قضاوت دیدار رده‌بندی جام‌جهانی 8102 روسیه به تیم داوری ایران رسید سوت تاریـــــخ‌ساز فغانی

مسعود قدرت‌نما
تیم داوری ایران متشکل از علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری با قضاوت‌های خوب خود در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، موفق شدند برای قضاوت دیدار رده‌بندی این دوره‌ از رقابت‌های جام جهانی بین دو تیم بلژیک و انگلیس که امروز برگزار می‌شود، انتخاب شوند.
حالا می‌شود ادعا کرد جام بیست‌ویکم برای ایران به خاطره‌انگیزترین جام‌جهانی تبدیل شده؛ کسب 4 امتیاز تیم‌ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی با برد مقابل مراکش و تساوی با پرتغال و حالا هم حضور تیم داوری ایران در دیدار رده‌بندی.
هرچند با قضاوت‌های بی‌نقص فغانی،سخندان و منصوری در دو بازی مرحله گروهی بین تیم‌های آلمان- مکزیک و برزیل- صربستان وبازی مهم مرحله یک هشتم نهایی بین تیم‌های فرانسه- آرژانتین انتظار داشتیم فیفا قضاوت بازی فینال این دوره از رقابت‌های جام‌جهانی را به آنها بدهد اما این تاریخ‌سازی تیم داوری ایران می‌تواند سال‌ها مایه مباهات همه ما شود.


اتفاقی که هرچند برای ما با حضور محمد فنایی در جام‌جهانی آمریکا به‌عنوان کمک داور اول در فینال افتاده بود اما سال‌ها بود آرزو داشتیم تا داور وسط در بزرگترین اتفاق ورزشی دنیا داشته باشیم. حالا نه‌تنها داور وسط بلکه دو داور کمک هم از کشورمان هستند تا یک تیم کامل داوری دیدار رده‌یندی جام‌جهانی را سوت بزند.
تاریخ‌سازی تیم داوری ایران حالا آنها را به پرافتخارترین تیم داوری آسیا تبدیل کرده است؛ افتخاری که تا پیش از این در اختیار سعد کمیل کویتی بود.
سعد کمیل، داور سرشناس کویتی که دو دهه حضور مداوم در صحنه داوری فوتبال جهان را یدک می‌کشید در سن 45 سالگی و پس از نزدیک به 20 سال داوری در عرصه ملی و بین المللی از دنیای داوری خداحافظی کرد و به جمع داوران بازنشسته قاره آسیا پیوست.
کمیل در طول 15 سال حضور مداوم در فهرست داوران بین المللی موفق شد در تمامی رویدادهای مهم بین المللی به قضاوت بپردازد و از این نظر لقب پرافتخارترین داور آسیا را به خود اختصاص دهد.
قضاوت درمسابقه رده بندی جام جهانی 2002 کره - ژاپن بین تیم‌های ترکیه و کره جنوبی، مسابقات المپیک 2000 سیدنی، فینال جام باشگاه‌های جهان 1997، فینال مسابقات قهرمانی جوانان جهان 1997 مالزی، فینال جام ملت‌های آسیا در سال 2004 چین، فینال جام باشگاه‌های آسیا، جام کنفدراسیون‌ها و ... از جمله افتخارات این داور کویتی به شمار می رود.
سعد کمیل پیش از جام جهانی 2006 دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل آلمان را در ورزشگاه آزادی قضاوت کرد. این داور کویتی که قضاوت‌های متعددی را در ایران انجام داده است داوری دربی شصت و پنجم تیم‌های استقلال و پرسپولیس را برعهده داشت.
این داور کویتی پس از جمال شریف از سوریه و علی بوسیم از امارات که تاکنون در سه جام جهانی به قضاوت پرداخته اند، یکی از افتخارات داوری آسیا به شمار می رود . اما حالا تیم داوری ایران با قضاوت در همه رقابت‌های بزرگ فوتبالی دنیا لقب پرافتخارترین تیم داوری آسیا را برای‌مان به ارمغان آورد.
علیرضا فغانی که زاده یکم فروردین ۱۳۵۷ در روستای جابوز از توابع شهر کاشمر، استان خراسان است از سال ۲۰۰۸ وارد فهرست داوران بین‌المللی شده‌است.
علیرضا فغانی در خانواده‌ای فوتبالی و ورزشی بزرگ شده‌است. پدرش محمد فغانی، داور فوتبال بوده و تنها برادر او، محمدرضا که سه سال از وی کوچکتر است نیز داوری می‌کند. علیرضا فغانی به‌عنوان بازیکن در تیم نوجوانان باشگاه فوتبال بانک ملی حضور داشته‌است و سابقه حضور در تیم‌های شهاب خودرو، اتکا و نیروی‌زمینی را دارد. او سابقه بازی در لیگ دسته‌دوم فوتبال ایران را نیز به‌عنوان بازیکن دارد، اما از آنجاکه مسئولان وقت فدراسیون فوتبال اعلام کردند که کسی نمی‌تواند همزمان هم داور باشد و هم فوتبالیست، فغانی داوری در فوتبال را به حضور در فوتبال به‌عنوان بازیکن ترجیح داد.
