آتش‌سوزی درمسجد تاریخی وجامع ساری 18 نفر در حریق مسجد مصدوم شدند

مسجد تاریخی جامع ساری که به دوران قاجار مربوط می‌شود، دچار حریق شد. این مسجد که از زیبا‌ترین مساجد ایران بود در ساعت 19 پنجشنبه 21 تیرماه بطور کل در آتش سوخت.به گفته شاهدان این آتش‌سوزی بر اثر اتصالات برق اغاز شد. مسجد جامع ساری در مرکز شهر ساری قرار دارد و در تاریخ 8 اسفند 1377 با شمارهٔ ثبت 2272 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.
محمد اسلامی استاندار مازندران در حاشیه بازدید از روند امدادرسانی و اطفای حریق در مسجد جامع ساری، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مسجد جامع تاریخی ساری به‌علت اتصال سیم برق، شدت گرما هم‌چنین تابش خورشید به سیم‌های برق و چوبی بودن سقف مسجد، آتش گرفته است.
وی افزود: روند امدادرسانی و اطفای حریق به شایستگی انجام و آتش به طور کامل مهار شد.
استاندار مازندران گفت: اورژانس، نیروهای پلیس، یگان ویژه، نیروهای مردمی، آتش‌نشانی و... در عملیات اطفای حریق حضور داشته و عملیات اطفاء به اتمام رسید و گروه‌های امدادی منطقه حادثه را لکه‌گیری کردند.


اسلامی خاطرنشان کرد: مسجد جامع ساری به‌علت ثبت ملی شدن، تابع ضوابط میراث است و مباحث بازسازی و احیای آن با مشارکت دست‌اندرکاران و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی آغاز و با تمام قوا احیا و بازسازی می‌شود.
مصدومیت 18 نفر در حادثه آتش‌سوزی مسجد جامع ساری
زکریا اشکپور سخنگوی اورژانس مازندران درباره آخرین شمار مصدومان این حادثه، گفت: شمار مصدومان این حادثه به 18 نفر رسید.
وی تصریح کرد: با ادامه استقرار تیم‌های اورژانس در محل حادثه تا ساعت 23 و 30 دقیقه شب پنجشنبه 21 تیرماه 1397، چهار تن از این مصدومان به بیمارستان امام خمینی(ره)، یک تن به بیمارستان بوعلی و یک تن به بیمارستان فاطمه زهرا منتقل شدند.
سخنگوی اورژانس مازندران افزود: 12 تن نیز توسط تیم‌های اورژانس مستقر در محل حادثه به‌صورت سرپایی مداوا شدند.
کارشناسان برای بررسی خسارت مسجد جامع ساری راهی مازندران شدند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: کارشناسان و یک تیم متخصص میراث فرهنگی کشور برای بررسی دقیق حادثه آتش‌سوزی مسجد جامع ساری و برآورد خسارت عازم مازندران شدند.
سیف‌الله فرزانه افزود: با توجه به اینکه علت حادثه اتصال شبکه توزیع برق اعلام شد، اما برای بررسی‌های بیشتر کارشناسی و همچنین برآورد خسارت حادثه یک تیم کارشناس امروز وارد مازندران می‌شود.
وی افزود: محمد طالبی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث کشور نیز تیم کارشناسان را همراهی خواهد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اظهارکرد: درحال حاضر نیروهای آتش‌نشانی استان درحال بررسی و همچنین ایمن سازی محیط برای جلوگیری از آتش‌سوزی دوباره هستند.
فرزانه اعلام کرد: به دلیل چوبی بودن سقف بنای مسجد جامع، بسیاری از قسمت‌های سقف بنا و اشیای داخل ساختمان از بین رفته است، اما آسیب جدی به ساختمان و بنای خشتی آن وارد نشده است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر آتش به صورت کامل مهار و خاموش شد، تاکید کرد: تا زمان حضور کارشناسان میراث فرهنگی و بررسی دقیق حادثه کار آوار‌برداری انجام نخواهد شد.
فرزانه آتش‌سوزی بخشی از مغازه‌های همجوار مسجد را تایید کرد و گفت: به دلیل چوبی بودن سقف بنا و همچنین خشک بودن چوب به دلیل گرمای هوا، شعله‌های آتش به سرعت به مغازه‌های مجاور سرایت کرد که با حضور به موقع یگان‌های آتش‌نشانی از گسترش آتش جلوگیری شد.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: در صورت دست یابی به هر نوع اطلاعات از این حادثه، موضوع دراختیار رسانه‌ها و مردم قرار خواهد گرفت تا در جریان حادثه قرار گیرند.
در همین زمینه، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: 70 درصد مسجدجامع ساری سالم است و بعد از آواربرداری مسجد و مهار کامل آتش، کار مرمت این بنا با استفاده از اعتبارات ملی و استانی آغاز می‌شود.
