فشار سنگین واشنگتن به خریداران نفت ایران

گروه سیاسی: وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا می‌گوید در صورتی که چین٬ روسیه و اروپا به خرید نفت از ایران ادامه بدهند٬ مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند شد. همزمان با این سخنان ، وزیر دارایی فرانسه می‌گوید ایالات متحده آمریکا درخواست فرانسه برای معافیت از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را رد کرده است. او در گفتگو با روزنامه فیگارو خواستار اقدام فوری اروپا برای حفظ منافع اقتصادی خود شده است. «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در جریان ارائه گزارشی به کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا این مطلب را عنوان کرد. در این جلسه، «استیون لینچ»٬ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از وزیر خزانه‌داری آمریکا پرسید :«آیا چین قبول کرده است تا واردات نفت از ایران را قطع کند و اگر این کار را نکند آیا واشنگتن قصد دارد چین را تحریم کند؟»
منوچین در پاسخ گفت که «آمریکا قصد دارد برای مقابله با خرید نفت ایران «هر کشوری٬ از جمله چین» را تحریم کند.»  وی در ادامه تاکید کرد: «بار دیگر٬ ما قصدمان این است که علیه نفت ایران تحریم‌هایی علیه روسیه٬ اروپا و دیگران اعمال کنیم.»
در این میان، آسیا تایمز می‌نویسد هند و چین به عنوان مصرف کننده بزرگ نفت نمی‌توانند و نمی‌خواهند واردات نفت از ایران را متوقف کنند.این شبکه می‌افزاید کشورهای ژاپن و کره جنوبی هم که از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته اند در حال رایزنی با واشنگتن برای گرفتن معافیت هستند زیرا بازار آنها آسیب پذیری بالایی دارد و کاهش واردات نفت از ایران و بالا رفتن بهای نفت در بازار بین المللی به آنها خسارت زیادی می‌زند. گفته می‌شودکه فشار آمریکا بر کشورها زیاد است اما نیاز فراوان آنها به نفت خامی که از ایران وارد می‌شود، اجازه توقف خرید به آنها نخواهد داد در کشورهای دیگر نظیر ترکیه هم مشکلات در صورت توقف خرید زیاد خواهد شد زیرا برای مثال این کشور نزدیک به 50 درصد از نفت مورد نیازش را از ایران تامین می‌کند. ایالات متحده ۱۸ اردیبهشت‌ماه رسما از توافق برجام خارج شد. به دنبال آن٬ مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا ۱۱ تیرماه اعلام کرد که دور جدید تحریم‌های شدید علیه ایران از ۱۳ مرداد، و بخش بعدی آن از ۱۳ آبان اجرا می‌شود و تلاش خواهد شد که صادرات نفت ایران به صفر برسد. 
دست رد آمریکا به سینه اروپا


در طرف مقابل، «برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه می‌گوید تلاش این کشور برای معاف‌شدن شرکت‌ها، کارخانه‌ها و بانک‌های فرانسوی از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بی‌نتیجه بوده است.لومر در گفتگویی با روزنامه فیگارو که دیروز(جمعه) منتشر شده، از رد درخواست فرانسه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر داده است. در ادامه تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نجات شرکت‌های خود از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در پی خروج دونالد ترامپ از برجام، اواسط خردادماه گذشته نامه‌ای رسمی به امضای وزیران خارجه و دارایی سه کشور بریتانیا و‌ آلمان و فرانسه به علاوه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به استیو منوچین ارسال شد.
امضاکنندگان نامه چند حوزه کلیدی اقتصاد را برشمرده و از ایالات متحده خواسته بودند که شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها را از شمول مجازات مستثنی کند.در نامه اروپایی‌ها از جمله این حوزه‌های فعالیت اقتصادی به صنایع دارویی و بهداشتی، انرژی، خودروسازی، صنایع هوایی غیرنظامی، صنایع زیربنایی و بانکی اشاره شده بود.
حال رد درخواست آنها از سوی آمریکا پیامدهایی جدی برای ادامه فعالیت کمپانی فرانسوی و دیگر اروپایی‌ها خواهد داشت که پس از توافق اتمی با ایران در سال ۲۰۱۵ معاملات تجاری خود با این کشور را گسترش دادند. از جمله فعالیت‌های تجاری فرانسوی‌ها در ایران می‌توان به پروژه‌ چند میلیارد دلاری کمپانی‌ نفت و گاز توتال در ایران و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک کارخانه‌های خوروسازی فرانسه با ایران اشاره کرد.  برنو لومر در گفت‌وگو با فیگارو تأکید کرده که اروپا نیازمند «واکنش سریع» به این تحریم‌ها و حمایت از استقلال اقتصادی خود است. وزیر دارایی فرانسه گفته است که اروپا باید ابزارها مورد نیاز خود برای مقابله با تحریم‌های فرامرزی را فراهم و از منافع اقتصادی خود  دفاع کند.