تسلیم پیام رهبر انقلاب و دکتر روحانی به رئیس‌جمهور روسیه

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و فرستاده ویژه رئیس جمهوری پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و دکتر حسن روحانی را به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تسلیم کرد.
علی اکبر ولایتی روز پنجشنبه با حضور در اقامتگاه رئیس جمهوری روسیه در منطقه «نوو آگاریووا» در شمال غربی مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار و گفتگو کرد.
مشاور مقام معظم رهبری در این دیدار پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیام کتبی دکتر حسن روحانی را به پوتین تسلیم کرد.
طرفین در این دیدار ضمن تاکید بر توسعه همه جانبه روابط فی مابین در حوزه‌های دفاعی، نفتی، هسته‌ای، صنعتی، کشاورزی، توسعه‌، تجارت و... درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.


مشاور رهبری پس از دیدار با رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: روابط دو کشور مستحکم‌تر شده و در آینده نیز بیش از پیش گسترش می‌یابد.
وی افزود: این ملاقات حدود دو ساعت طول کشید که بسیار سازنده، صمیمانه و روشن بود و در مورد همه موضوعات مورد علاقه دو کشور صحبت کردیم.
ولایتی به مذاکرات خود با پوتین درباره همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه نفت اشاره و خاطرنشان کرد: روابط در عرصه نفتی می‌تواند تا 50 میلیارد دلار افزایش یابد.
مشاور رهبر انقلاب گفت: اظهارات رئیس جمهوری روسیه حاکی از این بود که روابط نفتی دو کشور می‌تواند تا سقف 50 میلیارد دلار برسد.
ولایتی افزود: روسیه آماده است تا این رقم را در بخش نفتی ایران سرمایه‌گذاری کند که در صورت تحقق آن خروج برخی از شرکت‌های نفتی از کشور جبران خواهد شد.
ولایتی در ادامه تصریح کرد: مقام معظم رهبری به روابط ایران و روسیه از دیرباز نگاه راهبردی دارند.
وی همچنین گفت: این رابطه ادامه خواهد داشت.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل همچنین گفت: رئیس جمهوری روسیه از پیشرفت روابط دو کشور راضی است.
وی با اشاره به اینکه در دیدارهای روسای جمهوری ایران و روسیه چندین توافق در عرصه‌های مختلف به دست آمده است، اظهار داشت: رئیس جمهوری روسیه از عملیاتی شدن این توافق‌ها ابراز رضایت کرد.
ولایتی همچنین با اشاره به اظهارات پوتین خاطرنشان کرد: در چهار ماه نخست سال جاری حجم مبادلات تجاری دو کشور 36 درصد افزایش یافته است.
وی در ادامه تصریح کرد: در عرصه‌های نفت وگاز، انرژی هسته ای، ارتباط راه آهن و راهگذر چابهار- سن پترزبورگ هم گفت وگوهایی داشتیم.
مشاور رهبری افزود: در حوزه انرژی هسته‌ای یک راکتور یکهزار مگاواتی را با کمک روس‌ها تاسیس کردیم. دو راکتور دیگر (در نیروگاه بوشهر) درحال ساخت است که پوتین از جزییات آن آگاهی دارد.
ولایتی گفت: در این دیدار خاطرنشان کردم که راکتورهای 100 مگاواتی در مناطق ساحلی می‌تواند هم برق تولید و هم اب را شیرین کند. می‌توانیم از این راه در مناطق جنوب کشور آب شیرین داشته باشیم و امیدواریم با انتقال فناوری، راکتورهای کوچک در کشور بسازیم.
وی در ادامه به روابط رو به گسترش ایران و روسیه در عرصه راه آهن اشاره و اظهار کرد: مقدمات طرح راه آهن گرمسار-اینچه برون چند روز پیش آغاز شد و پوتین اعلام کرد که سرمایه‌گذاری ادامه خواهد داشت.
ولایتی درباره راهگذر چابهار- سن پترزبورگ نیز گفت که این طرح اهمیت فراوانی دارد و در هزینه انتقال محمولات از طریق آن 40 درصد صرفه جویی خواهد شد.
فرستاده رئیس جمهوری خاطرنشان کرد که رئیس جمهوری روسیه بر تداوم همکاری‌های منطقه‌ای این کشور با ایران نیز تاکید داشت.
ولایتی با بیان اینکه پوتین ادامه حمایت دو کشور از حکومت قانونی سوریه و عراق را مهم خواند، افزود: رئیس جمهوری روسیه موافق ادامه همکاری‌های تهران و مسکو در این عرصه در زمینه‌های سیاسی و نظامی است.
مشاور مقام معظم رهبری سپس به مذاکرات سوری آستانه اشاره و خاطرنشان کرد: ایران، روسیه و ترکیه برای ادامه مذاکرات آستانه برای حل مساله سوریه آماده هستند.
