تدوین ۱۲ بسته اجرایی برای مقابله با تحریم‌ها در سازمان برنامه و بودجه

در پی دستور «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری، به سازمان برنامه و بودجه برای ارائه راه حل‌های پیشنهادی جهت مقابله با دور جدید تحریم‌ها، محمدباقر نوبخت در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ۱۲ بسته اجرایی را در قالب برنامه جامع پیشنهادی مقابله با آثار تحریم‌ها ارائه کرد.
به گزارش ایرنا، در نامه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به رئیس‌جمهور آمده است: با هدف اجرایی شدن موضوعات ابلاغی جنابعالی در اجلاس مدیران کشور، نخستین بخش از برنامه جامع مقابله با تحریم مشتمل بر ۱۲ بسته اجرایی با عناوین زیر از سوی کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور، دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین جمعی از صاحب‌نظران دانشگاهی و اقتصادی تهیه و عنداللزوم جهت طرح در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه تقدیم می‌شود.
در این نامه به عناوین بسته‌های اجرایی از جمله آثار سناریو‌های مختلف تحریم و تقسیم‌کار دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آن، محاسبه آثار تحریم بر بودجه عمومی و سناریو‌های جبران آن و راهکار‌های مهار و مدیریت رشد نقدینگی تأکید شده است.
نوبخت در این نامه همچنین از برنامه تأمین انرژی مطمئن در شرایط تحریم سخن گفته و تأکید کرده است، برنامه تأمین کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم، برنامه‌های ویژه حمل و نقل دریایی، ریلی و هوایی در تحریم، برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت در شرایط تحریم دیگر بسته اجرایی برنامه جامع مقابله با تحریم است.


معاون رئیس‌جمهوری همچنین از نحوه واگذاری دارایی‌های مازاد دولت به مردم (سهام و املاک مازاد)، تسهیل در مشارکت عمومی و خصوصی برای اجرای طرح‌های عمرانی، برنامه تأمین معیشت فقرا و کاهش فقر مطلق و نیز برنامه‌های رونق تولید و اشتغال گسترده یاد و تصریح کرده که تدوین راه‌کار‌های ویژه مقابله با تحریم در حوزه IT , ICT از دیگر برنامه جامع مقابله با تحریم به شمار می‌رود.
نوبخت در این نامه یادآور شد است: سایر بخش‌های برنامه جامع مقابله با تحریم پس از نهایی شدن تقدیم می‌شود.