نبرد تهران با تل‌آویو در مسکو

گروه سیاسی، علی ودایع: مسکو به میدان نبرد غیر مستقیم ایران و اسرائیل پیش از دیدار «ولادیمیرپوتین» با «دونالدترامپ» در هلسینکی تبدیل شده است. رسانه‌های صهیونیستی تلاش کردند این گونه که القا کنند که رئیس جمهوری روسیه در سومین دیدار با نخست وزیر اسرائیل ظرف یک ماه گذشته ؛ با اغوش باز از آنها استقبال کرده است. البته روسیه فعلا یکی به میخ و یکی به نعل زده تا دل مشاور رهبری ایران را هم در مشت خود داشته باشند.   خبر دقیقی از نشست دوساعته ولایتی با پوتین که پشت درهای بسته انجام شد وجود ندارد اما طرفین با ژست مذاکره و تفاهم درباره موضوعات کلان در مقابل دوربین‌ها ظاهر شده اند.
بنا به گزارش رسانه‌ها، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و فرستاده ویژه رییس جمهوری پیام حضرت آیت الله خامنه ای و حسن روحانی را به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه تسلیم کرده است. 
در این دیدار در اقامتگاه رییس جمهوری روسیه در منطقه «نوو آگاریووا» در شمال غربی مسکو با ولادیمیر پوتین انجام شد ؛ «مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه، «علی اصغر فتحی» دستیار ویژه مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه، «یوری اوشاکوف» دستیار ویژه پوتین در امور بین الملل و «ماکسیم بارانوف» معاون رییس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه حضور داشتند.
سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید: «در این دیدار قبل از هر چیز ابعاد مختلف روابط دوجانبه بین روسیه و جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. آقای ولایتی دو پیام برای رئیس‌جمهور روسیه همراه داشت: «یکی از طرف رهبر انقلاب اسلامی ایران و دیگری از طرف رئیس جمهوری «حسن روحانی». علاوه بر این اوضاع در منطقه به خصوص روند اوضاع در سوریه نیز مورد بررسی طرفین قرار گرفت. در این دیدار لزوم ادامه پایبندی همه طرفین بر تعهدات خویش در چارچوب برجام مورد تاکید قرار گرفت.»


«دیمیتری پسکوف» همچنین یادآور شد که پیام‌های رئیس جمهور حسن روحانی و آیت الله خامنه‌ای برای ولادیمیر پوتین، بیش از هرچیز، به روابط دوجانبه مربوط می‌شوند، البته مسائل منطقه نیز در آنها مطرح شده است.
ولایتی هم ضمن تاکید بر روابط ایران و روسیه گفت: «در مورد روابط دوجانبه آقای پوتین آماری را ارائه کردند در چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میزان تبادلات تجاری بین دو کشور ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است.» وی همچنین بیان کرد: «در این دیدار در مورد مسائل نفتی، همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، ارتباطات،‌ راه آهن،‌ خطوط ارتباطی شمال – جنوب یعنی کریدور پترزبورگ – چابهار بحث و گفت و گو انجام شد.»
ولایتی بیان کرد: «در حوزه هسته‌ای یک رآکتور هزار مگاواتی با کمک روس‌ها تاسیس کردیم که بتوانیم مشکلاتی که در برق داریم را برطرف کنیم. دو رآکتور دیگر نیز در حال ساخت است که آقای پوتین از جزئیات مراحل مختلف عملیاتی آن‌ اطلاع داشت.»
خبر مهمی را اعلام کرد و آن اینکه: نشست روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه به زودی در تهران برگزار خواهد شد و رئیس جمهوری روسیه موافقت کرده که به زودی برای شرکت در این نشست سه‌جانبه به تهران سفر کند. علاوه بر این، در آینده بسیار نزدیکی نشست روسای جمهوری کشورهای حاشیه دریای خزر نیز برگزار خواهد شد. «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه نیز پیش از این گفته بود که نشست سران سه کشور ضامن صلح در سوریه در ماه آگوست یا سپتامبر برگزار خواهد شد، ولی محل برگزاری این نشست را اعلام نکرده بود. رهبران سه کشور پیش از این در ماه نوامبر سال 2017 در بندر سوچی و سپس در ماه آوریل سال جاری در آنکارا دیدار کرده بودند.
بحث تهاتر نفت با کالا 
مهم ترین خبری که از نشست ولایتی با پوتین منتشر شده است درباره همکاری‌های نفتی طرفین است. ولایتی به نقل از آقای پوتین گفته است: «روسیه آمادگی دارد در حوزه‌های نفتی و گازی ایران تا سقف ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و این رقم بالایی است و می‌تواند جایگزین شرکت‌های غربی شود که ایران را ترک کرده‌اند.»