علیرضا فغانی قضاوت در سه فینال ارزشمند جهان را تجربه کرده است. اولین فینال حساسی که فغانی در سطح بین‌المللی سوت زد به جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۵ استرالیا بر می‌گردد که او بعد از عملکرد قابل قبول در آن رقابت‌ها به عنوان داور فینال جام که بین دو تیم کره جنوبی و استرالیا برگزار می‌شد، انتخاب شد. بازی‌ای که در نهایت با پیروزی استرالیایی‌ها و اولین قهرمانی آن‌ها در آسیا همراه بود.
دومین فینال مهم فغانی که آن را سوت زد، در سطح جهانی اتفاق افتاد. او که حالا آخرین فینال جام ملت‌های آسیا را سوت زده بود، در بازی فینال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۵ بین دو تیم بارسلونا و ریورپلاته که در ورزشگاه یوکوهامای ژاپن برگزار شد هم توانست قضاوت خوبی داشته باشد و دومین فینال خود را هم با موفقیت پشت سر بگذارد.
فغانی در سال ۲۰۱۶ بزرگترین اتفاق ورزشی یک ایرانی در فوتبال المپیک را رقم زد. او که دو فینال مهم را قضاوت کرده بود، در المپیک ۲۰۱۶ ریو هم به عنوان داور فینال المپیک که بین دو تیم برزیل و آلمان برگزار می‌شد، انتخاب شد. فغانی در حالی برای آن بازی انتخاب شد که در آن المپیک تا قبل از فینال، هم برای برزیل که قهرمان المپیک شد و هم برای آلمان سوت زده بود و توانست به خوبی فینال المپیک را هم قضاوت کند.
فغانی البته سابقه قضاوت در دیدار پایانی لیگ قهرمانان آسیا را هم دارد، اما آن مسابقات رفت و برگشت برگزار شد و فغانی قضاوت کننده بازی رفت سال ۲۰۱۴ بین دو تیم الهلال عربستان و سیدنی وسترن استرالیا بود.
علیرضا فغانی که در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در هفت بازی از جمله بازی افتتاحیه رقابت‌ها به عنوان داور چهارم حضور داشت و با تجربه‌ حضور در جام جهانی، برای قضاوت در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه انتخاب شد.
قضاوت در چهار بازی جام جهانی 2018 دستاورد مهمی برای فغانی و کمک هایش خواهد بود. آنها برای قضاوت در فینال هم شانس داشتند که این شانس به نستور پیتانا، هرنان مایدانا و خوان بلاتی از کشور آرژانتین رسید.
دیدار رده‌بندی بلژیک و انگلیس امشب برگزار خواهد شد و بازی فینال فردا بین دو تیم فرانسه و کرواسی برگزار خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با ولادمیر پوتین: هیچ تمایلی به مذاکره با آمریکا نداریم «ابتکار» از دلایل وقوع حوادث غیر مترقبه در بناهای تاریخی گزارش می‌دهد آتش به جان تاریخ قضاوت دیدار رده‌بندی جام‌جهانی 8102 روسیه به تیم داوری ایران رسید سوت تاریـــــخ‌ساز فغانی محمدعلی وکیلی گرفتار بی‌تصمیمی شده‌ایم چگونه شاخ‌های مجازی پس از دستگیری از مرز خارج می‌شوند؟ حُکم، فرار! «ابتکار» چرایی عدم کنش اجتماعی وسیع در مناسبت‌های تقویمی را بررسی می‌کند تقویم صوری یا هویت‌های فرهنگی «ابتکار» ازمهمترین اقدامات فراکسیون زنان مجلس طی 2 سال گذشته گزارش می‌دهد؛ اما و اگرهای فراکسیون زنانه مجلس  باحضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت،معدن و تجارت و استاندار اصفهان طرح توسعه سبا در گروه فولادمبارکه اصفهان رسما افتتاح شد «ابتکار» نقش صنایع کوچک و متوسط در بهبود شرایط اقتصادی دوران تحریم را مورد بررسی قرار داد «ابتکار» از جنجال رئیس‌جمهوری آمریکا در بروکسل و لندن تا اشتیاق او برای رسیدن به هلسینکی گزارش می‌دهد رئیس فراکسیون زنان: طرح ازدواج دختران بدون اذن پدر حساسیت‌های زیادی را برانگیخت ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران: رئیس‌‌‌جمهوری برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند