر از طرح های مهم مورد بررسی فراکسیون زنان را طرح «خروج زنان بدون اذن همسر از کشور» دانست که آن هم در حال حاضر در نوبت ارائه به صحن قرار دارد. نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به حضور فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی، فاطمه حسینی و ... زرآبادی از اعضای فراکسیون زنان در کمیسیون تلفیق سال 97 در سال دوم را از جمله فعالیت های خوب و مثبت اعضای این فراکسیون دانست و به «ابتکار» تاکید کرد که به واسطه حضور این زنان در کمیسیون تلفیق؛ بودجه بسیار خوبی برای بیمه زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند اختصاص داده شده است.
او همچنین به اختصاص «دیه زنان معسر» که در زندان هستند اشاره کرد و تاکید کرد: «بودجه خوبی برای این منظور اختصاص داده شده است و برای آسیب های اجتماعی و کودکان کار نیز موفق شدیم در سال 97 بودجه ای اختصاص دهیم که نقش زنان در کمیسیون تلفیق برای اختصاص این بودجه را برای مورد فوق هم نمی توان بی تاثیر دانست.»
همه زنان مجلس فارغ از نگاه سیاسی به دنبال حمایت از حقوق زنان هستند
ذوالقدر همچنین از موفقیت‌های دیگر فراکسیون زنان طی دو سال گذشته به رایزنی و جلسات فراکسیون زنان با وزرا اشاره کرد که باعث شده است تاثیر آن در بخش نامه‌های دولت مشاهده شوند. او تصریح کرد: «طبق این توافقات قرار شده است وزرا از 5 معاون اصلی خود یکی را از بین زنان توانمند انتخاب کنند. بنابراین همه زنان مجلس از هر طیف سیاسی به دنبال این بودیم که از حقوق زنان حمایت کنیم.»
البته جداشدن برخی از اعضای فراکسیون زنان و تشکیل فراکسیونی موازی با همان کارکرد با عنوان فراکسیون «زنان و خانواده» تا حدی فعالیت‌های این جلسات فراکسیونی را تحت تاثیر قرار داد و شاید تا حدی این فعالیت‏ها را کمرنگ کرد. البته ذوالقدر در این‏باره معتقد است جداشدن این افراد از فراکسیون زنان و تشکیل فراکسیون زنان و خانواده تاثیر زیادی در عدم تشکیل جلسات این فراکسیون نداشته است و جلسات هفتگی آنها مثل گذشته برگزار شده است. او به عنوان نمونه به برگزاری جلسه اخیر فراکسیون زنان با بسیج زنان کشوری اشاره کرد و گفت که در جلسات اخیر با وزرا هم بر سهمیه 30 درصدی زنان اشاره شده است و پیگیری تحقق این وعده وزرا هستند.
این عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان مجلس با تایید این خبر که سلحشوری دیگر برای انتخابات ریاست فراکسیون درسال سوم نامزد نمی شود هم گفت: «خانم سلحشوری قصد دارند فضا را برای سایر اعضای فراکسیون که تمایل به ریاست فراکسیون دارند، باز کند. بنابراین بعد از تعطیلی مجلس در هفته آینده درجلسه‌ای متقاضیان هیات رئیسه برنامه‌هایشان را مطرح می‌کنند و همان روز سه ‌شنبه یا چهارشنبه برای انتخاب هیات رئیسه فراکسیون رای‌گیری خواهد شد.»
سایر اخبار این روزنامه
علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با ولادمیر پوتین: هیچ تمایلی به مذاکره با آمریکا نداریم «ابتکار» از دلایل وقوع حوادث غیر مترقبه در بناهای تاریخی گزارش می‌دهد آتش به جان تاریخ قضاوت دیدار رده‌بندی جام‌جهانی 8102 روسیه به تیم داوری ایران رسید سوت تاریـــــخ‌ساز فغانی محمدعلی وکیلی گرفتار بی‌تصمیمی شده‌ایم چگونه شاخ‌های مجازی پس از دستگیری از مرز خارج می‌شوند؟ حُکم، فرار! «ابتکار» چرایی عدم کنش اجتماعی وسیع در مناسبت‌های تقویمی را بررسی می‌کند تقویم صوری یا هویت‌های فرهنگی «ابتکار» ازمهمترین اقدامات فراکسیون زنان مجلس طی 2 سال گذشته گزارش می‌دهد؛ اما و اگرهای فراکسیون زنانه مجلس  باحضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت،معدن و تجارت و استاندار اصفهان طرح توسعه سبا در گروه فولادمبارکه اصفهان رسما افتتاح شد «ابتکار» نقش صنایع کوچک و متوسط در بهبود شرایط اقتصادی دوران تحریم را مورد بررسی قرار داد «ابتکار» از جنجال رئیس‌جمهوری آمریکا در بروکسل و لندن تا اشتیاق او برای رسیدن به هلسینکی گزارش می‌دهد رئیس فراکسیون زنان: طرح ازدواج دختران بدون اذن پدر حساسیت‌های زیادی را برانگیخت ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران: رئیس‌‌‌جمهوری برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند