علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با ولادمیر پوتین: هیچ تمایلی به مذاکره با آمریکا نداریم

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که به مسکو سفر کرده است، روز پنجشنبه پس از دیدار با ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه رهبری به روابط تهران و مسکو به عنوان رابطه‌ای استراتژیک از دیرباز نگاه می‌کنند، گفت: آقای پوتین هم به همین اعتقاد دارد، مشترکات زیادی دو کشور را به هم پیوند می‌دهد و هر چه زمان گذشته، این روابط بسیار مستحکم شده است.
ولایتی همچنین با اشاره به اینکه طبق آمار رئیس جمهوری روسیه در چهارماهه نخست سال میلادی تجارت بین دو کشور 36 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: آماری که پوتین در این جلسه بیان کرد حاکی از این بود که وی تاکید داشت روابط نفتی ایران و روسیه تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ادامه پیدا کند؛ یعنی روسیه آمادگی دارد در حوزه‌های نفتی و گازی ایران تا سقف ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و این رقم بالایی است و این می‌تواند جایگزین شرکت‌های غربی شود که ایران را ترک کرده‌اند.
وی در ادامه افزود: در مورد مسائل بین‌المللی هم آقای پوتین تاکید کرد که تحریم‌هایی که آمریکا و دیگران علیه ایران به دنبال آن هستند قبول نداریم و تحریمی که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل را نداشته باشد،‌ از نظر ما پذیرفته شده نیست و ما به آن پایبند نخواهیم بود.
ولایتی همچنین روز گذشته طی سخنرانی خود در اندیشکده والدای بر لزوم حضور ایران و روسیه در سوریه تاکید کرد و گفت:حضور ایران در سوریه ادامه خواهد داشت. معتقدم اگر ما این کشور را ترک کنیم، روسیه هم بعد از ما ترک کند، همان تروریست‌های قبلی دوباره به منطقه باز می‌گردند.


وی با بیان اینکه ایران با تهدیدات آمریکا، سوریه را ترک نمی‌کند، اظهار داشت: ما فقط در صورتی که مقامات سوری به ایران بگویند که دیگر به مشاوره نظامی ما نیاز ندارند، این کشور را ترک می‌کنیم. به گزارش ایسنا، مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در اندیشکده والدای تاکید کرد: اگر آمریکا خاورمیانه را ترک نکند، ما آن‌ها را مجبور به ترک منطقه می‌کنیم. درخواست آمریکا برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه با هدف گسسته کردن متحدان این کشور است.
ولایتی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، توضیح داد: ایران به مباحثات با روسیه و چین درباره برجام ادامه می‌دهد، ایران باید از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود. اگر این اتفاق نیفتد، دیگر دلیلی برای باقی ماندن در آن نداریم.
فرستاده ویژه ریاست جمهوری به مسکو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ایران هیچ تمایلی به مذاکره با دولت آمریکا ندارد، تاکید کرد: آمریکا غیرقابل اعتماد است، پس چرا دوباره با آن‌ها مذاکره کنیم. آرزوی آمریکا برای کاهش عرضه نفت ایران در بازار، باعث بالا رفتن قیمت آن و آسیب رسیدن به کشورهای مصرف‌کننده نفت می‌شود. ولایتی همچنین با اشاره به تهدید ترامپ درباره ممانعت از صدور نفت ایران از خلیج فارس، گفت: علی‌رغم تحریم‌ها، ایران هیچ مانع برطرف نشدنی برای فروش نفت خود نمی‌بیند. ما حتی تحت تحریم نیز به صادرات نفت خود ادامه می‌دهیم. اگر ایران نتواند نفت خود را از خلیج فارس صادر کند، هیچ کسی دیگر هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد.
سایر اخبار این روزنامه
علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با ولادمیر پوتین: هیچ تمایلی به مذاکره با آمریکا نداریم «ابتکار» از دلایل وقوع حوادث غیر مترقبه در بناهای تاریخی گزارش می‌دهد آتش به جان تاریخ قضاوت دیدار رده‌بندی جام‌جهانی 8102 روسیه به تیم داوری ایران رسید سوت تاریـــــخ‌ساز فغانی محمدعلی وکیلی گرفتار بی‌تصمیمی شده‌ایم چگونه شاخ‌های مجازی پس از دستگیری از مرز خارج می‌شوند؟ حُکم، فرار! «ابتکار» چرایی عدم کنش اجتماعی وسیع در مناسبت‌های تقویمی را بررسی می‌کند تقویم صوری یا هویت‌های فرهنگی «ابتکار» ازمهمترین اقدامات فراکسیون زنان مجلس طی 2 سال گذشته گزارش می‌دهد؛ اما و اگرهای فراکسیون زنانه مجلس  باحضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت،معدن و تجارت و استاندار اصفهان طرح توسعه سبا در گروه فولادمبارکه اصفهان رسما افتتاح شد «ابتکار» نقش صنایع کوچک و متوسط در بهبود شرایط اقتصادی دوران تحریم را مورد بررسی قرار داد «ابتکار» از جنجال رئیس‌جمهوری آمریکا در بروکسل و لندن تا اشتیاق او برای رسیدن به هلسینکی گزارش می‌دهد رئیس فراکسیون زنان: طرح ازدواج دختران بدون اذن پدر حساسیت‌های زیادی را برانگیخت ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران: رئیس‌‌‌جمهوری برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند