ایران در عزای‌حادثه سنندج

دستور رئیس‌جمهور به استاندار
رئیس‌جمهور در پیامی با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه تلخ و تاسفبار در ترمینال مسافربری سنندج از مسئولان استانی به ویژه استاندار به عنوان نماینده دولت خواست تا نسبت به بررسی دقیق علت وقوع این حادثه اقدام کرده و تلاش و اهتمام ویژه‌ای برای رسیدگی به خانواده‌های داغ‌دیده و تسکین آلام آنان داشته باشند. به گزارش ایلنا، متن پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی به این شرح است: وقوع حادثه تلخ و تاسفبار در ترمینال مسافربری سنندج که منجر به جان باختن و مجروح شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان در استان کردستان شد، موجب اندوه و تاثر عمیق شد. هم‌اکنون لازم است مسئولان استانی به ویژه استاندار محترم به عنوان نماینده دولت، نسبت به بررسی دقیق علت وقوع این حادثه اقدام کرده و تلاش و اهتمام ویژه‌ای برای رسیدگی به خانواده‌های داغدیده و تسکین آلام آنان داشته باشند. اینجانب با ابراز همدردی، این مصیبت را از صمیم قلب به خانواده‌های عزیز جان‌باختگان این حادثه دلخراش و مردم استان کردستان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای درگذشتگان مظلوم رحمت و مغفرت و برای عموم بازماندگان صبر و اجر و برای مجروحان شفای عاجل مسألت دارم.
شناسایی هویت‌ها
در حالی که رئیس ‌کل دادگستری کردستان پیشتر از شناسایی هویت ۱۰ نفر از جانباختگان سانحه اتوبوس مسافربری در سنندج شناسایی خبرداده بود، در آخرین دقایق شب گذشته هویت 11 جانباخته روشن شد. در این تصادف ۱۱ نفر از هموطنان جان باختند که نام آنها ۱-پارسا اصلانی، ۲- پرویز زمانی، ۳- پیمان زمانی، ۴- مسعود نصیری، ۵- مینا صداقت، ۶- سارا آئینه، ۷- پارسا آئینه، ۸- فواد سیفی، ۹- کامران مقبل، ۱۰- فرشاد مرادی و ۱۱- عبدالحسین طاهرویسی (راننده نفت‌کش) بوده است. علی‌اکبر گروسی اظهار کرد: بر اثر این حادثه دلخراش، پنج نفر به‌صورت سرپایی درمان شده و دو نفر هم به مراکز درمانی منتقل شدند که حال عمومی آنها مساعد گزارش شده است. رئیس‌کل دادگستری کردستان با بیان اینکه آزمایش DNA از 11 پیکر اخذ شده است، تصریح کرد: از 11 نفر فوت شده، هویت 10 نفر از جانباختگان سانحه اتوبوس مسافربری در سنندج شناسایی شده و هویت یک نفر دیگر هنوز مشخص نشده است. او با بیان اینکه بازپرس ویژه همراه با یکی از معاونان دادسرای سنندج برای رسیدگی به پرونده این حادثه تعیین شده است، اضافه کرد: اکیپی از کارآگاهان نیروی انتظامی کردستان نیز در زمینه تکمیل تحقیقات فعال هستند و موضوع پرونده برای تعیین مقصران حادثه به کارشناسان ارجاع داده شده است. گروسی افزود: پس از شناسایی مقصران احتمالی، پرونده در اسرع وقت رسیدگی و با عاملان حادثه برخورد قاطع صورت می‌گیرد. به گزارش تسنیم، رئیس‌کل دادگستری کردستان خاطرنشان کرد: مردم خونسردی خود را حفظ کنند، چراکه همه مسئولان پای کار هستند و موضوع این پرونده را به‌صورت ویژه پیگیری می‌کنند. در همین راستا مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه ۱۱ کیسه اجساد حادثه ترمینال سنندج به پزشکی قانونی تحویل داده شده است، تاکید کرد: اجساد کاملا سوخته و آسیب بسیاری به آنها وارد شده است.