خبرگزاری‌ تاس یا اسپوتنیک خبری در رد یا تایید وعده آقای پوتین برای سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری گزارش نکرده‌اند.نکته جالب اینجاست که سخنگوی کرملین هم در واکنش به این خبر گفت: «نمی‌توانم این مساله را تایید کنم و نمی‌توانم به جزئیات بیشتری در این رابطه بپردازم.»
در این میان ، وزیر انرژی روسیه دیروز(جمعه) گفت که« با اجرایی شدن دور جدید تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، امکان توافق بین جمهوری اسلامی و روسیه در مورد مبادله نفت با کالا وجود دارد.» آقای نوواک گفته است که در حال حاضر، دولت روسیه مشغول بررسی «مسایل حقوقی مرتبط با قرارداد احتمالی بین دو طرف در این زمینه
 است.»
«مهدی سنایی» هم گفته است «در سطوح عالی دولت، ارتباطات خوب و رایزنی‌ها بین دو کشور برقرار است ضمن اینکه اسناد برای گسترش روابط ایران و روسیه فراهم شده است.» سفیرکشورمان در روسیه داد: «در حوزه‌های اقتصادی نشانه‌های خوبی از رشد و گسترش حجم مبادلات بازرگانی دیده می‌شود اما روابط دو کشور در این عرصه به نقطه ایده آل نرسیده است.امیدواریم که در بخش‌های دولتی و بویژه با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در این بخش بتوانیم به نقطه ایده ال در همکاری‌های دو کشور برسیم.»
سابقه پیشنهاد تجارت پایاپای نفت ایران با کالاهای روسی به سال ۲۰۱۴ و قبل از اجرایی شدن برجام باز می‌گردد که اگرچه تحریم‌های هسته‌ای همچنان برجا بود اما آغاز مذاکرات هسته ای ایران با قدرت‌های جهانی از حساسیت غرب به خصوص آمریکا نسبت به معامله طرف ثالث با جمهوری اسلامی کاسته بود. در آن زمان گفته شد که مذاکراتی در جریان است تا روسیه در برابر دریافت تا پانصد هزار بشکه نفت خام از ایران، کالاهای تولیدی خود را به ایران صادر کند.
رد هرگونه مذاکره با آمریکا
ولایتی در ادامه حضور در مسکو روز گذشته (جمعه) به نشست والدای رفت  تا پاسخ اسرائیل و آمریکا را داده باشد. وی گفت:«با تهدیدات آمریکا و اسرائیل این کشور را ترک نمی‌کنیم.»
مشاوررهبری در امور بین الملل تاکید کرد: «حضور ایران در سوریه ادامه خواهد داشت. معتقدم اگر ما این کشور (سوریه) را ترک کنیم، روسیه هم بعد از ما ترک کند، همان تروریست‌های قبلی دوباره به منطقه باز می‌گردند.» فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد:«ما فقط در صورتی که مقامات سوری به ایران بگویند که دیگر به مشاوره نظامی ما نیاز ندارند، این کشور را ترک می‌کنیم. مستشاران نظامی ایران که در سوریه و عراق مستقر هستند، به درخواست دولت‌های آن‌ها و به صورت قانونی در این کشورها حضور دارند.»
 ولایتی با بیان اینکه ۸۰ درصد مناطق آزادشده در سوریه از چنگ تروریست‌ها با کمک ایران بوده، تاکید کرد:«ما با مجوز آمریکا به سوریه نیامدیم که اکنون با درخواست آن‌ها این کشور را ترک کنیم. این ایران است که در اهداف و مشروعیت حضور آمریکایی‌ها در سوریه شک دارد.»
فرستاده ویژه مقام معظم رهبری و  رئیس‌جمهور با بیان این‌که«ایران، سوریه، روسیه و حزب‌الله اقدامات خود را به دقت با یکدیگر هماهنگ می‌کنند،» گفت: «ادعاهای اسرائیل درباره عقب‌نشینی نیروهای ایرانی و مقاومت از مرزهای جنوبی را نادیده بگیرید. حضور ایران در سوره هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد. ایران حضورش در سوریه را با مسکو و دمشق هماهنگ می‌کند و نیازی ندارد که خواسته‌های اسرائیل را رعایت کند.»