محمدحسن طالبیان، گفت: مسجد جامع ساری که اصل آن به مساجد قرون اولیه اسلامی می‌رسد، در دوره‌های مختلف بارها تجدید بنا شده است، دارای چهار شبستان است که شبستان جنوبی آن متعلق به دوره قاجار و سه شبستان دیگر از دوره پهلوی هستند، سقف‌ها و درهای آن‌ها با توجه به مرمت‌های انجام شده در طول دست‌کم پنج سال گذشته تعویض شده و چوبی بودند که آن‌ها سوخته‌اند.
وی ادامه می‌دهد: فقط ایوان جنوبی مسجد یک تیر چوبی با پوشش قمی‌پوش (نازک) داشته که با توجه به قرار گرفتن یک تیر چوبی قاجاری زیرِ آن - که البته روز گذشته در آتش سوخت - سقف را پایین آورده است و ازسوی دیگر یک مناره در ایوان جنوبی چون زیر آن یکپارچه نبوده و خود آن قدری دفرمه شده و در گذشته تغییر شکل داده بود و آتش‌سوزی داخل چوبِ مناره‌ها نفوذ کرده است، بخش زیادی از آن خراب شده و بخش دیگری که نمی‌دانیم امکان باقی ماندن آن هست یا نه.
وی می‌گوید: یک مناره دیگر از مسجد در خطر است چون آتش به چوب‌های داخل آن سرایت کرده و هنوز درحال سوختن است، هر چند آتش‌نشانی و نیروهای یگان حفاظت همچنان در محل هستند و به مرور آتش را مهار می‌کنند.
به گفته معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، این‌ که حدود 70 درصد از بخش تاریخی و اصلی مسجد که دست نخورده و متعلق به دوره قاجار است، سالم باقی مانده است.
طالبیان به وجود یک مدرسه علمیه با نام "امامیه" متعلق به دوره قاجار در پشت مسجد جامع ساری که سقف آن نیز در این آتش‌سوزی، دچار آسیب شده، اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسجد و برخی مغازه‌های بازار نیز در این آتش‌سوزی بین بازار و مسجد قرار داشته‌اند که وضعیت خوبی ندارند.
وی یکی از علت‌های آتش‌سوزی رخ داده را نبود یکپارچگی در مدیریت این مسجد تاریخی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: این مسجد هیات امنایی اداره می‌شود و 6 امام جماعت دارد،بنابراین یک مدیریت غیریکپارچه آن‌جا حاکم است که بخشی از این مشکلات به آن دلیل است. ازسوی دیگر در جلسه‌ای با این ائمه جماعت، درمورد لزوم مدیریت یکپارچه در این مسجد صحبت می‌شود. چون باید در این منطقه یک مدیریت واحد ایجاد شود و بعد از این یک طرح تاسیساتی یکپارچه و مهندسی در مسجد ایجاد شود.
وی همچنین با اشاره به افزایش سیستم‌های خنک‌کننده به مسجد در طول چند سال گذشته با توجه به شرجی بودن هوا و کابل‌های زیادی که در مسجد کشیده شده‌اند، می‌گوید: طبق آن‌چه که تا امروز اعلام کرده‌اند، احتمالِ اتصالی یکی از آن کابل‌ها وجود دارد.
وی با این وجود اضافه می‌کند: براساس اعلام آتش‌نشانی ساری؛ بررسی‌های این سازمان تا امشب به پایان می‌رسد و علت آن به صورت رسمی اعلام می‌شود، اما چیزی که همه اکنون اعلام می‌کنند این است که آتش‌سوزی از یک حجره مسجد شروع شده و به دیگر نقاط سرایت کرده است.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با بیان این‌که از صبح کار آواربرداری بخش‌های سوخته آغاز شده و آتش‌نشان‌ها نیز همزمان وضعیت را کنترل می‌کنند، تاکید می‌کند: به محض این‌که آتش مهار شده و آواربرداری انجام شود، بلافاصله سازه نگهبان ایجاد و کارگاه مرمت دایر می‌شود. همچنین قرار شد با استفاده از منابع ملی و استانی و با نظارت میراث‌ فرهنگی کار مرمت در این مسجد تاریخی آغاز شود.
طالبیان هم‌چنین در مورد قدمت این مسجد تاریخی توضیح می‌دهد: این مسجد روی پایه‌های ساسانی سوار شده است. عده‌ای می‌گویند آن در آتشکده بوده، اما برخی دیگر معتقدند مسجد از سال 140 هجری قمری به سبک معماری خراسانی و تک ایوانی ساخته شده و بارها تجدید بنا شده است. بنابراین اکنون با مسجدی روبه‌رو هستیم که بخش قاجار آن درست روی پلان صفوی ساخته شده و خود آن قاجاری است که البته این بخش خوشبختانه سالم‌ترین بخش است و فقط قمی‌پوش آن ریخته است.