در افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا، با حضور معاون اول رییس‌جمهور مطرح شد‌

اصلی‌ترین محدودیت در اصفهان، مساله آب است
محصولات فولاد مبارکه اصفهان به بزرگ‌ترین هلدینگ‌های عملیاتی کشور تبدیل شده است‌
معاون اول رییس‌جمهور در آییــن افتتــاح طــرح توســعه فولادســازی و نــورد پیوســته ســبا در اصفهان از فولادسازان خواست باتوجه به اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران در سال‌جاری میزان تولید و صادرات فولاد را بیش از گذشته افزایش دهند‌.
اسحاق جهانگیری در این مراسم اظهار کرد‌: استان اصفهان از گذشته تاکنون در تمامی بخش‌ها پیشتاز بوده است و پیشرفت‌های اقتصادی و صنعتی این استان کانون اصلی توسعه کشور است. این استان هم در زمینه تولید فولاد و پتروشیمی و سایر صنایع و هم در زمینه خدمات و گردشگری از جایگاه مناسبی در میان سایر استان‌ها برخوردار است‌.


جهانگیری در ادامه تصریح کرد‌: آمریکا نظام اقتصادی ایران را هدف قرار داده و جنگ یکطرفه علیه اقتصاد ایران را آغاز کرده است‌. وی مهم‌ترین هدف آمریکایی‌ها را ایجاد یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار علیه ایران دانست و گفت‌: همان‌طور که کشور آمریکا اعلام کرده قصد دارد اقتصاد ایران را تضعیف کند تا مردم ایران از شرایط اقتصادی ناراضی و گلایه‌مند باشند‌ بنابراین در چنین شرایطی توجه به ظرفیت‌ها و تولیدات داخلی و رسیدن به خودکفایی در کشور ضروری است‌.
80 درصد کالاهای صادراتی، خط مقدم تولید و صادرات
معاون اول رییس‌جمهور عنوان کرد‌: در مقابل راهبرد آمریکایی‌ها، باید با مقاومت و برنامه‌ریزی دقیق و دقت نظر در اجرا، برنامه‌های طرف مقابل را به شکست بکشانیم و زندگی مردم را از آسیب‌های احتمالی حفظ کنیم‌. وی در ادامه افزود‌: برنامه‌های آمریکا این است که صادرات کالاهای صنعتی ایران به صفر برسد و 80 درصد کالاهای صادراتی به صنایع بزرگ کشور اختصاص دارد که این 80 درصد باید خط مقدم تولید و صادرات باشد و در این زمینه فولاد مبارکه به منزله یکی از مجموعه‌های بزرگ صنعتی کشور همان‌طور که در گذشته در بخش تولید و صادرات پیشتاز بوده در سال‌جاری نیز باید در این زمینه شایستگی خود را نشان دهد‌.
معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد‌: دولت از تمامی صنعتگران از جمله سختکوشان فولاد مبارکه انتظار دارد در سالی که آمریکایی‌ها برای ضربه زدن به اقتصاد ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند هم تولید و هم صادرات را افزایش دهند‌. جهانگیری با بیان اینکه یکی از هدف‌گذاری آمریکایی‌ها این است که سیستم بانکی کشور را تحت فشار قرار دهند تا به پول حاصل از کالاهای صادراتی دست پیدا نکنیم گفت‌: البته برای رفع این مشکل ما با اروپا، روسیه و چین در حال مذاکره هستیم تا راه‌هایی برای مبادلات بانکی پیدا کنیم‌.
وی با اشاره به هدف بعدی آمریکایی‌ها گفت‌: آمریکا در تلاش است تا کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای به کشور وارد نشود‌. جهانگیری ادامه داد‌: در مجموع مقابله با این تحریم‌ها به یک عزم و اراده جدی نیاز دارد و باید آگاه بود که این تحریم‌ها علاوه بر اینکه سختی‌هایی را به همراه دارد‌، فرصت‌هایی را هم فراهم می‌کند که باید از این فرصت‌ها استفاده شود به این معنا که از ظرفیت تولید داخل استفاده شود تا میزان تولیدات داخلی افزایش پیدا کند‌.
تلاش فولاد برای صرفه‌جویی در مصرف آب
معاون اول رییس‌جمهور گفت‌: در شرایطی که آمریکا به دنبال اعمال فشارهای اقتصادی بر ایران است عده‌ای در کشور به دنبال این هستند که در این شرایط جیب مردم را خالی کنند‌. وی تاکید کرد‌: یکی از افتخارات فولاد مبارکه این است که باتوجه به مشکل کم‌آبی در استان اصفهان توانسته 75 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کند و این شرکت می‌تواند با استفاده از فرصت‌ها پیشرفت بیشتری در زمینه تولید و صادرات فولاد داشته باشد‌.
صنعت فولاد، از سنگ تا رنگ
در ادامه این مراسم محمد شریعتمداری با اشاره به اینکه فولاد مبارکه به صنعت «از سنگ تا رنگ» مشهور است اظهار کرد‌: فولاد مبارکه اصفهان به اقتصاد ملی ایران خدمت موثری داشته است و این مجموعه در هفت استان فعالیت دارد که یکی از اقدامات موثر این شرکت استفاده از توان داخلی برای پیشبرد اهداف است‌. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود‌: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت فولاد مبارکه در این مدت تلاش در استفاده از توان داخلی است‌.