وی اضافه کرد: بزودی اجلاس آستانه برگزار می‌شود و سران روسیه، ایران و ترکیه نیز در تهران دیدار خواهند کرد.
ولایتی خاطرنشان کرد که رئیس جمهوری روسیه تحریم‌های آمریکا در مورد ایران را غیرقابل قبول خواند.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری روسیه تحریم‌هایی را که کشورها وضع می‌کنند و خارج از چارچوب شورای امنیت اعمال می‌شود، غیرقانونی می‌داند.
ولایتی افزود: پوتین در پرونده برجام حق را متعلق به ایران می‌داند و تاکید کرد که در کنار جمهوری اسلامی است و همچنین قرار شد گفت وگوها بین دو طرف در این زمینه ادامه داشته باشد.
* اقدامات نتانیاهو تاثیری بر روابط تهران - مسکو ندارد
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل درباره سفر نتانیاهو به مسکو و تکرار ادعاهای واهی ونخ نمای وی علیه ایران، اعلام کرد: روند (توسعه) روابط ایران و روسیه یک طرفه نیست و اقدامات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاثیری روی آن نمی‌گذارد.
ولایتی افزود: در روابط دو کشور منافع دو طرف تامین می‌شود بنابراین ادعاهای بی‌ارتباط و بی‌معنی و مداخله جویانه‌ای که نتانیاهو بیان می‌کند، روابط ایران و روسیه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
وی در خصوص دستاوردهای سفر خود به روسیه گفت: می‌توان گفت ارسال پیام مهم و راهبردی مقام معظم رهبری و همچنین پیام رئیس جمهوری و گفت وگوهای طولانی با پوتین نقطه عطفی در روابط ایران و روسیه بود.
وی افزود: تصمیمات این نشست باید به خوبی پیگیری شود و قرار شد که از طرف مقامات دو کشور پیگیری موثر صورت گیرد و دراین خصوص گزارش‌های مربوطه به مسئولان رده بالا شامل مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری و پوتین داده شود وهر جا مشکلی وجود داشت با دستور مقامات بلندپایه مشکلات برطرف شود.
* ولایتی: ایران به درخواست سوریه و عراق درآن کشورها حضور مستشاری دارد
مشاور رهبرمعظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل همچنین دیروز در نشست باشگاه سیاسی والدای اعلام کرد: ایران به در خواست دولت‌های مستقل و قانونی سوریه و عراق در این کشورها حضور مستشاری دارد.
علی اکبر ولایتی اظهار داشت: اگر این دو کشور اعلام کنند که به حضور ایران نیازی ندارند از آنها خارج می‌شویم، اگر کمک ایران و روسیه نبود امروز رئیس گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه و همچنین ابوبکر البغدادی در عراق حاکم بودند.
وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی بی‌پرده به تروریست‌ها پول و اسلحه می‌دهد و مجروحان آنان را مداوا می‌کنند و دونالد ترامپ نیز در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به روشنی به هیلاری کلینتون گفت که شما از تروریست‌ها حمایت می‌کنید.
ولایتی با بیان اینکه متاسفانه کمک‌های آمریکا به تروریست‌ها همچنان ادامه دارد، گفت: 10 میلیون نفر از جمعیت 26 میلیون نفری سوریه در پی سیاست‌های آمریکا از این کشور آواره شدند و آنها (آمریکایی ها) همین بلا را بر سر عراقی‌ها آوردند چرا که دولت‌های سوریه و عراق نمیتوانستند به تنهایی در مقابل آنها مقاومت کنند.
مشاور رهبری خاطرنشان کرد: امروز آمریکا می‌گوید ایران باید از سوریه خارج شود، اما ما با اجازه آمریکا وارد سوریه و عراق نشدیم و با تهدید واشنگتن هم از این دو کشور خارج نمی‌شویم.
وی افزود: حضور ما در عراق و سوریه قانونی است، سران عراق بارها بر این امر تاکید کرده‌اند و بشار اسد نیز بارها گفته است که ایران و حزب‌الله لبنان با درخواست قانونی دمشق در این کشور حضور دارند.
ولایتی با بیان اینکه آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بدون رضایت حکومت‌های مشروع این کشورها، حضور متجاوزانه در این مناطق دارند، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی بدون دلیل سوریه را مورد حمله قرار می‌دهد، عربستان سعودی این واقعیت را پنهان نمی‌کند که پول و سلاح در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: هزاران تروریست از 80 کشور جهان در سوریه حضور دارند، آمریکا و غرب اجازه ندارند که به ایران بگویند از سوریه خارج شود، آمریکا چهار هزار نیرو بطور غیرقانونی در سوریه مستقر کرده است و فرانسه نیز صدها نیروی نظامی به این کشور فرستاد.
ولایتی با بیان اینکه محکم در برابر آمریکا می‌ایستیم، اظهار کرد: در صورت تجاوز به عراق و سوریه به این کشورها کمک می‌کنیم.