طرح تازه تعرفه‌بندی آمریکا بر ۲۰۰ میلیارد دلار واردات از چین

آمریکا طرح تازه‌ای برای افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار واردات از چین ارائه کرد‌. وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای گفته دست به اقدام متقابل می‌زند‌.
ایالات متحده قصد دارد ۱۰ درصد تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار واردات از چین وضع کند‌. این طرح پس از آن اعلام شد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، تهدید کرد اگر چین دست به واکنش متقابل در برابر تعرفه‌های آمریکا بزند، واشنگتن دوباره تلافی خواهد کرد‌. در میانه تیرماه، دولت آمریکا تعرفه برخی کالاهای وارداتی از چین را که ارزش آنها به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد، به ۲۵ درصد رساند‌. چین نیز اعلام کرد تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای دقیقا به همان میزان بلافاصله به اجرا گذاشته شده ‌است‌.
رابرت لایتایزر، نماینده امور بازرگانی دولت آمریکا گفت: به خاطر تلافی چین و به این خاطر که چین دست به تغییر رفتار خود نزده، رییس‌جمهور آمریکا دستور داده است روند وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار واردات از چین آغاز شود‌. انتظار می‌رود اقدامات تازه بر بازارهای جهانی و نگرانی‌های شکل‌گرفته از وقوع جنگ تجاری تاثیر بگذارد‌. دونالد ترامپ صریحا از سیاست‌های تجاری چین، دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازار آن کشور و کسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری طرفین انتقاد کرده‌ و با تعرفه‌های تازه خواستار تغییر رفتار چین شده ‌است‌. دولت چین در مقابل می‌گوید آمریکا از روابط بازرگانی دو طرف سود می‌برد و پکن مایل به ورود به یک جنگ تجاری نیست هرچند واهمه‌ای هم از آن ندارد‌.
وزارت بازرگانی چین دیروز در بیانیه‌ای گفته آن کشور چاره دیگری ندارد جز این‌که در پی اقدامات متقابل لازم باشد‌. یک مقام ارشد وزارت بازرگانی چین نیز در واکنش به طرح تعرفه‌های تازه از سوی آمریکا گفته این اقدامات و واکنش‌ها به آن، روابط تجاری دو طرف را ویران خواهد کرد‌. دستیار وزیر بازرگانی چین در جریان نشستی در پکن گفته طغیان تعرفه‌‌های دو طرف در مقیاس بزرگ، در نهایت به تخریب داد و ستد میان چین و آمریکا می‌انجامد‌.


ایالات متحده نخستین و چین دومین اقتصاد گسترده جهان است‌. با این حال افزایش تعرفه از سوی آمریکا بر واردات از چین، به‌مراتب آسان‌تر است چراکه واردات سال گذشته آمریکا از چین بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار بود در حالی‌که واردات چین از آمریکا بالغ بر ۱۳۰ میلیارد دلار بود‌.
برخی از تحلیلگران می‌گویند این کسری در تراز داد و ستد، خود سبب می‌شود که پکن راه سختی برای مقابله با تعرفه‌های تازه آمریکا در برابر خود داشته باشد‌. از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا در گزارشی به مواردی اشاره کرده که چین می‌تواند با بهره گرفتن از آنها دست به تلافی بزند؛ مانند هدف قرار دادن شرکت‌های آمریکایی، استفاده از نفوذ مالی، یا حتی وارد کردن فشارهای دیپلماتیک‌.
در ایالات متحده شماری از منتقدان چین و نیز متحدان ترامپ، می‌گویند جمهوری خلق باید دست به تغییر رفتار خود بزند تا هر دو طرف به‌شکل عادلانه‌ای از سود ناشی از داد و ستد بهره‌مند شوند‌. از سوی دیگر منتقدان تعرفه‌ها بر چین از جمله در حزب جمهوری‌خواه می‌گویند این کار به افزایش بهای کالا و کاهش فرصت‌های شغلی در ایالات متحده می‌انجامد و بر زندگی شهروندان عادی تاثیر می‌گذارد‌.