شکست پروژه «اختلاف ۱+۱»

آرمان- مطهره شفیعی: برخی از هر راهی برای هجمه به دولت و تضعیف آن استفاده می‌کنند و برایشان اهمیت ندارد که اکنون کشور در چه وضعیتی است. برای آنها تضعیف روحانی و مطرح کردن خودشان مهم است و برنامه‌ریزی‌هایشان در اتاق تخریب با همین محور صورت می‌گیرد که تاکنون تیرهای آنها به در بسته خورده است. روزی کامیون‌داران را تشویق به اعتصاب می‌کنند، روز دیگر مختل کردن بازار و ارز در دستور کار آنهاست و حالا هم برای شکاف‌اندازی در دولت تلاش می‌کنند. آنها برای اجرای این پروژه به گزارشی در سایت منتسب به محمدباقر نوبخت استناد می‌کنند که در بخشی از آن آمده است: «خبرهایی از درون دولت و برخی از محافل سیاسی به گوش می‌رسد، که اسحاق جهانگیری ‏از سمت معاونت اولی رئیس‌جمهوری کنار خواهد رفت» و آمده است: «گفته می‌شود این تغییر در راستای ترمیم تیم اقتصادی دولت ‏انجام خواهد گرفت. جهانگیری رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی بوده و یکی از اعضای اصلی تیم اقتصادی دولت است. پیش از این ‏اسامی دیگری از درون دولت جهت ترمیم کابینه شنیده شده بود‌‏» و برای افزودن به چاشنی این خبر سازی نوشتند:‌ «قابل ‏ذکر است چندی پیش از سوی برخی از رسانه‌ها خبری مبنی بر معاون اولی قالیباف مطرح شده بود که سخنگوی دولت پس از ‏آخرین نشست هیات دولت به خبرنگار پرسش کننده گفت: اینها اخباری است که همکاران شما خبر می‌کنند و قرار نیست به همه ‏شایعه‌ها پاسخ داده شود.»‏ این روند تا جایی پیش رفت که شایعه کردند جهانگیری وسایل شخصی خود را از اتاقش در دولت جمع و خداحافظی کرده است. در حالی که او به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور به اصفهان سفر کرد و جایگاهش تغییری نداشت تا تایید دیگری بر رسوایی مخالفان دولت باشد. البته محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نسبت به خبر استعفای معاون اول رئیس‌جمهور واکنش نشان داد. متن یادداشت توئیتی محمدباقر نوبخت به این شرح است: «حضور دکتر جهانگیری در کابینه، نقطه قوت دولت دکتر روحانی است. همواره شاهد مواضع منطقی و امیدآفرین از ایشان بوده‌ام.» نوبخت و جهانگیری از یاران معتمد روحانی هستند و مخالفان از اهمیت آنها برای رئیس‌جمهور آگاه هستند که پروژه اختلاف 1+1 را آغاز کردند. روزی هم بر طبل اختلاف واعظی و جهانگیری زدند.
تاکید دولت بر رفاقت
دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت با تکذیب انتخاب نهاوندیان به عنوان رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که روابط جهانگیری و نهاوندیان، همیشه بر پایه همکاری نزدیک و صمیمانه بوده است. در پی انتشار مطلبی در یکی از رسانه‌ها به تاریخ ۱۹ تیرماه تحت عنوان «پشت پرده انتشار شایعه کناره‌گیری جهانگیری از دولت؛ آیا نهاوندیان جایگزین سیف می‌شود؟» توضیحات ذیل برای تنویر افکار عمومی ارائه می‌شود: ۱-اصل خبر پیشنهاد ریاست بانک مرکزی به دکتر نهاوندیان صحت ندارد. ۲-آقای دکتر نهاوندیان در چند نوبت، شخصا شایعه استعفای دکتر سیف و قبول مسئولیت خود را تکذیب کرده‌اند. ۳-روابط آقای دکتر جهانگیری و دکتر نهاوندیان، همیشه بر پایه همکاری نزدیک و صمیمانه بوده است. ۴-جایگاه و کیفیت رابطه آقای جهانگیری با رئیس‌جمهور نیز هرگز به گونه‌ای نبوده است که ایشان نیاز داشته باشد با تهدید به استعفا، نظر خود را به کرسی بنشاند. ۵-لازم است همه رسانه‌ها و جناح‌های سیاسی در شرایط تهدید خارجی، هم‌وغم خود را در مسیر تحقق وحدت و انسجام ملی و حمایت از دولت، قرار دهند.