شریعتمداری ادامه داد‌: حدود چهار هزار شرکت در پایین‌دست و بالادست مشغول فعالیت هستند که2800 واحد صنعتی کوچک و بزرگ تجهیزات این واحد را پشتیبانی می‌کنند، تکنولوژی‌های روز را بومی‌سازی کرده و باعث شده آنچه در این مجموعه رقم می‌خورد به دست متخصصان و صنعتگران داخل کشور باشد‌.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود‌: پیش‌بینی می‌شود از سهم 55 میلیون تن تولید فولاد کشور برای سال 1404، سهم فولاد مبارکه اصفهان 25 میلیون تن باشد‌.
سرمایه‌گذاری 8 میلیارد یورویی برای تولید 55 میلیون تن فولاد
شریعتمداری ادامه داد‌: با وجود کمبود آب و کاهش دریافت آب به یک‌هفتم و در عین حال افزایش ظرفیت تولید، این مجموعه تلاش دارد به مسایل آب منطقه هم توجه جدی کند‌. وی سرانه مصرف فولاد در کشور را 230 کیلوگرم اعلام کرد و گفت‌: امیدواریم با اجرای طرح‌های ساخت و ساز در کشور سرانه مصرف افزایش یافته و همه نیازهای داخل کشور را تامین کنیم و به ظرفیت صادرات 15 میلیون تن برسیم‌. شریعتمداری ادامه داد‌: هم‌اکنون حدود 9 میلیون تن صادرات صورت می‌گیرد که با افتتاح این پروژه سهم تولید فولاد به 34 میلیون تن می‌رسد‌.
وی با اشاره به اینکه در سال 1390 سهم فولاد 23 میلیون تن بوده است گفت‌: برای رسیدن به چشم‌انداز تولید 55 میلیون تن فولاد نیازمند سرمایه‌گذاری هشت میلیارد یورویی در زنجیره فولاد هستیم‌.
رشد 22 درصدی فولاد در کشور
شریعتمداری در ادامه گفت‌: تامین نیازهای مربوط به زیرساخت‌های این بخش نیاز به سرمایه‌گذاری شش میلیارد یورو در بخش ریل و چهار میلیارد یورو در تامین برق دارد که طرح‌های توسعه برای انتقال فولاد به مناطق آبی کشور باید همراه با آن زیربنا هم توسعه پیدا کند‌.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود‌: همچنین در حوزه معدن امیدواریم خبرهای خوش از اکتشافات دقیق و ظرفیت‌های جدید سنگ آهن در کشور را اعلام کنیم تا از آینده صنعت فولاد کشور مطمئن باشیم‌.
شریعتمداری ادامه داد‌: در سال 2017 درحالی که جهان شش درصد رشد فولاد داشت در کشور 22 درصد رشد داشتیم‌. در همین سه ماهه سال 97 هم یک میلیون و 907 هزار تن محصولات به خارج از کشور صادر شده که رشد داشته است‌.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود‌: در تولید شمش و محصولات فولادی رشد 17 درصدی داشته‌ایم و در سایر محصولات فولادی هم 11 درصد رشد داشته‌ایم که نشان می‌دهد صنعت فولاد صنعت پویایی است و می‌تواند در جهت تولید و اشتغال قدم بردارد‌.
احیای 240 واحد صنعتی کوچک
شریعتمداری اظهار کرد‌: صنعت فولاد یکی از نمونه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است که اگر تولید مازاد در بخشی بوده کنترل کرده و در بخش‌های مختلف زنجیره فولاد ایجاد تعادل داشته است و تنوع تولید در صنعت فولاد کشور روند رو به رشدی داشته باشد تا کشور در زمینه تنوع تولید محصولات فولاد و صادرات آن بیمه شود‌.
شریعتمداری گفت‌: خبرهای خوب را باید به مردم بدهیم که با وجود همه تلاش‌های مخرب علیه نظام اسلامی سرداران بزرگ صنعت کشور و فعالان این عرصه اجازه نمی‌دهند به بدنه صنعت کشور آسیب جدی برسد‌. مجموعه‌های صنعتی مشکلات و نیازمندی‌هایی هم داشته‌اند و امسال 240 واحد صنعتی کوچک که دچار مشکل بوده و در آستانه تعطیلی بودند را احیا کرده‌ایم‌. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت‌: صنعت در مجموع به صورت پویا به مسیر خود ادامه می‌دهد و مخاطراتی که این روزها اقتصاد کشور را مورد هجمه قرار داده پشت سر می‌گذارد‌.
محمد شریعتمداری ادامه داد‌: به مردم شریف ایران باید وعده داد همان‌طور که جوانان عزیز کشور جان خود را در راه نظام اسلامی فدا کردند در حوزه صنعت هم تا پای جان ایستاده‌ایم تا چراغ صنعت در کشور هر روز پرفروغ‌تر شود‌.