هماهنگی تل آویو با مسکو
بنا به گزارش دیدبان روسیه ، روزنامه «کامسامولسکایا پراودا» نوشته که اسرائیل دقیقا اقدامات خود را در زمینه سوریه با روسیه مورد توافق قرار میدهد و به لطف این امر صلح در خاور میانه بیشتر از همیشه از استحکام برخوردار است. پوتین هنگام خوشامد گویی به میهمان گفت: «من خیلی از سفر خصوصی شما به مسکو برای شرکت در مسابقه جام جهانی فوتبال خوشحالم. ضمنا این امر ما را از لذت دیدار و گفتگو در مورد مسائل کنونی محروم نمیکند. ما سفر شما به روسیه در روز پیروزی را بیاد داریم که چگونه در میدان سرخ با عکس یکی از قهرمانان جنگ جهانی دوم حضور داشتید. از شما متشکرم و این امر با پاسخی مثبت ارزیابی شد.»
نتانیاهو گفت: «البته توجه ما برروی رویدادهای سوریه و حضور ایران متمرکز است. چند ساعت پیش یک پهباد از خاک سوریه به خاک اسرائیل نفوذ کرد و با موفقیت مورد اصابت قرار گرفت. میخواهیم خاطر نشان کنم که ما شدیدا با هرگونه نقض مرز هوایی و زمینی مان برخورد خواهیم کرد.همکاری بین ما مهمترین و کلیدی ترین عاملی است که کل منطقه را با ثبات نگاه میدارد.» پوتین گفت: «ما از نگرانی شما خبر داریم بیایید در این مورد مفصلا صحبت کنیم.»
نکته حائز اهمیت این است که اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند ضمن ارائه تضمین به دمشق و مشوق به مسکو ، زمینه اخراج ایران از سوریه را فراهم کنند. «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی گفت: «ما هیچ مشکلی با «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه و سیطره نیروهایش بر خاک سوریه در صورت دور کردن ایرانی‌ها از این کشور نداریم. ما مشکلی با نظام اسد نداریم و در طول 40 سال حتی یک گلوله هم به ارتفاعات جولان شلیک نشد.»
وی افزود: «ما مخالف این نیستیم که اسد بار دیگر کنترل سوریه را در دست بگیرد اما مثل قبل برای حمایت از مرزهایمان در برابر نیروهای نظامی سوریه در صورت لزوم تلاش می‌کنیم. من سیاست واضحی را اعلام کرده‌ام. این سیاست این است که ما مداخله نمی‌کنیم و این مسئله تغییر نکرده است و چیزی که موجب نگرانی ماست داعش و حزب الله است.»
در همین رابطه ، روزنامه «کامرسانت» در مقاله‌ای نوشته است که «اصلی‌ترین موضوع مذاکرات پوتین و نتانیاهو اوضاع سوریه و بخصوص حضور ایران و نیروهای طرفدار این کشور در سوریه بود. طبق ادعای منابع اسرائیلی، مسکو متقاعد شده که نیروهای طرفدار ایران نباید در مرزهای سوریه و اسرائیل حضور داشته باشند و در عوض مقامات تل‌آویو نیز وعده داده‌اند که باعث بی ثباتی اوضاع در سوریه نشده و قصد سرنگونی دولت بشار اسد را نیز ندارند.به گفته این منابع، مقامات اسرائیلی اطمینان دارند که روسیه اهرم‌های فشار لازم برای بیرون راندن ایرانی‌ها از سوریه را دارد.»
روزنامه «گازیتا رو» روسیه نیز با اشاره به همزمانی سفر نخست وزیر اسرائیل و مشاور رهبر انقلاب اسلامی ایران به مسکو، یادآور شده که «این مذاکرات نشان می‌دهد که روسیه به مهره‌ای تعیین کننده در ایجاد توازن نیروها در منطقه و بخصوص در سوریه تبدیل شده است. ضمن اینکه مذاکرات چند روز اخیر در مسکو در آستانه دیدار رهبران روسیه و آمریکا در هلسینکی برگزار شده است که دقیقا این نشست ممکن است به دست یابی توافقی نهایی در زمینه سوریه منجر شود که در واقع تعیین کننده روند آتی اوضاع در کل منطقه خاورمیانه در دورنمای نزدیک خواهد بود.» 
به نوشته روزنامه گازیتا رو این دیدارها دقیقا چند روز قبل از اعلام رسمی طرح جدید آمریکا درباره خاورمیانه است که به «معامله قرن» معروف شده است. صحبت بر سر ابتکارعمل جدید دولت دونالد ترامپ برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه فلسطین و اسرائیل است. جزئیات این طرح هنوز فاش نشده است، البته گشایش سفارت آمریکا در شهر «قدس» و همچنین اظهارات ترامپ درباره اوضاع منطقه نشان می‌دهد که قطعاً فلسطینیان از این ابتکارعمل رضایت نخواهند داشت.