کار مخالفان دولت است


محمد عطریانفر عضو ارشد حزب کارگزاران هم طرح چنین شایعاتی را از چشم مخالفان دولت می‌بیند و به «نامه نیوز» می‌گوید: رادیکال‌ها و تندروها پیگیر تحلیل بردن نیروی دولت و ناکارآمد نشان دادن آن هستند.
این روزها درباره استعفا یا ماندن آقای جهانگیری در دولت گمانه‌زنی‌ها و شایعات زیادی مطرح می‌شود، این شایعات چه تبعاتی برای کشور دارد؟
به کشور آسیب می‌زند. در شرایط بحرانی انسجام هیأت حاکمه جزو ضرورت‌ها و از مولفه‌های فائق آمدن بر بحران‌هاست. کسانی که چنین شایعاتی را دامن می‌زنند، فضای آرام لازم و ضروری برای رفع بحران‌ها را مخدوش می‌کنند.
به نظر شما اراده‌ای که می‌خواهد درون دولت دوقطبی ایجاد کند، ریشه در خارج مرزهای کشور دارد یا از درون کشور هدایت می‌شود؟
اینها عمدتا مخالفان آقای روحانی هستند.
مخالفان آقای روحانی در داخل؟
بله، رادیکال‌ها و تندروهایی هستند که هیچ‌گاه از پیروزی آقای روحانی در انتخابات و تشکیل دولت توسط او رضایت پیدا نکردند بنابراین پیگیر تحلیل بردن نیروی دولت و ناکارآمد نشان دادن آن هستند. در واقع تحقق دغدغه‌های گذشته خودشان را دنبال می‌کنند. تصور نمی‌کنم عامل خارجی این وسط باشد، باید بیشتر به خودمان رجوع کنیم و به آقایانی که دلسوز کشور، نظام و انقلاب هستند این تذکر را یادآوری کنیم که تضعیف دولت، تضعیف نظام است. در مقطعی که رهبری بر وحدت نظر همه قدرت لایه‌های فوقانی حاکمیت تأکید دارند، تضعیف دولت حتما سم مهلکی است. کسانی که دولت را تضعیف می‌کنند گرچه هدفشان مخالفت با جریان سیاسی حاکم بر دولت است، اما به جایگاهی رفیع‌تر از دولت یعنی حاکمیت کشور دارند لطمه می‌زنند و مصداق مَثَل «یکی بر سر شاخ، بن می‌برید» هستند.
بعد از انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت دوازدهم در مقطعی به تعبیر شما مخالفان دولت تلاش کردند به دوقطبی بین آقایان جهانگیری و واعظی دامن بزنند، چه توصیه‌ای به دولتی‌ها دارید تا این دستاویز را از مخالفان خود بگیرند؟
اظهارنظر صریح کسانی که در این فضا از آنها نام برده می‌شود خیلی می‌تواند در از بین بردن شایعات موثر واقع شود. از ناحیه خود آقای جهانگیری و آقای واعظی اگر اظهارنظر صریحی صورت گیرد، طبیعی است که این شایعات از بین می‌رود. ضمن آنکه تا این لحظه فضای رسانه‌ای ما دلالت می‌کند که هم از ناحیه آقای جهانگیری و هم از ناحیه آقای واعظی این نوع شایعات رد شده است. آقای واعظی و آقای جهانگیری همکاران خوبی برای هم هستند. آقای جهانگیری به عنوان معاون اول و آقای واعظی به عنوان مسئول دفتر رئیس‌جمهور هر کدام چارچوب مأموریت مشخصی دارند. این مرزبندی‌ها از پیش تعریف شده و همکاری‌هایشان هم صمیمانه است، هر دو هم به لحاظ نگاه‌شان به مأموریت، وظیفه و تکالیف دولت در حوزه‌های مختلف واحد است.