تبدیل محصولات فولاد به بزرگ‌ترین هلدینگ عملیاتی کشور
در این مراسم بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد‌: فولاد مبارکه مولود انقلاب بزرگ‌ترین واحد صنعتی است که بعد از انقلاب شروع شد و در دهه 60 و 70 به بهره‌برداری رسید‌. وی ادامه داد‌: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم 22 درصدی در منطقه است که تولیدات آن در سال 96 از مرز 100 میلیون تن گذشت‌. وی افزود‌: ظرفیت گروه در حال حاضر شامل سه مجموعه فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان، از 10 میلیون و 300 هزار تن عبور کرده است‌.
سبحانی گفت‌: محصولات فولاد مبارکه امروز به یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های عملیاتی کشور تبدیل شده. فولاد سبا، فولاد هرمزگان، فولاد امیرکبیر کاشان، صنایع معدنی فولاد سنگان، فولاد سپیددشت چهارمحال و وین الکترود اردکان، سه هلدینگ زیرمجموعه شرکت، واحدهای عملیاتی در شرق و جنوب و شمال کشور گسترده، 30 درصد سهام عدالت، 17 درصد ایمیدرو، حدود 15 درصد شستا و حدود 19 درصد سایر سهامداران حقیقی و حقوقی هستند‌.
رتبه اول فولاد مبارکه در شاخص فلزات اساسی
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان افزود‌: این شرکت در رتبه‌بندی 100 شرکت برتر در شاخص فلزات اساسی رتبه اول و فولاد هرمزگان رتبه دوم را کسب کرده است و این شرکت از نادر واحدهایی است که از سنگ تا رنگ معروف است و در هیچ کدام از مراحل تولید وابستگی نداریم‌.
سبحانی در ارتباط با میزان اشتغال در فولاد مبارکه گفت‌: از نظر اشتغال در مجتمع فولاد 11 هزار و 800 نفر نیروی مستقیم و به طور کلی جمع نیروها 350 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم داریم‌.
وی ادامه داد‌: فولاد مبارکه همیشه در مسیر توسعه است و لحظه‌ای از توسعه ظرفیت غافل نیست، از سال 1391، شش میلیون و 600 هزار تن ظرفیت تولید امروز به 9 میلیون و 450 هزار تن رسیده است‌.
سبحانی در ادامه گفت‌: یکی از سیاست‌هایی که در فولاد دنبال می‌کنیم این است که چه محصولی در کشور تولید نمی‌شود و وارداتی است تا روی تولید آن سرمایه‌گذاری کنیم‌. وی به تولید نمونه ورق رویه خودرو اشاره کرد و گفت‌: این ورق رویه وارداتی بود که هم‌اکنون در داخل برنامه‌ریزی و تولید می‌شود و اخیرا هم چند محصول جدید به بازار ارائه شده و در قطع وابستگی اقتصاد در تولید و کار و تلاش است‌.
مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد‌: بیش از شش هزار میلیارد تومان در جای‌جای کشور برای توسعه فولاد سرمایه‌گذاری هوشمند کرده‌ایم به این معنی که گلوگاه‌ها را شناسایی و سرمایه‌گذاری می‌کنیم‌.
وی همچنین افزود‌: دو پروژه بزرگ نورد گرم شماره 2 و توسعه فولاد هرمزگان هم در دست اقدام داریم که برای نورد گرم با آلمان قرارداد منعقد شده و درحال فاینانس هستیم‌.
کاهش 75 درصدی آب با ایجاد تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت‌: برای توسعه فولاد هرمزگان هم از 5/1 تا 3 میلیون تن قرارداد منعقد کرده‌ایم که در صورت تایید وزارتخانه قرارداد فاینانس منعقد می‌شود‌.
سبحانی ادامه داد‌: بزرگ‌ترین معضل صنعت فولاد، آب است و در این راستا اقدامات موثری انجام داده‌ایم که با تصفیه و بازچرخانی پساب‌های صنعتی 75 درصد کاهش مصرف آب داشته‌ایم، امروز نیز با بیش از 5/6 میلیون تن 23 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنیم‌.
بهرام سبحانی بیان کرد‌: اجرای شبکه‌های فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های بهداشتی شهرهای همجوار افتخارات زیادی داشته است و فولاد مبارکه رتبه دهم تولیدکنندگان فولاد جهان و بین کشورهای آسیایی رتبه یازدهم در هشت معیار را کسب کرده‌ است‌.
سبحانی ادامه داد‌: امروز پنج طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا، احداث نیروگاه 25 مگاواتی فولاد سبا و پروژه ایستگاه تقلیل فشار گاز، احداث تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه و کارخانه آهک کلسینه فولاد سنگ مبارکه با اعتبار 1500 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد‌.
لازم به ذکر است آییــن افتتــاح طــرح توســعه فولادســازی و نــورد پیوســته ســبا با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر صنعت‌، معدن و تجارت‌، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار و مقامات صبح سه‌شنبه 19 تیرماه در اصفهان برگزار شد‌.
خبرنگار کیمیا صادقی