مستند «بیراهه» نهایت بی‌تدبیری صداوسیما بود

آرمان: محمدرضا عارف لازم دانست تا به‌صورت چهره به چهره به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد تا شاید از فشار شایعاتی که درباره او هر از چندگاهی مطرح می‌شود کاسته شود. رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به حمایت در عین نقد مشفقانه از دولت اظهار داشت: نظر اکثریت فراکسیون بر تغییر تیم اقتصادی است و اگر به هر دلیلی رئیس‌جمهور این تغییرات را انجام ندهد، مجلس کار خود را انجام خواهد داد. وی تصریح کرد: شاید روزی از رئیس‌جمهور سوال کنیم، اما به سمت استیضاح و عدم کفایت حرکت نخواهیم کرد. عارف درباره موضوع حصر گفت: در این باره اگر لازم باشد با مقام معظم رهبری نیز ملاقات خواهیم داشت. عارف با اشاره به طرح گفت‌وگوی ملی، افزود: در همان ماه‌های ابتدایی مجلس دهم موضوع گفت‌وگوی ملی را مطرح کردیم که روند کندی داشت، اما راضی هستیم. کار سختی است چون باید جریانات سیاسی و اجتماعی را به این نتیجه برسانیم که منافع‌شان در گفت‌وگوست. وی با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه، گفت:‌ موضوع رسانه را می‌توان در 3 محور بررسی کرد؛ محور اول شامل کسانی است که همواره طلبکار هستند و هیچگاه احساس رضایت نمی‌کنند. محور دوم شامل اصحاب رسانه می‌شود، دست خبرنگار می‌لرزد وقتی می‌خواهد مطلب و یا خبری دهد و تحلیلی بنویسد. مدام جوانب امر را می‌سنجد که مبادا به گوشه قبای کسی بر خورد. حال اینکه باید بخش‌های حاکمیت و دولت از رسانه‌ها حمایت کنند که بعضا حمایت لازم نمی‌شود. عارف تاکید کرد: وقتی به رسانه ملی می‌رسیم شاید این مساله تشدید شود، گاهی رسانه ملی در جایگاهی که باید پیام‌رسان به همه آحاد ملت و در برگیرنده مشکلات باشد، نیست. به نظر می‌رسد در رسانه ملی سلیقه و نه راهبرد ملی، حاکم است. از طرف دیگر مهم‌ترین موضوع جلب اعتماد مردم است.
نگاه حذفی هنر نیست
عارف با اشاره به موضوع شبکه‌های اجتماعی، گفت: امروز شبکه‌های جدید پتانسیل و ظرفیت بالایی دارند که باید از آن استفاده کرد نه اینکه به آن نگاه حذفی داشت. متاسفانه معمولا نگاه ما به فناوری‌های جدید حذفی بوده که این را می‌توان در دهه‌های گذشته دید. چون ما آمادگی استفاده از فناوری را نداریم و این هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل می‌کند. پاک کردن صورت مساله هنر نیست. رئیس فراکسیون امید درباره اقدام صداوسیما در پخش مستند «بیراهه» گفت: به نظرم این کار صداوسیما نهایت بی‌تدبیری بود. عارف با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای تحزب در کشور، اظهار کرد: اگر ۱۰، ۲۰ سال گذشته افرادی مخالف تحزب بودند، اما الان راهی جز این کار نداریم.
رفع حصر


عارف در ارتباط با موضوع حصر اظهار داشت: در این موضوع باید به گونه‌ای پیش برویم که همه احساس برد کنند، این مساله با منافع ملی گره خورده و نباید پیروزی و شکست جریانی مطرح شود. وی تصریح کرد: ما برای این موضوع تقسیم کاری را در کارگروه فراکسیون انجام دادیم که طی آن باید ملاقات با افراد تاثیرگذار صورت می‌گرفت تا در نهایت به شورای عالی امنیت ملی برسیم. عارف توضیح داد: قرار بود با روسای قوا جلساتی داشته باشیم، ‌با رئیس قوه قضائیه جلسه خیلی خوبی داشتیم که آثار آن را بعدا دیدیم، با رئیس مجلس هم جلسه‌ای داشتیم که خیلی خوب بود، اما کمیته ما در صف ملاقات با رئیس شورای عالی امنیت ملی ماند، انتظار می‌رفت آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور و فردی که با حمایت اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شده سریعا ملاقاتی را می‌گذاشتند، چون در نهایت باید این موضوع در شورای عالی امنیت ملی حل شود. وی افزود: بعد از این روند اگر لازم باشد با مقام معظم رهبری هم ملاقات خواهیم داشت و پیگیری می‌کنیم. عارف با اشاره به پیگیری ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات اظهار کرد: در این رابطه ملاحظاتی وجود دارد که ما سعی کردیم آن را پیگیری کنیم تا حل شود.
دانشجویان بازداشتی
نماینده تهران در ارتباط با پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی، اظهار کرد: ما از دی ماه این موضوع را پیگیری می‌کردیم، دانشگاه هم کمک کرد تا بچه‌هایی که دستگیر شده بودند، آزاد شوند. در فاز بعد با محکومیت چند نفر، کارگروهی با مسئولیت خانم سعیدی در فراکسیون تشکیل شد. جلساتی هم با وزیر علوم داشتیم و تذکری به دانشگاه تهران دادیم. وزیر علوم هم به صورت جدی درگیر این مساله است. ما این موضوع را برای ۵، ۶ دانشجو به این شکل پیگیری کردیم. حالا می‌توانید قضاوت کنید که آیا من در بزنگاه‌ها وارد می‌شوم یا نه. عارف با بیان اینکه فضای کلی مجلس دهم با مجالس گذشته قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: برخی نشان می‌دهند که ظرفیت این آرامش را ندارند. بچه‌های ما به موقع در فضای عمومی و گاهی در فضای خصوصی تذکر می‌دهند و در نطق‌ها هم فعال هستیم. اگر مسائلی مطرح شود که با منافع ملی ناسازگار است در همان جلسه توضیح می‌دهیم و بحث‌ها را جواب می‌دهیم؛ بنابراین فراکسیون امید فعال است. رویکرد ما هم آرامش و تاثیرگذاری و به نتیجه رسیدن است. وی درباره لزوم تغییر کابینه با توجه به شرایط فعلی، خاطرنشان کرد: تحرک جدی‌تر و هماهنگی و انسجام بیشتر در بخش اقتصادی دولت موضوع مهمی است که آن را در قالب نامه‌ای با امضای ۲۰۰ نماینده مجلس خواستار شدیم، ‌نظر اکثریت فراکسیون هم تغییر تیم اقتصادی دولت است. ان‌شاء‌ا... آقای روحانی اصلاحات لازم را در تیم اقتصادی برای کارآمدتر شدن انجام دهند که به نفع کشور خواهد بود تا کار در فضای آرام دنبال شود ولی اگر ایشان به هر دلیلی صلاح ندانستند مجلس کارش را انجام می‌دهد، همان‌طور که چند استیضاح در دستور کار است.