پیام مهم تهران به مسکو

آرمان: علی اکبر ولایتی عازم مسکو شده است تا به گفته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه، پیامی را با تاکید بر اهمیت و گسترش روابط ایران و روسیه تقدیم پوتین کند. طی سال‌های اخیر، همواره وزارت خارجه دولت تدبیر و امید، روابط دو کشور را در دوران طلایی خود دانسته است و به نظر می‌رسد اگر این گزاره را بپذیریم، پیامی با تاکید بر اهمیت و گسترش روابط، به معنای آن است که تزلزلی در روابط رخ داده است و یا از ابتدا روابط نقره‌ای بوده و آن را طلایی خوانده‌اند. در این میان اما بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز طی چند روز آینده با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت. بدون شک او تنها رئیس دولتی است که به این میزان دیدارهای دوجانبه و کاری با رئیس‌جمهور روسیه دارد و عموما چند روز پس از دیدارها و گفت‌وگوهای وی با مرد شماره یک کرملین، سیاستگذاری‌های مهمی از سوی آنها اعلام شده است. وی در رابطه با این سفر خود اعلام کرد: «من طی هفته جاری برای دیدار مهمی با ولادیمیر پوتین به مسکو سفر خواهم کرد.» نتانیاهو با اشاره به این موضوع که هرازچندگاهی با پوتین دیدار می‌کند تا در عرصه امنیتی هماهنگی‌های لازم را انجام دهند، تاکید کرد: «در روند این دیدار من دو اصل پایه‌ای را تشریح خواهم کرد؛ نخست اینکه ما تحکیم نظامی ایران و نیروهای تحت حمایتش را در منطقه سوریه تحمل نخواهیم کرد و دوم اینکه ما از ارتش سوریه می‌خواهیم که توافقنامه تقسیم نیروها را رعایت کند».
نتانیاهوی دوره‌گرد
علی اکبر ولایتی در آغاز ورود به مسکو با اشاره به سفر بنیامین نتانیاهو و دیدار آتی وی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت: ایشان آدم دوره‌گردی است که هر روز به یک نقطه از جهان سفر می‌کند، اظهارات بی مبنا و بی منطقی مطرح می‌کند و کسی به حرف‌های او اهمیتی نمی‌دهد. وی افزود: لذا حضور یا عدم حضور وی در روسیه هیچ تاثیری در ماموریت استراتژیک ما ندارد. علی اکبر ولایتی فرستاده ویژه رئیس‌جمهور عازم مسکو شد تا پیام مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری ایران را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تقدیم کند. هدف این نامه «تأکید بر اهمیت و گسترش روابط ایران و روسیه» عنوان شده است. فرستاده ویژه رئیس‌جمهور با رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد داشت.
یک پیک و دو پیام


بهرام قاسمی با اشاره به تشریح دیدگاه‌ها و مواضع ایران برای سایر کشورها پس از خروج آمریکا از برجام گفت: پس از خطای راهبردی آقای ترامپ و خروج از معاهده چندجانبه بین‌‌‌‌المللی برجام، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت با اعزام تعدادی از فرستادگان ویژه که حامل پیام مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران هستند، دیدگاه‌‌‌‌‌ها و مواضع کشورمان در قبال این رفتار خودخواهانه و خلاف موازین بین‌‌‌‌المللی آمریکا را برای سایر کشورها تشریح کند. وی با اشاره به سفر علی اکبر ولایتی، فرستاده ویژه رئیس‌‌‌جمهور به مسکو اظهار داشت: سفر آقای ولایتی نیز در همین راستا و با توجه به ویژگی‌های خاص خود مطرح است. قاسمی ادامه داد: آقای ولایتی حامل پیام مقام معظم رهبری و رئیس‌‌‌جمهور برای رئیس‌‌‌جمهور روسیه هستند که این پیام‌‌‌ها در دیدار ایشان با ولادیمیر پوتین در کرملین تسلیم رئیس‌‌جمهور روسیه خواهد شد. وی با اشاره به نوع روابط ایران و روسیه تصریح کرد: سفر علی اکبر ولایتی به مسکو بسیار مهم است، زیرا روسیه به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت در دوران مذاکرات برجام در کنار دیگر کشورها تلاش زیادی را در این گفت‌وگوها انجام داد. سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: مسکو و تهران به عنوان دو همسایه با یکدیگر اشتراکات و منافع مشترکی در عرصه‌‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و جهانی دارند، لذا دیدار آقای ولایتی در کاخ کرملین با پوتین و انتقال پیام‌‌‌‌های مقامات عالیرتبه ایرانی می‌‌‌تواند بسیار حایز اهمیت باشد. کمتر از دو هفته دیگر تا دیدار تمام عیار پوتین و ترامپ باقی مانده است و بدون شک ایران یکی از اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگوهای هلسینکی است. قاسمی یادآور شد: البته در کنار این دیدارها، آقای ولایتی دیدارهای دیگری نیز در حوزه مسائل دوجانبه سیاسی و اقتصادی و سایر زمینه‌‌‌‌ها با مقام‌‌های روسی خواهد داشت. همچنین آخرین تحولات و مسائل منطقه‌‌‌ای و جهانی نیز در این مذاکرات مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت. وی تاکید کرد: موضوع برجام و خروج آمریکا از این معاهده بین‌المللی عمده‌‌‌‌ترین محور گفت‌وگوهای آقای ولایتی و هیأت همراه در مسکو خواهد بود.