توضیح مدیرکل امنیتی استان
مدیرکل امنیتی استان کردستان درباره حواشی این تصادف مرگبار در شهر سنندج توضیحاتی ارائه داد و گفت: حواشی این حادثه در لحظه‌های اولیه کنترل و تمام شد. رضا میرزایی اظهار کرد: درپی این حادثه تلخ عده‌ای از مردم در دقایق اولیه این حادثه با دیدن صحنه آتش‌سوزی و پیکر جانباختگان احساساتی شده و با عوامل نیروی انتظامی حاضر در محل حادثه درگیر شدند. او افزود: عده‌ای معدود از حاضران در محل حادثه به سمت نیروهای انتظامی سنگ‌پرانی کردند و یک دستگاه سمند را نیز به آتش کشیدند. به گزارش ایسنا، مدیرکل امنیتی استان کردستان تصریح کرد: نیروهای انتظامی استان و همه دستگاه‌های خدمت‌رسان، در دقایق اولیه این حادثه با هدف خدمت‌رسانی به موقع در محل حادثه حاضر شدند و به دنبال این بودند که در کوتاه‌ترین زمان به حادثه‌دیدگان کمک کنند. به‌طور قطع حضور همه نیروهای خدمت‌رسان استان مانع به وقوع پیوستن اتفاقات حاشیه‌ای در این حادثه تلخ شده است.
ابهام درباره تانکر و راننده آن
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان از تشکیل پرونده قضائی برای این حادثه خبر داد. اکبر جوهری تصریح کرد: تانکر حمل سوخت مربوط به خود ایران بوده و اینکه گفته می‌شود تانکر و راننده آن از کشور عراق بوده است، صحت ندارد. به گزارش «میزان»، او گفت: بر اساس گزارشات اولیه پارگی شیلنگ ترمز تانکر حمل سوخت علت وقوع حادثه بوده است که باید منتظر گزارش نهایی مراجع ذی‌صلاح باشیم. در عین حال به گزارش ایسنا، فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره نفتکش حادثه ‌دیده در سنندج اظهار داشت: نفتکش حادثه ‌دیده در حوزه فعالیت‌ها و عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نبوده است. این نفتکش گرچه پلاک کرمانشاه داشت، اما یک نفتکش عراقی است که نفت کوره را به سوی بندرامام منتقل می‌کرده است. در همین ارتباط پلیس راه راهور ناجا خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمیته ویژه فنی در محل حادثه با حضور معاون هماهنگی و مسئول بازرسی پلیس راه و معاون هماهنگی و مسئول بازرسی پلیس راهور در حال بررسی علت حادثه هستند. محمدحسین حمیدی اضافه کرد: موضوع نقص فنی وسیله نقلیه و سهم تمامی شرکت‌های مرتبط در این مورد در دست بررسی است و نتایج آن متعاقبا اعلام می‌شود. وی افزود: منطقه‌ای که حادثه در آن رخ داده جزو مناطق حادثه‌خیز در شهر سنندج است که همکاران ما بارها به مسئولان منطقه تذکرات لازم را داده بودند. به گزارش مهر، رئیس پلیس راه راهور ناجا گفت: براساس قانون رانندگی بیش از ۹ ساعت توسط رانندگان وسایل نقلیه عمومی ممنوع است و تانکرهای حامل مواد خطرناک نیز اگر سامانه نظارتی آنلاین نداشته باشند اجازه تردد شبانه ندارند.
سه روز عزای عمومی
استاندار کردستان پیامی منتشر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کردستان، در پیام بهمن مرادنیا آمده است: به دستگاه‌های ذی‌ربط دستور اکید داده می‌شود تا گزارش فوری و دقیقی از جزئیات و علت وقوع این سانحه را تهیه و اعلام کنند و جهت ادای احترام به خانواده‌های عزیز و داغدار این حادثه، سه روز را در استان کردستان عزای عمومی اعلام می‌کنم.